معرفی Portal و +Portal پنل‌های هوشمند 10 و 15 اینچی فیس‌بوک‌

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/7/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : هوش مصنوعی Artificial Intelligence ، آمازون الکسا Amazon Alexa ، فیس بوک Facebook ، صفحه‌نمایش هوشمند Smart Display ، آمازون Amazon

واحد خبر mobile.ir : پس از معرفی Echo Show به عنوان اولین تجربه شرکت آمازون در ارائه اسپیکرهای هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش، برخی دیگر از شرکت‌ها نیز شانس خود را در این زمینه آزمودند که از آن جمله باید به لنوو Smart Display و الجی ThinQ WK9 اشاره کرد و زمزمه‌هائی مبنی بر حضور مستقل گوگل نیز در این رده به گوش می‌رسد. شرکت فیس‌بوک اما در این زمینه بر گوگل پیش‌دستی کرده و امروز از دو دیوایس هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش‌های بزرگ به نام‌های Portal و Portal+ رونمائی کرده که برای تماس ویدئیی مبتنی بر فیس‌بوک به کار می‌روند و از دستیار هوشمند آمازون الکسا برای پاسخ به سوالات کاربران استفاده می‌کنند.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

شرکت فیس‌بوک اخیرا با مشکلات امنیتی بزرگی روبرو بوده که نام این شرکت را چند رسوائی مختلف بر سرزبان‌ها انداخته است؛ در حالی‌که این شرکت هنوز از عواقب ماجرای Cambridge Analytica رهائی نیافته، یکی دو هفته پیش خبر دیگری در مورد بزرگ‌ترین هک تاریخ فیس‌بوک و لو رفتن اطلاعات کاربران منتشر شد که دردسر تمام‌عیار دیگری را پیش روی مارک زاکربرگ و تیم مدیریتی این برند قرار داد. فیس‌بوک اما برای رهائی از این شرایط سورپرایز جالبی را برای کاربران در نظر گرفته که حداقل برای مدت زمانی کوتاه توجه افراد را به موضوع دیگری معطوف می‌کند. محصولات جدید فیس‌بوک به صفحه‌نمایش‌های بزرگ و سیستم‌های صوتی پیشرفته‌ای مجهزند که برخلاف رقبای خود، به طور کامل روی ایده چت ویدئویی متمرکز شده‌اند.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

نخستین نکته در مورد پورتال و پورتال پلاس به طراحی آنها تعلق دارد؛ نسخه کوچک‌تر این دوگانه یعنی Portal از شکل و طرحی کاملا مشابه با آمازون اکو شو برخوردار بوده و به همان صورت برای قرارگیری روی میز آشپزخانه یا کنار تخت‌خواب بهینه‌سازی شده است.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

Portal+ اما کاملا متفاوت بوده و با پنل بزرگ و پایه عمودی آن شبیه دستگاه‌های نوبت‌دهی در بانک‌ها یا پنل‌های گرفتن سفارش در رستوران‌هاست و در در فضای خانه بیشتر مناسب قرارگیری در اتاق نشیمن به نظر می‌رسد. ابعاد این دو مدل با توجه به سایز صفحه‌نمایش‌ها، چندان کوچک نیست و برای پورتال برابر با 93.4×208.2×249.9 میلی‌متر (3.68×8.20×9.84 اینچ) و برای پورتال پلاس برابر با 145.5×223×449.8 میلی‌متر (5.73×8.78×17.71 اینچ) است. این سایز نسبتا زیاد البته با توجه به ثابت بودن این دو دستگاه و نیاز به اتصال دائمی آن به پریز برق مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی موجب راحتی بیشتر در ارتباط نیز می‌شود.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

تفاوت اصلی Portal و Portal+ به صفحه‌نمایش‌های آنها باز می‌گردد؛ صفحه‌نمایش Portal یک پنل 10.1 اینچی با وضوح 800×1200 پیکسل یا 720p است اما مدل بزرگ‌تر به صفحه‌نمایش 15.6 اینچی فول اچ‌دی (1080×1920 پیکسل) مجهز شده که امکان چرخش به صورت افقی یا عمودی را دارد.

از این دستگاه‌ها تنها می‌توان برای پخش موسیقی از طریق اسپاتیفای، iHeartRadio و پاندورا، استریم کردن ویدئو از Facebook Watch و نمایش اخبار از سرویسی به نام Newsy استفاده کرد و حتی امکان دسترسی به پست‌های فیس‌بوک نیز برای آن در نظر گرفته نشده است! علت اصلی این لیست ناقص را بیش از همه چیز ظاهرا باید در تمرکز طراحان این دو مدل روی چت ویدئویی‌ جست‌وجو کرد؛ قابلیتی که با وجود آنکه در رقبای این صفحه‌نمایش‌های هوشمند نیز وجود دارد اما کیفیت و شیوه اجرای آن در این سری کاملا متفاوت است و برای انجام چت ویدئویی با بقیه کاربران فیس‌بوک نیز به حضور دستگاه‌های پورتال در هر دو سمت اتصال نیازی نبوده و یکی از دو طرف می‌تواند به سادگی از طریق گوشی موبایل و خود فیس‌بوک و فیس‌بوک مسنجر به این چت بپیوندد.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

در هر دو مدل از یک دوربین 12 مگاپیکسلی برای تصویربرداری استفاده می‌شود که میدان دید بسیار واید 140 درجه‌ای را ارائه می‌کند؛ این دوربین به محض روشن شدن دستگاه، شما را شناسائی کرده و با دنبال کردن شما هنگام حرکت، شرایط بسیار آسان‌تری را در مقایسه با گرفتن گوشی در دست ارائه می‌کند. برای کامل شدن تجربه منحصر به فرد چت ویدئویی از این طریق، در پورتال و پورتال پلاس از چهار میکروفون (2 میکروفون در پشت و دو میکروفون در جلو) استفاده شده که به گفته فیس‌بوک امکان برداشت صدا به صورت 360 درجه را فراهم آورده و صدای شما را به‌سادگی به مخاطب منتقل می‌کنند.

خروجی صدای این دو مدل البته با یکدیگر متفاوت است و در حالی‌که در Portal از دو اسپیکر فول‌رِنج 10 واتی استفاده شده، در مدل بزرگ‌تر با حضور 2 توییتر و باس تکی 4 اینچی، قدرت خروجی به 20 وات ارتقاء پیدا کرده است.

به گفته فیس‌بوک، به لطف امکانات در نظر گرفته شده برای چت ویدئویی این دو مدل، عملا می‌توان حال و هوا و فضای یک اتاق را با فردی دیگر به اشتراک‌ گذاشت. پورتال با شروع مکالمه، افراد درون کادر را تشخیص داده و اگر تعداد این افراد زیاد باشد از میدان دید بازتری برای جا دادن همه استفاده می‌کند. نکته جالب‌تر اینکه در صورت وجود تنها یک فرد در کادر، دوربین از زوم و فوکوس اتوماتیک روی این فرد برای طبیعی‌تر کردن مکالمه استفاده می‌کند و شخص سخن‌گو نیازی به تنظیم صدا یا زاویه دوربین ندارد. طبق اعلام فیس‌بوک، این شرکت در حال همکاری با یک فیلم‌بردار برنده جایزه اسکار برای تعیین بهترین نوع حرکت و زوم دوربین حین چت ویدئویی است. برای ارتقاء کیفیت صدا و تصویر در این دو از مکانیزم فشرده‌سازی جدیدی استفاده شده که به گفته Rafa Camargo معان تیم سخت‌افزاری Portal، در نهایت به پیام‌رسان Messenger نیز افزوده می‌شود. گزینه‌های ارتباطی مشترک این دو مدل شامل بلوتوث نسخه 4.2 و وای‌فای دو باند ac است و در این زمینه تفاوتی مابین آن دو دیده نمی‌شود.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

با وجود اینکه صفحه‌نمایش‌های هوشمند پرتال، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند اما برای کاربران فیس‌بوک که در طی یک سال گذشته اخبار رسوائی‌هائی بزرگ مرتبط با حریم شخصی این کمپانی را دنبال کرده‌اند، پذیرش این دستگاه‌های پیشرفته مجهز به دوربین و میکروفون‌های متعدد در محیط خصوصی خانه اندکی مشکل به نظر می‌رسند. به همین علت ارائه Portal و Portal پلاس برای رهائی فیس‌بوک از سایه رسوائی بزرگ Cambridge Analytica به تعویق افتاده بود فیس‌بوک همچنین برای جلب نظر حداقل بخشی از خریداران احتمالی این محصول روکش جداگانه‌ای برای پوشاندن دوربین در نظر گرفته که در مواقع نیاز نداشتن به دوربین می‌توان از آن استفاده کرد. علاوه بر این، هر دو دستگاه دارای دکمه‌ای هستند که به طور کامل میکروفون‌ها و دوربین را خاموش می‌کند. این خاموش شدن البته به معنای غیر فعال شدن آنها نیست و به گفته فیس‌بوک، با استفاده از این دکمه، دوربین و میکروفون‌ها برای جلوگیری از هک احتمالی، به طور کامل آنها از مدار تغذیه خارج می‌شوند!

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

پورتال و پورتال پلاس، امکانی برای ضبط کردن مکالمات افراد ارائه نمی‌کنند که این ویژگی را نیز می‌توان اقدام دیگری از تیم فیس‌بوک برای جلب اعتماد کاربران در زمینه حریم خصوصی تلقی کرد. در ساختار این دو دیوایس البته مکانیزم همواره روشنی برای تشخیص صدای کاربران و فعال‌سازی دستیار صوتی Amazom Alexa در نظر گرفته شده که صدای افراد را برای تحلیل به سرورهای فیس‌بوک ارسال می‌کند. این قابلیت به صورت پیش‌فرض در اکانت فیس‌بوک کاربران فعال است و در صورت تمایل می‌توان آن را به صورت دستی در حساب کاربری، غیر فعال کرد. به گفته Camargo احتمال اینکه در آینده، دستیار صوتی Assistant گوگل نیز به این دو دستگاه افزوده شود وجود دارد.

Introducing Facebook Portal and Portal Plus Video Calling Device

پورتال و پورتال پلاس ابزارهای جالبی برای ارتباط ویدئویی با کاربران فیس‌بوک هستند که برخلاف همتایان خود امکان دسترسی به یوتیوب را ندارند و نه‌‌تنها از مرورگر وب و اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و اینستاگرام در آنها خبری نیست بلکه حتی با کمک آنها نمی‌توان برای خود کاربران فیس‌بوک هم پیام ارسال کرد (حتی پیام ضبط شده ویدئویی!) بدین‌ترتیب خریداران این دو مدل تنها محدود به کاربرانی خواهد بود که واقعا و به شدت به تماس ویدئویی (تنها از طریق فیس‌بوک) احتیاج دارند و به جز این مورد (حداقل تا به امروز) دلیل خاص دیگری برای تهیه آنها دیده نمی‌شود. قیمت در نظر گرفته شده برای نسخه کوچک‌تر این سری 199 دلار و برای پورتال پلاس، 349 دلار است و هر دو با رنگ‌های سفید و مشکی از ماه نوامبر برای فروش به بازار عرضه می‌شوند  

منبع : Facebook