کاستی‌های 4G در بوته آزمایش Opensignal – چاره کار 5G است

نمایش خبر

تاریخ : 1397/12/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، نسل پنجم 5G ، نسل چهارم 4G

واحد خبر mobile.ir : گزارش تحلیلی Opensignal – که به تازگی از سوی این مؤسسه منتشر شده – حاوی نکات جالبی از شبکه‌های ارتباطی‌ست. در یک بررسی آماری که از 1 ژانویه تا 31 دسامبر 2018 به طول انجامید، Opensignal با بررسی داده‌های بیش از 94 میلیون دیوایس هوشمند در 77 کشور دنیا، سرعت شبکه‌های 4G و تغییرات آن در ساعات مختلف شبانه‌روز را مورد بررسی قرار داد. نتایج حاکی از آن است که سرعت شبکه‌های 4G – حتی در مکان‌هایی که از اینترنت پرسرعتی برخوردارند – در طول شبانه‌روز با افت و خیزهای فراوانی مواجه است که Opensignal آن را به ازدحام شبکه در ساعات اوج مصرف اینترنت نسبت می‌دهد. انتظار می‌رود با ظهور فناوری 5G، این مشکلات تا حد زیادی مرتفع شود.

Opensignal the 5G Opportunity Report

سرعت‌های جهانی 4G در طول روز با نوسانات فراوانی همراه است که نشان‌دهنده اثر ازدحام شبکه بر سرعت‌های طول روز است

شبکه‌های 4G امروزی با شبکه‌های 3G – که در آستانه هزاره سوم انقلابی در عرصه موبایل ایجاد کردند – فاصله زیادی دارند، اما نباید فراموش کنیم که همین شبکه‌های 4G خالی از ایراد نیستند. مهم‌ترین اشکال‌هایی که می‌توان به شبکه‌های 4G گرفت، بی‌ثباتی و ازدحام آنهاست. تحلیل آماری Opensignal نشان می‌دهد سرعت شبکه 4G در طول روز – که کاربران اسمارت‌فون حجم فراوانی از داده را مصرف می‌کنند – شدیدا افت می‌کند.

Opensignal the 5G Opportunity Report

اختلاف سرعت شبکه 4G در طی ساعت‌های مختلف شبانه‌روز

در ابتدا باید بدانیم که شبکه‌های سلولی (cellular networks)، شبکه‌هایی اشتراکی هستند؛ به این معنا که هرچه تعداد کاربران متصل به شبکه بیشتر شود، ناچارا ظرفیت شبکه به میزان بیشتری بین این کاربران تقسیم شده و همین امر، متوسط سرعت را پایین می‌آورد که متعاقبا بی‌ثباتی در سرعت و نهایتا محدودیت شدید در نوع اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که کاربران از آنها استفاده می‌کنند را در پی خواهد داشت. این یافته‌ها حاصل بررسی نوسانات سرعت در 77 کشور دنیاست که توسط Opensignal صورت گرفته و نشان می‌دهد این مشکل تا چه اندازه فراگیر است. البته خبر خوب آن است که تکنولوژی 5G می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد، زیرا مهم‌تر از سرعت بالای 5G، این شبکه با فراهم نمودن بستر محکمی از ظرفیت، نوسانات امروزی 4G را از بین خواهد برد.

ناکامی 4G در ارائه تجربه موبایلی باثبات

طی ساعات اوج مصرف در طول روز، تقاضا برای محتوا و ظرفیت موبایلی بیشتر بوده و همین امر موجب ازدحام در شبکه می‌شود. لذا میانگین سرعت برای همه کاربران کاهش می‌یابد. اما از طرفی در سایر اوقات شبانه‌روز که ساعت اوج محسوب نمی‌شود (اوایل صبح) کاربران کمتری به شبکه متصل بوده و به همین دلیل در این اوقات، سرعت حتی از حالت عادی هم فراتر می‌رود.

در جدول زیر، می‌توانید طیف گسترده‌ای از سرعت‌های دانلود 4G در طول روز را مشاهده کنید که از کشورهای مختلف گرفته شده است. همان طور که مشخص است، کره جنوبی با متوسط سرعت 47.1 مگابیت بر ثانیه، سریع‌ترین شبکه 4G را در بین این 77 کشور در اختیار دارد. اما این سرعت در تمام طول روز یکسان نبوده و بین 55.7 مگابیت بر ثانیه و 40.8 مگابیت بر ثانیه متغیر است. جالب است بدانید کره جنوبی و سنگاپور تنها کشورهایی هستند که سرعت دانلود آنها در طول روز، همواره از 40 مگابیت بر ثانیه بیشتر بوده و این یعنی هرچند شبکه 4G در کره و سنگاپور هم از ثبات لازم برخوردار نیست، اما کاربران آنها همیشه از پرسرعت‌ترین اتصال بهره‌مند بوده‌اند.

