گزارش مالی اچ‌تی‌سی از سه‌ماهه سوم 2018- بارقه‌های کوچک امید

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/8/24        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : در چند سال گذشته کسب‌وکار اسمارت‌فون اچ‌تی‌سی شرایط چندان مطلوبی نداشته است. بررسی گزارش‌های فصلی چند سال اخیر نشان می‌دهد که زیان‌دهی پیاپی به رویه معمول شرکت در این بخش تبدیل شده است. کمپانی اچ‌تی‌سی در روز دوشنبه 12 نوامبر 2018 (21 آبان 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم 2018 منتشر کرد. نتایج مالی این شرکت در سه‌ماهه اخیر همچنان امیدوارکننده نیست و بنا بر آن چه در این گزارش آمده، مجموع درآمد اچ‌تی‌سی در فصل گذشته تنها 4.04 میلیارد دلار جدید تایوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 130.8 میلیون دلار آمریکا) بوده است. رقمی که نشانگر افتی نزدیک به 400 میلیون دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

HTC Q3 2018 Financial Results

با وجود کاهش درآمد، داده‌های این گزارش نشان می‌دهد که حاشیه سود ناخالص اچ‌تی‌سی برای سومین فصل پیاپی رشد داشته و با 2 درصد افزایش نسبت به فصل دوم 2018 به 4.7 درصد در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر سال جاری رسیده است. همچنین، تلاش‌های اچ‌تی‌سی برای کاهش هزینه‌ها قابل توجه است و هزینه‌های عملیاتی این شرکت از 453 میلیون دلار آمریکا در سه‌ماهه سوم 2017 به 123 میلیون دلار آمریکا در فصل اخیر رسیده است. اما با وجود تلاش زیاد برای کاهش هزینه‌ها، اچ‌تی‌سی همچنان از زیان خالص 2.62 میلیارد دلار جدید تایوان (84 میلیون دلار) در بازه زمانی اخیر خبر داده است.

در فصل گذشته زیان عملیاتی اچ‌تی‌سی 2.79 میلیارد دلار تایوان (حدود 91 میلیون دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با زیان سه‌ماهه سوم 2017 حدود 15 درصد بهبود داشته است. حاشیه زیان عملیاتی نیز منفی 68.9 درصد گزارش شده است. به علاوه، زیان خالص این شرکت طی فصل اخیر پس از کسر مالیات، 2.62 میلیارد دلار جدید تایوان (حدود 85 میلیون دلار آمریکا) اعلام شده که معادل منفی 3.18 دلار جدید تایوان در هر سهم خواهد بود.

HTC U12 Plus

علی‌رغم نکات منفی گزارش اخیر اچ‌تی‌سی، آمار منتشرشده نشان می‌دهد که این شرکت در کسب‌وکار واقعیت مجازی پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ چرا که علاوه بر زمینه سخت‌افزاری، در پلتفرم‌های نر‌م‌افزاری این حوزه نیز سرمایه‌گذاری کرده است. اچ‌تی‌سی در آگوست سال جاری میلادی، آداپتور wireless مخصوص هدست‌های Vive (برای اتصال هدست به رایانه شخصی بدون استفاده از کابل) را با قیمت 299 دلار عرضه کرد که برنده جایزه «بهترین سخت‌افزار» در نمایشگاه Gamescom آلمان شد. همچنین Vive Studios چندی پیش نخستین فیلم بلند سینمایی واقعیت مجازی را با نام عجایب هفت‌گانه (7 Miracles) معرفی کرد که ظاهرا تجربه قابل توجهی در زمینه فیلم‌سازی VR بوده و برنده جوایزی از جشنواره‌‌های فیلم نیز شده است.

اچ‌تی‌سی اواخر سپتامبر سال گذشته طی توافق‌نامه‌ای بخش تحقیق و توسعه خود را به گوگل واگذار کرد، اما ظاهرا پیوستن این بخش به گوگل و همچنین ارائه اسمارت‌فون‌های جدیدی همچون U12 life (عضو جدید و مقرون‌به‌صرفه خانواده U12) همچنان نتوانسته بخش گوشی‌های هوشمند این شرکت را به سودآوری برساند. البته اچ‌تی‌سی به تازگی Exodus 1 را معرفی کرده که ظاهرا نخستین گوشی بلاک‌چین در جهان محسوب می‌شود. شایان ذکر است که زمان زیادی از معرفی این گوشی نمی‌گذرد و فروش آن احتمالا از ماه دسامبر آغاز خواهد شد. حال باید دید با توجه به مخاطبان خاص این اسمارت‌فون، محصول جدید می‌تواند تأثیر مثبتی روی نتایج مالی این شرکت در سه‌ماهه چهارم داشته باشد.

HTC Exodus 1

اچ‌تی‌سی با خوش‌بینی اعلام کرده که قصد دارد به سرمایه‌گذاری‌های خود برای توسعه اکوسیستم و فناوری‌های آینده ادامه دهد. البته با توجه به آن که سه‌ماهه مالی چهارم، همزمان با تعطیلات سال نوی میلادی است و فصل فروش محسوب می‌شود، می‌توان انتظار داشت که درآمد این شرکت بهبود یابد. هرچند با توجه به زیان‌دهی طولانی‌مدت شرکت تایوانی، نمی‌توان امیدوار بود که سهامداران این شرکت در کوتاه‌مدت به سود قابل توجهی دست یابند و از عملکرد شرکت خشنود شوند.  

منبع : HTC