گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم 2018 – افت بازار در کنار افزایش متوسط قیمت فروش

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، چین China ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز سه‌شنبه 7 آگوست 2018 (16 مرداد 1397) گزارش خود را از وضعیت بازار اسمارت‌فون چین در سه‌ماهه دوم سال 2018 منتشر کرد. به گزارش بخش بررسی فصلی بازار موبایل IDC، طی فصل اخیر 104.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند وارد بازار چین شده که نسبت به 111.4 میلیونی که در سه‌ماهه دوم سال گذشته عرضه شده بود، 5.9 درصد افت کرده است. البته عواملی چون عادی شدن فعالیت کانال‌های فروش و بازاریابی محصولات جدید، موجب شد تا سرعت افت بازار نسبت به سه‌ماهه نخست 2018 کاهش یابد. طبق گزارشی مشابه از سوی مؤسسه Canalys، افت سالانه بازار اسمارت‌فون چین در پایان سه‌ماهه نخست 2018، به رقم کم‌سابقه 21 درصد رسیده بود.

Huawei P20 Pro

هواوی P20 Pro

به گفته ژی وانگ (Xi Wang)، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه IDC، متوسط قیمت فروش (ASP) در فصل اخیر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش پیدا کرده است. این بدان معناست که مصرف‌کنندگان حاضرند برای گوشی هوشمندی که مطابق میل‌شان بوده و نیازشان را برطرف می‌کند، هزینه بیشتری بپردازند. لازم به ذکر است که برطرف کردن نیاز در اینجا، صرفا به دوربین‌های بهتر محدود نشده، بلکه موارد نوظهوری چون قدرت دیوایس در زمینه بازی را نیز در بر می‌گیرد. نکته قابل تأمل دیگر در صحبت‌های وانگ، آن است که کاربران ترجیح می‌دهند اسمارت‌فون خود را مدت زمان بیشتری نگه دارند (به عبارتی دیرتر اقدام به خرید گوشی جدید می‌کنند). لذا کمپانی‌های سازنده برای ترغیب مصرف‌کنندگان به تعویض گوشی و خرید دیوایس جدید، بایستی روی جنبه‌هایی نظیر طراحی صنعتی، کیفیت و تأثیر نام برند تمرکز کنند.

یکی از نکات مهمی که IDC در این گزارش به آن اشاره کرده، آن است که پیشتازان بازار اسمارت‌فون چین (کمپانی‌هایی مثل هواوی، Vivo ،Oppo و شیائومی) روز به روز سهم خود را از این بازار بیشتر نموده و برندهای کوچک‌تر را به حاشیه می‌رانند. در گذشته، این کمپانی‌های بزرگ فقط روی یک بخش از بازار (مثلا گوشی‌های رده پایین) تمرکز کرده و محصولات‌شان را تنها از یک کانال (مثلا فروشگاه‌های آنلاین) به فروش می‌رساندند. اما به تدریج استراتژی خود را تغییر داده و علاوه بر حضور در چندین بخش از بازار، روش‌های فروش خود را نیز متنوع کرده و صرفا به یک کانال فروش اکتفا نکرده‌اند. سرمایه‌گذاری کلان این کمپانی‌های بزرگ، فضای رقابتی را برای شرکت‌های کوچک‌تر دشوار کرده است.

IDC China Smartphone Market Report Q2 2018

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند چین در سه‌ماهه دوم سال 2018 (عرضه به میلیون عدد)

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد برندهای برتر بازار چین در فصلی که گذشت:

• هواوی

مثل چند فصل قبل، هواوی این بار هم پیشتاز بازار چین بود. طی فصل اخیر، هواوی با عرضه 28.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و در اختیار داشتن 27.2 درصد از سهم بازار چین، رتبه اول را از آن خود کرد. اگر میزان عرضه گوشی‌های هواوی در این فصل را با 23.5 میلیون اسمارت‌فونی که این کمپانی در مدت مشابه سال گذشته عرضه کرده بود مقایسه کنیم، رشد سالانه هواوی معادل 21.7 درصد خواهد شد. در سه‌ماهه اخیر، هواوی موفق شد جایگاه خود را در رده گوشی‌های با قیمت بین 600 تا 800 دلار (از جمله سری P20 Pro) تثبیت کند. افزایش محدوده قیمت آیفون‌های اپل، به هواوی کمک کرد تا در این فصل رکود، به موفقیت چشمگیری برسد. گفتنی‌ست، تکنولوژی GPU Turbo هواوی برای کاربران جذاب بوده و جشنواره تخفیف‌های خرید اینترنتی در چین طی ماه ژوئن (موسوم به 6.18)، فروش قدرتمندی را برای برند Honor در پی داشت.

• Oppo و Vivo

این دو برند چینی – که زیر مجموعه BBK Electronics هستند – با بهینه‌سازی کانال‌های فروش خود و عرضه پرچمدارهایی با حاشیه نازک (مثل Oppo Find X و Vivo NEX)، جایگاه‌شان را در بازار چین حفظ کردند. عرضه اسمارت‌فون‌های Oppo با رشد سالانه 5.5 درصدی به 21.2 میلیون دستگاه افزایش یافت و این شرکت 20.2 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. همچنین، Vivo در فصلی که گذشت موفق شد 19.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را وارد بازار چین کند که در قیاس با 16 میلیون اسمارت‌فونی که در مدت مشابه سال قبل عرضه کرده بود، از رشد چشمگیر 24.3 درصدی حکایت می‌کند. Vivo با در دست داشتن 19 درصد از سهم بازار، با فاصله کمی از Oppo در رتبه سوم قرار می‌گیرد. ناگفته نماند، تبلیغات Oppo و Vivo در هنگام برگزاری جام جهانی فوتبال، سهم به‌سزایی در افزایش اقبال عمومی به سمت این دو برند داشته است.

Vivo NEX

Vivo NEX

• شیائومی

رویکرد شیائومی – مبنی بر عرضه اسمارت‌فون‌های ارزشمند با قیمت مناسب – در این فصل نیز ادامه یافت و شیائومی مدل‌هایی مجهز به دوربین‌ دوگانه را با قیمت‌هایی کمتر از هزار یوان (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 150 دلار و کمتر) به بازار چین عرضه کرد. نکته قابل توجه آنکه، مدل‌های جدید اسمارت‌فون‌های شیائومی، متوسط قیمت فروش گوشی‌های این کمپانی را تا 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دادند، که در بین 5 برند برتر چین، بیشترین میزان افزایش ASP به شمار می‌رود. لازم به ذکر است، تعداد گوشی‌های هوشمندی که شیائومی در فصل اخیر به بازار چین عرضه کرده (14.5 میلیون دستگاه) نسبت به سه‌ماهه دوم سال 2017 (عرضه 14.2 میلیون دستگاه) تنها 2 درصد رشد داشته است. هم‌اکنون شیائومی با در اختیار داشتن 13.8 درصد از سهم بازار چین، چهارمین برند برتر در این کشور محسوب می‌شود.

• اپل

قیمت بالای آیفون‌های اپل موجب شد تا بسیاری از کاربران توان خرید محصولات این کمپانی را نداشته باشند. در بین 5 برند برتر بازار چین، اپل تنها برندی بود که عرضه اسمارت‌فون‌هایش با افت سالانه 12.5 درصدی، از 8 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2017 به 7 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2018 کاهش یافت. با تمام این اوصاف، نام برند اپل هنوز هم در چین بسیار قدرتمند بوده و اگر این کمپانی در نیمه دوم سال محصولات قیمت ‌مناسب‌تری را وارد بازار چین کند، می‌تواند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

Apple iPhone 8 Plus

iPhone 8 Plus Product Red

در پایان گفتنی‌ست، به اعتقاد IDC، بازار اسمارت‌فون چین در سال 2018 هیچ رشدی را نسبت به سال 2017 در پی نخواهد داشت. البته نوسانات نرخ تبدیل ارز و کشمکش‌های تجاری، دو عاملی هستند که ممکن است وضعیت بازار را در نیمه دوم سال به خطر بیندازند.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا