رکوردزنی بی‌سابقه هواوی – عرضه بیش از 200 میلیون اسمارت‌فون در سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : شرکت هواوی در روز سه‌شنبه 25 دسامبر 2018 (4 دی 1397) در یک گزارش خبری منتشر شده در وب‌سایت خود اعلام کرد که عرضه گوشی‌های این شرکت در سال 2018 از رقم 200 میلیون دستگاه گذشته است. جالب است بدانید در ماه آگوست، هواوی در برآورد قبلی خود از میزان عرضه اسمارت‌فون در سال جاری میلادی تجدید نظر نمود و رقم پیش‌بینی خود را از 180 میلیون به 200 میلیون دستگاه افزایش داد. با این اوصاف، ظاهرا رویاهای هواوی به درستی تعبیر شده و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، بعید نیست هواوی به هدف همیشگی خود – یعنی تبدیل شدن به فروشنده شماره یک دنیا در پایان سال 2019 – دست یابد.

huawei 2018 Annual Smartphone Shipments Report

عرضه بیش از 200 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در یک سال، یک رکورد محسوب می‌شود. برای درک بهتر دستاورد جدید هواوی، بد نیست نگاهی به آمار و ارقام گذشته بیندازیم. در سال 2010 تنها 3 میلیون دستگاه گوشی از سوی هواوی وارد بازار شده بود که این رقم در سال 2015 با یک جهش فوق‌العاده به 108 میلیون دستگاه افزایش یافت. یک سال بعد، عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت به 139 میلیون دستگاه رسید و در سال 2017 این رقم به 153 میلیون دستگاه بالغ شد.

ورود بیش از 200 میلیون گوشی هوشمند به بازار از سوی هواوی در سال جاری میلادی، مؤید این مطلب است که عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی نسبت به سال گذشته، یک سوم برابر و نسبت به سال 2010 بیش از 66 برابر افزایش یافته است. بنا بر آنچه در در بیانیه اخیر هواوی آمده، این کمپانی – که زمانی در گزارش‌های آماری، در ردیف "سایر" قرار می‌گرفت – هم‌اکنون جزو 3 بازیگر اصلی در حوزه گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. شاهد مثال آنکه در سه‌ماهه دوم 2018، طبق آمار مؤسسه Canalys، هواوی با کنار زدن اپل، به دومین فروشنده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا بدل شد و مهم‌تر آنکه توانست این جایگاه را در سه‌ماهه سوم نیز حفظ کند.

به گفته هواوی، رشد عرضه در سال 2018 تا حدی مدیون موفقیت محصولاتی چون سری اسمارت‌فون‌های P20 و Mate 20 بوده که در سال 2018 به‌ترتیب تعداد 16 و 5 میلیون دستگاه از آنها وارد بازارهای جهانی شده است. جالب است بدانید گوشی‌های سری P20 از محبوبیت خاصی در بین بانوان برخوردار بوده و نیمی از تمام گوشی‌های این سری توسط مشتریان خانم خریداری شده است. اما بدون شک یکی از مهم‌ترین منابع تأمین درآمد هواوی در سال 2018، اسمارت‌فون‌های سری Nova بوده است (از جمله Nova 4 که اخیرا عرضه شد). از آغاز تولید این سری تاکنون، هواوی بیش از 65 میلیون دستگاه از اسمارت‌فون‌های میان‌رده سری Nova را به فروش رسانده است. نهایتا به برند مقرون‌به‌صرفه‌تر Honor می‌رسیم. هواوی آمار دقیق عرضه گوشی‌های این برند را ارائه نکرده، اما اشاره هواوی به "عملکرد برجسته" Honor 10 و Honor View 10 گواهی‌ست بر اینکه این دو دیوایس نقش مهمی در موفقیت این شرکت چینی ایفا کرده‌اند.

huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

دستاوردهای هواوی در حالی رقم می‌خورند که این کمپانی با چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. از ماجرای دستگیری مدیر ارشد مالی شرکت در کشور کانادا گرفته تا ممنوعیت اعمال‌شده از سوی دولت آمریکا برای محصولات هواوی. در ماه فوریه، مقامات امنیتی ایالات متحده با این استدلال که محصولات هواوی برای مقاصد جاسوسی به کار گرفته می‌شود، نسبت به استفاده از اسمارت‌فون‌های این شرکت به شهروندان آمریکایی هشدار داده بودند. در ماه ژانویه، اپراتور آمریکایی AT&T از قرارداد منعقد شده با هواوی برای فروش اسمارت‌فون Mate 10 Pro خارج شد و طبق گزارش‌های رسیده، اپراتور Verizon نیز طی اقدامی مشابه، قرارداد خود با هواوی را فسخ نمود.

با این وجود، نتایج درخشان هواوی نشان می‌دهد، این شرکت وابستگی چندانی به بازارهای غرب نداشته و طی چند ماه اخیر به پشتوانه فروش در چین و خارج از این کشور، موفق شده اپل را کنار بزند و در جایگاه دوم جهانی بایستد. شاید هواوی نسبت به مخالفت آمریکا با محصولاتش ناراضی باشد، اما نیاز چندانی هم به فروش در بازار آمریکا ندارد. البته شایان ذکر است، بسیاری از تحریم‌های آمریکا ضد هواوی، تجهیزات شبکه‌ای هواوی را هدف گرفته و شامل اسمارت‌فون‌های این شرکت نمی‌شود. به عنوان مثال، علی‌رغم فشار از سوی دولت آمریکا برای کنار گذاشتن شبکه‌های 5G هواوی، به راحتی می‌توان گوشی‌های Mate 20 Pro و P20 Pro را عملا در هر فروشگاه وابسته به اپراتورهای مهم کانادا پیدا کرد.

huawei Mate 20 Pro

در حالی که هنوز سامسونگ آمار عرضه اسمارت‌فون های خود در سال 2018 را منتشر نکرده، با نگاه به آمار گوشی‌های هوشمندی که در فصل‌های دوم و سوم سال جاری میلادی از سوی سامسونگ وارد بازار شده، می‌توان این گونه برداشت کرد که این شرکت کره‌ای به طور متوسط، در هر فصل حداقل 20 میلیون دستگاه اسمارت‌فون بیشتر از هواوی عرضه نموده است. لذا می‌توان انتظار داشت که تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده از سوی سامسونگ در سال 2018 به رقم 300 میلیون دستگاه رسیده و طبق معمول، سامسونگ فروشنده شماره یک دنیا لقب بگیرد.

اما هنوز مشخص نیست جایگاه دومی در سال 2018 از آن کدام برند خواهد بود. درست است که تعداد آیفون‌هایی که اپل در سه‌ماهه نخست 2018 وارد بازار کرد، 10 میلیون بیشتر از اسمارت‌فون‌های هواوی بوده است، اما با در نظر گرفتن مسیر کنونی بازار، به احتمال زیاد در سال 2019، جایگاه دومی از آن هواوی خواهد بود. البته ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل کسب‌وکار محصولات مصرفی هواوی، در ماه آگوست، ضمن اشاره به اینکه کسب جایگاه دوم جهانی در سال 2019 برای هواوی مشکل چندانی نخواهد بود، مدعی شده بود که این شرکت چینی می‌تواند در سه‌ماهه پایانی 2019 با کنار زدن سامسونگ، رتبه نخست عرضه اسمارت‌فون را کسب کند.

در پایان، لازم به ذکر است که به گفته هواوی در حال حاضر بیش از 500 میلیون نفر در بیش از 170 کشور دنیا از گوشی‌های هواوی استفاده می‌کنند.  

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا