گزارش Counterpoint از بازار اسمارت‌واچ در سه‌ماهه سوم 2018 – رشد خیره‌کننده فیت‌بیت

نمایش خبر

تاریخ : 1397/8/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، کانترپوینت Counterpoint ، فیت بیت Fitbit ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint در روز دوشنبه 5 نوامبر 2018 (14 آبان 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2018 منتشر کرد. آمار ارائه شده در این گزارش حاکی از آن است که بازار ساعت‌های هوشمند با سرعت زیادی رو به جلو حرکت می‌کند. به گزارش Counterpoint، عرضه جهانی اسمارت‌واچ‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2018 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 53 درصد رشد داشته است. Counterpoint این رشد چشمگیر را به عملکرد درخشان کمپانی‌هایی مثل فیت‌بیت، برندهای تولیدکننده ساعت‌های کودکان مثل Imoo و همچنین استارت‌آپ‌هایی نظیر Amazfit نسبت می‌دهد.

Counterpoint Smartwatch Market Report Q3 2018

مثل فصل‌های قبل، کمپانی اپل با در اختیار داشتن 30 درصد از بازار جهانی، حرف اول را می‌زند (در حالی که در سه‌ماهه سوم سال قبل، 35 درصد از بازار جهانی در اختیار اپل بود). عرضه ساعت‌های هوشمند اپل در فصل اخیر در مقایسه با فصل قبل 24 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31 درصد رشد داشته که علت اصلی این رشد، استقبال خوب کاربران از عرضه اپل‌واچ سری 4 بوده است.

به گفته جف فیلدهک (Jeff Fieldhack)، مدیر تحقیقاتی Counterpoint، معرفی اپل‌واچ سری 4 در پاییز امسال، از منظر طراحی و امکانات، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی اپل‌واچ بود و طولی نکشید که کاربران وفادار اپل به خوبی با آن ارتباط برقرار کردند. به لطف اعمال تخفیف برای اپل‌واچ سری 3، فروش این محصول هم در سه‌ماهه اخیر با افزایش روبرو شد. اپل‌واچ سری 1 نیز همچنان پرفروش‌ترین ساعت هوشمند اپل بوده و تقریبا نیمی از اپل‌واچ‌های عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. البته به گفته فیلدهک، این روند ممکن است در سه‌ماهه چهارم دستخوش تغییر شود زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خرید اپل‌واچ سری 4 زیاد خواهد بود.

Counterpoint Smartwatch Market Report Q3 2018

سهم بازار جهانی عرضه ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2017 در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال 2018

بعد از اپل، کمپانی فیت‌بیت با کسب 16 درصد از بازار جهانی اسمارت‌واچ، در رتبه دوم قرار می‌گیرد. اگر میخواهید میزان پیشرفت این شرکت طی یک سال اخیر را بدانید، باید بگوییم فیت‌بیت در سه‌ماهه سوم 2017 تنها 6 درصد از بازار را در اختیار داشت. طبق آمار ارائه شده در این گزارش، رشد سالانه فیت‌بیت در پایان فصل اخیر 348 درصد اعلام شده است. فیت‌بیت استراتژی خود – یعنی فاصله گرفتن از بندهای هوشمند و ردیاب‌های سلامتی و تمرکز بیشتر روی تولید ساعت هوشمند – را همچنان ادامه داده و ‌اکنون از لحاظ تجربه و گستره کسب‌وکار، پس از اپل به برترین بازیگر میدان اسمارت‌واچ تبدیل شده است.

عرضه ساعت هوشمند Versa در آوریل 2018 (با ظاهری شکیل، سنسورهای کاربردی و قیمتی مناسب) نقطه عطفی بود که رشد کمپانی فیت‌بیت را کلید زد. گفتنی‌ست، برخورداری از امکانات مناسب در زمینه سلامتی و تناسب اندام، یکی از معیارهای مهم مصرف‌کنندگان در خرید ساعت هوشمند بوده و فیت‌بیت نیز تمرکز خود را روی همین مقوله معطوف کرده است. البته، ناگفته نماند که فیت‌بیت برای موفقیت هرچه بیشتر بایستی تنوع بیشتری به محصولاتش ببخشد.

Fitbit Versa

Fitbit Versa

جدیدترین نظرسنجی Counterpoint در رابطه با ساعت‌های هوشمند در آمریکا، نشان می‌دهد برخورداری از شبکه ارتباطی LTE، مطلوب‌ترین قابلیت اپل‌واچ در بین مصرف‌کنندگان بوده است. مجهز بودن به ارتباطات سلولی موجب می‌شود تا ساعت‌ها بتوانند به طور مستقل از اسمارت‌فون‌ها کار کنند (قابلیتی که به اعتقاد برخی کارشناسان، نقش اصلی را در پیش بردن بازار ایفا خواهد کرد). به احتمال زیاد، سهم ساعت‌های مجهز به ارتباطات سلولی از بازار جهانی، تا پایان سال جاری میلادی به 20 درصد خواهد رسید. گفتنی‌ست، تجهیز ساعت‌های هوشمند به شبکه LTE، یکی از چالش‌های اساسی فیت‌بیت خواهد بود.

به گفته هانیش باتیا (Hanish Bhatia)، تحلیلگر ارشد Counterpoint، محبوبیت ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان – به ویژه در آسیا – در حال افزایش است. این بازار جدید را برندهای چینی مثل Imoo ،Kido ،Kurio ،TCL و Vtech در آمریکا پیش می‌برند. در بین برندهای مذکور، Imoo موفق‌تر از سایرین بوده است. طبق گزارش اخیر، کمپانی Imoo در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی، 10 درصد از بازار ساعت‌های هوشمند را به نام خود ثبت کرده است. بد نیست بدانید، Imoo ساب‌برند کمپانی چینی BBK است؛ همان شرکتی که برندهای Vivo ،Oppo و وان‌پلاس را نیز تحت تملک خود دارد.

بازار اسمارت‌واچ‌های کودکان برای اپراتورها نیز جذاب است. با استقبال از این ساعت‌ها، حجم زیادی از کاربران به اپراتورهای چینی و اپراتورهای بزرگ‌تری مثل Vodafone، اپراتور AIS در تایلند و اپراتور Maxis در مالزی اضافه شده است. ناگفته نماند، در تعدادی از کشورهای اروپایی، ساعت‌های هوشمند مخصوص کودکان با قابلیت ردیابی (GPS)، به دلیل نگرانی‌های امنیتی تحت بررسی‌های موشکافانه قرار گرفته‌اند، مخصوصا از زمانی که "مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا" (GDPR) وضع شده است. لذا، این دسته از محصولات برای موفقیت در بازار، علاوه بر رابط کاربری مناسب به امنیت بالایی نیاز خواهند داشت.

در حال حاضر، 8 درصد از سهم بازار ساعت‌های هوشمند در اختیار سامسونگ است و این شرکت کره‌ای با اختلاف کمی نسبت به Imoo در جایگاه چهارم دنیا قرار دارد. عملکرد مناسب ساعت Gear S3 و همچنین ساعت جدید Galaxy Watch – که در آگوست 2018 عرضه شد – رشد فصلی 7 درصدی و رشد سالانه 22 درصدی را برای سامسونگ به همراه داشته است.

Samsung Galaxy Watch

Samsung Galaxy Watch

Amazfit نیز با در دست داشتن 3 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌واچ، پنجمین برند موفق این محصول در سه‌ماهه سوم 2018 است. با توجه به اینکه Amazfit در سه‌ماهه سوم 2017، تنها 1 درصد از بازار را در اختیار داشته، پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. طبق گزارش Counterpoint، عرضه اسمارت‌واچ‌های Amazfit در فصل اخیر، نسبت به سه‌ماهه دوم، 41 درصد رشد داشته است. جالب است بدانید، Amazfit ساب‌برند شرکت چینی Huami بوده و خود Huami هم تولیدکننده محصولات پوشیدنی برای کمپانی معظم شیائومی است. کانال‌های فروش تثبیت‌شده شیائومی و آگاهی از برند اسمارت‌فون‌ها و بندهای سلامتی که با نام شیائومی وارد بازار می‌شوند، زمینه رشد محصولات Amazfit را در بازارهای جدیدتر (مثل هند) فراهم خواهد کرد.

اگر توسعه بازار اسمارت‌واچ را از دیدگاه قطعات بررسی کنیم، کمپانی کوالکام حرف اول را خواهد زد. به گفته نیل شاه (Neil Shah)، مدیر پژوهشی Counterpoint، کمپانی کوالکام با ساخت تراشه Snapdragon Wear 3100 و روند رو به گسترش استفاده از تراشه‌های SD Wear 2100 و SD Wear 2500 در ساعت‌های LTE‌ مخصوص کودکان به نوآوری خود در بازار ساعت‌های هوشمند ادامه می‌دهد. این تراشه جدید، ضمن تجهیز ساعت‌ها به شبکه LTE، این محصولات را از یک معماری کم‌مصرف نیز برخوردار می‌کند. 

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا