معرفی گوشی هوشمند Razer Phone 2 – صدا و تصویری که گیمرهای حرفه‌ای می‌پسندند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/7/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ریزر Razer ، گوشی هوشمند Smartphone ، بازی Game ، اندروید Android ، گوشی مخصوص بازی Gaming Phone

واحد خبر mobile.ir : اسمارت‌فون‌هایی که به طور اختصاصی برای علاقه‌مندان به بازی‌های موبایل طراحی می‌شوند، "گوشیِ بازی" یا در اصطلاح "گیمینگ فون" (gaming phone) نام دارند. در سال 2018 شاهد عرضه تعداد زیادی از این قبیل دیوایس‌ها بوده‌ایم. با توجه به افزایش محبوبیت بازی‌های موبایلی و رشد قابل توجه جمعیت گیمرهای موبایل، کمپانی‌های مختلفی – از ایسوس گرفته تا ZTE – اقدام به تولید گیمینگ فون نموده‌اند. در یکم نوامبر 2017 کمپانی Razer – که سابقه درخشانی در تولید تجهیزات الکترونیکی مخصوص بازی (به ویژه لپ‌تاپ‌های گیمینگ) را داشت – از نخستین گیمینگ فون خود با نام Razer Phone رونمایی کرد.

Introducing Razer Phone 2

حال پس از گذشت یک سال، کمپانی Razer در روز چهارشنبه 10 اکتبر 2018 (18 مهر 1397)، از تولید نسخه پیشرفته‌تری از این گوشی تحت عنوان Razer Phone 2 خبر داد. البته این کمپانی، گوشی جدید خود را تنها یک گیمینگ فون ندانسته و معتقد است Razer Phone 2 پرچمداری‌ست که توانایی رقابت با بسیاری از پرچمدارهای صاحب‌نام را خواهد داشت.

از لحاظ ظاهری Razer Phone 2 کاملا شبیه به مدل قبلی خود است (که آن هم به نوبه خود شباهت زیادی به اسمارت‌فون Nextbit Robin داشت). این گوشی با ابعاد 8.5×78.99×158.5 میلی‌متر، روی کاغذ کمی عریض‌تر و ضخیم‌تر از مدل قبلی‌ست، اما این تفاوت به قدری ناچیز است که عملا نمی‌توان بین آن دو فرقی گذاشت. حاشیه‌های نسبتا زیاد، اسپیکرهای قدرتمند در بالا و پایین نمایشگر و دکمه پاوری که در لبه گوشی قرار گرفته (و حسگر اثر انگشت روی آن تعبیه شده)، همگی یادآور Razer Phone قبلی است.

Introducing Razer Phone 2

اما با نگاه به پشت گوشی، تفاوت‌ها شروع می‌شوند. برخلاف بدنه فلزی یک‌تکه در مدل قبلی، در اینجا شاهد آن هستیم که قابی شیشه‌ای از جنس گوریلا گلس 5، روی فریم آلومینیومی دستگاه قرار گرفته است. مطمئنا شیشه شکیل‌تر بوده و امکان شارژ بی‌سیم را برای باتری فراهم می‌کند، اما از طرفی فلز یک‌تکه استحکام بیشتری نسبت به شیشه داشته و از سوی دیگر ماندن اثر انگشت روی شیشه مشکلی‌ست که نمی‌توان آن را انکار کرد. گفتنی‌ست، لبه‌های Razer Phone 2 کمی گردتر شده و لذا در دست گرفتن آن راحت‌تر است.

Introducing Razer Phone 2

اما مطمئنا نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگر در پشت گوشی خودنمایی می‌کند، لوگوی خاص Razer (متشکل از سه مار در هم پیچیده) است. این لوگو در بسیاری از محصولات Razer – از جمله مدل قبلی این گوشی – هم دیده می‌شود، اما تفاوت در اینجاست که این بار با استفاده از سیستم Chroma RGB lighting، این لوگو با رنگ‌های مختلف نورپردازی می‌شود. این نورپردازی صرفا جنبه زیبایی نداشته و برای دریافت پیام یا تماس نوعی نوتیفیکیشن محسوب می‌شود. اپلیکیشن Chroma – که به طور پیش‌فرض روی گوشی نصب شده – به کاربر اجازه می‌دهد تا رنگ دلخواه خود را از بین 16.8 میلیون رنگ در نظر گرفته شده، سفارشی کند.

رنگ انتخاب شده در سه حالت مختلف می‌تواند روی لوگو به نمایش در بیاید: حالت تنفس (که میزان روشنایی را بالا و پایین می‌کند)، حالت ایستا (که میزان نور را در یک درجه روشنایی خاص، ثابت نگه می‌دارد) و حالت چرخه طیف‌ها (که تمام رنگ‌ها را به صورت متناوب روی لوگو به نمایش می‌گذارد). البته ممکن است به خاطر مصرف باتری، این نورپردازی را نپسندید. در این صورت اپلیکیشن Chroma به شما اجازه می‌دهد که نورپردازی را کاملا غیرفعال کرده و یا فقط حالت کم‌مصرف را انتخاب کنید. در این حالت، نورپردازی لوگو تنها در زمانی که صفحه گوشی روشن باشد، انجام خواهد شد. لازم به ذکر است، این ایده شرکت Razer منحصربه‌فرد بوده و تاکنون در دنیای اسمارت‌فون سابقه نداشته است.

Introducing Razer Phone 2

نمایشگر Razer Phone 2 – که شرکت سازنده آن را UltraMotion نامیده – 5.72 اینچ قطر داشته و رزولوشن آن QHD (معادل 1,440×2,560 پیکسل) عنوان شده است. مثل قاب پشتی، در جلوی گوشی نیز شیشه گوریلا گلس 5 به کار رفته که وظیفه محافظت از نمایشگر را بر عهده دارد. اما اگر فکر می‌کنید مثل سایر پرچمدارهای 2018 در اینجا هم نمایشگر تمام‌صفحه و بریدگی (notch) را می‌بینید، سخت در اشتباهید. حتی Razer از پذیرفتن نسبت تصویر 18:9 هم امتناع کرده و این گوشی را با همان نسبت تصویر 16:9 طراحی کرده است. تمام اینها به خاطر آن است که ما با یک گیمینگ فون سر و کار داریم و نه یک گوشی معمولی. مطمئنا وجود حاشیه‌های خیلی کم و بریدگی نمایشگر، بازی کردن را دشوار می‌کند. همچنین، زمانی که کاربر در حالت افقی (landscape) مشغول بازی است، نسبت تصویر 16:9 میدان دید بلندتری را مقابل چشمان کاربر قرار داده و بازی کردن را آسان‌تر می‌کند.

Introducing Razer Phone 2

نرخ تازه‌سازی (frame refresh) در این نمایشگر 120 هرتز است که با این حساب، بازی بدون تأخیر اجرا شده، اسکرول کردن به‌نرمی صورت گرفته و نرخ پاسخ نمایشگر به 8 میلی‌ثانیه کاهش می‌یابد. تا به اینجا، مشخصات نمایشگر این گوشی جدید نسبت به مدل قبلی آن یکسان است، اما آنچه که شرکت سازنده در نمایشگر گوشی Razer Phone 2 ارتقا داده، میزان روشنایی آن است که نسبت به مدل قبلی، تا 50 درصد افزایش یافته است. اگر بخواهیم این قضیه را با عدد نشان دهیم، میزان روشنایی صفحه نمایش این گوشی برابر با 645 نیت (nit) است که روی کاغذ، تجربه بصری بهتری را (به ویژه در محیط‌های پرنور) به دست می‌دهد.

ناگفته نماند، علی‌رغم برخی برتری‌های نمایشگر نسبت به سایر رقبا، Razer Phone 2 به جای نمایشگر LED هنوز از پنل‌های LCD (با فناوری IGZO از شرکت شارپ) استفاده می‌کند. شاید تصمیم به استفاده از LCD برای نرخ تازه‌سازی بالاتر در آن باشد، ولی در مقابل، پنل‌های LCD غالبا گوشی را کمی ضخیم‌تر کرده و معمولا نمی‌توانند رنگ‌ها را با کیفیتی که در نمایشگرهای LED دیده می‌شود، نمایش دهند.

Razer در ساخت این گوشی جدید از تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 845 (با حداکثر سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 630) استفاده کرده تا ثابت کند Razer Phone 2 چیزی از پرچمدارهای معروف کم ندارد. برای کاهش حرارت CPU، شرکت سازنده در این گوشی از نوعی سیستم خنک‌کننده به نام vapor chamber (اتاقک بخار) استفاده کرده که ورژن کامل‌تر آن در لپ‌تاپ Blade 15 به کار گرفته شده بود. گرمای کمتر یعنی فشار کمتر به CPU و این به نوبه خود باعث می‌شود در استفاده‌های طولانی مدت از گوشی، شاهد نرخ فریم بالاتر و عملکرد روان‌تری باشیم. Razer مدعی شده که Razer Phone 2 از لحاظ عملکرد، نسبت به مدل قبلی، 30 درصد بهبود یافته است.

وجود 8 گیگابایت RAM برای اجرای مناسب بازی‌های سنگین کافی به نظر می‌رسد، اما برای ذخیره‌سازی تنها 64 گیگابایت حافظه در نظر گرفته شده که برای اسمارت‌فونی در این سطح، کمی پایین محسوب می‌شود. البته با توجه به پشتیبانی از میکرو اس‌دی، می‌توان حافظه داخلی را تا 1 ترابایت دیگر (البته هنوز روی کاغذ) هم افزایش داد.

Introducing Razer Phone 2

باید این واقعیت را بپذیریم که نخستین اسمارت‌فون Razer، دوربین خوبی نداشت و اپلیکیشن دوربین آن فاقد حداقل‌ها بود (به عنوان مثال نمی‌توانست برای کاربر مشخص کند که کدام دوربین در حال استفاده شدن است). پردازش تصویر نیز چندان تعریفی نداشت. اما Razer در گوشی جدید خود «بهبود گسترده‌ای» را وعده داده است.

در Razer Phone 2 دوربین دوگانه به قسمت مرکزیِ بالای بدنه منتقل شده است. در نگاه اول، برآمدگی دوربین چندان شکیل نبوده و یادآور گوشی‌های چند سال پیش است. دوربین دوگانه در پشت دستگاه از یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با لنز زاویه باز (گشودگی دیافراگم f/1.75) و یک دوربین 12 مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو (گشودگی دیافراگم f/2.6) تشکیل شده است. با این حساب، سیستم دوربین‌های این گوشی جدید ظاهرا نسبت به مدل قبلی، تفاوتی ندارد، اما واقعیت آن است که شرکت سازنده، دوربین Razer Phone 2 را در چند مورد به‌روزرسانی کرده است.

Introducing Razer Phone 2

اول آنکه در دوربین دوگانه این گوشی به جای سنسورهای سامسونگ، از سنسورهای IMX سونی استفاده شده است. همچنین در لرزه‌گیر اپتیکال دوربین اصلی، فلش و نرم‌افزار دوربین نیز شاهد بهبودهایی هستیم. گفتنی‌ست دوربین اصلی این مجموعه مجهز به فوکوس خودکار تشخیص فاز بوده و به لطف قابلیت زوم کردن تا دو برابر می‌توان بدون افت کیفیت، به سوژه نزدیک‌تر شد. ضبط ویدئوی فول اچ‌دی و ویدئو با وضوح 1080p و سرعت 120 فریم در ثانیه، از دیگر امکانات این دوربین محسوب می‌شود. دوربین جلو نیز 8 مگاپیکسلی بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است. با توجه به بازخورد کاربران به Razer مبنی بر علاقه آنها به ضبط ویدئو از خود در هنگام بازی، باید بگوییم این دوربین توانایی ضبط ویدئوی فول اچ‌دی با سرعت 60 فریم در ثانیه را داراست.

مثل خیلی از پرچمدارهای معروف (از جمله Galaxy Note9 و هواوی P20 Pro)، اسمارت‌فون جدید Razer نیز از باتری قدرتمندی با ظرفیت 4,000 میلی‌آمپر ساعت بهره می‌برد. درست است که ظرفیت باتری نسبت به مدل قبلی تغییری نداشته، اما Razer با کاهش مصرف انرژی در نمایشگر این گوشی، عمر باتری را هم بهبود بخشیده است. Razer Phone 2 از فناوری شارژ سریع Quick Charge 4+ برخوردار بوده و می‌تواند ظرف مدت 30 دقیقه، تا 50 درصد باتری را شارژ کند. با توجه به پشتیبانی از شارژ بی‌سیم، پد شارژری نیز با نام تجاری Chroma (و سیستم نورافشانی مشابه لوگوی بخش پشتی گوشی) در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت تا بتوانند گوشی را در هر دو حالت خوابیده و ایستاده به صورت بی‌سیم شارژ کنند. البته این پد شارژر، جداگانه به فروش می‌رسد.

Introducing Razer Phone 2

در جلوی دستگاه، دو اسپیکر قدرتمند با پشتیبانی از Dolby Atmos در بالا و پایین نمایشگر به چشم می‌خورند. این اسپیکرها با برخورداری از صدای فراگیر 5.1 و HDR، از بهترین اسپیکرهای صنعت اسمارت‌فون محسوب می‌شوند (به گفته برخی کارشناسان، شدت صوت اسپیکرهای این گوشی به 98 دسی‌بل هم می‌رسد). از دیگر برتری‌های Razer Phone 2 نسبت به مدل قبلی خود، مقاومت آن در برابر آب است. این گوشی با داشتن درجه حفاظت IP67، تا عمق یک متری در برابر آب مقاومت می‌کند.

در Razer Phone 2 خبری از جک 3.5 میلی‌متری هدفون نبوده و پورت USB Type-C تنها درگاه ارتباطی این گوشی به شمار می‌رود. البته علاقه‌مندان به جک هدفون می‌توانند از آداپتور هدفون مبدل دیجیتال به آنالوگ 24 بیتی که همراه با گوشی ارائه می‌شود استفاده کنند.

سیستم عامل این گوشی جدید نسخه 8.1 اندروید اوریو است که با توجه به در دسترس بودن اندروید Pie، کمی ناامیدکننده است. به گفته Razer، آپدیت به اندروید Pie در آینده قطعی‌ست، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نشده است. اما نکته خوشحال‌کننده آن است که لانچر پرطرفدار Nova به صورت رایگان و پیش‌فرض روی این گوشی نصب شده است.

شاید پیدا کردن محبوب‌ترین بازی‌ها در Google Play کار آسانی نباشد، اما به لطف وجود اپلیکیشن Razer Cortex، این امکان در Razer Phone 2 فراهم شده است. از دیگر امکانات نرم‌افزاری جالب در این گوشی، می‌توان به Game Booster اشاره کرد. به موجب این قابلیت، کاربر می‌تواند رزولوشن، نرخ تازه‌سازی، سرعت کلاک CPU و سایر تنظیمات دلخواه خود را برای تک‌تک بازی‌ها سفارشی کند. فایده این کار در آن است که مثلا هنگام انجام بازی سنگینی مثل PUBG، کاربر مطمئن است که حداکثر توان عملکردی گوشی را به کار گرفته، ولی در مقابل، موقع انجام بازی‌های سبک‌تری مثل Candy Crush، در مصرف باتری صرفه‌جویی می‌کند.

Introducing Razer Phone 2

ثبت پیش‌سفارش برای خرید اسمارت‌فون Razer Phone 2 از 11 اکتبر (19 مهر) در وب‌سایت اصلی Razer شروع شده است. این گوشی در بازارهای آمریکا، اروپا و آسیا به فروش خواهد رسید، اما تاریخ دقیق عرضه آن مشخص نشده است. Razer Phone 2 با رنگ مشکی و شیشه شفاف در پشت، 799 دلار قیمت‌گذاری شده است. البته به گفته Razer، ورژن دیگری از این گوشی با قاب شیشه‌ای مات (rugged satin finish) و حافظه داخلی 128 گیگابایت نیز در آینده عرضه می‌شود که مطمئنا قیمت بالاتری خواهد داشت. 

منبع : Razer