گزارش IDC از بازار هدست‌های VR و AR در سه‌ماهه سوم 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، آی دی سی IDC ، سونی Sony ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 4 دسامبر 2018 (13 آذر 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده در IDC، عرضه هدست‌های VR و AR در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.4 درصد رشد داشته است.

بازار هدست‌های واقعیت مجازی، پس از تجربه افت برای 4 فصل متوالی، در سه‌ماهه اخیر مجددا به رشد رسید و در حال حاضر 97 درصد از مجموع بازار VR و AR، به هدست‌های واقعیت مجازی تعلق دارد.

IDC AR VR Headsets Market Report Q3 2018

طی فصل اخیر، تعداد هدست‌های VR عرضه شده در بازارهای جهانی با 8.2 درصد رشد سالانه، به 1.9 میلیون دستگاه بالغ شد. تخفیف‌های فراوان روی محصولات موجود و علاقه کاربران به خرید دیوایس‌های جدید، موجب شد تا عرضه این محصولات در هر دو بخش مصرفی و تجاری با رشد خوبی همراه شود. جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، از تحلیلگران ارشد IDC، بر این باور است که بالاخره، بازار هدست‌های واقعیت مجازی تکامل خود را آغاز کرده است. قیمت‌های پایین‌تر از یک سو و افزایش محتوا از سوی دیگر موجب شده تا کاربران بخش مصرفی، از این هدست‌ها استقبال کنند. همچنین، خرید هدست‌های VR در بخش تجاری نیز رو به افزایش بوده و در کاربری‌هائی از قبیل آموزش، طراحی و به معرض نمایش گذاشتن (کالاها یا سرویس‌ها) به استفاده از این هدست‌ها روی آورده‌ شده است.

با توجه به اتمام تخفیف‌ها و همچنین تمام شدن موجودی، عرضه هدست‌های بدون نمایشگر – مثل Samsung Gear VR – در فصل اخیر با 58.6 درصد افت مواجه شد. برخی از گوشی‌های جدید سامسونگ نیز مشکل را دوچندان کرده‌اند، زیرا با ورژن کنونی این هدست‌ سازگاری ندارند. علاوه بر سامسونگ، برندهای صاحب‌نام دیگری مثل گوگل و آلکاتل نیز به طور چشمگیری تولید هدست‌های بدون نمایشگر را کاهش دادند.

بر خلاف هدست‌های بدون نمایشگر، عرضه هدست‌های مستقل در فصل اخیر 428.6 درصد رشد داشت و به گفته IDC بیش از 20 درصد بازار هدست‌های VR به این رده اختصاص دارد. هدست‌های Oculus Go (محصول فیس‌بوک) و Mi VR (محصول شیائومی) در واقع یک هدست بودند که در بازارهای مختلف توسط دو کمپانی مجزا عرضه شدند. آمارها نشان می‌دهد طی فصل اخیر، در مجموع حدود 250 هزار دستگاه از این دو دیوایس در بازارهای جهانی عرضه شده و می‌توان آن‌ها را محبوب‌ترین هدست مستقل نامید.

Xiaomi Mi VR and Oculus Go

Mi VR در سمت چپ و Oculus Go در سمت راست

عرضه هدست‌های وابسته در فصل اخیر برای دومین بار از رقم 1 میلیون دستگاه گذشت و می‌توان گفت سه‌ماهه سوم 2018، موفقیت‌آمیزترین سه‌ماهه سوم در فروش این محصولات بوده است. طی این مدت، کمپانی سونی 463 هزار دستگاه هدست PSVR را وارد بازار کرد و پس از آن Oculus و اچ‌تی‌سی به ترتیب با عرضه 300 هزار و 230 هزار هدست، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند (ناگفته نماند برای استفاده از هدست سونی به کنسول بازی پلی‌استیشن 4 نیاز است). اما با توجه به محبوبیت هدست‌های Go و Rift، باید اذعان کرد که Oculus با در دست داشتن 25.9 درصد از بازار VR، برترین فروشنده هدست‌های واقعیت مجازی است. اگر هدست Mi VR را در نظر نگیریم، تعداد هدست‌های عرضه شده توسط Oculus در فصل اخیر به 491 هزار دستگاه بالغ می‌شود.

مسلم است که علاقه کاربران به هدست‌های واقعیت مجازی به مراتب بیشتر از اشتیاق آنها به استفاده از هدست‌های واقعیت افزوده بوده، اما هدست‌های AR نیز در فصلی که گذشت عملکرد خوبی داشتند. لنوو با عرضه 23 هزار هدست AR در این عرصه پیشتاز است. در بین هدست‌های لنوو، آمار عرضه هدست Star Wars Jedi Challenges (که در واقع تنها یک وسیله بازی بوده و مخاطبان مصرفی را هدف قرار داده) بیش از بقیه بوده است. اگر این هدست را نادیده بگیریم، بازار هدست‌های AR طی یک سال گذشته به لطف وجود برندهایی مثل Vuzix و Epson، حدود 1.1 درصد رشد داشته است. به گفته IDC، هدست Hololens (محصول مایکروسافت) هنوز هم یکی از محبوب‌ترین هدست‌های AR به شمار می‌رود، اما رشد این محصول چندی‌ست که با کندی مواجه شده زیرا بسیاری از مصرف‌کنندگان منتظر عرضه نسل بعدی این هدست هستند که قرار است در سال 2019 وارد بازار شود. البته اینکه چرا IDC این محصول گران‌قیمت و نه چندان موفق در فروش را، یکی از محبوب‌ترین هدست‌های AR نامیده، خود جای سؤال دارد.

Lenovo Star Wars Jedi Challenges

لنوو Star Wars Jedi Challenges

به گفته تام مینلی (Tom Mainelli)، معاون برنامه دیوایس‌ها و واقعیت افزوده و مجازی در IDC، بازار واقعیت مجازی در حال ورود به مرحله جدیدی از بلوغ است – جایی که کمپانی‌ها به منظور رسیدن به رشد در بازار، انتظارات غیرواقعی را کنار گذاشته و در عوض روی ساختن کسب‌وکارهای پایدارتر تمرکز می‌کنند. علی‌رغم رشد ناچیز در بخش سخت‌افزاریِ AR، بسیاری از کمپانی‌ها برای فعالیت در حوزه واقعیت افزوده علاقه نشان داده‌اند. انتظار می‌رود هم برندهای صاحب‌نام و هم کمپانی‌های جدید در سال 2019 محصولات سخت‌افزاری جدیدی را در حوزه AR به تولید رسانده تا به این وسیله، صنعت واقعیت افزوده از وضعیت اثبات مفهوم و حالت آزمایشی بیرون آمده و تولیدات انبوه‌تری را تجربه کند.

با توجه به کمبود اپلیکیشن‌های کارآمد برای واقعیت افزوده و همچنین ادامه اشتیاق کاربران به بازی‌های واقعیت مجازی، جای تعجب ندارد که 97 درصد از بازار هدست‌های VR و AR به واقعیت مجازی تعلق دارد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا