Exynos 9820 چیپ‌ست 8 نانومتری سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/24        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، پردازنده Processor ، اکسینوس Exynos ، اکسینوس 9820 Exynos 9820 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : شرکت سامسونگ در روز چهارشنبه 14 نوامبر 2018 (22 آبان 1397) از جدیدترین پروسسور پردازشی این شرکت با نام Exynos 9820 رونمائی کرد که جانشینی برای Exynos 9810 حاضر در Galaxy S9 و S9+‌ به حساب می‌آید. لیتوگرافی ساخت این چیپ‌ست 8 نانومتری‌ست که نسبت به راه‌حل 10 نانومتری قبلی سامسونگ، گام بزرگی رو به جلو محسوب می‌شود. این پروسسور از طرف دیگر اولین چیپ‌ست موبایلی سامسونگ با حضور سه نوع پردازنده مختلف است که مشابه آن را در Kirin 980 هواوی نیز دیده بودیم. سامسونگ در بخش ارتباطی این چیپ‌ست نیز موفق عمل کرده و با حضور مودم LTE با سرعت 2Gbps سریع‌ترین سرعت دانلود در این کلاس تا به امروز را به نمایش گذاشته است.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

لیتوگرافی: رقابت 8 در برابر 7

در حالی‌که هواوی چندی پیش از پروسسور Kirin 980 خود با فناوری ساخت 7 نانومتری رونمائی کرد و زمزمه‌هائی مبنی بر استفاده از این فناوری در چیپ‌ست نسل آینده Snapdragon نیز به گوش می‌رسد، انتظار آن می‌رفت که سامسونگ نیز از همین لیتوگرافی برای نسل بعدی پروسسورهای پرچمدارهای Exynos استفاده کند؛ انتظاری که البته در عمل به واقعیت نپیوسته و فناوری ساخت Exynos 9820 یک پله بالاتر و 8 نانومتری اعلام شده است. پروسه ساخت این چیپ‌ست 8LPP اعلام شده که نسبت به نسل قبلی یعنی 10LPP با 10 درصد بهبود در مصرف انرژی روبرو شده است و با اینکه نسبت به فناوری 7 نانومتری شرکت TSMC (به‌کار گرفته شده در Kirin 980) از لحاظ scale و مقیاس ضعیف‌تر عمل می‌کند اما ظاهرا اختلاف مابین این دو، حداقل در این زمینه چندان بزرگ و انقلابی نیست.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

پردازنده: هسته‌های نسل چهارم، ساختار 3 کلاستری

سامسونگ در Exynos 9810 از نسل سوم پردازنده‌های کاستوم خود با نام M3 استفاده کرده بود و حالا با نسل چهارم یا M4، سعی در ایجاد اختلاف بزرگی نسبت به گذشته کرده است. اولین نکته جدید در این مجموعه در ساختار هسته‌های آن رخ داده که از 4+4 هسته در سال‌های قبل به ترکیب جدید 2+2+4 هسته‌ای تغییر یافته است این ساختار که تقریبا به همین صورت در Kirn 980 نیز مورد استفاده قرار گرفته بود شامل دو هسته قدرتمند کاستوم M4 در بالاترین سطح، هسته‌های دوگانه ARM A75 در رده میانی و 4 هسته ARM A55 در رده پائین می‌شود که هریک به صورت مستقل عمل کرده و به ترتیب برای کارهای سنگین، متوسط و معمولی به کار گرفته می‌شوند.

در طراحی پروسسور قبلی این رده یعنی Exynos 9810 هسته‌های رده پائین A55‌ در کلاستر مجزائی نسبت به هسته‌های قوی‌تر قرار گرفته بودند و به همین علت حافظه کش متعلق به این هسته‌های قوی‌تر تنها از طریق اتصال SCI (رابط منسجم مقیاس‌پذیر یا Scalable Coherent Interface) در اختیار هسته‌های ضعیف‌تر قرار می‌گرفت که این محدودیت، در کیفیت عملکرد آن‌ها تأثیری منفی برجای می‌گذاشت. این مشکل ظاهرا در Exynos 9820 با قرار داده همه CPU‌ها در یک کلاستر مرتفع شده جائی‌که حافظه L3 به صورت سلسه‌مراتبی به همه هسته‌ها ارائه می‌شود و بدین‌ترتیب نه‌فقط هسته‌های قوی‌تر، بلکه CPUهای ضعیف‌تر نیز با بهبود عملکرد روبرو می‌شوند. این طراحی با اینکه به کلاستر DSU و سیستم DynamiQ شرکت ARM که در Kirin 980 نیز تکرار شده بود، شباهت دارد اما با توجه به اینکه ARM اجازه حضور هسته‌های طراحی شده توسط دیگر شرکت‌ها را در این ساختار نمی‌دهد، باید آن را یک طراحی مستقل نامید.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

انتخاب پردازنده ARM A75 به عنوان هسته‌های میانی در این طراحی تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد چرا که هسته‌های قوی‌تری مثل M3 یا M4 در این بخش فضای زیادی از بستر پروسسور را اشغال می‌کنند و در عین حال، این واقعیت که چهار هسته قوی در این طراحی نمی‌توانند در یک لحظه در حداکثر فرکانس خود فعالیت کنند نیازی برای حضور هسته‌های قوی‌تر باقی نمی‌گذارد. بدین‌ترتیب به جای به‌کارگیری ترکیب قبلی پردازنده‌های قوی با فرکانس پائین‌تر، سامسونگ تصمیم به استفاده از CPU‌های کوچک‌تر برای صرفه‌جوئی در فضای بستر پروسسور گرفته که دست طراحان را برای هرچه قوی‌تر کردن هسته‌های بزرگ و رساندن آنها به فرکانس‌های بالاتر باز گذاشته است

در مورد هسته‌های نسل چهارم سامسونگ که احتمالا M4 نامیده می‌شوند سامسونگ از 20 درصد ارتقاء در پرفورمنس و کارائی سیستم یا 40 درصد افزایش در مصرف انرژی در مقایسه با Exynos 9810 سخن گفته که این اعداد با وجود ارتقاء مشهود نسبت به گذشته هنوز ظاهرا برای کنار زدن رقیب سرسختی به به نام Kirin 980 با هسته‌های ARM A76 کافی به نظر نمی‌رسد به گفته کارشناسان، سامسونگ برای جبران عقب‌افتادگی خود نسبت به Kirin 980‌ باید ضمن ارتقاء 20 درصدی در پرفورمنس، به صورت همزمان، مصرف انرژی را نیز 50 درصد کاهش دهد.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

سامسونگ در هنگام معرفی Exynos 9820 به فرکانس هسته‌های پروسسور اشاره‌ای نکرده اما احتمالا فرکانس پائین‌تری نسبت به Exynos 9810 با حداکثر فرکانس 2.9 گیگاهرتزی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

گرافیک: G76 در سطح یک پرچمدار

در بخش گرافیکی این مجموعه، طبق انتظار از بالاترین راه‌حل موجود یعنی گرافیک Mali G76 استفاده شده که تعداد هسته‌های آن این بار به 12 عدد رسیده است. این گرافیک به گفته سامسونگ نسبت به Mali G72MP18 حاضر در نسل قبلی تا 40 درصد با عملکرد بهتری روبرو شده و مصرف انرژی آن نیز 35 درصد کاهش یافته است. در Kirin 980 نیز از گرافیک مشابه Mali G76 استفاده شده اما تعداد هسته‌ها در آن 10 عدد است و بدین‌ترتیب می‌توان انتظار کیفیت گرافیکی بالاتری را از Exynos 9820 نسبت به Kirin 980‌ داشت.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

هوش مصنوعی: آغاز حضور NPU

سامسونگ برای اولین بار در یک چیپ‌ست Exynos از یک واحد پردازشی عصبی (NPU) استفاده کرده که به‌گفته شرکت سازنده در ارتقاء کیفیت تصاویر گرفته شده (از طریق شناسائی سوژه مقابل دوربین و اعمال خودکار تنظیمات) و واقعیت افزوده و مجازی (با شناسائی اشیاء و ارائه اطلاعاتی در هر مورد) موثر بوده و در مقایسه با Exynos 9810، کارهائی از این دست را تا 7 برابر سریع‌تر انجام می‌دهد.

مودم: گام بزرگ 2 گیگابیتی

یکی دیگر از قسمت‌های مهم Exynos 9820 که آن را در جایگاه بالاتری نسبت به Kirin 980 قرار می‌دهد بخش مودم ارتباطی آن است که با تجمیع اپراتوری هشت‌گانه قادر به دستیابی به سرعت 2Gbps در دانلود است که نسبت به 1.4Gbps در Kirin 980 سرعت بالاتری را ارائه می‌دهد. مودم جدید در آپلود نیز با تجمیع اپراتوری سه‌گانه به سرعت 316Mbps دست می‌یابد که این سرعت نیز در Kirin 980 تنها 200Mbps است. سامسونگ برای روشن‌تر کردن سرعت این مودم به عملکرد آن در حین دانلود یک فیلم 3.7 گیگابایتی اشاره کرده که با سرعت 2 گیگابیت در ثانیه روی کاغذ می‌تواند تنها در عرض 15 ثانیه دانلود شود؛‌ البته نگفته پیداست که تجمیع اپراتوری هشت‌گانه و دستیابی به سرعت 2Gbps حداقل در همه نقاط جهان در دسترس نیست.

مولتی‌مدیا، حافظه: 8K و UFS 3.0

در بخش مشخصات این پروسسور به پشتیبانی از انکودینگ 8K با 30 فریم در ثانیه اشاره شده که با وجود اینکه برای به واقعیت پیوستن در دنیای واقعی نیاز به سنسور دوربین هنوز معرفی نشده‌ای دارد اما حضور این انکودر قدرتمند احتمالا در کیفیت ضبط ویدئو با این پروسسور در رزولوشن‌های پائین‌تر نیز تأثیرگذار خواهد بود. در وضوح پائین‌تر 4K، نرخ برداشت ویدئو می‌تواند تا 150 فریم در ثانیه‌ نیز افزایش پیدا کند و پشتیبانی از رندرینگ رنگ 10 بیتی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

Introducing Samsung Exynos 9820 SoC

یکی دیگر از نکات جالب Exynos 9820 که در معرفی، به آن اشاره نشده اما در مشخصات این پروسسور حضور دارد، پشتیبانی آن از استاندارد حافظه UFS 3.0 است که در مقایسه با پر سرعت‌ترین استاندارد فعلی یعنی UFS 2.1، روی کاغذ 2 برابر سرعت بیشتری را ارائه کرده و به صورت نظری به سرعت 2.9GB/s دست پیدا می‌کند.

سامسونگ Exynos 9820 تا پایان امسال به مرحله تولید انبوه می‌رسد و به احتمال فراوان قلب تپنده نسخه بین‌المللی پرچمدار بعدی این برند یعنی Galaxy S10 خواهد بود.  

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا