معرفی اسنپ‌دراگون‌های 665، 730 و 730G – جدیدترین تراشه‌های میان‌رده کوالکام

نمایش خبر

تاریخ : 1398/1/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام طی رویدادی با نام Qualcomm AI Day – که در روز سه‌شنبه 9 آوریل 2019 (20 فروردین 1398) در سان فرانسیسکو برگزار شد – از طراحی و تولید 3 چیپ‌ست جدید در سری‌های میان‌رده 6 و 7 خبر داد. این تراشه‌های جدید عبارتند از اسنپ‌دراگون 665، اسنپ‌دراگون 730 و اسنپ‌دراگون 730G. در سال 2018، کوالکام عمدتا روی این دو رده متمرکز بود و به سرعت برای چیپ‌ست‌ها جانشین طراحی می‌کرد. شاید این کار به این دلیل بوده که محصولات رده‌های 6 و 7 از لحاظ قیمت به شدت رقابت‌پذیر بوده و از سویی طراحی محصولات جدیدی که دقیقا نیازهای مشتریان را برطرف می‌کنند، برگ برنده تولیدکنندگان چیپ‌ست در این بازار رقابتی محسوب می‌شود.

ظاهرا چیپ‌ست جدید اسنپ‌دراگون 665، ورژن به‌روزرسانی شده تراشه محبوب اسنپ‌دراگون 660 بوده و اسنپ‌دراگون 730 نیز قرار است جانشین اسنپ‌دراگون 710 شود. طبق ادعای کوالکام، این تراشه‌های جدید از منظر هوش مصنوعی، تصویربرداری و عملکرد (به ویژه در حوزه بازی) نسبت به نسل قبلی خود بهبود یافته‌اند. در حقیقت، گیمینگ حوزه‌ای است که کوالکام به شدت در تراشه‌های جدید خود روی آن تأکید می‌کند. اسنپ‌دراگون 730G نیز با همین منطق طراحی شده است. افزایش فرکانس هسته (یا اُوِرکلاک) پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست، دلیلی‌ست بر این مدعا.

یکی از گرایش‌های اصلی کوالکام، آوردن امکانات چیپ‌ست‌های پیشرفته سری 8 به تراشه‌های میان‌رده این شرکت بوده که این امر در طراحی این چیپ‌ست‌های جدید نیز مشاهده می‌شود. به عنوان مثال، بسیاری از پیشرفت‌های اسنپ‌دراگون 855 در زمینه هوش مصنوعی، در اسنپ‌دراگون 730 نیز دیده می‌شود. همچنین، چندین قابلیت جدید حوزه گیمینگ – که برای اولین بار آنها را در اسنپ‌دراگون 855 دیده بودیم – در اسنپ‌دراگون 730G به کار گرفته شده‌ است.

انتظار می‌رود نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه‌ها، از اواسط سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند. در ادامه بیشتر با مشخصات این سه تراشه جدید آشنا می‌شویم.

• اسنپ‌دراگون 665

اسنپ‌دراگون 665، از 4 هسته 2 گیگاهرتزی Kryo 260 (بر مبنای معماری Cortex A73) و 4 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 (برمبنای معماری Cortex A53) تشکیل شده است. همانطور که گفته شد، ظاهرا اسنپ‌دراگون 665 بایستی جانشین اسنپ‌دراگون 660 باشد، اما اگر این دو تراشه را دقیق با هم مقایسه کنیم، بهبود چندانی یافت نشده و حتی می‌توان گفت سرعت کلاستر قوی‌تر، 0.2 گیگاهرتز کاهش داشته است. لذا پاسخ به این سؤال که اسنپ‌دراگون 665 در بین تراشه‌های سری 6 دقیقا کجا قرار می‌گیرد، کمی دشوار است.

اما آنچه اسنپ‌دراگون 665 را به مدل پیشین خود برتری می‌دهد، عملکرد آن در زمینه هوش مصنوعی است. طبق ادعای شرکت سازنده، به لطف به کارگیری نسل سوم موتور هوش مصنوعی کوالکام، پردازنده گرافیکی بهبودیافته Adreno 610 و دو افزونه HVX، سرعت پردازش هوش مصنوعی این تراشه نسبت به اسنپ‌دراگون 660 تا 2 برابر افزایش یافته و همین امر، امکان تشخیص سریع‌ترِ منظره و اجسام برای دوربین را فراهم کرده و بهبودهای دیگری را در زمینه "دید کامپیوتری" (Computer Vision) در بر خواهد داشت، مثل تشخیص چهره.

به گفته کوالکام، اسنپ‌دراگون 665 از دوربین‌های سه‌گانه در پشت (شامل لنزهای تله‌فوتو، زاویه باز و سوپر واید) پشتیبانی کرده و پردازنده سیگال تصویریِ آن، توانایی برداشت عکس‌های 48 مگاپیکسلی را دارد. البته لازم به ذکر است، این ویژگی‌ها همگی در اسنپ‌دراگون 660 نیز برقرار بوده و کاربران گوشی‌هایی مثل Redmi Note 7 (محصول شیائومی) و نوکیا X71 (محصول HMD) این مسأله را تأیید می‌کنند.

کوالکام با شرکتی به نام Morpho (فعال در زمینه پردازش تصویر) وارد همکاری شده تا تراشه‌های تولیدی این کمپانی از نرم‌افزاری موسوم به MivieSolid (که برای تثبیت ویدئو به کار می‌رود) پشتیبانی کنند. البته این ویژگی به طور پیش‌فرض در اسنپ‌دراگون 665 وجود نداشته و آن دسته از تولیدکنندگان اسمارت‌فون که مایل باشند، می‌توانند مجوز آن را دریافت نمایند.

با وجود ارتقاء گرافیک از Adreno 512 به Adreno 610، عملکرد CPU در اسنپ‌دراگون 665 نسبت به مدل قبلی خود، چندان بهبود نیافته اما طبق ادعای کوالکام، مصرف انرژی اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه در هنگام بازی، تا 20 درصد کمتر خواهد بود. کوالکام این امر را به پشتیبانی اسنپ‌دراگون 665 از ورژن 1.1 رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Vulkan Graphics نسبت می‌دهد. البته با توجه به اینکه اسنپ‌دراگون 665 با لیتوگرافی 11 نانومتری به تولید رسیده، بدیهی‌ست که نسبت به اسنپ‌دراگون 660 (با لیتوگرافی 14 نانومتری) کم‌مصرف‌تر باشد.

ناگفته نماند، علی‌رغم محبوبیت اسنپ‌دراگون 660 در بین سازندگان چینی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه، این چیپ‌ست قدیمی شده و سازندگان می‌توانند در آینده‌ای نه چندان دور، به جای آن از اسنپ‌دراگون 665 استفاده کنند.

• اسنپ‌دراگون 730

ارتقای اسنپ‌دراگون 730 نسبت به اسنپ‌دراگون 710 کاملا محسوس بوده و به مراتب بیشتر از بهبود یافتن اسنپ‌دراگون 665 نسبت به اسنپ‌دراگون 660 است. تولید چنین تراشه‌ای پیش از اینها انتظار می‌رفت، ولی کوالکام در اکتبر سال گذشته، به جای تولید چیپ‌ستی با این مشخصات، از عرضه اسنپ‌دراگون 675 خبر داد و بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرد. نکته عجیب درباره اسنپ‌دراگون 675 این بود که ترکیب CPU آن حتی از اسنپ‌دراگون 710 (که در رده بالاتری قرار دارد) نیز قدرتمندتر بود.

اما تراشه جدید اسنپ‌دراگون 730، معمای ترتیب قرار گرفتن چیپ‌ست‌ها را حل کرده زیرا ریزمعماری CPU آن به Kryo 470 ارتقا یافته است. این تراشه مشتمل بر 2 هسته 2.2 گیگاهرتزی Kryo 470 (منطبق بر معماری Cortex A76) و 6 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 470 (منطبق بر معماری Cortex A55) است. واحد پردازش گرافیکی این تراشه، Adreno 618 است که طبق ادعای شرکت سازنده، عملکرد آن تا 25 درصد نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است.

به گفته شرکت سازنده، هسته‌های Kryo 470 (در مقایسه با هسته‌های Kryo 360 در اسنپ‌دراگون 710) تا 35 درصد عملکرد اسنپ‌دراگون 730 را بهبود می‌بخشند. همچنین، بازی‌هایی که با ورژن 1.1 رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار Vulkan Graphics توسعه یافته‌اند، در صورت اجرا روی دیوایس‌های مجهز به اسنپ‌دراگون 730، نسبت به بازی‌های توسعه یافته در OpenGL ES، تا 20 درصد کمتر انرژی مصرف می‌کنند.

اسنپ‌دراگون 730 با لیتوگرافی 8 نانومتری به تولید رسیده و لذا در مقایسه با اسنپ‌دراگون‌های 710 و 845 (با لیتوگرافی 10 نانومتری) یک پله بالاتر است. کوالکام در اینجا هم دو برابر شدن عملکرد هوش مصنوعی را (نسبت به اسنپ‌دراگون 710) وعده داده است. کوالکام این پیشرفت را به وجود عوامل زیر نسبت می‌دهد: نسل چهارم موتور هوش مصنوعی کوالکام، ALUهای بیشتر در Adreno 618 (نسبت به Adreno 616)، بهبود عملکرد دستورالعمل‌های ضرب نقطه‌ای با سی‌پی‌یو Kryo 470 و شتاب‌دهنده تنسور (مثل آنچه در اسنپ‌دراگون 855 شاهد بودیم). ناگفته نماند، منظور از ALU، "واحد محاسبه و منطق" است.

پردازنده سیگنال تصویری در این تراشه، Spectra 350 نام داشته و مثل Spectra 380 در اسنپ‌دراگون 855، هوش مصنوعی را یکپارچه نموده است. به گفته کوالکام، این اولین باری‌ست که شرکت در تراشه‌های سری 7 خود از CV-ISP کرده و به لطف این کار، صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کارکردهای CV (دید کامپیوتری) نسبت به اسنپ‌دراگون 710، تا 4 برابر بیشتر شده است. همچنین، به کارگیری CV-ISP، امکاناتی از قبیل حس کردن عمق با سرعت 60 فریم در ثانیه و ضبط ویدئوی 4K HDR با افکت بوکه را ممکن می‌سازد.

پردازنده Spectra 350 می‌تواند عکس‌های 36 مگاپیکسلی (بدون تأخیر شاتر) را پشتیبانی کند (در حالیکه حداکثر توان اسنپ‌دراگون 710 با پردازنده Spectra 250، عکس‌های 25 مگاپیکسلی بود). درست است که اسنپ‌دراگون 730 از برداشت‌های 48 مگاپیکسلی (بدون تأخیر شاتر) پشتیبانی نمی‌کند، اما عملکرده بهبودیافته تصویربرداری در این تراشه، مدت زمان مورد نیاز برای پردازش چنین عکسی را کاهش خواهد داد (مشکلی که در Redmi Note 7 Pro به چشم می‌خورد). از دیگر امکانات اسنپ‌دراگون 730 می‌توان به پشتیبانی از استاندارد وای-فای 6، تکنولوژی صدای تطبیقی (aptX Adaptive Audio)، پشتیبانی از چند کی‌بورد و تشخیص صدا با دقت بیشتر، اشاره کرد.

• اسنپ‌دراگون 730G

پیکربندی هسته‌های این تراشه با اسنپ‌دراگون 730 تفاوتی ندارد، اما وجود برخی عوامل دیگر، آن را یک سر و گردن بالاتر می‌برد. قبل از هر چیز باید بگوییم که حرف G در اینجا مخفف Gaming است. به گفته کوالکام، رندرینگ گرافیکی اسنپ‌دراگون 730G در مقایسه با اسنپ‌دراگون 730، تا 15 درصد سریع‌تر بوده و درنتیجه، دیوایس‌های مجهز به این تراشه، می‌توانند از نمایشگرهایی با رزولوشن +QHD نیز پشتیبانی کنند (مقایسه کنید با پشتیبانی از رزولوشن +FHD در اسنپ‌دراگون 710).

اما همانطور که گفته شد، مهم‌ترین دستاوردهای اسنپ‌دراگون 730G در زمینه بازی است. به گفته شرکت سازنده، برخی از قابلیت‌های مربوط به گیمینگ در اسنپ‌دراگون 855، در اسنپ‌دراگون 730G نیز دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به Wi-Fi Latency Manager، Jank Reducer و Anti-Cheating Extensions اشاره کرد. طبق ادعای کوالکام، Wi-Fi Latency Manager با بهینه‌سازی کردن تنظیمات وای-فای، بازی‌های آنلاین را لذت‌بخش‌تر می‌کند؛ Jank Reducer می‌تواند میزان وقفه‌ در بازی‌هایی که با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می‌شوند را تا 90 درصد کاهش دهد؛ قابلیت Anti-Cheating Extensions نیز می‌تواند تقلب افراد در بازی را تشخیص دهد.

به جز قابلیت‌های بازی، اسنپ‌دراگون 730G در زمینه تصویربرداری نیز تاحدی بهبود یافته است. علاوه بر Cinemagraphs، این تراشه از ضبط ویدئوی بسیار آهسته (با وضوح 720p و سرعت 960 فریم در ثانیه) پشتیبانی می‌کند. البته این اتفاق به معنای واقعی کلمه رخ نمی‌دهد، زیرا در واقع ویدئوهای 720p با سرعت 240 فریم در ثانیه، طی فرآیند داخل کردن فریم‌ها، به ویدئوهای 720p با سرعت 960 فریم در ثانیه تبدیل می‌شوند. قبلا این کار را در اسمارت‌فون‌های پیشرفته شیائومی و هواوی دیده بودیم و حال، در آینده‌ای نه چندان دور، گوشی‌های هوشمند میان‌رده مجهز به اسنپ‌دراگون 730G نیز چنین قابلیتی خواهند داشت.

به طور خلاصه، می‌توان گفت اسنپ‌دراگون 730G همان اسنپ‌دراگون 730 است که فرکانس GPU آن افزایش یافته و چندین مورد از قابلیت‌های انحصاری کوالکام در زمینه بازی – موسوم به Snapdragon Elite Gaming – به آن اضافه شده است. 

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا