معرفی نسل هفتم اسمارت‌فون‌های سری G موتورولا – جشنواره‌ای از تنوع با قیمت‌هایی مناسب

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/11/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، موتورولا Motorola

واحد خبر mobile.ir : زمانی که موتورولا در سال 2013 نخستین گوشی از خانواده Moto G را به بازار عرضه کرد، به باور کارشناسان، این گوشی بازتعریفی بود از آنچه مصرف‌کننده از اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه انتظار داشت. حال پس از 6 سال، موتورولا در تلاش است تا در مواجه با تاخت‌وتاز برندهای چینی (مثل هواوی و شیائومی) سهم خود را از بازار اسمارت‌فون بازپس گیرد. در همین راستا، باخبر شدیم موتورولا هفتمین نسل این دیوایس‌ را نیز به تولید رسانده است. موتورولا در روز پنج‌شنبه 7 فوریه 2019 (18 بهمن 1397) – طی رویدادی که در برزیل برگزار شد – از تولید 4 گوشی هوشمند جدید در سری G خبر داد. این دیوایس‌ها Moto G7 Power ،Moto G7 Plus ،Moto G7 و Moto G7 Play نام دارند.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

نسل هفتم اسمارت‌فون‌های سری G از کوچک‌ترین، ساده‌ترین و متعاقبا ارزان‌ترین گوشی یعنی Moto G7 Play آغاز می‌شود. بعد از آن، Moto G7 Power قرار دارد که از یک باتری قدرتمند برخوردار است. Moto G7 با مشخصاتی بالاتر، از جمله دوربین دوگانه و ناچ قطره آب – که ظاهر مدرن‌تری به دیوایس می‌بخشد – دیگر گوشی این خانواده است. اما پیشرفته‌ترین اسمارت‌فون این رده Moto G7 Plus نام دارد که ضمن داشتن دوربین دوگانه و قدرتمندترین چیپ‌ست (نسبت به سه مدل قبلی)، از NFC نیز بهره‌مند است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

طراحی مدل‌های این خانواده کم و بیش مثل هم بوده و به هم شباهت دارند، با این تفاوت که در پشت G7 و G7 Plus قابی شیشه‌ای (به احتمال زیاد از جنس گوریلا گلس) به کار رفته، ولی در G7 Power و G7 Play ماده‌ای پلاستیکی – که موتورولا آن را پلیمر شیشه‌ای می‌نامد – استفاده شده که شباهت زیادی به شیشه دارد. بنا بر اظهارات سایت رسمی موتورولا، هر 4 گوشی دارای پوشش نانو (موسوم به P2i) بوده که از دستگاه در برابر آب محافظت می‌کند. البته برخی منابع، وجود این پوشش آب‌گریز را برای G7 Power و G7 Play ذکر نکرده‌اند.

هر چهار محصول از اندروید خالص Pie بهره می‌برند که هیچ‌گونه پوسته‌ای روی آن قرار نگرفته است. اما موتورولا چند قابلیت نرم‌افزاری کاربردی را – تحت عنوان Moto Experiences – به سیستم‌عامل افزوده است. به عنوان مثال بدون قفل‌گشایی گوشی می‌توان نوتیفیکشن‌ها و آپدیت‌ها را مشاهده و تنها با یک لمس به اپلیکیشن‌های موردعلاقه دسترسی پیدا کرد. با دو بار تکان دادن گوشی نیز چراغ قوه فعال می‌شود. همچنین، زمانی که گوشی را در دست دارید، با دو مرتبه چرخاندن مچ دست، اپلیکیشن دوربین باز شده و اگر این کار را مجددا دو بار دیگر هم انجام دهید، سلفی گرفته می‌شود.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

هر 4 دیوایس از خانواده G7، به حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه (جای گرفته در لوگوی موتورولا)، جک هدفون و درگاه USB Type-C مجهز شده‌اند. سامانه ناوبری GPS (با بهره‌مندی از تکنیک AGPS) در کنار سامانه GLONASS در این گوشی‌ها فعال بوده و در موقعیت‌یابی به کاربر کمک می‌کنند. همه مدل‌ها به بلوتوث 4.2 مجهزند (به جز G7 Plus که دارای بلوتوث 5 است). امکان ارتقای حافظه داخلی (ظاهرا تا 512 گیگابایت) و وجود نمایشگر فول-اسکرین با حاشیه‌های کم و نسبت تصویر 19:9 نیز در همه مدل‌ها مشترک است. جالب است بدانید هر 4 عضو این خانواده – حتی G7 Play که مشخصات پایینی دارد – می‌توانند ویدئوی 4K Ultra HD را با سرعت 30 فریم در ثانیه ضبط کنند.

یکی دیگر از نقاط قوت نسل هفتم سری G، در نظر گرفتن یک شارژر مخصوص با نام TurboPower است (البته به جز G7 Play) که در نسخه Plus دارای توان 27 واتی و در G7 و G7 Power از نوع عادی (ظاهرا 15 واتی) است. طبق ادعای موتورولا، شارژر 27 واتی مدل پلاس، سریع‌ترین شارژر موجود در بازار است.

در ادامه بیشتر با مشخصات و امکانات این محصولات آشنا می‌شویم.

• Moto G7 Plus

این گوشی در ابعاد 8.27×75.3×157 میلی‌متر طراحی شده و 172 گرم وزن دارد. لبه‌های گرد، قاب شیشه‌ای در پشت (احتمالا از جنس Gorilla Glass) و ناچ قطره آب در بالای نمایشگر، ظاهری شکیل و پرچمدارگونه به این اسمارت‌فون می‌بخشند. برخی شنیده‌ها حاکی از آنند که این دیوایس با درجه حفاظت IP54، تا حدی در برابر گرد و غبار و پاشیده شدن آب، مقاوم است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

نمایشگر IPS این گوشی، قطری به بزرگی 6.24 اینچ داشته و رزولوشن آن فول اچ‌دی پلاس (معادل 1080×2270 پیکسل) عنوان شده که تراکم پیکسلی 403ppi را به دست می‌دهد.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

در ساخت G7 Plus از چیپ‌ست نسبتا قدرتمند اسنپ‌دراگون 636 استفاده شده است. این تراشه از 8 هسته پردازشی Kryo 260 (با حداکثر سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز) تشکیل شده است. 4 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیز به این دستگاه اختصاص یافته است. لازم به ذکر است در بین این چهار مدل جدید، تنها G7 Plus به این چیپ‌ست مجهز شده و در سایر مدل‌ها اسنپ‌دراگون 632 به کار رفته است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

یکی از نقاط قوت G7 Plus، سیستم دوربین آن است. در این دستگاه دوربینی دوگانه – متشکل از یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی (با گشودگی دیافراگم f/1.7 و پیکسل‌هایی ظاهرا به بزرگی 1.22 میکرون) و یک دوربین تشخیص عمق 5 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2) – به کار رفته که علاوه بر فلش ال‌ای‌دی دورنگ، از امکانات دیگری چون لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) و لرزه‌گیر الکترونیک (EIS) نیز بهره می‌برد. ناگفته نماند، دوربین جلو هم 12 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

در کنار ویژگی‌های ذکرشده، موتورولا امکانات نرم‌افزاری متنوعی را نیز برای این دوربین در نظر گرفته که حالت اسلوموشن، حالت زمان‌گریز (تایم‌لپس)، قابلیت گرفتن سلفی گروهی از نوع پانوراما و عکاسی خودکار با لبخند از این دسته است (اگر تا 5 نفر در کادر قرار گرفته و پس از بی‌حرکت ماندن، همگی لبخند بزنند، عکس به طور خودکار گرفته خواهد شد). یکی از قابلیت‌های جالب دیگر cinegraph effect نام دارد که با استفاده از آن می‌توان در یک عکس، قسمتی را متحرک و بقیه را ثابت نگه گذاشت. همچنین، این گزینه در اختیار کاربر است که رنگ بخشی از یک عکس را حفظ کرده و بقیه را سیاه و سفید نماید.

ویژگی کاربردی دیگر، beauty mode (حالت زیبایی) نام دارد که البته در بسیاری از اسمارت‌فون‌های امروزی یافت می‌شود. می‌توان این قابلیت را روی حالت‌های اتوماتیک یا دستی تنظیم نمود. ناگفته نماند، Moto G7 Plus نخستین اسمارت‌فون در خانواده G به شمار می‌رود که دوربین آن به فناوری هوش مصنوعی مجهز شده است.

ظرفیت باتری این گوشی 3,000 میلی‌آمپر ساعت است و بنا بر آنچه در وب‌سایت اصلی موتورولا آمده، ظرف کمتر از یک ساعت، می‌توان ذخیره باتری آن را از 0 به 100 درصد رساند. همانطور که گفته شد، این دیوایس از شارژر TurboPower با توان 27 واتی برخوردار است، اما ظاهرا با هر شارژر دیگری از نوع QC4.0 یا USB PD3.0 نیز سازگاری خواهد داشت.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

Moto G7 Plus یک اسمارت‌فون دوسیم‌کارته از نوع نانو و تنها گوشی هوشمند در نسل هفتم سری G است که به NFC مجهز شده است. این گوشی در دو رنگ نیلی سیر و سرخ یاقوتی طراحی شده و ظاهرا در آمریکا عرضه نخواهد شد. این گوشی گران‌ترین اسمارت‌فون در نسل هفتم Moto G بوده و 1,899 رئال برزیل (با نرخ کنونی تبدیل ارز حدود 269 پوند انگلیس) قیمت‌گذاری شده و در اروپا نیز با قیمت 299.99 یورو عرضه می‌شود.

• Moto G7

مشخصات این گوشی تا حد زیادی به G7 Plus شباهت دارد، لذا در اینجا به ذکر تفاوت‌ها بسنده می‌کنیم.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

ابعاد Moto G7 همان ابعاد ورژن پلاس است با این تفاوت که ضخامت آن 7.92 میلی‌متر اعلام شده و 174 گرم وزن دارد. در اینجا نیز شاهد حضور یک دوربین دوگانه در پشت دستگاه هستیم، ولی رزولوشن دوربین اصلی به 12 مگاپیکسل و دوربین سلفی به 8 مگاپیکسل کاهش یافته است (البته تمام امکانات نرم‌افزاری دوربین که برای G7 Plus ذکر شد، در G7 نیز برقرار است). چیپ‌ست این گوشی اسنپ‌دراگون 632 (مجهز به 8 هسته پردازشی با حداکثر سرعت 1.8 گیگاهرتز) بوده که در مقایسه با اسنپ‌دراگون 636 کمی ضعیف‌تر است. این اسمارت‌فون در دو رنگ مشکی و سفید Polar تولید شده و 1,599 رئال برزیل قیمت دارد و در آمریکا با قیمت 299 دلار عرضه می شود.

• Moto G7 Power

در اینجا با اسمارت‌فونی ضخیم‌تر (9.3 میلی‌متر) و سنگین‌تر (193 گرم) مواجه هستیم. نمایشگر ال‌سی‌دی این گوشی 6.2 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن اچ‌دی پلاس (معادل 720×1520 پیکسل) با تراکم 271 پیکسل در اینچ است که بر خلاف دو مدل قبلی، به جای ناچ قطره آب، در آن از یک ناچ معمولی و نسبتا عریض (موسوم به مدل ابرویی) استفاده شده است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

در بخش دوربین نیز، G7 Power یک عقب‌نشینی محسوس داشته و به جای دوربین دوگانه، به یک دوربین 12 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.0) در پشت اکتفا شده است. لذا از نظر سخت‌افزاری، دوربین تشخیص عمق وجود ندارد، اما از لحاظ نرم‌افزاری امکان گرفتن عکس با افکت بوکه هنوز امکان‌پذیر است. فلش دوربین نیز از دوگانه به تک‌رنگ تنزل پیدا کرده است. اما دوربین جلو، همان دوربین 8 مگاپیکسلی در مدل قبلی‌ست. همچنین RAM دستگاه به 3 و حافظه داخلی آن به 32 گیگابایت تقلیل یافته است.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

اما بدون شک – همانطور که از نام این مدل پیداست – برجسته‌ترین ویژگی G7 Power در باتری آن است. ظرفیت باتری این گوشی 5,000 میلی‌آمپر ساعت است و طبق ادعای شرکت سازنده، در صورت استفاده متعارف، تا 55 ساعت (تقریبا 2.5 روز) دوام خواهد داشت.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

این گوشی تنها در رنگ سرمه‌ای تولید شده و 1,399 رئال برزیل قیمت دارد. G7 Power با قیمت 249 دلار به بازار آمریکا و 210 یورو به بازار اروپا عرضه می‌شود.

• Moto G7 Play

همانطور که در ابتدا هم گفته شد، G7 Play با ابعاد 147.3×71.5×7.99 میلی‌متر، کوچک‌ترین و 149 گرم وزن، سبک‌ترین گوشی نسل هفتم اسمارت‌فون‌های سری G7 است. نمایشگر اچ‌دی پلاس این گوشی 5.7 اینچ قطر داشته و تراکم پیکسلی آن 294ppi است. در این گوشی هم – مثل مدل Power – یک ناچ عریض در بالای نمایشگر به چشم می‌خورد. یک دوربین 13 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.0) در پشت و یک دوربین 8 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.2) در جلوی دستگاه کار گذاشته شده‌اند. RAM گوشی به 2 گیگابایت کاهش یافته، اما حافظه داخلی همچنان 32 گیگابایت در نظر گرفته شده است. ظرفیت باتری 3,000 میلی‌آمپر ساعت است، اما برخلاف مدل‌های قبلی، در اینجا از شارژر TurboPower خبری نیست و به جای آن کاربران باید خود را با یک شارژر 10 واتی راضی کنند.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

واضح است که این دیوایس برای بازی‌های سنگین و پردازش سریع عکس – نسبت به مدل‌های قبلی – چندان مناسب نیست، اما جالب است بدانید، طبق ادعای کمپانی سازنده، وجود تراشه اسنپ‌دراگون 632 باعث شده G7 Play تا 110 درصد سریع‌تر از G6 Play باشد. اسمارت‌فون G7 Play در دو رنگ نیلی سیر و طلایی طراحی شده و تنها 999 رئال برزیل قیمت‌گذاری شده است. G7 Play با قیمت 200 دلار در آمریکا و 150 یورو در اروپا عرضه خواهد شد.

ْIntroducing Motorola Moto G7 Moto G7 Plus Moto G7 Power and Moto G7 Play

تمام گوشی‌های هوشمند سری Moto G7 از تاریخ 7 فوریه (18 بهمن) در برزیل و مکزیک وارد بازار شده و از اواسط فوریه در سراسر اروپا عرضه خواهند شد.  

منبع : Motorola