گزارش مالی مایکروسافت از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2018 – موفقیت سرفیس، درخشش کلاد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/11/18        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، مایکروسافت Microsoft

واحد خبر mobile.ir : شرکت مایکروسافت تقریبا همزمان با دیگر شرکت‌های مطرح دنیای فناوری گزارش مالی خود از سه‌ماهه منتهی به 31 دسامبر 2018 منطبق بر سه‌ماهه دوم سال مالی 2019 این شرکت را منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد مایکروسافت در این برهه زمانی به 32.5 میلیارد دلار بالغ می‌شود که نسبت به زمان مشابه سال قبل با 12 درصد افزایش روبرو شده است. سود عملیاتی شرکت از این میزان درآمد 10.3 میلیارد دلار اعلام شده که در این زمینه نیز با 18 درصد افزایش روبرو می‌شویم. سود خالص بر اساس اصول پذیرفته‌شده حسابداری (GAAP) به 8.4 میلیارد دلار رسیده و عایدی به ازای هر سهم این شرکت نیز بر همین اساس 1.08 دلار اعلام شده است.

Microsoft Q2 2019 Financial Results

نتایج مایکروسافت در این نوبت در سطح کاملا راضی‌کننده‌ای قرار داشته و در آن جدا از سرویس‌های همواره درآمدزائی همچون کلاد، بخش کامپیوترهای سرفیس نیز به موفقیت بزرگی دست یافته است. اما از سوی دیگر مشکلات ایجاد شده به سبب جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش ارائه پردازنده از سوی اینتل و سایرین که تأثیر منفی مشخصی بر آمار ارائه کامپیوترهای خانگی و تجاری در سه‌ماهه پایانی سال 2018 برجای گذاشته است، مایکروسافت را نیز متأثر نبوده و پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه این وضعیت تا سه‌ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی‌ست.

بخش ابر تجاری یا commercial cloud مایکروسافت همچنان یکی از پر سودترین قسمت‌های این شرکت به حساب آمده و در این گزارش نیز درآمد 9 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است که نسبت به 6.1 میلیارد دلار سال گذشته تفاوت بزرگی را نشان می‌دهد. commercial cloud که شامل قسمت‌هائی از جمله Office 365 ،Azure ،Dynamic 365 و دیگر سرویس‌های ابری مایکروسافت می‌شود تا به امروز یکی از پیشروترین زیر مجموعه‌های مایکروسافت بوده و با آنکه برخی از ناظران از کند شدن قریب الوقوع روند رو به پیشرفت این بخش سخن می‌گویند اما حداقل تا به امروز اثری از این کاهش رشد مشاهده نشده است.

Microsoft Q2 2019 Financial Results

ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت در این رابطه می‌گوید: «نتایج قدرتمند [بخش] ابر تجاری ما بازتاب همکاری عمیق و در حال رشد [شرکت] با کمپانی‌های پیشرو در هر صنعتی شامل خرده‌فروشی، سرویس‌های مالی و سلامتی‌ست.» نادلا موفقیت این بخش را مرهون ارائه سرویس‌های گوناگون در سطح کلاد و به دست آوردن هر روزه اعتماد مشتریان در این زمینه می‌داند.

بخش تجاری آفیس (Office Comercial) شامل Office 365 و محصولات فروخته شده در این زمینه به کسب و کارها، نتایج نسبتا مناسبی را در سه‌ماهه پایانی سال گذشته تجربه کرده و با 11 درصد افزایش درآمده روبرو شده است. این افزایش درآمد به گفته مایکروسافت حاصل 34 درصد افزایش درآمد در بخش تجاری Office 365 رخ داده است. تعداد مشترکان سرویس Office 365 مخصوص کاربران به 33.3 میلیون رسیده و رشد درآمد آفیس مخصوص کاربران و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن 1 نیز درصد اعلام شده است. مایکروسافت میزان افزایش درآمد سرویس LinkeIn را 29 درصد اعلام کرده و در بخش محصولات زیر مجموعه Dynamics و سرویس‌های کلاد مرتبط با آن نیز با 17 درصد رشد (ناشی از رشد 51 درصدی Dynamics 365)، روبرو می‌شویم.

Microsoft Q2 2019 Financial Results

مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال 2018 (منطبق بر سه‌ماهه اول سال مالی 2019 این شرکت) اقدام به معرفی Office 2019 نمود و به همین علت فصل قدرتمندی را از این لحاظ پشت سر گذاشت؛ این سرویس با اینکه نسخه غیر اشتراکی آفیس به حساب می‌آمد اما اعلام برنامه‌زمان‌بندی برای ارتقاء قیمت Office 2019، برخی از شرکای مایکروسافت را به ذخیره این محصول قبل از افزایش قیمت وا داشت و به همین علت در فصل چهارم با نتایج ضعیف‌تری در بخش آفیس نسبت به سه‌ماهه پیش از آن روبرو می‌شویم.

بخش ابر هوشمند با Intelligent Cloud با افزایش مشهودی نسبت به سه‌ماهه پیش از آن به درآمد 9.4 میلیارد دلاری دست پیدا کرده و نسبت به سال گذشته نیز افزایش 20 درصدی را نشان می‌دهد. در جزئیات زیر مجموعه‌های این قسمت به افزایش 24 درصدی درآمد سرورها و سرویس‌های کلاد وابسته (ناشی از رشد 76 درصدی Azure) و افزایش 6 درصدی درآمد سرویس‌های شرکتی (Enterprise Sevices) اشاره شده است.

Microsoft Surface Studio 2

Microsoft Surface Studio 2

طبق معمول بالاترین درآمد مایکروسافت از قسمت محاسبات شخصی‌تر یا More Personal Computing تأمین می‌شود که جدا از محصولات سخت‌افزاری همچون کامپیوترهای سرفیس و کنسول‌های بازی ایکس‌باکس، شامل تبلیغات موتور جست‌وجو و سرویس‌های مربوط به بازی و لایسنس ویندوز نیز می‌شود. درآمد مایکروسافت در این بخش با 7 درصد افزایش سالیانه به 13 میلیارد دلار بالغ می‌شود که در این میان جدا از کاهش 5 درصدی درآمد مایکروسافت از طریق ارائه گواهی ویندوز به شرکت‌های مادر سازنده کامپیوتر (OEM) سایر قسمت‌ها همچنان با افزایش درآمد روبرو شده‌اند. جزئیات درآمدزائی قسمت‌های مختلف این زیر مجموعه شامل این موارد می‌شوند که از آن میان باید به رشد 39 درصدی درآمد سرفیس و رسیدن آن به 1.86 میلیارد دلار اشاره کرد و این در حالی‌ست که این بخش در سال قبل تنها به رشد 1 درصدی دست یافته بود:

- محصولات تجاری ویندوز و سرویس‌های کلاد با 13 درصد افزایش درآمد

- بخش کامپیوترهای سرفیس با 39 درصد افزایش درآمد

- بخش بازی به طور کلی با 8 درصد افزایش درآمد و بخش نرم‌افزار و سرویس‌های Xbox با 31 درصد افزایش درآمد

- درآمد تبلیغات جست‌وجو با کنار گذاشتن هزینه‌های خرید ترافیک (TAC) با 14 درصد افزایش درآمد 

منبع : Microsoft


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا