شیائومی Mi A1 و وان‌پلاس 5T در صدر جدول اسمارت‌فون‌های با بالاترین شاخص SAR

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سلامت Health ، سرطان Cancer ، نرخ جذب ویژه Specific Absorption Rate (SAR)

واحد خبر mobile.ir : امروزه اکثر افراد گوشی‌های هوشمند خود را در تمام مدت شبانه‌روز در کنار خود دارند و در هنگام حضور در محل کار آن را در جیب، در مسیر بازگشت به خانه در دست و در هنگام خواب کنار تخت قرار می‌دهند. پژوهشگران مدت‌هاست در خصوص زیان‌های احتمالی این میزان نزدیکی با امواج گوشی‌های هوشمند تحقیق می‌کنند. یافته‌های اولیه برنامه ملی سم‌شناسی در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که تشعشعات گوشی‌های هوشمند باعث سرطان می‌شود، اما پژوهش‌های دیگری در این زمینه حاکی از آن است که امواج منتشرشده از دستگاه‌های همراه تنها برای موش‌ها زیان‌بار است و به انسان‌ها آسیبی نمی‌رساند.

The Phones Emitting the Most Radiation Overview

با وجود آن که همچنان نمی‌توان با قطعیت از آسیب‌رسان بودن حضور طولانی‌مدت دستگاه‌های همراه در مجاورت کاربران اظهار نظر کرد، اما احتیاط شرط عقل است؛ چرا که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که گوشی‌ها در هنگام برقراری تماس و مکالمه بیشترین میزان تشعشع امواج رادیویی را دارند.

به تازگی پژوهشی توسط دفتر فدرال آلمان برای محافظت در برابر تشعشعات (German Federal Office for Radiation Protection) در خصوص نرخ جذب خاص یا SAR گوشی‌های هوشمند انجام شده و نتایج آن توسط Statista گردآوری و منتشر شده است. Statista درگاه معتبری برای ارائه خدمات آنلاین در زمینه هوشمندی کسب‌وکار، پژوهش بازار و تحلیل آماری است. در گزارش Statista فهرست 16 اسمارت‌فون با بیشترین میزان SAR مورد اشاره قرار گرفته است که بر اساس آن، محصولات شیائومی و وان‌پلاس با بیشترین نرخ SAR در رتبه‌های نخست این جدول قرار دارند؛ در حالی که گوشی‌های سامسونگ کمترین میزان SAR را داشته‌اند.

نرخ جذب خاص یا SAR (کوتاه‌شده Specific Absorption Rate) نشان‌دهنده میزان جذب انرژی توسط بدن انسان در هنگام رویارویی با میدان الکترومغناطیسی حاصل از امواج رادیویی است. این معیار مقدار انرژی جذب‌شده توسط هر کیلوگرم از بدن را مشخص می‌کند و با واحد وات بر کیلوگرم (W/kg) سنجیده می‌شود.

بر اساس اعلام کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC)، گوشی‌هایی با نرخ جذب خاص پایین‌تر از1.6 وات بر کیلوگرم ایمن هستند. همین استاندارد در هند نیز رعایت می‌شود، در حالی که این مقدار در اروپا با سخت‌گیری کمتر، 2 وات بر کیلوگرم است.

The Phones Emitting the Most Radiation Overview

لیست گوشی‌های دارای بالاترین درجه تشعشع

در این فهرست، Mi A1 شیائومی با نرخ جذب خاص 1.75W/kg در صدر جدول قرار دارد و پس از آن وان‌پلاس 5T با SAR معادل 1.68W/kg جای گرفته است. پس از این دو اسمارت‌فون، باز هم شاهد دو محصول از شیائومی و وان‌پلاس هستیم که به ترتیب عبارتند از Mi Max 3 با نرخ جذب خاص1.58W/kg و وان‌پلاس 6T با نرخ 1.55W/kg. در این فهرست 16تایی، محصولات گوگل و اپل نیز دیده می‌شود؛ به طوری که Pixel 3 XL و Pixel 3 به ترتیب در مکان هفتم و دوازدهم این جدول قرار دارند و آیفون 7 جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است. از دیگر اسمارت‌فون‌های حاضر در این لیست می‌توان به Xperia XZ1 Compact سونی، Desire 12/12+ اچ‌تی‌سی و Axon 7 mini زد‌تی‌ای اشاره کرد.

Statista در فهرست دیگری، گوشی‌هایی با کمترین SAR را نیز منتشر کرده که در جایگاه نخست این فهرست، گلکسی نوت8 سامسونگ و Axon Elite زد‌تی‌ای با نرخ جذب خاص 0.17 وات بر کیلوگرم قرار دارند و پس از این دو گوشی، G7 ال‌جی و گلکسی A8 با SAR معادل W/kg 0.24 و سپس گلکسی S8+ و گلکسی S7 edge با نرخ جذب خاص W/kg 0.26 دیده می‌شوند. در واقع، 8 مدل از گوشی‌های سامسونگ در این لیست قرار دارند که به ترتیب عبارتند از: گلکسی A8، گلکسی S8 Plus، گلکسی S7 Edge، گلکسی S9 Plus، گلکسی J6 Plus، گلکسی J4 Plus و گلکسی S8. همچنین گلکسی M20 که به تازگی عرضه شده نیز دارای SAR برابر با 0.273 W/kg است. از دیگر سازندگان حاضر در این فهرست می‌توان به موتورولا و زدتی‌ای اشاره کرد. ناگفته نماند که U11 Lite از اچ‌تی‌سی نیز دیگر اسمارت‌فون با SAR پایین است.

The Phones Emitting the Most Radiation Overview

لیست گوشی‌های دارای پائین‌ترین درجه تشعشع

پس از انتشار این گزارش، شیائومی اعلام کرده که تمام گوشی‌های این شرکت که در هند به فروش رسیده‌اند، با قوانین مربوط به مقدار SAR در این کشور سازگارند. نرخ جذب خاص Mi A1 در هند برای سر 1.26 W/kg و برای بدن 0.17 W/kg است. این کمپانی چینی در ادامه افزوده است که مقادیر اعلام‌شده در گزارش Statista از طریق انجام آزمایش‌ در کشور آلمان به دست آمده که شرایط و استانداردهای آزمایش SAR و همچنین مقادیر آن با هند تفاوت دارد.

داده‌های Statista به مقادیر SAR سر مربوط هستند و تشعشعات مغناطیسی در هنگام مکالمه و قرار گرفتن گوشی در کنارِ سر را نشان می‎دهند. با آن که راهنمای کلی برای سطح ایمنی تشعشعات گوشی وجود ندارد، اما گواهینامه‌ای با عنوان فرشته آبی (Der Blaue Engel) که در کشور آلمان برای دوستدار محیط زیست بودن ارائه می‌شود، تنها به گوشی‌هایی تعلق می‌گیرد که نرخ جذب خاص سر در آنها کمتر از 0.60 وات بر کیلوگرم باشد. این در حالی است که SAR مربوط به سر در تمام اسمارت‌فون‌های حاضر در این فهرست، بیش از دو برابر این رقم است.  

منبع : Statista


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا