گزارش Counterpoint از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 – ورود نوکیا به جمع 10 برند برتر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/5/16        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، کانترپوینت Counterpoint ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، لنوو Lenovo ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در روز سه‌شنبه 31 جولای 2018 (9 مرداد 1397)، گزارش خود را از عرضه جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر 360 میلیون گوشی هوشمند به بازار عرضه شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل، 2 درصد افت داشته است. این افت نشان از کاهش تقاضا برای خرید بوده و Counterpoint آن را به کندی بازارهای توسعه‌یافته‌ نظیر چین، آمریکا و اروپای غربی با چرخه جایگزینی طولانی‌تر اسمارت‌فون‌ها نسبت می‌دهد. در حال حاضر 10 برند برتر تولیدکننده گوشی هوشمند، 79 درصد از بازار جهانی را در اختیار داشته و سایر برندها (که تعدادشان به بیش از 600 می‌رسد) تنها 21 درصد از نیاز بازار را تأمین می‌کنند.

Nokia X6 (6.1 Plus)

(Nokia X6 (6.1 Plus

طی سه‌ماهه اخیر، بازار اسمارت‌فون چین برای چهارمین فصل متوالی با افت مواجه شد و رشد برندهایی نظیر Meizu ،Vivo ،Oppo و Gionee را تحت تأثیر قرار داد. لذا برندهای چینی برای خنثی نمودن تقاضای کم در بازار داخل، سرمایه‌گذاری در مناطقی چون هند، جنوب شرق آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا را انتخاب کرده‌اند. بد نیست بدانید طی فصل اخیر، سریع‌ترین رشد از آن Nokia، وان‌پلاس، شیائومی، Infinix ،Tecno و هواوی بوده است. در مقابل، برندهای لنوو، Micromax ،Gionee و سونی، بیشترین میزان افت در عرضه اسمارت‌فون را داشتند.

Counterpoint Smartphone Market Report Q2 2018

10 برند برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2018 (تعداد برحسب میلیون عدد)

یکی از گرایش‌های بارزی که طی سه‌ماهه اخیر در بازار اسمارت‌فون مشاهده می‌شود، افزایش متوسط قیمت فروش (ASP) از سوی کمپانی‌هاست. شوبیت سریواستاوا (Shobhit Srivastava)، از تحلیلگران پژوهشی Counterpoint، بر این باور است که برندهای چینی مثل Vivo ،Oppo و هواوی، به تدریج ویژگی‌هایی چون هوش مصنوعی، نمایشگرهای بدون حاشیه و دوربین‌های دوگانه را با چاشنی نوآوری‌های صنعتی در زمینه طراحی، رنگ و مواد به اسمارت‌فون‌های پیشرفته و در عین حال مقرون‌به‌صرفه خود اضافه کرده و به این ترتیب، متوسط قیمت فروش محصولات خود را بالا می‌برند. وی افزود، یکی از استراتژی‌های جالب برندها آن است که یک اسمارت‌فون میان‌رده را از نظر میزان حافظه داخلی در چند مدل مختلف به تولید رسانده و مشتری را وسوسه می‌کنند که مدل بالاتر و طبعا گران‌قیمت‌تر را خریداری کند.

Counterpoint Smartphone Market Report Q2 2018

متوسط قیمت فروش (ASP) برندهای برتر نولیدکننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 نسبت به سال قبل

در ادامه، عملکرد مهم‌ترین برندهای اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 را بررسی می‌کنیم:

• سامسونگ

مثل همیشه، عرضه اسمارت‌فون از سوی کمپانی سامسونگ بیش از سایر شرکت‌ها بوده است. طی سه‌ماهه اخیر، این کمپانی کره‌ای 71.6 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را وارد بازار کرد و با در دست گرفتن 20 درصد از سهم بازار جهانی، در رتبه نخست قرار گرفت. اما فروش ضعیف سری پرچمدارهای گلکسی اس9، موجب شد تا عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت با افت سالانه 11 درصدی مواجه شود. اما علی‌رغم این مسأله، سامسونگ در سه‌ماهه دوم موفق شد مجددا به نخستین فروشنده گوشی هوشمند در بازار هند تبدیل شود.

سامسونگ برای مقابله با عرضه اسمارت‌فون‌های پیشرفته توسط شرکت‌های رقیب، قصد دارد پرچمدار بعدی خود، یعنی گلکسی نوت 9، را زودتر از موعد در دسترس مشتریان قرار دهد تا بدین وسیله، بتواند پیش از عرضه آیفون جدید در ماه سپتامبر، تا حدی شتاب بگیرد. برنامه دیگر سامسونگ آن است که در هر رده قیمت، مدل‌هایی جدید با مشخصات بالا را به تولید برساند تا با رقابت فزاینده بازار، مقابله کند.

Counterpoint Smartphone Market Report Q2 2018

سهم بازار 10 برند برتر ارائه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2018 نسبت به سال قبل

• هواوی

یکی از مهم‌ترین نکات گزارش Counterpoint، کنار زدن اپل توسط هواوی است. این شرکت چینی موفق شد عرضه اسمارت‌فون‌های خود را با 41 درصد افزایش، به 54.2 میلیون دستگاه رسانده و با در اختیار داشتن 15 درصد از بازار جهانی، در جایگاه دوم بایستد. تارون پاثاک (Tarun Pathak)، از مدیران Counterpoint، دو عامل مهم را در دست یافتن هواوی به این موفقیت بزرگ مؤثر می‌داند: عرضه اسمارت‌فون در رده بالای بازار و تسخیر رده میانی با زیربرند Honor. به گفته پاثاک، برند Honor با داشتن طیف وسیع و به‌روزرسانی‌شده‌ای از گوشی‌ها و قیمت مناسب، به رشد مناسبی در خارج از کشور چین دست پیدا کرده است. Honor – که سابقه خوبی در تجارت الکترونیک دارد – در حال حاضر با احداث فروشگاه‌هایی در جنوب شرق آسیا، استراتژی فروش خود را به یک کانال محدود نکرده و احتمالا تعداد فروشگاه‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد.

honor Note 10

honor Note 10

طی فصل اخیر، هواوی با 21 درصد رشد در چین، برترین برند اسمارت‌فون در این بازار لقب گرفت و توانست رشد خود را در خارج از چین به 71 درصد برساند. به بیان دقیق‌تر، در فصلی که گذشت، رشد هواوی در اروپا به 75 درصد، در خاورمیانه و آفریقا به 67 درصد و در هند (جایی‌ که Honor در بین 5 برند برتر جای دارد) به 188 درصد رسید.

• اپل

41.3 میلیون آیفونی که اپل در سه‌ماهه دوم 2018 وارد بازار نمود تنها 1 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و لذا اپل با در دست داشتن 11 درصد از سهم بازار جهانی (بدون تغییر نسبت به سه‌ماهه دوم 2017) پس از هواوی، در رتبه سوم جهان قرار گرفت. طی فصل اخیر، آیفون X از نگاه Counterpoint همچنان پرفروش‌ترین گوشی اپل بود، اما تنوع بیشتر دیوایس‌های این شرکت (با وجود آیفون‌ 8، آیفون 8 پلاس و مدل‌های قدیمی‌تر) متوسط قیمت این محصولات را نسبت به سه‌ماهه نخست 2018، کمی پایین آورد.

تخفیف‌های بیشتری که برای خرید آنلاین آیفون (نسبت به خرید از فروشگاه‌های فیزیکی) اعمال می‌شود، موجب شد تا سهم فروش اینترنتی این محصول هم نسبت به فصل قبل و هم نسبت به سال گذشته، افزایش یابد. طبق این گزارش در مجموع، میزان عرضه آیفون در سه‌ماهه دوم در چین، در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تغییری نکرده است.

تغییرات صورت گرفته در استراتژی توزیع آیفون در هند (سومین بازار اسمارت‌فون دنیا)، فصل نه چندان موفقی را برای اپل در این کشور به همراه داشت. به ‌علاوه، خط مونتاژ آیفون در هند، هنوز به سرعت مطلوب نرسیده و عمده فروش این محصول در هند از راه واردات صورت می‌گیرد. گفتنی‌ست، در فصلی که گذشت، سهم اپل از بازار اسمارت‌فون هند تنها 1 درصد بود که پایین‌ترین میزان در چند سال اخیر به حساب می‌آید.

• شیائومی

رشد سالانه شیائومی در بازار جهانی اسمارت‌فون (43 درصد) حتی از هواوی هم بیشتر بوده، به طوری که میزان عرضه گوشی‌های هوشمند این برند از 23.1 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2017 به 33 میلیون دستگاه در فصل اخیر افزایش یافته است. به گفته Counterpoint، عمده موفقیت شیائومی در فصل اخیر به عرضه بی‌سابقه گوشی در بازار هند (با رشد سالانه 112 درصد) مربوط می‌شود. جالب است بدانید، بدون در نظر گرفتن بازارهای چین و هند، عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی در خارج از این دو کشور 186 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. در حال حاضر، شیائومی با کسب 9 درصد از سهم بازار جهانی، چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی‌ هوشمند در دنیاست.

Xiaomi Mi Max 3

Xiaomi Mi Max 3

• Oppo و Vivo

OPPO با عرضه 29.6 میلیون گوشی هوشمند با 3 درصد افت سالانه مواجه شد، اما Vivo میزان عرضه اسمارت‌فون‌های خود را با 1 درصد رشد نسبت به سه‌ماهه دوم 2017، به 26 میلیون دستگاه رساند. این دو برند چینی به ترتیب با در اختیار داشتن 8 و 7 درصد از بازار جهانی، رتبه‌های پنجم و ششم را از آن خود نمودند. طی سه‌ماهه اخیر، Oppo و Vivo با عرضه پرچمدارانی چون Find X و NEX S، حضور خود را در رده بالای بازار توسعه دادند. گفتنی‌ست، گسترش روزافزون این برندها در خارج از چین، نقشی کلیدی در رشد آنها خواهد داشت، زیرا طبق آنچه در گزارش Counterpoint آمده، بازار چین تا پایان سال 2018 اشباع می‌شود.

Vivo Nex

Vivo NEX

• ال‌جی و لنوو

در بین 10 برند برتر این فصل، شاید ال‌جی سیاه‌ترین کارنامه را داشته باشد، زیرا تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده این کمپانی با افتی 23 درصدی، از 13.3 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2017، به 10.2 میلیون دستگاه در فصل اخیر کاهش یافته است. Counterpoint این افت شدید را ناشی از کاهش فروش گوشی‌های پایین‌رده و میان‌رده ال‌جی در آمریکای شمالی و آمریکای لاتین می‌داند. اسمارت‌فون‌های لنوو (شامل برند موتورولا) نیز این روزها حال و روز خوشی ندارند. علی‌رغم رشد سالانه گوشی‌های هوشمند موتورولا، در مجموع عرضه اسمارت‌فون‌های لنوو با 8 درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 9.9 میلیون دستگاه کاهش یافت. ناگفته نماند، برندهای ال‌جی و لنوو، هر کدام 3 درصد از بازار جهانی اسمارت‌فون را در اختیار دارند.

• HMD

اگر کمپانی فنلاندی HMD (صاحب برند نوکیا) را پدیده این فصل بنامیم، اغراق نکرده‌ایم. HMD موفق شده فروش اسمارت‌فون‌های خود را از 500 هزار دستگاه در سه‌ماهه دوم 2017، به 4.5 میلیون دستگاه در سه‌ماهه دوم 2018 افزایش دهد و این یعنی عرضه گوشی‌های با برند نوکیا ظرف مدت یک سال، 782 درصد رشد کرده است! اهمیت این دستاورد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم شرکتی که کمتر از 2 سال از تأسیس آن گذشته، هم‌اکنون بین 10 برند برتر اسمارت‌فون در دنیا قرار گرفته است؛ فهرستی که برندهای نام‌آشنایی مثل سونی و HTC در آن جایی ندارند. در حال حاضر، HMD با در دست داشتن 1 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، در رتبه نهم دنیا قرار دارد. ناگفته نماند، گزارش اخیر Counterpoint تنها آمار عرضه گوشی‌های هوشمند را منعکس کرده است. نباید فراموش کنیم که برند نوکیا در بازار فیچرفون، بین 3 برند برتر دنیا قرار می‌گیرد.

Nokia 7 Plus

Nokia 7 Plus

• Tecno

برند Tecno – که بیشتر در مناطقی چون خاورمیانه و آفریقا شناخته شده – برای نخستین بار است که در جمع 10 برند برتر اسمارت‌فون دنیا قرار می‌گیرد. این کمپانی چینی که همراه با برندهای iTel و Infinix زیر مجموعه هولدینگ Transsion قرار دارد طی فصل اخیر 4.4 میلیون گوشی هوشمند را وارد بازار نمود که در مقایسه با 2.8 میلیون اسمارت‌فونی که در سه‌ماهه دوم 2017 عرضه کرده بود، رشدی 59 درصدی را نشان می‌دهد.  

منبع : Counterpoint