پتنت دیگری از سامسونگ برای گوشی انعطاف‌پذیری با طراحی تاشو

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/12/23        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، طراحی Design ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اگر چه سامسونگ چندی پیش نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده خود را با نام گلکسی فولد به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد، اما به نظر می‌رسد ایده‌های دیگری نیز برای این نوع اسمارت‌فون‌ها در دستور کار کمپانی کره‌ای قرار دارد. منابع خبری به تازگی از انتشار پتنتی از بخش Samsung Display سامسونگ توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) خبر داده‌اند که در آن «دستگاهی با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر» توصیف شده است. این حق ثبت اختراع در روز 21 سپتامبر 2018 به ثبت رسیده و WIPO آن را در روز 24 ژانویه سال جاری میلادی (4 بهمن 1397) منتشر کرده است.

Samsung Foldable Display Smartphone Patent

سامسونگ حدود بیست روز پیش گلکسی فولد را با صفحه‌نمایش مجهز به فناوری Infinity Flex Display معرفی کرد. این گوشی در نگاه اول همچون کتابی در قطع جیبی به نظر می‌رسد که با کمک نمایشگر انعطاف‌پذیر می‌تواند به گوشی یا تبلت تبدیل شود. نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده سامسونگ دارای صفحه‌نمایش داخلی 7.3 اینچی است که رو به داخل خم شده و در بخش خارجی آن یک نمایشگر 4.6 اینچی دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. طراحی Mate X محصول هواوی، به عنوان دومین گوشی هوشمند خم‌شونده، با گلکسی فولد متفاوت است. این دستگاه در حالت گشوده، تبلتی 8 اینچی است که وقتی به خارج تا می‌شود، نمایشگری 6.6 اینچی در یک سوی آن و پنلی 6.38 اینچی به عنوان نمایشگر ثانویه در بخش پشتی قرار می‌گیرد.

Samsung Foldable Display Smartphone Patent

طراحی اسمارت‌فون توصیف‌شده در این پتنت با دو نمونه بالا متفاوت است و ساختار آن از نظر ظاهری مشابه گوشی‌های تاشوی کلاسیک است؛ با این تفاوت که پس از خم شدن، نمایشگر آن در بخش بیرونی دستگاه قرار می‌گیرد. در تصاویر منتشرشده از این حق ثبت اختراع، دستگاهی جمع‌وجور دیده می‌شود که از دو بخش تشکیل شده است. این دو بخش از طریق یک لولا به یکدیگر متصل می‌شوند و امکان باز و بسته شدن محصول را به طور کامل فراهم می‌سازند؛ به‌طوری‌که هنگام گشوده شدن کامل دستگاه، هیچ درز یا شکافی در میان دو بخش دیده نمی‌شود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ظاهرا هنگام گشوده شدن کامل گلکسی فولد، خط باریکی در میانه آن (در بخش پشتی) دیده می‌شود و این به لحاظ ظاهری برای طراحان و علاقمندان سامسونگ چندان دلچسب نبوده است.

Samsung Foldable Display Smartphone Patent

نکته جالب توجه در این پتنت وجود یک قفل کشویی (slider lock) کوچک در پشت دستگاه است که کمک می‌کند دستگاه در یک وضعیت مشخص به طور ثابت باقی بماند و قفل شود. استفاده از این راهکار سبب جلوگیری از خم شدن ناخواسته و ناگهانی گوشی خواهد شد.

Samsung Foldable Display Smartphone Patent

کارشناسان طراحی این پتنت را منحصربه‌فرد می‌دانند. به طور معمول در محصولات تاشو انتظار می‌رود که گوشی به گونه‌ای به سمت داخل خم شود که برای جلوگیری از آسیب‌های خارجی، نمایشگر آن در بخش داخلی قرار گیرد. در این پتنت، سامسونگ پنل نمایشگر را بیرون دستگاه در نظر گرفته که حوزه کاربردهای جدیدی را ایجاد می‌کند. در خصوص سایر ویژگی‌های این دستگاه از جمله دوربین‌ها و پورت‌های آن، از طریق تصاویر نمی‌توان چیزی متوجه شد.

اگر چه در خصوص اجرایی شدن این پتنت نمی‌توان با قطعیت سخن گفت، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا سامسونگ قصد دارد اسمارت‌فونی با این طراحی را در اواخر سال 2020 معرفی نماید. در همین زمینه Bloomberg نیز هفته پیش گزارش داد که سامسونگ قصد دارد علاوه بر گلکسی فولد، دو گوشی خم‌شونده دیگر را با طراحی‌های جدید معرفی نماید که یکی از آنها با طرح تاشو، مجهز به صفحه‌نمایش کوچک بیرونی خواهد بود که از این لحاظ مشابه اسمارت‌فون خم‌شونده معرفی نشده‌ای با نام Motorola RAZR از سوی لنوو است. دومین طرح سامسونگ برای گوشی تاشو ظاهرا همانند Mate X هواوی، به سمت خارج تا می‌شود.

Moto RAZR Concept Render

تصویری مفهومی براساس اطلاعات منتشر شده از Moto RAZR

در مجموع به نظر می‌رسد که علی‌رغم معرفی نخستین گوشی هوشمند خم‌شونده، سامسونگ رویاهای زیادی در این زمینه دارد. چنان که پتنت تازه این کمپانی از جهاتی مشابه مجوز ثبت اختراعی است که در اواخر سال 2016 برای تولید اسمارت‌فون تاشو با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر منتشر کرد و حال نسخه‌ای تکامل‌یافته از آن را به ثبت رسانده است. این غول فناوری همچنین سال گذشته پتنت دیگری را برای طراحی لولایی نوآورانه برای به‌کارگیری در گوشی‌هایی خم‌شونده نیز ارائه کرده بود که نباید آن را از نظر دور داشت.

البته همچون همیشه باید این نکته را خاطر نشان کرد که این گواهی صرفا یک پتنت است و هیچ گونه ضمانت اجرایی برای عملی شدن آن وجود ندارد. با این حال، خلاقیت آدمی بی‌انتها است و هر لحظه می‌توان نوآوری جدیدی در تمام حوزه‌ها و از جمله در صنعت موبایل را انتظار کشید.  

منبع : WIPO