گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه پایانی 2018 – سقوط اپل به رتبه چهارم

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 14 فوریه 2019 (25 بهمن 1397) گزارشی را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین، در سه‌ماهه پایانی سال 2018 منتشر نمود. طبق این گزارش، عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی در پایان چهارمین فصل از سال 2018، حدود 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده و این شرکت، هم‌اکنون با در دست داشتن 29 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون چین، به قدرت بلامنازع بازار این کشور تبدیل شده است. در مقابل، شاهد آن هستیم که سهم اپل از بازار چین کاهش محسوسی داشته است. لازم به ذکر است، طی سه‌ماهه پایانی سال 2018، بازار اسمارت‌فون چین در مجموع نسبت به مدت مشابه سال قبل، 9.7 درصد افت نمود.

Huawei Mate 20 Pro

Huawei Mate 20 Pro

پس از هواوی – که در حال حاضر حرف اول را در چین می‌زند – کمپانی Oppo قرار دارد. Oppo موفق شد با افزایش 1.5 درصدی عرضه گوشی‌های هوشمند خود نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2017، چیزی حدود 19.6 درصد از بازار چین را در اختیار خود بگیرد. Vivo نیز با فاصله بسیار کمی نسبت به Oppo در رتبه سوم قرار می‌گیرد. عرضه اسمارت‌فون‌های این برند طی یک سال اخیر 3.1 درصد رشد نموده و باعث شده تا در حال حاضر 18.8 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند چین، تحت سیطره Vivo باشد.

اما شاید مهم‌ترین پدیده بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه اخیر، افت قابل ملاحظه اپل باشد. طبق گزارش IDC، عرضه آیفون در سه‌ماهه پایانی 2018 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 19.9 درصد افت داشته و هم‌اکنون اپل تنها 11.5 درصد از بازار چین را در دست دارد. دلایل متعددی در ناکامی اپل دخیلند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اقتصاد کند چین، قیمت بالای آیفون و طولانی‌تر شدن چرخه جایگزینی اسمارت‌فون از سوی مصرف‌کنندگان.

البته دلایل دیگری نیز از سوی کارشناسان مطرح شده است. نباید فراموش کنیم که جنگ تجاری بین آمریکا و چین، تأثیر نامطلوبی روی اقتصاد چین داشته و موجب کاهش ارزش یوان چین در برابر دلار آمریکا شده است. لذا، باتوجه به قدرت دلار، قیمت آیفون XR برای مصرف‌کنندگان، به مراتب بیشتر از Mate 20 Pro (پرچمدار هواوی) تمام می‌شد. از سوی دیگر، دستگیری منگ وان‌ژو (Meng Wanzhou)، مدیر ارشد مالی هواوی، در کانادا، برای اپل دردسرساز شد.

IDC China Smartphone Market Report Q4 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سه‌ماهه چهارم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

حکم دستگیری منگ وان‌ژو از سوی آمریکا صادر شده بود. طبق این حکم، منگ (مدیر مالی و دختر مؤسس هواوی) به کلاهبرداری بانکی متهم شده‌اند. به دنبال این اتفاق، آمریکا در تلاش است تا متحدانش را وادار کند تا فروش تجهیزات شبکه هواوی در این کشورها را ممنوع کنند. این اقدام، موجی از ملی‌گرایی در چین را به همراه داشت؛ به این ترتیب که بسیاری از شرکت‌های چینی به کارمندان خود هشدار دادند که در صورت خرید آیفون مورد توبیخ قرار خواهند گرفت. البته شرکت‌های چینی به همین مقدار اکتفا نکرده و به کارکنان خود برای خرید گوشی‌های هواوی و سایر برندهای داخلی، سوبسید پرداخت کردند.

همچنین فراموش نکنیم که در مناقشه بین اپل و کوالکام، حکم قضایی اولیه به نفع کوالکام بوده است. به موجب این حکم – که از سوی یک دادگاه چینی صادر شده – اپل ناقض پتنت کوالکام شناخته شده است.

جدای از بازار چین، کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند (از اپل گرفته تا سامسونگ) پس از سال‌ها رشد موفقیت‌آمیز، در حال دست و پنجه نرم کردن با رکودی جهانی هستند. به گفته کارشناسان، نبود خلاقیت باعث دلسردی مصرف‌کنندگان شده و لذا بازه زمانی استفاده از یک اسمارت‌فون نسبت به قبل طولانی‌تر شده است. از طرفی اپل مجبور است با هواوی رودررو شود؛ شرکتی که سهم اپل از بازار چین (که برای رشد اپل بسیار مهم است) را کمتر و کمتر کرده است. طی چند ماه اخیر خرده‌فروشی‌های برجسته چین، قیمت آیفون‌های جدید را تا 20 درصد کاهش داده‌اند. این کار یک اقدام غیرعادی بوده و نشان می‌دهد اشتیاق برای خرید آیفون‌های اپل در بین چینی‌ها کم شده است.

نیکول پنگ (Nicole Peng)، مدیر ارشد مؤسسه تحقیقاتی Canalys، بر این باور است که استراتژی ورود به بازار اپل، برای بازار چین – که به سرعت تغییر می‌کند – مناسب نیست. به گفته پنگ، به نظر می‌رسد اپل در واکنش به رکود اقتصادی چین و تغییرات صورت گرفته در ساختار مصرف این کشور، تا حدی کند عمل کرده است. وقتی گوشی هوشمند برای مشتریان چینی به یک کالای خام تبدیل می‌شود، برندهای چندملیتی بایستی در استراتژی‌های فروش و بازاریابی خود تجدید نظر کنند. اما ظاهرا اپل برنامه‌های بازاریابی خود در چین را تغییر نداده است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، چین را بخشی کلیدی از استراتژی اپل می‌داند؛ بد نیست بدانید در سال مالی گذشته، درآمد اپل از بازار "چین بزرگ" (که علاوه بر خود چین، هنگ کنگ، ماکائو و تایوان را نیز شامل می‌شود)، تقریبا 52 میلیارد دلار بوده است. اما به دنبال رقم خوردن کندترین رشد اقتصادی این کشور از سال 2009، اپل نیز اعلام کرد که طی سه‌ماهه پایانی سال 2018 فروش محصولاتش در چین با افتی 27 درصدی مواجه شده است. این نخستین افت درآمد اپل از بازار چین در حدود دو دهه اخیر به شمار رفته و به اعتقاد برخی کارشناسان، رکود اقتصادی چین، مهم‌ترین عامل آن بوده است. البته تیم کوک، با تأکید بر تلاش طولانی مدت اپل در بخش خدمات، سعی کرد تا رشد 19 درصدی در درآمد این قسمت را برجسته کند.

IDC China Smartphone Market Report Q4 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در چین در سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

اما پس از اپل – که در فصل اخیر چهارمین عرضه کننده اسمارت‌فون در چین بود – کمپانی شیائومی جای دارد که در حال حاضر، اوضاع وخیم‌تری نسبت به اپل در چین پیدا کرده است. علی‌رغم عملکرد درخشان این برند در هند، آمار مؤسسه IDC نشان می‌دهد عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در چین با افت سالانه 34.9 درصدی مواجه شده و در حال حاضر تنها 10 درصد از بازار چین در اختیار شیائومی است. شیائومی تا قبل از عرضه اولیه سهامش در سال 2018 رشد سریعی داشت، اما به گفته IDC، این شرکت در اصلاح موجودی انبار و بازسازی داخلی دچار مشکل شده است.

در حال حاضر، صنعت اسمارت‌فون برای احیای بازار به نوآوری‌هایی مثل نمایشگرهای تاشو، دوربین‌های سه‌بعدی و گوشی‌های 5G احتیاج دارد. برخی بر این باورند که شبکه ارتباطی 5G – با سرعتی 10 برابر سرعت کنونی اینترنت – کاربران را شدیدا به دیوایس‌های خود وابسته خواهد کرد. لی جان (Lei Jun)، یکی از بنیانگذاران شیائومی، جزو آن دسته از افراد است که ظهور شبکه 5G را در افزایش تقاضا برای خرید گوشی هوشمند، مؤثر می‌داند. اما طبق گزارش IDC، با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای پیاده‌سازی 5G هنوز فراگیر نشده، گوشی‌های مجهز به 5G در سال 2020 به یک استاندارد مقبول تبدیل خواهند شد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا