درخواست پتنت اپل برای پوشش محافظ در برابر خراش، ساییدگی و تغییر شکل

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اپل هفته گذشته سه اسمارت‌فون جدید خود را با نام‌های آیفون XS، آیفون XS Max و XR معرفی کرد که از نظر طراحی و شکل ظاهری مشابه محصول معرفی‌شده در سال گذشته، یعنی آیفون 10 بودند. این شرکت در جریان معرفی آیفون‌های جدید روی استاندارد مقاومت IP68 برای سری XS و IP67‌ برای XR تأکید زیادی کرده است تا جائی‌که آیفون XS و XS Max این بار تا عمق 2 متری زیر آب به مدت 30 دقیقه نفوذ ناپذیر باقی می‌مانند. همچنین بر اساس اعلام اپل، شیشه به کار رفته در پشت و جلوی آیفون XS و XS Max با افزایش مقاومت در برابر خراش، مستحکم‌ترین شیشه‌ای است که تاکنون در یک گوشی هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است.

Apple Abrasion Resistant Surface Patent Application

اگر چه این موارد می‌تواند باعث خوشنودی دوستداران محصولات اپل و خریداران آیفون‌های جدید شود، اما اپل با تکیه بر تجارب گذشته، به همین موارد بسنده نکرده و در پی آن است که محصولات آینده خود را مقاوم در برابر ساییدگی، خراش و فرو رفتگی بدنه طراحی کند.

در واقع، با آن که اپل همواره مدعی استفاده از مواد باکیفیت برای ساخت محصولات خود است، اما گاهی اوقات تجربه کاربران نقایصی را در ساختار این محصولات نشان می‌دهد. به طور مثال، حدود 4 سال پیش بود که اخباری مبنی بر خم شدن و تغییر شکل آیفون 6 پلاس در رسانه‌ها منتشر شد؛ همان مسئله‌ای که در خصوص آیفون 5، 5 اس و 4 اس نیز مطرح شده بود. پس از آن، گزارش‌هایی در خصوص خراش برداشتن اسمارت‌واچ‌های اپل با بدنه استیل و آیفون 7 با رنگ مشکی براق (یا Jet Black) نیز در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. البته بدون شک دوستداران محصولات اپل، خراش‌های روی بدنه آلومینیومی مک‌بوک را نیز به خاطر دارند.

حال به نظر می‌رسد اپل در حال بررسی شیوه‌هایی برای ساخت سطوح مقاوم در برابر ساییدگی و خراش روی بدنه‌ فلزی (metal enclosure) است، چرا که روز پنج‌شنبه 13 سپتامبر سال جاری میلادی (22 شهریور 1397) درخواست پتنت این کمپانی در این خصوص در اداره ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شده است. این درخواست پتنت با شماره 20180263130 در تاریخ 9 مارس 2017 به ثبت رسیده و مخترعین آن James A. Curran و همکارانش هستند.

Apple Abrasion Resistant Surface Patent Application

در درخواست پتنت اپل آمده است که دستگاه‌های قابل حملی مانند تلفن همراه، تبلت‌ و لپ‌تاپ هنگام استفاده روزمره با مواد سخت و ساینده بسیاری در تماس قرار می‌گیرند. اگر بدنه این دستگاه‌ها در برابر آسیب‌های محیطی محافظت نشود، ممکن است دچار خراشیدگی، سایش، خمیدگی و نقص‌هایی شود که از جذابیت و زیبایی آن خواهد کاست. به طور مثال، اگر بدنه شامل بخش‌هایی از فلز آنودایز شده باشد، این خراش‌ها و ساییدگی‌ها لایه محافظ آنودیک را از بین خواهد برد و به آلاینده‌ها اجازه خواهد داد تا باعث پوسیدگی فلز زیرین شوند. در نتیجه لایه محافظ سطوح فلزی و کیفیت مواد به‌کار رفته در آن اهمیت زیادی دارد.

اپل برای رفع این مشکل، پوششی برای افزایش مقاومت در برابر خراش و ضربه در نظر گرفته است که یک لایه سخت خارجی و لایه واسطی را در بر می‌گیرد که در میان لایه سخت خارجی و لایه فلزی قرار گرفته است. استحکام لایه واسط می‌تواند کمتر از لایه سخت خارجی باشد اما از لایه فلزی بیشتر خواهد بود. به این ترتیب، لایه واسط به عنوان پشتیبانی ساختاری عمل می‌کند که در برابر تغییر شکل برگشت‌ناپذیر پلاستیک در هنگام اِعمال نیروی ضربه به پوشش مقاوم خواهد بود. لایه واسط می‌تواند از ماده اکسید آنودیک متخلخل ساخته شود و برای آن ضخامتی در حدود 8 تا 30 میکرون در نظر گرفته شده است. لایه سخت خارجی نیز می‌تواند از سرامیک یا ماده سختی بر پایه کربن (همچون الماس) طراحی گردد. این لایه ضخامتی در حدود 0.5 تا 3 میکرون خواهد داشت و با وجود کم بودن ضخامت آن در مقایسه با لایه واسط، از آن سخت‌تر است.

Apple Abrasion Resistant Surface Patent Application

پوشش مقاوم در برابر خراش و ساییدگی می‌تواند برای ارائه ویژگی‌های زیباشناسانه و زینتی نیز به کار رود. به طور مثال، در برخی موارد این پوشش دارای ظاهری صاف و براق و در پاره‌ای موارد مشکی براق و نرم خواهد بود. در نتیجه این لایه در عین حفظ دستگاه در برابر خراشیدگی، ظاهری زیبا هم به آن خواهد بخشید و می‌تواند در طیف متنوع محصولات، از رایانه‌های شخصی تا پوشیدنی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

ظاهرا اپل قصد دارد این پوشش محافظ در برابر خراش و ساییدگی را روی لایه رنگی بدنه محصولات خود قرار دهد و در صورت اجرایی شدن این درخواست پتنت، می‌توان انتظار داشت که به زودی رنگ‌های جدیدی را در محصولات اپل مشاهده کنیم؛ بدون اینکه از بابت استهلاک سطوح آنها نگرانی داشته باشیم.

البته همچون دیگر پتنت‌ها، این طرح نیز فعلا در حد یک ایده است و زمانی برای ثبت آن به عنوان مجوز حق اختراع و تجاری شدن مشخص نشده است. از این جهت، به کاربران توصیه می‌شود تا آن زمان برای گوشی‌های آیفون از محافظ بدنه و صفحه‌نمایش استفاده کنند! 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا