گزارش CIRP از وضعیت بازار اسپیکرهای هوشمند در آمریکا – آمازون، تنها در اوج

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، CIRP (Consumer Intelligence Research Partners) ، اپل Apple ، آمازون Amazon ، گوگل Google

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی CIRP در روز سه‌شنبه 5 فوریه 2019 (16 بهمن 1397) نتیجه نظرسنجی خود از 500 نفر از کاربران اسپیکرهای آمازون اکو، گوگل هوم و اپل هوم‌پاد در آمریکا را منتشر کرد. این افراد – که بین یکم تا یازدهم ژانویه 2019 مورد نظرسنجی قرار گرفته بودند – تا تاریخ 31 دسامبر 2018 صاحب یکی از سه محصول یادشده بوده‌اند. نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که 70 درصد از اسپیکرهای هوشمند، آمازون اکو بوده و اسپیکرهای گوگل هوم (24 درصد) و اپل هوم‌پاد (6 درصد) در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. اپل هوم‌پاد در فصلی که گذشت فروش خوبی داشت، اما با توجه به محصولات متنوع‌تر و ارزان‌تر آمازون و گوگل، از نظر سهم بازار همچنان بعد از این دو برند قرار دارد.

Google Home Apple HomePod and Amazon Echo

به ترتیب از راست به چپ آمازون Echo، اپل HomePod و گوگل Home

طبق گزارش اخیر، در حال حاضر 66 میلیون دستگاه اسپیکر هوشمند در آمریکا فعال است که نسبت به تعداد اسپیکرهای فعال در سه‌ماهه سوم 2018 (حدود 53 میلیون دستگاه) و سه‌ماهه پایانی سال 2017 (حدود 36 میلیون دستگاه)، افزایش قابل‌توجهی داشته است. اما علی‌رغم رشد قابل توجه استفاده از اسپیکرهای هوشمند (رشد حدود 85 درصد در عرض 12 ماه)، شاهد آن هستیم که سهم این سه اسپیکر از بازار آمریکا طی چند فصل اخیر، تقریبا یکسان مانده است. به عبارت دیگر، از سه‌ماهه دوم سال 2018 تاکنون، سهم کمپانی‌های آمازون، گوگل و اپل از بازار اسپیکرهای هوشمند آمریکا ثابت مانده، که این پدیده کمی غیرعادی است.

CIRP Smart Speaker U.S Market Report 2018

تعداد اسپیکرهای هوشمند در حال استفاده از دسامیر 2017 تا دسامبر 2018 در آمریکا

آمازون اکو نخستین اسپیکر هوشمندی‌ست که در سال 2014 به دنیای صنعت معرفی شد. 2 سال بعد از آن شاهد رونمایی از اسپیکر گوگل هوم بودیم. اما اپل – که ظاهرا دیرتر از رقبا به فکر تولید این محصول افتاده – بیش از یک سال بعد از گوگل، اسپیکر هوشمند خود با نام هوم‌پاد را روانه بازار کرد. در ابتدا انتظار می‌رفت محصول اپل به سرعت جای خود را در بین کاربران باز کرده و با استقبال خوبی مواجه شود. اما با توجه به رقابت فزاینده از سوی اسپیکرهای ارزان‌قیمت اکو و ورژن‌های مختلف گوگل هوم، این اتفاق هنوز رخ نداده است.

به گفته جاش لوییتز (Josh Lowitz)، از شرکا و بنیانگذاران CIRP، افرادی که در سه‌ماهه چهارم سال 2018 و در آستانه سال نوی میلادی اقدام به خرید اسپیکر هوشمند کردند، رونق مجددی به بازار این محصول دادند. هر دو کمپانی آمازون و گوگل طیف گسترده‌ای از اسپیکرهای هوشمند را (از ساده تا پیشرفته) به تولید رسانده‌اند. اما هوم‌پاد تنها اسپیکر هوشمند اپل است که قیمت بسیار بالایی هم دارد. طبق تحلیل جاش لوییتز، تا زمانی که اپل خانواده هوم‌پاد را گسترش نداده و محصولات رده پایین‌تری – مثل اکو دات (محصول آمازون) و هوم مینی (محصول گوگل) – را وارد بازار نکند، بعید است که بتواند با اسپیکرهای آمازون و گوگل رقابت نماید.

یکی از نکات جالبی که در گزارش CIRP به آن اشاره شده، تمایل خانواده‌ها به داشتن بیش از یک اسپیکر هوشمند در منزل است، زیرا تعداد کاربرانی که صاحب بیش از یک اسپیکر هوشمند هستند، طی سال گذشته میلادی افزایش چشمگیری داشته است. در پایان دسامبر 2018 حدود 35 درصد از کاربران تمام اسپیکرهای هوشمند در آمریکا، صاحب بیش از یک اسپیکر بوده‌اند. این در حالی‌ست که در مدت مشابه سال قبل از آن، آمار مذکور تنها 18 درصد بود.

CIRP Smart Speaker U.S Market Report 2018

تعداد اسپیکرهای هوشمند در اختیار کاربران در فاصله سال 2017 تا 2018

مایک لوین (Mike Levin)، یکی دیگر از شرکا و بنیانگذاران CIRP، می‌گوید: «آمازون و گوگل در فروش چندین دستگاه [اسپیکر هوشمند] به یک خانواده موفق بوده‌اند.» استراتژی این دو برند، کاربران را متقاعد می‌کند که با داشتن اسپیکرهای متعدد در چندین اتاق، بتوانند از پلتفرم صوتی آن استفاده فعال‌تری داشته باشند. هر چند آمازون در این امر پیشگام بود، اما ظاهرا گوگل نیز در این استراتژی، خود را به آمازون رسانده است. سال گذشته، تقریبا درصد کاربرانی که چند اسپیکر آمازون اکو داشتند، دو برابر کاربرانی بود که صاحب بیش از یک گوگل هوم بودند. اما در حال حاضر، حدود یک سوم از کاربران هر دو اسپیکر، در منزل خود بیش از یک اسپیکر هوشمند دارند.

باید قبول کنیم که جامعه آماری نظرسنجی CIRP کوچک است. نقطه ضعف دیگر این نظرسنجی آن است که اسپیکرهای هوشمند ساخت دیگر کمپانی‌ها را در نظر نگرفته است. نکته دیگر آن که گزارش اخیر CIRP به درآمد حاصل از فروش اسپیکرهای مذکور نمی‌پردازد. شواهد و قرائن نشان می‌دهد، اسپیکر هوم‌پاد – به‌رغم فروش پایین‌تر نسبت به دو رقیب دیگر – درآمد خوبی را نصیب اپل کرده است. برخی کارشناسان بر این باورند که هدف اپل از این بازی‌های سخت‌افزاری، صرفا کسب سود است و نه برنده شدن در جنگ تعداد دیوایس‌های عرضه‌شده. لذا این که آیا اپل قصد رقابت با اسپیکرهای محبوبی مثل هوم مینی و اکو دات را دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست. البته زمزمه‌هایی مبنی بر تولید یک هوم‌پاد ارزان‌تر از سوی اپل شنیده می‌شود، اما اینها فعلا همگی در حد شایعه است.

Apple HomePod

Apple HomePod

وقتی اپل بحث موفقیت دستیار دیجیتال خود (یعنی Siri) را مطرح می‌کند، بدیهی‌ست که دوست دارد صدها میلیون کاربر iOS که هر ماه از Siri استفاده می‌کنند را به رخ بکشد. اما از نگاه اپل ظاهرا هوم‌پاد، بیش از آنکه یک دستیار صوتی باشد، یک اسپیکر خانگی پیشرفته برای پخش موسیقی است. البته آپدیت‌های نرم‌افزاری اخیر، ویژگی‌های جدیدی – مثل قابلیت برقراری تماس و تنظیم کردن چندین تایمر – را به دستگاه اضافه کرده که ماهیت دستیار بودن آن را پررنگ‌تر می‌کند.  

منبع : CIRP


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا