گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA در سه‌ماهه سوم 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/8/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آی دی سی IDC ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 15 نوامبر 2018 (24 آبان 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون اروپا، خاور میانه و آفریقا – موسوم به کشورهای EMEA – در سه‌ماهه سوم سال 2018 منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار گوشی‌های موبایل در مؤسسه IDC، طی فصل اخیر در مجموع 89 میلیون گوشی هوشمند در بازارهای کشورهای EMEA عرضه شده که در مقایسه با تعداد اسمارت‌فون‌هایی که در سه‌ماهه سوم سال 2017 وارد این بازار شده بود (93.5 میلیون دستگاه)، 4.8 درصد افت داشته است. البته ارزش نقدی حاصل از فروش این 89 میلیون گوشی (پیش از کسر مالیات فروش) 29.8 میلیارد دلار اعلام شده که طی یک سال اخیر با 10 درصد افزایش همراه بوده است.

Huawei Mate 20 Pro

Huawei Mate 20 Pro

به گفته سایمون بیکر (Simon Baker)، مدیر برنامه‌ دیوایس‌های موبایل IDC در کشورهای حوزه EMEA، عملکرد قدرتمند مجموع بازار EMEA در فصل اخیر باعث شده تا تفاوت‌های برجسته در مناطق مختلف این حوزه کمتر به چشم بیاید. طبق اظهارات بیکر، سقوط قیمت نفت در کشورهای خاور میانه و آفریقا، موجب شد تا به نرخ تبدیل ارز – که در بسیاری از کشورها در حال کاهش بود – افزوده شده و در نهایت حجم عرضه اسمارت‌فون‌ها و همچنین ارزش بازار این محصولات در کشورهای این منطقه با افتی شدید مواجه شود. این در حالی‌ست که عرضه اسمارت‌فون در اروپا – در هر دو منطقه غربی و مرکزی این قاره – عملکرد قدرتمندی داشته و سرزندگی بازار در شرق اروپا و روسیه ادامه یافته است.

با در نظر گرفتن قیمت‌های خرده‌فروشی قبل از کسر مالیات فروش و مالیات بر ارزش افزوده، ارزش هسته بازار اروپا (یعنی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا موسوم به EEA و سوئیس) حدود 19 میلیارد دلار برآورد شده که این میزان در مقایسه با ارزش همین بازار در سه‌ماهه سوم سال 2017، تقریبا 25 درصد بیشتر شده است. به گفته بیکر، با توجه به استفاده بیش از پیش مردم از اسمارت‌فون‌های گران‌قیمت‌تر، شاهد پیدایش گرایشی هستیم که در آن مردم سراسر دنیا به سمت خرید گوشی‌های گران قیمت متمایل شده‌اند. علی‌رغم رکود نسبی اقتصادی در اکثر مناطق اروپا، این گرایش بیش از هر جای دیگر دنیا در بازار اروپا دیده می‌شود (البته بدون در نظر گرفتن آمریکا).

IDC EMEA Smartphone Market Report Q3 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در منطقه EMEA در سه‌ماهه سوم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

طی فصل اخیر، سامسونگ با در اختیار داشتن بیش از 30 درصد از سهم بازار، بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در منطقه EMEA بوده است. سامسونگ در این مدت، تعداد 26.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار کشورهای EMEA نموده که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های عرضه شده این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (31.4 میلیون دستگاه)، 14.6 درصد افت داشته است. پس سامسونگ نقش چندانی در افزایش ارزش بازار نداشته است.

به همین ترتیب، اپل نیز عملکرد درخشانی در ارتقای ارزش بازار EMEA نداشته، زیرا دو محصول جدید آیفون XS و آیفون XS Max در آخرین روزهای سه‌ماهه سوم موجود شد و عرضه آیفون XR نیز پس از اتمام فصل سوم کلید خورد. طبق گزارش اخیر، عرضه آیفون‌های اپل در منطقه EMEA با 6 درصد افت سالانه، به 12.5 میلیون دستگاه رسید و اپل با اختصاص 14 درصد از سهم بازار EMEA به خود، رتبه سوم را کسب کرد. حتما می‌پرسید رتبه دوم از آن کدام کمپانی است؟

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

به گفته مارتا پینتو (Marta Pinto)، تحلیلگر ارشد IDC، عمده ارتقای ارزش بازار EMEA در فصل اخیر مدیون هواوی بوده است. موفقیت هواوی در بالا کشیدن بازار و تبدیل شدن این کمپانی به رقیبی جدی برای سامسونگ در رده‌های میانی و بالایی، بسیار قابل توجه است. طبق گزارش IDC، هواوی در فصل اخیر بیش از 19 درصد بازار EMEA را از آن خود نمود و دومین عرضه‌کننده اسمارت‌فون در این بازار لقب گرفت. جالب است بدانید حجم گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط هواوی با 55 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 17.2 میلیون دستگاه بالغ شده است. علاوه بر مدل استاندارد اسمارت‌فون P20، ورژن‌ ارزان قیمت Lite و گران‌ترین نسخه این خانواده (یعنی P20 Pro) – که در فصل بهار وارد بازار شدند – تأثیر به‌سزایی در موفقیت هواوی داشته‌اند. طی فصل سوم، در 6 کشور از 23 کشور اروپایی بررسی‌شده توسط IDC، عملکرد هواوی بهتر از سامسونگ بوده است. این آمار در سه‌ماهه دوم نیز دقیقا به همین شکل بود، با این تفاوت که کشورها همگی یکسان نبودند.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

طی یک سال گذشته، هواوی موفق شده با فروش اسمارت‌فون‌هایی با قیمت بالای 200 دلار، میزان درآمد خود در اروپا را تقریبا دو برابر کند. به گفته بیکر، این یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود، زیرا یک رقیب جدید در بازار، معمولا به دنبال آن است که با عرضه محصولات خود با قیمت‌های پایین‌تر نسبت به رقبای قدیمی‌، به بازار نفوذ کند. اروپا یکی از بازارهای هدف اصلی هواوی بوده و تقریبا نیمی از مجموع صادرات اسمارت‌فون هواوی به این قاره انجام می‌شود. به گزارش IDC، درآمد هواوی از راه صادرات به خارج از بازار داخلی خود با کمی بیش از یک سوم درآمد جهانی سامسونگ، برابری می‌کند.

هواوی عملا از بازار موبایل آمریکا حذف شده و تقریبا نیمی از درآمد این شرکت از راه فروش اسمارت‌فون، در خود چین به دست می‌آید. این در حالی‌ست که عمده گوشی‌های هوشمند سامسونگ صادر شده و کمتر از 10 درصد درآمد اسمارت‌فونیِ سامسونگ از راه فروش در کره جنوبی رقم می‌خورد. اما در اروپا، درآمد هواوی با حدود دو سوم درآمد 5.3 میلیون دلاری سامسونگ در فصل سوم برابر است. اهمیت بازار اروپا در آن است که حدود یک ششم ارزش فروش جهانی اسمارت‌فون را تشکیل می‌دهد. به گفته پینتو، هواوی به تدریج در بسیاری از بازارها، به فروشنده شماره یک تبدیل خواهد شد.

جالب است بدانید، پس از اپل، برند چینی Transsion با کسب 8.9 درصد از سهم بازار EMEA، چهارمین عرضه‌کننده گوشی هوشمند در این منطقه است. حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده توسط Transsion در سه‌ماهه سوم، با 19.7 درصد رشد سالانه به 7.9 میلیون دستگاه افزایش یافته است.

Xiaomi Mi 8 Pro

Xiaomi Mi 8 Pro

اما شیائومی روش متعارف‌تری را برای مطرح شدن در اروپا در نظر گرفته است: فروش اسمارت‌فون‌های ارزان با قیمت‌هایی کمتر از قیمت برندهایی که قصد دارد جایگزین آنها شود. هرچند در فصل گذشته، شیائومی نتوانست سهم خود را از بازار اروپا افزایش دهد، اما عرضه اسمارت‌فون‌های این کمپانی چینی در منطقه EMEA، با رشد خیره‌کنده 131.6 درصدی، از 1.9 میلیون دستگاه (در فصل سوم 2017) به 4.4 میلیون دستگاه (در فصل سوم 2018) افزایش یافت و در حال حاضر با در اختیار داشتن 4.9 درصد از سهم بازار EMEA، در رتبه پنجم قرار می‌گیرد. به گفته پینتو، با توجه به اینکه اخیرا محصولات شیائومی در بریتانیای کبیر هم عرضه شده، انتظار می‌رود این شرکت چینی سه‌ماهه پایانی خوبی را پشت سر بگذارد. اما با در نظر گرفتن عرضه مدل جدید و پیشرفته Mate 20 از سوی هواوی در اکتبر، پینتو رقابت جالب و فزاینده‌ای را در فصل چهارم پیش‌بینی کرده است.  

منبع : IDC