Opensignal the 5G Opportunity Report

طیف متنوع  سرعت‌های دانلود 4G در طول روز

اما شدیدترین نوسانات ساعتی در سرعت شبکه در اروپا دیده می‌شود. به عنوان مثال طی یک 24 ساعت در سوئیس، حداقل سرعت 29.2 و حداکثر سرعت 55.5 مگابیت بر ثانیه ثبت شده است. این نوسانات در بلاروس بدتر بوده و فراز و فرود سرعت شبکه بین 7.8 تا 39.1 مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

ظرفیت‌های بالای جدید و باندهای رادیویی با فرکانس خیلی بالا برای اولین بار در 5G به بهره‌برداری رسیده و با ارتقای توانایی شبکه‌ها موجب می‌شود تا تعداد بیشتری از کاربران به طور همزمان بتوانند با سرعت‌های بسیار بالاتری از اینترنت استفاده کنند.

حتی سریع‌ترین کشورها هم با نوسانات شدید سرعت دست و پنجه نرم می‌کنند

یکی از کارهای تحلیلی Opensignal، محاسبه میزان اختلاف حداقل و حداکثر سرعت شبکه 4G در طول روز بوده است. این داده آماری به ما کمک می‌کند تا بتوانیم سرعتی که شبکه‌های یک کشور قادرند تحت بهینه‌ترین و دشوارترین شرایط به کاربران ارائه کنند را مشخص کنیم. هرچه میزان این اختلاف بالاتر باشد، فشار ازدحام روی شبکه‌های آن کشور بیشتر خواهد بود. اما شبکه‌های کشورهایی که در آنها اختلاف بهترین و بدترین سرعت‌ها پایین است، بار سبک‌تری را به دوش می‌کشند.

همانطور که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید، جمهوری چک، کانادا، یونان، هلند، نیوزیلند، نروژ، قطر، سنگاپور، آفریقای جنوبی و کره جنوبی – علی‌رغم اینکه هر یک در مرحله متفاوتی از توسعه شبکه 4G قرار دارند – کمترین میزان اختلاف بین سرعت‌های بالا و پایین را دارا هستند که این پدیده از درجه بالای پایداری سرعت در شبکه‌های 4G این کشورها حکایت دارد (صرف‌نظر از میزان سرعت در ساعات مختلف شبانه‌روز). جالب است بدانید در بین این 77 کشور، سرعت دانلود در جمهوری چک بیشترین ثبات را داشته و در کندترین حالت، تنها 3.3 مگابیت بر ثانیه افت نموده است.

Opensignal the 5G Opportunity Report

درصد اختلاف مابین سرعت‌های بالا و پائین در طول ساعت‌های مختلف شبانه‌روز

توان واقعی شبکه‌های 4G در حالت‌ بدون ازدحام

وقتی کارشناسان Opensignal این 77 کشور را بر اساس سرعت‌ شبکه در ساعات غیر اوج مصرف طبقه‌بندی می‌کردند، به حقیقت جالب دیگری نیز دست پی بردند. در جدول زیر، خطوط آبی نشان‌دهنده سرعت‌های دانلود 4G در ساعت‌هایی‌ست که سرعت‌ها در اوج خود قرار دارند؛ این سرعت‌ها به زمان‌هایی مربوط می‌شوند که اکثر کاربران آفلاین بوده و تقاضا برای داده در حداقل میزان خود قرار داشته است.

Opensignal the 5G Opportunity Report

اما آنچه اینجا اهمیت پیدا می‌کند، آن است که این میزان از سرعت نشان‌دهنده قابلیت‌های فنی واقعی شبکه‌های یک کشور (بدون لحاظ کردن ازدحام شبکه) است که می‌توان آن را توان بالقوه شبکه 4G نامید. در این میان، کره جنوبی در صدر این جدول قرار داشته و پس از آن، کشورهای سوئیس، هلند، سنگاپور، نروژ، دانمارک و استرالیا جای گرفته‌اند. ناگفته نماند، همانطور که خطوط خاکستری نشان می‌دهند، متوسط سرعت دانلود 4G طی تمام ساعات شبانه‌روز، در هر 7 کشور مذکور متفاوت است.

اگر استفاده از حداکثر توان بالقوه شبکه را در نظر بگیریم، کشورهایی مثل سوئیس و دانمارک در این زمینه چندان موفق نبوده‌اند، زیرا اختلاف بین متوسط سرعت و بالاترین سرعت، در آنها زیاد است. اما در مقابل، کشوری مثل کانادا در این زمینه عملکرد خیلی خوبی داشته و از قابلیت‌های فنی خود بهترین استفاده را نموده و نه تنها در بین سریع‌ترین بلکه در میان پایدارترین شبکه‌های 4G در دنیا نیز قرار گرفته است.

اما در انتهای لیست، کشور هند به چشم می‌خورد. متوسط سرعت دانلود 4G در هند پایین است، اما تحلیل Opensignal بیانگر این مطلب است که شبکه‌های این کشور به مراتب قدرتمندتر از آن چیزی هستند که متوسط سرعت دانلود نشان می‌دهد. بهترین سرعت اتصال به شبکه 4G در هند، تا دو برابر سریع‌تر از متوسط سرعت شبکه است. به گفته کارشناسان، یکی از مهم‌ترین دلایل ازدحام بالای شبکه 4G در هند، قیمت پایین خدمات اینترنتی در این کشور است.

در میان این 77 کشور، چه از لحاظ متوسط سرعت دانلود و چه از لحاظ نوسانات سرعت در طول روز، آمریکا تقریبا در میانه‌های لیست جای دارد. در ایالات متحده، توزیع سرعت 4G در طول روز خیلی باثبات و یا خیلی بی‌ثبات نیست، اما با این وجود آمریکا یکی از نخستین کشورهایی خواهد بود که سرویس‌های 5G را به طور گسترده پیاده‌سازی می‌کند. می‌توان گفت، هر پیشرفتی که در نتیجه اجرای 5G در آمریکا رخ دهد، قابل تعمیم به سایر نقاط دنیا خواهد بود.

به علت استفاده زیاد از اینترنت برای تفریح و سرگرمی، کندترین سرعت شبکه در شب هنگام است

قبلا درباره ساعات اوج مصرف اینترنت صحبت کردیم، اما همانطور که در جدول پائین دیده می‌شود، این ساعات در کشورهای مختلف متفاوت است. در بیشتر کشورها، ساعات اوج مصرف (بیشترین تقاضا و کمترین سرعت) بین ساعات 8 تا 11 شب است. در ژاپن، ازدحام شبکه‌ها در وسط روز واقعا بالاست، زیرا افراد در هنگام ناهار معمولا به تماشای ویدئو در اسمارت‌فون‌های خود مشغول می‌شوند. اما در انگلیس و هلند، ساعت اوج مصرف حدود 4 تا 5 بعد از ظهر است؛ زمانی که روز کاری به انتها نزدیک شده و دارندگان اسمارت‌فون یا هنوز در حال کارند و یا در هنگام بازگشت به خانه از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. اکثر دانش‌آموزان نیز از مدرسه بازگشته‌اند.

Opensignal the 5G Opportunity Report

 

Opensignal the 5G Opportunity Report

 

Opensignal the 5G Opportunity Report

شهرها میزبان بیشترین نوسانات سرعت هستند

مقایسه شهرهای منتخب در سراسر جهان از نوسانات شدید سرعت حکایت دارد. در جدول زیر، میانگین سرعت دانلود 4G و همچنین میزان سرعت در سریع‌ترین و کندترین ساعات روز برای شهرهای مهم دنیا آورده شده است. بدون شک، نوسانات سرعت در مقیاس شهری بالاتر از مقیاس ملی است. آزمایش‌های Opensignal نشان داد که سرعت دانلود 4G در شهری مثل پاریس از یک سو می‌تواند تا 51.4 مگابیت بر ثانیه بالا رود و از سوی دیگر در همان روز ممکن است به 21.5 مگابیت بر ثانیه افت نماید. طبق بررسی‌های انجام شده، همه شهرهای مورد مطالعه از لحاظ سرعت 4G افت و خیزهای زیادی داشته و در این میان، پاریس شدیدترین نمونه محسوب می‌شود.

Opensignal the 5G Opportunity Report

بسیای از طیف باندهای جدید 5G – مثل موج میلی‌متری (mmWave) – به خاطر دامنه کوتاه و ظرفیت‌های بسیار بالایی که دارند، برای استفاده در شهر‌ها ایده‌آل هستند. در شبکه‌های 4G کنونی، پهنای باندهای متداول، در فرکانس‌های پایین‌تر 5 یا 10 مگاهرتز و برای فرکانس‌های بالاتر 20 یا 40 مگاهرتز است. این در حالی‌ست که باندهای جدید 5G، ظرفیتی معادل صدها مگاهرتز طیف با فرکانس بسیار بالا را برای استفاده پهنای باند موبایل آزاد کرده و به این ترتیب تأثیر ازدحام شبکه را به حداقل خواهد رساند.  

منبع : Opensingnal


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا