TrendForce: رشد اسپیکرهای هوشمند با سریع‌ترین شتاب پیش می‌رود

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، دستیار شخصی هوشمند Intelligent Personal Assistant ، گوگل Google ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce در روز چهارشنبه 7 نوامبر 2018 (16 آبان 1397) با انتشار یک گزارش تحلیلی از جدیدترین گرایش‌ها در بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند، به توصیف وضعیت کنونی بازار اسپیکرهای هوشمند و پیش‌بینی بازار این محصولات در آینده پرداخت. طبق این گزارش، انتظار می‌رود حجم عرضه جهانی اسپیکرهای هوشمند تا پایان سال 2018 به رقم 62.25 میلیون دستگاه بالغ شود. همچنین، برآورد می‌شود عرضه جهانی این محصولات در سال 2019 با رشد سالانه 53 درصدی، به 95.25 میلیون دستگاه برسد. TrendForce این رشد چشمگیر را به گسترش اسپیکر Google Home به مناطق بیشتر و همچنین رشد بازار اسپیکرهای هوشمند در چین نسبت می‌دهد.

Google Home Smart Speakers

در بین تمام محصولات الکترونیکی مصرفی، اسپیکرهای هوشمند شتاب رشد بیشتری داشته‌اند. طی چند سال اخیر، اسپیکرهای هوشمند به عنوان یک راهکار کاربردی عمده از تعاملات صوتی، ظهور کرده و در حال حاضر این محصولات به سرعت در حال تبدیل شدن به دروازه‌ای برای استفاده از دیگر محصولات منازل هوشمند و اکوسیستم‌های وسیع هستند. علاوه بر برندهایی مثل آمازون و گوگل – که از پیشگامان تولید این محصولات به شمار می‌روند – کمپانی‌هایی مثل اپل، فیس‌بوک، Baidu و Tencent نیز امسال وارد این بازار شده‌اند.

تام تی‌ین (Tom Tien)، تحلیلگر TrendForce، با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 70 درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند در آمریکا متعلق به آمازون است، خاطر نشان کرد که گوگل چاره‌ای جز روی آوردن به بازارهای خارج از آمریکا ندارد. تشخیص کلام در اسپیکر گوگل در نتیجه فناوری پیشرفته هوش مصنوعی بوده و به پشتوانه این امتیاز، گوگل رابط کاربری صوتی خود را برای چندین زبان توسعه می‌دهد. گفتنی‌ست از سال 2018، اسپیکر Google Home از 6 زبان پشتیبانی می‌کند (در صورتی که در سال 2017، تنها 4 زبان در این دستگاه پشتیبانی می‌شد). تعداد کشورهایی که این محصول به آنها وارد می‌شود نیز از 6 کشور در سال گذشته به 13 کشور در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

Google Home Max

Google Home Max

پیش‌بینی می‌شود، در سال 2019، اسپیکر Google Home با پشتیبانی از بیش از 11 زبان، در بیشتر از 18 کشور دنیا عرضه شود. حجم عرضه این محصول در سال 2019 حدود 30.96 میلیون دستگاه تخمین زده شده است که با فرض درست بودن این رقم، میزان رشد سالانه Google Home چیزی برابر با 72 درصد خواهد بود.

بازار اسپیکر هوشمند در چین؛ انتظار برای تغییر مجدد و رشدی سریع در سال 2019

به گفته تی‌ین، رشد سریعی در بازار اسپیکرهای هوشمند چین برای سال 2019 پیش‌بینی می‌شود، اما ممکن است قبل از آن، شرکت‌ها با پایین آوردن قیمت‌ها بازار را رقابتی کنند. ارائه محصولاتی با قیمت‌های بسیار پایین (یا در اصطلاح "تهاجمی") از سوی کمپانی‌های بزرگ، ممکن است برندهای کوچک‌تر را از بازار حذف کند.

بزرگ‌ترین رویداد فروش اینترنتی در چین در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) – که "روز مجردها" یا Singles’ Day نامگذاری شده است – اتفاق می‌افتد. متعاقبا برندهای برتر اسپیکرهای هوشمند چینی برای گسترش سهم خود از این بازار، قیمت‌های رقابتی‌تری را ارائه خواهند کرد. به عنوان مثال، Tmall Genie (اسپیکر هوشمند Alibaba) و Xiaodu (اسپیکر هوشمند Baidu) در این ماه با قیمت‌های پایین‌تری به فروش خواهند رسید. بد نیست بدانید، قیمت اصلی اسپیکر Tmall Genie Fang Tang چیزی برابر با 199 یوان است، اما در بازه زمانی 20 اکتبر تا 10 نوامبر (28 مهر تا 19 آبان)، با پرداخت 149 یوان می‌توان پیش‌سفارش خرید این محصول را ثبت کرد و جالب‌تر آنکه در روز 11 نوامبر، قیمت این اسپیکر به 69 یوان می‌رسد! به همین شکل، قیمت اسپیکر Xiaodu نیز از 249 یوان به 79 یوان کاهش خواهد یافت.

Alibaba Tmall Genie

قیمت‌های تهاجمی ارائه شده از سوی این شرکت‌های بزرگ، قدرت رقابت را از سایر برندهای کوچک‌تر خواهد گرفت و به دلیل فشار هزینه‌ای و متحمل شدن زیان، آنها را مجبور به ترک بازار و یا خزیدن به بازارهای خاص (برای مخاطبان خاص) خواهد نمود. پیش‌بینی TrendForce آن است که بازار اسپیکرهای هوشمند چین در سال 2019، پس از تجربه یک تغییر اساسی، وارد دوره‌ای از رشد سریع خواهد شد. البته این امر زمانی اتفاق می‌افتد که مشتریان طرز فکر سنتی خود را کنار گذاشته و نظر مثبت‌تری درباره اسپیکرهای هوشمند پیدا کنند.

طبق پیش‌بینی TrendForce، عرضه اسپیکرهای هوشمند از سوی برندهای چینی با 101.2 درصد رشد سالانه، از 14.27 میلیون دستگاه در سال 2018 به 28.71 میلیون دستگاه در سال 2019 خواهد رسید.

از لحاظ استراتژی بازار، برندهای برتر تولید اسپیکرهای هوشمند در چین، علاوه بر کاهش قیمت‌ها، امکانات و مزایای مناسبی را نیز در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. به عنوان مثال، تمرکز کمپانی Alibaba روی کاربردهای هوش مصنوعی بوده و شیائومی روی ساخت اکوسیستم سخت‌افزاری خود تأکید دارد. از سوی دیگر، Baidu در هر دو جنبه هوش مصنوعی و اکوسیستم سرمایه‌گذاری کرده تا بتواند به رقبا برسد. در سال‌های آتی، هدف مشترک برندهای برتر، چیزی نخواهد بود جز ساختن سیستم‌های تشخیص کلام (بر مبنای هوش مصنوعی) و اکوسیستم‌های سخت‌افزاری، سرویس‌ها و کاربردهای جامع تا بدین وسیله کاربران را به سمت خود جذب کنند. بنابراین، انتظار می‌رود که به‌زودی شاهد افزایش تقاضا برای خرید اسپیکرهای هوشمند در چین باشیم.

در پایان لازم به ذکر است که اسپیکرهای هوشمند تولید شده توسط برندهایی مثل آمازون، اپل و گوگل، همگی در چین ناموجودند. با توجه به پشتیبانی نشدن از زبان چینی در اسپیکرهای برندهای یاد شده، امکان گسترش سرویس‌های آنها در چین بسیار دشوار است.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا