اینتل از نخستین مودم نسل پنجم خود با نام Intel XMM 8160 پرده برداشت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/8/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، اینتل Intel ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، مودم modem

واحد خبر mobile.ir : شبکه ارتباطی 5G آرام آرام در حال شتاب گرفتن بوده و همزمان هر دو سر این رابطه – یعنی اپراتورها و سازندگان گوشی‌های هوشمند – در حال کار روی پروژه‌هائی هستند تا بتوانند سرعت‌های وعده‌ داده شده را محقق کنند. در مجموع می‌توان گفت، سال 2019 سال بزرگی برای 5G خواهد بود. حدود 2 سال است که از معرفی مودم نسل پنجم کوالکام با نام Snapdragon X50 می‌گذرد، اما این تراشه در سال 2019 در محصولات الکترونیکی استفاده خواهد شد؛ سالی که قرار است نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 5G وارد بازار شوند. اما ظاهرا کوالکام در این راه تنها نیست. رقیب دیرینه این شرکت – یعنی اینتل – نیز برای عقب نماندن از گردونه رقابت، به شکلی جدی وارد عمل شده است.

Introducing Intel XMM 8160 5G modem

کمپانی آمریکایی اینتل در روز دوشنبه 12 نوامبر 2018 (21 آبان 1397) از مودم نسل پنجم خود با نام Intel XMM 8160 رونمایی کرد. به گفته اینتل، این تراشه یک مودم چندحالته یا multimode بوده و می‌تواند اتصال دستگاه‌هایی مثل گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی و دروازه‌های دسترسی پهن‌باند را به شبکه 5G فراهم کند. این تراشه از نیمه دوم سال 2019 در دسترس سازندگان اسمارت‌فون قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود نخستین دیوایس‌های مجهز به XMM 8160 در نیمه نخست سال 2020 وارد بازار شوند. به گفته اینتل، این شرکت روند طراحی و تولید این تراشه را سرعت بخشیده و موفق شده معرفی آن را یک سال و نیم جلو بیندازد. البته با قاطعیت می‌توان گفت که بسیاری از دیوایس‌های 5G در سال 2019، با مودم کوالکام به تولید خواهند رسید.

یکی از امتیازهای XMM 8160 چندحالته بودن آن است؛ بدین معنا که علاوه بر استانداردهای جدید 5G New Radio – یعنی حالت‌های مستقل (SA) و غیرمستقل (NSA) – این تراشه از شبکه‌های قدیمی‌تر مثل 4G، 3G و 2G هم پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه این امکانات تنها در یک تراشه جمع شده، سازندگان اسمارت‌فون با به کار گیری مودم XMM 8160، می‌توانند دیوایس‌های کوچک‌تر و پربازده‌تری را به طراحی کنند. لازم به ذکر است، در نخستین مودم‌های نسل پنجم (همچون راه‌‌حل فعلی کوالکام در این زمینه)، برای اتصال به شبکه 5G و شبکه‌های قدیمی‌تر، به وجود دو تراشه جداگانه نیاز است که به نوبه خود، در زمینه‌هایی مثل مدیریت انرژی و تنظیمات مربوط به شکل ظاهری دستگاه، تأثیرات نامطلوبی خواهد داشت.

Introducing Intel XMM 8160 5G modem

این در حالی‌ست که، ارائه راه‌کار چندحالته، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در زمینه‌هایی مثل مصرف انرژی، اندازه تراشه و مقیاس‌پذیری آن در پی داشته است. مطمئنا یک تراشه واحد، بوردهای مداری کوچک‌تری داشته و همین مسأله باعث می‌شود در اسمارت‌فون، جای بیشتری برای باتری باقی بماند. از سویی دیگر، واحد بودن تراشه، آن را به گزینه مناسبی برای استفاده در دیوایس‌های هوشمند کوچک‌تر، تبدیل می‌کند. این امر از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا به احتمال زیاد یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های 5G، بهبود اینترنت اشیا خواهد بود. ناگفته نماند، راه‌کار چندحالته اینتل، از اتصال همزمان (EN-DC) برای LTE و 5G پشتیبانی می‌کند. این قابلیت بسیار حیاتی و مهم است، زیرا دیوایس‌های نسل پنجم – در هر لحظه یا هر مکان – در صورت در دسترس نبودن شبکه 5G، باید با نسل چهارم نیز سازگار باشند.

به گفته شرکت سازنده، سرعت مودم 5G اینتل در دانلود به 6 گیگابیت در ثانیه خواهد رسید. اگر این ادعا درست باشد، XMM 8160 چیزی حدود 3 تا 6 برابر مودم‌های LTE امروزی، سرعت دارد. از طرفی، این مودم جدید به گونه‌ای طراحی شده که ضمن پشتیبانی از طیف موج میلی‌متری (mmWave) – که از 24 گیگاهرتز شروع می‌شود – از طیف‌های 5G NR زیر 6 گیگاهرتزی (از جمله باندهای FDD و TDD با فرکانس‌های 600 مگاهرتز تا 6 گیگاهرتز) نیز پشتیبانی می‌کند. حرکت صنعت به سمت موج میلی‌متری و طیف‌های میان-باندی، نیاز شدید کاربران، دیوایس‌ها و ماشین‌های متصل به اینترنت به پهنای باند را برطرف خواهد کرد.

Introducing Intel XMM 8160 5G modem

ظاهرا مودم جدید اینتل یک سر و گردن از هم‌ردیف‌های خود بالاتر بوده و می‌تواند به‌خوبی با تراشه‌های مشابه دیگر رقابت کند. اما ممکن است اینتل در بازاریابی این محصول با مشکل مواجه شود. در حال حاضر، حداقل 18 کمپانی بزرگ و صاحب‌نام – از جمله سامسونگ، نوکیا (HMD)، سونی، شیائومی، Oppo، ویوو، HTC، ال‌جی، ZTE، شارپ، فوجیتسو و وان‌پلاس – برای محصولات 5G خود با شرکت کوالکام وارد همکاری شده و قصد دارند از مودم Snapdragon X50 استفاده کنند. از طرفی، سامسونگ و هواوی نیز در حال کار کردن روی مودم 5G خود هستند.

در این میان، شاید تنها کمپانی معروفی که به اینتل روی خوش نشان داده، اپل باشد. اپل تصمیم گرفت برای ساخت آیفون‌ XS، آیفون XS Max و آیفون XR از مودم XMM 7560، محصول اینتل، استفاده کند. گفته می‌شود اپل تا هر زمانی که بخواهد به 5G کوچ کند، مشتری تراشه‌های اینتل باقی خواهد ماند. طبق برخی شایعه‌ها، این اتفاق در آیفون‌های سال 2020 رخ می‌دهد، که با عرضه مودم 5G اینتل در اواخر سال 2019 همخوانی خواهد داشت.  

منبع : Intel