ال‌جی Q9 میانه‌ای با پردازنده قدیمی و قیمتی تعجب‌برانگیز

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/17        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، LG Q9 ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد شرکت ال‌جی در چند هفته اخیر در حال آماده‌سازی محصول تازه‌ای در رده اسمارت‌فون‌های میانی سری Q این شرکت بوده است؛ LG Q9 که در روز دوشنبه 7 ژانویه 2019 (17 دی 1397) رسما معرفی شد طبیعتا ادامه‌ای بر دو محصول دو نسل قبلی این سری یعنی LG Q8 اولیه و LG Q8 نسخه 2018 تلقی می‌شود اما این مدل در عمل شباهت‌های کامل و غیر قابل انکاری با G7 Fit دارد که اواخر تابستان 2018 همراه با G7 One معرفی شده بود. LG Q9 با وجود استفاده از یک صفحه‌نمایش بزرگ با وضوح بالا، در نهایت به دلیل برخورداری از یک پردازنده قدیمی و یک دوربین ضعیف در رده میانی رو به پائین قرار می‌گیرد.

Introducing LG Q9

شرکت ال‌جی با وجود کسب درآمد مناسب در مجموع قسمت‌های این شرکت همچنان در بخش موبایل با مشکل روبرو بوده و در آخرین آمار ارائه شده از سوی این برند یعنی گزارش مالی ال‌جی از سه‌ماهه سوم 2018 همچنان با زیانی فراتر از 130 میلیون دلار روبرو بوده است. راه‌حل این شرکت برای برون‌رفت از این بحران، جدا از تقویت رده پرچمداران، ظاهرا بر ارائه گوشی‌های متفاوت در رده میانی تعلق گرفته است؛ بر همین اساس در تابستان گذشته دو اسمارت‌فون G7 One و G7 Fit از سوی این شرکت معرفی شد که هر دو با وجود صفحه‌نمایش‌های بزرگ با کیفیت، از نظر پردازشی در سطح بالائی نبوده و به ترتیب از پروسسورهای قدیمی Snapdragon 835 و Snapdragon 821 بهره می‌بردند. G7 One البته اولین تجربه اندروید وان شرکت ال‌جی نیز به حساب می‌آید و از این لحاظ نیز جذابیت بیشتری را نسبت به مدل Fit ارائه می‌کرد. مشخصات و امکانات Q9 همانطور که اشاره شد کاملا مشابه G7 Fit است تا جائی‌که می‌توان این مدل را نسخه تغییر نام پیدا کرده Fit تلقی نمود.

Introducing LG Q9

صفحه‌نمایش Q9 درست مثل G7 Fit یک نمونه 6.1 اینچی IPS LCD با وضوح بالای QHD+ یا 1440×3120 پیکسل است که با نسبت 19.5:9 و فشردگی نزدیک به 564ppi، یکی از متراکم‌ترین پنل‌های موبایلی حال حاضر بازار به حساب می‌آید. این پنل از نمایش محتوای HDR10 پشتیبانی می‌کند. در بالای این صفحه‌نمایش بریدگی نسبتا کوچکی وجود دارد که دوربین دوم، اسپیکر تماس و حسگرهای معمول این بخش را در خود جای داده است و در پائین نیز حاشیه نچندان باریکی به چشم می‌خورد.

با وجود آنکه برندهای مختلف در گوشی‌های ارزان‌قیمت رده میانی نیز از دوربین‌های دوگانه و حتی سه‌گانه بهره می‌گیرند، ال‌جی هنوز اعتقادی به این موضوع نداشته و Q9 را نیز بدون تغییر نسبت به قبل تنها با یک دوربین تکی 16 مگاپیکسلی در بخش پشتی به نمایش گذاشته که با دیافراگم نسبتا بسته f/2.2، امید چندانی به کیفیت بالای آن نمی‌رود. فلش LED و سنسور اثر انگشت نیز در همین قسمت قرار دارد. شرایط در زمینه دوربین سلفی نیز تغییری نکرده و همچنان از یک واحد 8 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار با f/1.9 بر بالای صفحه‌نمایش استفاده شده است. این دوربین از قابلیت تشخیص چهره نیز پشتیبانی می‌کند.

با وجود آنکه تقریبا تمامی برندهای تأثیرگذار در رده میانی به سمت پردازنده‌های جدید سری 6 کوالکام با لیتوگرافی‌های 14 و 10 نانومتری متمایل شده‌اند ال‌جی در اقدامی عجیب از پردازنده سه سال پیش کوالکام یعنی Snapdragon 821 در Q9 استفاده کرده که با وجود آنکه در سال 2016 از آن به‌عنوان پیشرفته‌ترین راه‌حل پردازشی موجود نام برده می‌شد اما این عنوان مطمئنا در سال 2019 حتی در مقایسه با پردازنده‌های جدید سری 6 کوالکام نیز قابل تکرار نیست. Q9 با این وجود به 4 گیگابایت حافظه رم مجهز شده و 64 گیگابایت حافظه داخلی آن نیز از طریق اسلات microSD قابل ارتقاء خواهد بود. ظرفیت باتری این گوشی تنها 3,000mAh است که با توجه به ابعاد و وضوح بالای صفحه‌نمایش از یک سو و پردازنده دستگاه از سوی دیگر، چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد. شارژ این باتری از طریق پورت USB-C انجام شده و با توجه به حضور پردازنده کوالکام، از شارژر سریع Quick Charge 3.0 نیز پشتیبانی می‌کند.

Introducing LG Q9

از دیگر مشخصات قابل اشاره در مورد این مدل در بخش ارتباطی باید به بلوتوث نسخه 5 و وای‌فای دو باند ac همراه با NFC اشاره کرد و استاندارد سرعت پورت USB-C دستگاه نیز USB 3.1 در نظر گرفته شده است. Q9 مثل اغلب دیگر گوشی‌های پیشرفته LG در یکی دو سال اخیر از سیستم 32 بیتی مبدل صوتی دیجیتال به آنالوگ Hi-Fi Quad بهره می‌برد و جک 3.5 میلی‌متری هدست نیز در آن از قلم نیفتاده است.

سیستم‌عامل دستگاه نسخه 8.1 اندروید Oreo همراه با رابط کاربری اختصاصی شرکت LG بوده و مثل مدل‌های پیشین این برند، به یک دکمه اختصاصی Google Assistant نیز مجهز شده است. بدنه LG Q9 با استاندارد IP68 در برابر غوطه‌وری محدود و نفوذ آب مقاوم بوده و استاندارد نظامی MIL-STD-810G نیز تضمینی برای استحکام بدنه در سناریوهای معمول استفاده از گوشی خواهد بود. این مدل قرار است در سه رنگ قرمز (Camine Red)، مشکی (Aurora Black) و آبی (Moroccan Blue) با قیمت کاملا بحث‌برانگیز 500 هزار وان کره‌جنوبی (نزدیک به 445 دلار آمریکا) به بازار عرضه شود که اختصاص این قیمت بالا را ظاهرا می‌توان به تمایل نداشتن خود شرکت سازنده به فروش این مدل تعبیر کرد! 

منبع : LG


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا