پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در بازه زمانی 2018 تا 2022

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز 13 سپتامبر 2018 (22 شهریور 1397) با انتشار گزارشی، پیش‌بینی خود از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها را در بازه زمانی 2018 تا 2022 اعلام کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار جهانی پوشیدنی‌ها در IDC، پیش‌بینی می‌شود مجموع دیوایس‌های پوشیدنی عرضه شده در سال 2018 به رقم 122.6 میلیون دستگاه بالغ شود. اگر این پیش‌بینی درست باشد، بازار پوشیدنی‌ها در سال 2018، در مقایسه با 115.4 میلیون دیوایسی که در سال 2017 وارد بازارهای جهانی شده بود، با 6.2 درصد رشد همراه بوده است. در حالی که بازار جهانی پوشیدنی‌ها همواره با رشد دورقمی سال را به پایان می‌رساند و این اولین سالی‌ست که رشد تک‌رقمی را تجربه می‌کند.

IDC Wearable Market Forecast 2018 2022

بسیاری از کمپانی‌ها در ابتدا بر این باور بودند که پس از گوشی‌های هوشمند، نوبت به پوشیدنی‌ها می‌رسد تا دنیا را تسخیر کنند. اما تاکنون این نظریه محقق نشده و این کمپانی‌ها در پیدا کردن آنچه که برای تمام مشتریان‌شان مؤثر باشد و آنها را به این دیوایس‌ها جذب کند، با مشکل مواجه بوده‌‌اند. به عنوان مثال، یکی از مشکلات شایع کاربران ساعت‌های هوشمند، عمر کوتاه باتری است که معمولا با یک بار شارژ کردن حدود یک روز دوام آورده و این مسأله برای بسیاری از کاربران خوشایند نیست. اپلیکیشن‌های اسمارت‌واچ‌ها و اینکه کاربران واقعا چه انتظاری از این دیوایس‌ها دارند نیز، از جمله مشکلات ساعت‌های هوشمند به شمار می‌رود. اما بسیاری از کمپانی‌ها به این نکته پی برده‌اند که ردیاب‌های تناسب اندام، از محبوبیت بیشتری در بین کاربران برخوردارند. قیمت پایین‌تر از یک سو و ایجاد انگیزه در افراد برای شروع ورزش از سوی دیگر، از جمله مواردی‌ست که باعث محبوبیت این دیوایس‌ها شده است. البته آمارها نشان می‌دهند این دسته از پوشیدنی‌های ساده نیز بازار چندان پررونقی ندارند.

IDC کاهش رشد سالانه به 6.2 درصد را به ادامه کسادی بازار همین پوشیدنی‌های ساده نسبت می‌دهد (دیوایس‌هایی که قابلیت نصب سایر اپلیکیشن‌ها را نداشته و تنها توانایی اجرای برنامه‌های پیش‌فرض شرکت سازنده را دارند). البته طبق برآورد IDC، با توجه به مقبولیت ساعت‌های هوشمند و دیگر پوشیدنی‌های جدید، بازار دیوایس‌های پوشیدنی مجددا در سال 2019 شاهد رشد سالانه دورقمی خواهد بود. بد نیست بدانید طبق پیش‌بینی این مؤسسه، انتظار می‌رود در مجموع تعداد 190.4 میلیون دستگاه دیوایس پوشیدنی در سال 2022 وارد بازارهای جهانی شود. با فرض صحت این پیش‌بینی، نرخ رشد سالانه مرکب بازار جهانی پوشیدنی‌ها طی 5 سال پیش‌رو 11.6 درصد خواهد بود.

Xiaomi Mi Band 3

شیائومی Mi band 3

به اعتقاد رامون تی. یاماس (Ramon T. Llamas)، مدیر پژوهشی گروه پوشیدنی‌های IDC، کندی بازار جهانی پوشیدنی‌ها از تغییر و تحول آن حکایت داشته و به هیچ وجه به معنی کسادی بازار نیست. فروشندگان دیوایس‌های پوشیدنی در حال گذر از دیوایس‌های نسل اولی بوده و توانسته‌اند اکوسیستمی از شرکا و کاربردهای جدید را گرد هم بیاورند که ضمن بهبود تجربه کاربری، عملکردهایی فراتر از گام‌شماری داشته باشد. یاماس افزود: «پوشیدنی‌های فردا، نقش پررنگ‌تری در ارتباطات، مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال، اینترنت اشیاء خانگی و بهره‌وری سازمانی بازی خواهد کرد [تا حدی که] باعث می‌شود پوشیدنی‌های سال گذشته، قدیمی به نظر برسند.»

به گفته جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیلگر ارشد IDC، مرحله گذار از پوشیدنی‌های ساده به ساعت‌های هوشمند آغاز شده است. به همین دلیل، انتظار می‌رود، تنوع به مراتب بیشتری از نظر طراحی، امکانات، برندها و از همه مهم‌تر قیمت در بازار پوشیدنی‌ها مشاهده شود. ساعت هوشمند Fitbit Versa یکی از نخستین اسمارت‌واچ‌هایی بود که با قیمت زیر 200 دلار به تولید انبوه رسید. در 6 تا 12 ماه آتی نیز به گفته این تحلیلگر IDC، گزینه‌های بیشتری در همین رده قیمت (و یا حتی پایین‌تر) وارد بازار خواهند شد.

Fitbit Versa

فیت‌بیت Versa

اوبرانی در ادامه گفت: «همزمان با ورود برندهای کودکانه، برندهای مُد و برندهای اسپورت به بازار، انتظار داریم محصولاتی جدید – به جز ساعت‌های هوشمند – نیز به رشد برسند.» پوشیدنی‌های مخصوص کودکان در منطقه آسیا/اقیانوسیه به یک پدیده رایج تبدیل شده، اما این محصولات در بازارهایی مثل اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین به‌تازگی ظهور کرده و هنوز جا نیفتاده است. در این میان، نسل سوم ساعت‌های مجهز به Wear OS نیز در سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی وارد بازارهای جهانی خواهد شد و طبق برآورد IDC، پس از کسب موفقیت جزئی در این فصل، در سال 2019 با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

IDC Wearable Market Forecast 2018 2022

پیش‌بینی IDC از بازار دیوایس‌های پوشیدنی در فاصله سال‌های 2018 تا 2022 برحسب نوع دستگاه (تعداد به میلیون عدد)

یاماس بر این باور است که با وجود این همه تغییرات صورت گرفته در بازار، هنوز هم بسیاری از کاربران به استفاده از پوشیدنی‌های ساده تمایل دارند. دستبندها همچنان نقش مهم خود در بازار پوشیدنی‌ها را ادامه داده و در مقایسه با ساعت‌های هوشمند، راه‌کارهای ساده‌تر و البته ارزان‌تری را ارائه می‌کنند. انتظار می‌رود امکاناتی که در آینده به پوشیدنی‌های ساده اضافه می‌شود، این محصولات را بیش از پیش به ساعت‌های هوشمند نزدیک کند. طبق پیش‌بینی IDC، لباس‌های هوشمند و دیوایس‌های مرتبط با گوش (earwear) – با توجه به موارد استفاده جدیدی که فراتر از کارکرد‌های اولیه آنهاست – به رشد قابل توجهی دست خواهند یافت.

IDC Wearable Market Forecast 2018 2022

پیش‌بینی بازار جهانی پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه دوم سال 2018 برحسب نوع دستگاه

در ادامه جزییات مربوط به پیش‌بینی IDC در رابطه با برخی از اقلام مختلف پوشیدنی‌ها، به تفکیک ذکر می‌شود:

• ساعت‌های هوشمند

طبق برآورد IDC، میزان عرضه ساعت‌های هوشمند با 38.9 درصد رشد سالانه، از 33.3 میلیون دستگاه در سال 2017 به 46.2 میلیون دستگاه در سال 2018 افزایش خواهد یافت. همچنین، اگر بازار ساعت‌های هوشمند طبق پیش‌بینی IDC جلو برود، عرضه این محصولات با رشد سالانه مرکب 19.5 درصد، تا سال 2022 به رقم 94.3 میلیون دستگاه بالغ می‌شود که در آن مقطع از زمان تقریبا معادل نیمی از کل بازار جهانی پوشیدنی‌ها خواهد بود. در کوتاه‌مدت، پدیده‌هایی چون ورود فیت‌بیت به عرصه تولید اسمارت‌واچ و همچنین سیستم عامل تقویت‌شده Wear OS، موجب بهبود بازار خواهند شد. از طرفی، ساعت جدید اپل با نام اپل‌واچ سری 4 با داشتن مجوز (clearance) از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) و انجمن قلب آمریکا (AHA) برای آن دسته از افراد که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند مناسب بوده و سیستم عامل به‌روزرسانی‌شده آن – یعنی watchOS 5 – نیز دلیل دیگری‌ست تا کاربران ورژن‌های قدیمی‌تر را به خرید این ساعت جدید ترغیب کند.

Apple Watch Series 4

اپل واچ سری 4

• دستبندها

44.2 میلیون دستگاه، رقم پیش‌بینی شده از سوی IDC برای عرضه دستبندها در سال 2018 است که باید گفت نسبت به رقم عرضه این محصول در سال گذشته تغییر خاصی نداشته است. درست است که طی فصل‌های اخیر، فروشندگان زیادی از این کسب‌وکار خارج شده و در سال‌های پیش‌رو نیز شرکت‌های بیشتری با این کسب‌وکار خداحافظی می‌کنند، اما آنچه باقی می‌ماند از جمله بهترین دیوایس‌ها در این رده به شمار می‌رود که کارکردشان دیگر به گام‌شماری محدود نبوده و در زمینه تناسب اندام و سلامتی، حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. با توجه به گزاره ارزش این محصولات و قیمت پایین‌تر آنها در قیاس با ساعت‌های هوشمند (44 دلار در برابر 289 دلار)، دستبندها همچنان بخش تفکیک‌ناپذیر بازار جهانی پوشیدنی‌ها خواهند بود.

Fitbit Charge 3

فیت‌بیت Charge 3

• Earwear

پیش‌بینی IDC از عرضه محصولات مرتبط با گوش در سال 2018 حدود 2.1 میلیون دستگاه بوده که این میزان تا سال 2022 به 12.3 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. به این ترتیب، محصولات earwear با دست یافتن به رشد سالانه مرکب 56.3 درصد در این بازه زمانی، سریع‌ترین رشد را در بین سایر دیوایس‌های پوشیدنی خواهند داشت. در این رده از محصولات، دیوایس‌هایی قرار می‌گیرند که کارکردشان تنها در حوزه صوتی خلاصه نشده و مواردی از قبیل ردیابی سلامتی، کوچینگ و ترجمه همزمان را نیز شامل می‌شود. بعید نیست در سال‌های آینده، حتی بتوان یک دستیار هوشمند را نیز در اندازه‌ای طراحی کرد که در گوش کاربر جای بگیرد.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا