گزارش مالی فاکس‌کان از سه‌ماهه دوم 2018 – آیفون‌های فروش‌نرفته، درآمد شرکت را کاهش داد

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، فاکس کان Foxconn

واحد خبر mobile.ir : کمپانی Hon Hai Precision Industry – که در دنیای صنعت با نام "فاکس‌کان" شناخته می‌شود – یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی (البته به صورت قراردادی) در جهان به شمار می‌رود که در سال 1974 در تایوان تأسیس شد و تاکنون با بسیاری از شرکت‌های معتبر حوزه فناوری – از جمله گوگل، اپل، مایکروسافت، اینتل، بلک‌بری، دل، هواوی، شیائومی، سونی، توشیبا و ... – همکاری داشته است. جالب است بدانید، اکثر آیفون‌های اپل در این کمپانی مونتاژ می‌شود. اما به گزارش خبرگزاری رویترز در روز دوشنبه 13 آگوست 2018 (22 مرداد 1397)، شرکت فاکس‌کان با انتشار نتایج مالی مربوط به سه‌ماهه دوم سال 2018 – که پایین‌تر از حد انتظار بوده – تحلیل‌گران را غافلگیر کرده است.

Foxconn Q2 2018 Financial Results

طبق گزارش اخیر، درآمد فاکس‌کان در سه‌ماهه دوم 2018، برابر با 17.49 میلیارد دلار تایوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، تقریبا معادل 567.25 میلیون دلار آمریکا) عنوان شده که 20 درصد پایین‌تر از آن چیزی‌ست که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند. طبق برآورد 9 نفر از تحلیلگران برجسته، رقم درآمد فاکس‌کان در فصلی که گذشت باید به 711.45 میلیون دلار آمریکا می‌رسید. به اعتقاد تحلیلگران، عواملی چون افزایش قیمت قطعات و فروش نرفتن بخش قابل‌توجهی از موجودی شرکت، عملکرد فاکس‌کان را در سه‌ماهه اخیر تحت‌الشعاع قرار داد. این نتایج مالی، باعث شد تا ارزش سهام فاکس‌کان در بازار بورس تایوان، با بیش از 3 درصد کاهش در روز سه‌شنبه، مواجه شود.

درآمد پایین‌تر از حد انتظار فاکس‌کان در فصل اخیر، از کند بودن بازار جهانی گوشی‌های هوشمند حکایت می‌کند. در همین راستا، شرکت FIH Mobile (از زیرمجموعه‌های فاکس‌کان) در هفته گذشته اعلام کرد که طی نیمه نخست سال جاری میلادی متحمل ضرر شده و از خطر اشباع شدن بازار اسمارت‌فون خبر داد. از طرفی، نتایج مالی فاکس‌کان هشداری‌ست مبنی بر ادامه کم‌رونق بودن بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در نیمه دوم سال 2018.

Foxconn Q2 2018 Financial Results

نتایج مالی فاکس‌کان نشان می‌دهد حاشیه سود شرکت در سه‌ماهه دوم کمتر شده است. به گفته آرتور لیائو (Arthur Liao)، تحلیلگر مؤسسه Fubon Research، هزینه فاکس‌کان برای اتوماسیون کارخانه و افزایش قیمت قطعات، حاشیه سود شرکت را محدود کرده‌اند (هزینه‌های عملیاتی فاکس‌کان در فصل اخیر 18.8 درصد رشد داشته است). همچنین، بخشی از کاهش حاشیه سود فاکس‌کان به هزینه نگه‌داری حجم بالایی از آیفون‌ Xهای موجود در انبار نسبت داده شده است. طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Strategy Analytics، مجموع اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه اخیر، با 3 درصد افت به 350 میلیون دستگاه رسیده است. البته وینسنت چن (Vincent Chen)، از تحلیلگران مؤسسه Yuanta Research، پیش‌بینی کرد که به لطف چشم‌انداز روشنی که اپل برای فاکس‌کان ترسیم نموده، اوضاع این شرکت در سه‌ماهه سوم تغییر کرده و حاشیه سود آن بالا خواهد رفت.

با توجه به عرضه آیفون‌های جدید اپل در نیمه دوم سال 2018، پیش‌بینی اپل از درآمد خود در نیمه دوم سال، بالاتر از میانگین برآورد کارشناسان بوده است. لازم به ذکر است، تعداد آیفون‌های عرضه‌شده طی سه‌ماهه دوم 2018، کمی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، اما از میزان پیش‌بینی شده توسط کارشناسان وال‌استریت، 500 هزار دستگاه کمتر بوده است. البته رشد سالانه 20 درصدی در متوسط قیمت فروش آیفون – که متوسط قیمت این محصول را به 724 دلار رساند – از جمله نکات مثبتی‌ست که سرمایه‌گذاران بیشتر روی آن متمرکز شده‌اند. این امر، نشان‌دهنده فروش قدرتمند آیفون X در فصل اخیر است.

Apple iPhone X

اپل آیفون X

به گزارش مؤسسه تایوانی Fubon Securities، بار تولید نسل بعدی آیفون X تماما بر دوش فاکس‌کان خواهد بود. همچنین مسئولیت 90 درصد از تولید گوشی 6.5 اینچی با نام احتمالی آیفون X پلاس و 75 درصد از گوشی 6.1 اینچی اپل با نام احتمالی آیفون 9 بر عهده فاکس‌کان گذاشته شده است. گفته می‌شود، آیفون X جدید و آیفون X پلاس (یا هر نام دیگری که‌ در نهایت برای آنها انتخاب شود) با نمایشگرهای OLED به تولید می‌رسند، اما در ساخت مدل 6.1 اینچی از نمایشگر LCD استفاده خواهد شد. با توجه به اینکه ماه آینده اپل سه آیفون جدید را معرفی می‌کند، کارخانه‌های فاکس‌کان به زودی با تمام توان و با سرعت بالا مشغول کار خواهند شد. گفتنی‌ست، ماه گذشته پاداشی 295 دلاری از سوی فاکس‌کان به کارگران خط تولید یکی از کارخانه‌های شرکت – واقع در شهر ژنگ‌ژو – که قرارداد خود را تمدید کرده بودند، پرداخت شد. این کار باعث می‌شود فاکس‌کان مطمئن باشد که در صورت نیاز به کار شبانه‌روزی در خط تولید، کارگر به تعداد کافی موجود باشد.

نکته دیگری که می‌توان از گزارش مالی فاکس‌کان برداشت نمود، آن است که این کمپانی با ورود به عرصه‌های جدید، قصد دارد به کسب‌وکار خود تنوع ببخشد. بد نیست بدانید، فاکس‌کان در سال 2016 کمپانی شارپ را خریداری کرد و هم‌اکنون ضمن ورود به حوزه‌هایی چون تولید نمایشگر و اتومبیل‌های خودران، در عرصه پژوهش‌های مربوط به تشخیص و درمان سرطان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. اما همچنان، عمده سود فاکس‌کان از تولید اسمارت‌فون برای اپل و سایر برندها حاصل می‌شود. البته Foxconn Industrial Internet (اینترنت صنعتی فاکس‌کان) نیز یکی از واحدهای پر سود این شرکت بوده که از جمله مهم‌ترین محصولات این بخش می‌توان به تجهیزات شبکه و قاب محافظ اسمارت‌فون اشاره کرد.

Foxconn Q2 2018 Financial Results

در پایان لازم به ذکر است که نباید برخی هزینه‌های تحمیل‌شده به فاکس‌کان در فصل اخیر را نادیده بگیریم. به عنوان مثال، شرکت شارپ قبلا برای خرید کسب‌وکار PC کمپانی توشیبا برنامه‌ریزی کرده بود که با خرید کمپانی شارپ توسط فاکس‌کان، هزینه آن بر گردن شرکت خریدار خواهد بود. احداث کارخانه در ایالات متحده و عرضه عمومی سهام شرکت Foxconn Industrial در ماه ژوئن نیز، هریک هزینه‌های بالایی را روی دست فاکس‌کان گذاشت. 

منبع : Foxconn


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا