رونمایی از 8 پروژه نوآورانه C-Lab سامسونگ در آستانه CES 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/10/10        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : پروژه C-Lab سامسونگ در سال 2012 کلید خورد و طی 6 سال اخیر، ایده‌های خلاقانه‌ متعددی را به دنیای فناوری معرفی نموده است، از جمله عینک هوشمند برای افرادی که مشکل بینایی دارند، دوربین‌های ویدئویی پوشیدنی 360 درجه و اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی در زمینه چیدمان اثاث در منزل. نکته جالب در اینجاست که هر یک از کارکنان سامسونگ این اجازه را دارند تا برای دنبال کردن ایده کسب‌وکار امیدوارکننده خود، به مدت یک سال از شرکت مرخصی بگیرند. حال که در آستانه برگزاری نمایشگاه معتبر CES 2019 در لاس‌وگاس قرار داریم، C-Lab ضمن معرفی هشت نمونه از دستاوردهای یک سال گذشته خود، اعلام کرد که این 8 مورد را در CES 2019 در معرض دید همگان قرار خواهد داد.

Samsung New C-Lab Projects for CES 2019

رونمایی از 8 پروژه در CES 2019، بیشترین تعداد پروژه‌هایی خواهد بود که C-Lab در یک رویداد منفرد از اولین ورودش به CES (در سال 2016) تاکنون رونمایی کرده است. این کار، ضمن تصحیح و رفع عیب پروژه‌ها، به تولید پیش‌نمونه اولیه آن کمک می‌کند که نهایتا به محصولاتی تمام و کمال تبدیل شده و راهی بازار شوند. به گفته اینکاک هان (Inkuk Hahn)، معاون و رییس مرکز خلاقیت و نوآوری در سامسونگ، این پروژه‌ها عمدتا تکنولوژی‌های هوش مصنوعی را در زمینه‌هایی مثل تولید محتوای ویدئویی، عطرسازی و ... به کار گرفته که عمیقا به زندگی روزانه ما مربوطند. در ادامه بیشتر با این پروژه‌ها آشنا می‌شویم:

1- Tisplay

Tisplay یک سرویس تبلیغاتی مجازی درون-ویدئویی است که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد از این سرویس در هنگام استریم زنده بهره ببرند. Tisplay سطح لباس تولیدکنندگان را تشخیص داده و تبلیغات را طوری روی لباس قرار می‌دهد که بیننده تصور می‌کند این تبلیغات واقعا روی لباس آنها چاپ شده‌اند. البته این سرویس به تبلیغات محدود نبوده و تهیه کنندگان علاوه بر تبلیغات، می‌توانند از تصاویر متنوعی که به محتوای ویدئویی مربوط می‌شود نیز استفاده کند تا به طور همزمان با بینندگان ارتباط برقرار کنند. در حال حاضر، تبلیغات پاپ-آپ در وسط ویدئو حس هرزنامه یا اسپم را به بیننده منتقل می‌کنند، اما در صورت عملی شدن ایده Tisplay، بینندگان می‌توانند ویدئو را بدون وقفه تماشا کنند.

2- aiMo

aiMo راه‌کاری‌ست برای ضبط صدای ASMR. واژه ASMR کوتاه‌شده Autonomous Sensory Meridian Response بوده که در فارسی به شکل "واکنش ارادی اوج‌گیری حسی" ترجمه شده است. به زبان ساده، ASMR به مورمور شدن لذت‌بخشی اشاره می‌کند که با برخی محرک‌های صوتی یا تصویری خاص در پوست بدن افراد ایجاد می‌شود. aiMo راه‌کاری‌ست که با استفاده از یک گوشی هوشمند و یک قاب – که گوش انسان را شبیه‌سازی می‌کند – توانایی ضبط صداهای ASMR را فراهم می‌کند. در هنگام ضبط محتوای ASMR با استفاده از aiMo، تولیدکننده می‌تواند صداهایی را به دست بیاورد که در زمینه جهت‌گیری صوتی، از لحاظ فضایی برجسته‌ترند. علاوه بر این، تولیدکنندگان می‌توانند بدون داشتن تجهیزات حرفه‌ای ضبط و تنها با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعیِ رندر کردن صوت، صداهای ASMR را به شکل واقع‌گرایانه و زنده ضبط کنند.

3- MEDEO

MEDEO یک سرویس ویدئوسازی است که کاربر با استفاده از آن می‌تواند، ضمن ضبط ویدئو، در آن واحد عمل ویرایش را نیز روی آن انجام دهد. MEDEO پس از تحلیل صحنه و بافت آن با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی، می‌تواند افکت‌های تصویری و موسیقی پس‌زمینه را به طور خودکار یکپارچه کرده و ویدئوها را با ویدئوهایی که در طول استریم زنده ضبط شده‌اند، ترکیب کند.

Samsung New C-Lab Projects for CES 2019

4- PRISMIT

PRISMIT یک سرویس خبری مبتنی بر هوش مصنوعی است. این سرویس با ایجاد گاه‌شماری‌هایی برگرفته از موضوع، به خوانندگان کمک می‌کند تا بتوانند با یک نگاه اجمالی، از کلیت خبر آگاه شوند. زمانی که کاربر یک موضوع یا رویداد را جست‌وجو می‌کند، PRISMIT از بین مقاله‌های متعددی که به آن موضوع پرداخته‌اند، به طور خودکار 5 مقاله‌ای که جامع‌تر از بقیه است را برای کاربر انتخاب می‌کند (این کار با استفاده از تکنولوژی خوشه‌بندی موضوعی انجام می‌شود). سایر سرویس‌های مشابه، تنها مقاله‌های اخیر یا مقاله‌های بیشتر خوانده‌شده را به کاربران ارائه می‌کنند، اما PRISMIT به کاربر کمک می‌کند تا بافت و تاریخچه موضوع را نیز درک کند.

Samsung New C-Lab Projects for CES 2019

5- Perfume Blender

Perfume Blender (ترکیب‌کننده عطر) یک سرویس عطرسازی به شیوه سفارشی‌ است. این سرویس به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک دیوایس سازگار، رایحه مورد نظر خود را درست کرده و از طریق اپلیکیشن مربوطه دستور تهیه آن را نیز با دیگران به اشتراک بگذارد. ساز و کار Perfume Blender به این شکل است که وقتی کاربر با استفاده از اپلیکیشن مربوطه از عطر مورد علاقه خود عکس می‌گیرد، اپلیکیشن مواد تشکیل‌دهنده متداول آن عطر را تحلیل کرده و سپس یک یا چند دستورالعمل برای درست کردن آن ارائه می‌کند. کاربر می‌تواند مستقیما عطر را از روی این دستورالعمل‌ها تهیه نموده و یا این کار را با تنظیم نسبت دستور‌العمل‌ها از طریق دیوایس مربوطه (که 8 ماده تشکیل‌دهنده اصلی عطرها را در خود دارد) انجام دهد.

6- Girin

Girin، یک پایه مانیتور خود-تنظیم‌شونده است. این پایه می‌تواند طرز نشستن کاربر پشت میز کامپیوتر را اصلاح کند. این پایه – که در آن یک سنسور تعبیه شده – می‌تواند حالت استقرار کاربر (به ویژه گردن و سر او) را لحظه به لحظه ردیابی کند. وقتی نحوه نشستن کاربر پشت کامپیوتر نامناسب باشد، پایه Girin مانیتور را کمی حرکت می‌دهد. این عمل کاربر را به شکلی طبیعی به داشتن وضعیتی مناسب‌تر وا‌ می‌دارد، بدون آنکه کاربر متوجه تغییر موقعیت مانیتور شده باشد. با تکرار این الگو، کاربر می‌تواند نحوه نشستن خود پشت کامپیوتر را اصلاح کرده و از آسیب به گردن، پشت و شانه‌های خود جلوگیری کند.

Samsung New C-Lab Projects for CES 2019

7- alight

alight یک چراغ رومیزی‌ست که با فناوری هوش مصنوعی ساخته شده است. این چراغ ضمن فراهم کردن محیطی مطلوب جهت افزایش تمرکز کاربر، نورپردازی محیط را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که برای سلامت کاربر نیز مفید باشد. با استفاده از دوربینی که در این چراغ تعبیه شده، alight اعمال کاربر را زیر نظر گرفته و مطابق با شرایطی که کاربر در آن قرار داد (مطالعه، استراحت، تمرکز و ...) به طور خودکار نور محیط را تغییر می‌دهد. یکی از نکات جالب، وجود کنترل‌گر در این دستگاه است. وقتی که کاربر از مطالعه خود فاصله گرفته و مثلا شروع به استفاده از گوشی کرده و یا پشت میز چرت می‌زند، کنترل‌گر به او هشدار می‌دهد که روی مطالعه‌اش متمرکز شود. از طریق اپلیکیشن مربوطه، می‌توان تاریخچه مطالعه کاربر و همچنین ویدئوهای تایم‌لپس (زمان‌گریز) از مطالعه کردن وی را نیز به دست آورد.

8- SnailSound

SnailSound راه‌کاری‌ست برای کمک به افراد کم‌شنوا که از یک اپلیکیشن و یک خروجی صدا تشکیل شده است. اپلیکیشن با اجرای یک سری تست‌های شنوایی، از کاربر بازخورد گرفته و صدای مطلوب وی را با استفاده از همین بازخوردها تحلیل کرده و در نهایت صدا را به گونه‌ای تنظیم و کالیبره می‌کند که کاربر آن را واضح‌تر بشنود. SnailSound با بهره‌گیری از تقویت صدای هوشمند غیرخطی و الگوریتم‌های حذف نویز مبتنی بر هوش مصنوعی، ضمن تقویت کردن صدایی که برای کاربر قابل شنیدن نیست، به طور همزمان نویز پس‌زمینه را نیز از بین می‌برد تا کاربرانی که در شنوایی مشکل دارند، بدون نیاز به خرید سمعک‌های گران‌قیمت، بتوانند از تجربه شنیداری بهتری بهره‌مند شوند.  

منبع : Samsung