پیش‌بینی TrendForce از وضعیت گوشی‌های خم‌شونده در سال 2019

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، ال جی LG ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : موسسه WitsView، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پژوهشی ترندفورس، به تازگی در وبیناری در مورد آینده گوشی‌های هوشمند اعلام کرده است که بازار جهانی اسمارت‌فون به مرز اشباع رسیده و در آینده سازندگان این محصولات امکانات کمتری برای ایجاد تمایز با رقبا در اختیار دارند. از این رو، تولیدکنندگان گوشی هوشمند تمرکز خود را روی نسل بعدی مدل‌های خم‌شونده گذاشته‌اند. تحلیلگران این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند که نخستین گوشی هوشمند خم‌شونده در سال 2019 عرضه خواهد شد و تنها 0.1 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها را به خود اختصاص خواهد داد. بر همین اساس، به نظر می‌رسد نرخ نفوذ این دسته از محصولات در سال 2021 به 1.5 درصد برسد.

TrendForce Foldable Smartphones Report 2019

به گفته بویس فن (Boyce Fan)، مدیر تحقیقاتی WitsView، تعداد کمی از سازندگان اسمارت‌فون در گذشته برای تولید نمونه‌های تاشو با استفاده از طراحی نمایشگر دوگانه تلاش کردند، اما اغلب آنها با شکست مواجه شدند. با این حال، با پیشرفت‌هایی که در جریان توسعه پنل‌های AMOLED انعطاف‌پذیر به وجود آمد، به تدریج اسمارت‌فون‌‌های خم‌شونده مجهز به یک صفحه‌نمایش پدیدار شدند. در میان این سازندگان، سامسونگ با ارائه فناوری پیشرفته صفحه‌نمایش، نقش رهبری را برای خود تثبیت کرده است.

ایجاد مزیت رقابتی در بازاری اشباع‌شده دشواری بیشتری دارد که بر کسب‌وکار اسمارت‌فون سامسونگ در سال‌‌های اخیر نیز تأثیر گذاشته است. گوشی‌های AMOLED این کمپانی کره‌ای دیگر همچون گذشته نمی‌توانند تقاضایی قوی به وجود آورند. این امر در کنار افزایش رقابت از سوی برندهای چینی تولیدکننده اسمارت‌فون در بازارهای نوظهور، سبب شده که کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند سامسونگ در تنگنا گرفتار شود و به محرکی قوی برای رشد نیاز داشته باشد. از این رو، تحلیلگران WitsView عقیده دارند که سامسونگ به احتمال زیاد نخستین اسمارت‌فون خم‌شونده خود را در سال آینده به بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها عرضه خواهد کرد که تلاشی است برای تعریف مفهومی جدید در عرصه سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند و تحکیم جایگاه پیشتاز این شرکت در شرایط پیچیده بازار.

فن در ادامه افزوده است که اگر چه گوشی‌های خم‌شونده به نقطه تمرکز بازار تبدیل خواهند شد، اما این دسته از محصولات همچنان در مراحل اولیه توسعه محصول قرار دارند. در نتیجه، سازندگان باید طراحی آنها را به طور مستمر بهبود بخشند. گوشی خم‌شونده مفهومی سامسونگ در حال حاضر به داخل خم می‌شود و نیازمند نمایشگری اضافه در بخش رویی دستگاه است. بنابر این از جمله مواردی که می‌تواند به عنوان عاملی کلیدی برای ارائه تجربه کاربری مطلوب مورد استفاده قرار گیرد، بهینه‌سازی رابط کاربری برای انتقال میان صفحه‌نمایش داخلی و خارجی خواهد بود. در همین راستا، سامسونگ علاوه بر افزایش عمر باتری، باید به دنبال روش‌هایی برای بهبود ضخامت گوشی و حاشیه‌های اطراف آن باشند.

ناگفته نماند که سامسونگ حدود یک ماه پیش، نمونه اولیه اسمارت‌فون خم‌شونده خود را در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان SDC 2018 به نمایش گذاشت. در این گوشی از فناوری این کمپانی با نام تجاری Infinity Flex Display استفاده شده بود که امکان باز و بسته شدن مداوم، بدون آسیب به نمایشگر اسمارت‌فون را فراهم می‌ساخت.

Samsung Flex Display Technology

طرح نمونه‌ای از فناوری Infinity Flex سامسونگ

طراحی اسمارت‌فونی که به بیرون خم شود، به عنوان روشی جایگزین، تاکنون توسط بسیاری از سازندگان مورد بررسی قرار گرفته است. اما برای تحقق این ایده، چالش‌هایی همچون ایجاد تعادل میان استحکام، ضخامت و انعطاف‌پذیری لایه‌های CPI محافظ یا شیشه پوشش محافظ وجود دارد. به علاوه، چگونگی افزایش شکل‌پذیری و قابلیت انعطاف صفحه‌نمایش در هنگام خم شدن، مسائلی است که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. به همین خاطر، زمان مورد نیاز برای توسعه گوشی‌های خم‌شونده به بیرون طولانی‌تر از حد معمول خواهد بود.

Royole Flexpai

اسمارت‌فون انعطاف‌پذیر FlexPai از شرکت Royole

به غیر از سامسونگ، سازندگان دیگری مانند هواوی، ال‌جی، گوگل و لنوو نیز برنامه‌هایی برای ارائه اسمارت‌فون‌های خم‌شونده داشته‌اند. با این حال، از آنجا که این شرکت‌ها به سبب نبود تأمین‌کننده‌ای جایگزینی جز سامسونگ با محدودیت مواجه هستند، مدت زمان بیشتری نیاز است تا تولید گوشی خم‌شونده‌ای از سوی آنها را شاهد باشیم. کارشناسان WitsView عقیده دارند که با در نظر گرفتن نیاز به بهینه‌سازی محصول، نبود تأمین‌کننده‌ای به غیر از سامسونگ برای تولید‌ پنل‌های AMOLED انعطا‌ف‌پذیر و همچنین تقاضای ظاهر شده در بازار، تقاضای اولیه برای اسمارت‌فون‌های خم‌شونده چندان قوی نخواهد بود. این دسته از گوشی‌های هوشمند احتمالا تا نیمه دوم سال 2019 یا 2020 فرصت چندانی برای گسترش نخواهد داشت، اما پس از آن سازندگان بیشتری این روند را دنبال خواهند کرد و با عرضه مدل‌های خم‌شونده، بازخورد بیشتری از بازار خواهند گرفت.

در مجموع می‌توان به این نکته اشاره کرد که با رشد روزافزون فناوری در حوزه گوشی‌های هوشمند، سازندگان مطرح این عرصه برای حفظ و افزایش سهم بازار خود، از معرفی نوآوری‌های جدید گریزی ندارند. اما بازار این محصولات به طور کلی از نظر تکنولوژی و طراحی به بلوغ رسیده است و به باور بزرگانِ این بازار، اینک برای دست‌یابی به رشد بیشتر، باید در پی راه‌هایی همچون افزایش قابلیت‌ها و ارتقاء مشخصات بود و از این طریق به مزیت رقابتی دست یافت. در وبینار WitsView، علاوه بر وضعیت اسمارت‌فون‌های خم‌شونده در سال آینده، مواردی مانند ماژول دوربین، حسگرهای زیست‌سنجی و فناوری AMOLED در کنار پیش‌بینی گام‌های بعدی اپل در نقشه راه آیفون نیز مورد بررسی قرار گرفته است.  

منبع : TrendForce