گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2018 - بهترین سه‌ماهه دوم تاریخ

نمایش خبر

تاریخ : 1397/5/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل در روز 31 جولای 2018 (9 مرداد 1397) گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم سال مالی 2018 منطبق با سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی (پایان یافته در 30 ژوئن 2018) را منتشر کرد. اپل در این بازه زمانی به درآمد 53.265 میلیارد دلار دست پیدا کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته (با درآمد 45.4 میلیارد دلاری)، 17 درصد افزایش یافته است. سود تقلیل یافته به ازای هر سهم در این سه‌ماهه، 2.34 دلار اعلام شده که در این مورد نیز به گفته اپل با افزایش 40 درصدی روبرو می‌شویم. سهم بازارهای بین‌المللی در فروش محصولات اپل این بار به 60 درصد رسیده که این میزان در گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2017 برابر 61 درصد اعلام شده بود.

Apple Q3 2018 Financial Results

بیشترین درآمد اپل بعد از آمریکا که با درآمد 24.5 میلیارد دلاری در صدر قرار دارد، به ترتیب به اروپا با 12.1 میلیارد دلار، چین با 9.5 میلیارد دلار و ژاپن با 3.8 میلیارد دلار تعلق دارد که به خصوص در دو منطقه اروپا و چین با ارتقاء چشمگیری در درآمد اپل در طی یک سال گذشته روبرو می‌شویم. تیم‌ کوک مدیرعامل اپل ضمن توصیف این سه‌ماهه به عنوان بهترین سه‌ماهه منتهی به ژوئن این شرکت و چهارمین فصل پیاپی دو رقمی شدن رشد درآمد، نتایج مطلوب این فصل را به ادامه فروش قدرتمند آیفون، سرویس‌ها و پوشیدنی‌ها مرتبط می‌داند. در همین رابطه لوکا مائستری (Luca Maestri)، مدیر ارشد مالی اپل نیز اینگونه می‌گوید: «عملکرد کسب و کار قدرتمند ما منجر به رشد درآمد در هریک از بخش‌های جغرافیائی ما، سود خالص 11.5 میلیارد دلاری و جریان نقدی عملیاتی 14.5 میلیارد دلاری شده است. ما در طی این فصل تقریبا 25 میلیارد دلار، از جمله 20 میلیاد دلار بازخرید سهام را به سرمایه‌گذاران از طریق برنامه بازگشت سرمایه شرکت، بازگردانده‌ایم.»

Apple Q3 2018 Financial Results

سود نقدی به‌ازای هر سهم اپل از سوی هیئت مدیره این شرکت، 0.73 دلار برای سهام عادی (common stock) تعیین شده است که از 16 آگوست 2018 در اختیار سهام‌داران قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که این میزان سود در زمان مشابه سال گذشته 0.63 دلار اعلام شده بود. هزینه‌های عملیاتی اپل در این سه‌ماهه با نزدیک به 16 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 7.809 میلیارد دلار بالغ می‌شود که از این میزان 3.701 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه و مابقی یعنی 4.108 میلیارد دلار در بخش‌های عمومی و موارد مرتبط با فروش و مدیریت شرکت هزینه شده است. افزایش 26 درصدی بودجه تحقیق و توسعه اپل در سه‌ماهه گذشته نسبت به سال قبل، از جمله نکات جالب این آمار به حساب می‌آید.

آیفون: افزایش جزئی در تعداد، ارتقاء کلی در درآمد

گوشی‌های آیفون طبق معمول، اصلی‌ترین منبع درآمدزائی اپل به حساب می‌آیند و این سه‌ماهه نیز طبیعتا استثنا نخواهد بود. سه‌ماهه‌های منتهی به ماه ژوئن با توجه به گذشت سه فصل از ارائه آیفون‌های قبلی و نزدیک بودن رونمائی از نسل بعدی این گوشی‌ها، تقریبا همیشه کندترین فصل فروش آیفون به حساب می‌آیند؛ این بار اما ماجرا متفاوت است و با نتایج مثبتی در این فصل روبرو می‌شویم. اپل در فصل دوم سال 2018 موفق به فروش 41.3 میلیون آیفون شده است که با وجود آنکه فقط 1 درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است اما درآمد اپل از این فروش با 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل، حالا به 29 میلیارد و 906 میلیون دلار رسیده است. این درآمد به افزایش قیمت متوسط گوشی‌های آیفون مرتبط بوده و به روشنی از فروش مناسب گوشی‌های گران‌قیمت‌تر اپل سخن می‌گوید. قیمت متوسط فروش (ASP) گوشی‌های آیفون در حال حاضر 724.12 دلار است که بسیار بیشتر از گذشته بوده و در مقایسه با قیمت متوسط 600 دلاری سال قبل و 595 دلاری دو سال قبل کاملا افزایش یافته است.

Apple iPhone X

اپل آیفون 10

آی‌پد: ادامه کاهش درآمد

رکود گسترده بازار تبلت در طی چند سال گذشته بر iPadهای سابقا محبوب اپل نیز تأثیر مستقیمی بر جای گذاشته و این رده با وجود فروش چند میلیارد دلاری، توانائی تکرار روزهای درخشان اولیه خود را ندارد. به گفته اپل در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 11 میلیون و 553 هزار iPad در سرتاسر دنیا به فروش رسیده است که از لحاظ تعداد با تنها 1 درصد افزایش، تقریبا تفاوت خاصی با زمان مشابه سال قبل ندارد اما درآمد 4 میلیارد و 741 میلیون دلاری این رده به دلیل تغییر سیاست اپل و ارائه iPadهای ارزان‌قیمت‌تر با افت 5 درصدی روبرو شده است.

Apple iPad Pro

Mac: افزایش قیمت متوسط، راه‌کار کسب درآمد

کامپیوترهای مک شرکت اپل شامل لپ‌تاپ‌های مک‌بوک‌، دسک‌تاپ‌های Mac Pro و Mac mini و آل‌این‌وان‌های iMac شرایطی مشابه آیفون را در این فصل تجربه کرده‌اند هرچند ادامه افت بازار کامپیوترها در تمامی سطوح، امکان ارتقاء درآمد این بخش نسبت به سال گذشته را تقریبا غیر ممکن ساخته است؛ تعداد کامپیوترهای مک عرضه شده در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی به تنها 3 میلیون و 720 دستگاه می‌رسد که نسبت به زمان مشابه سال قبل با 13 درصد افت همراه شده اما با سیاست ارتقاء متوسط قیمت فروش، درآمد این بخش تنها 5 درصد کاهش یافته و به 5 میلیارد و 330 میلیون دلار رسیده است. سال گذشته متوسط قیمت فروش این رده 1,302 دلار بود اما امسال این رقم با افزایش چشمگیری روبرو شده و به نزدیک به 1,432 دلار رسیده است.

Apple Mac Computers

سرویس‌ها و خدمات: سریع‌ترین رشد، سودآورترین پس از آیفون

سرویس‌های شرکت اپل که شامل مواردی مثل فروشگاه App Store، سرویس iCloud و Apple Music، بخش AppleCare، سرویس پرداخت Apple Pay و بخش صدور مجوز‌ها (licensing) می‌شود در طی دو سال گذشته بالاترین نرخ رشد را در بین تمامی قسمت‌های این شرکت به خود اختصاص داده و این بار نیز با ارتقاء سالیانه 31 درصدی به درآمد فوق‌العاده 9.548 میلیارد دلار دست پیدا کرده است. عمده این درآمد البته همچنان به صورت مستقیم به آیفون مرتبط است و موفقیت اسمارت‌فون‌های اپل ضامنی برای کسب درآمد بیشتر در این قسمت به حساب می‌آید.

App Store

سایر محصولات: سودآوری در مجموع

آمار عملکرد سایر محصولات سخت‌افزاری اپل از جمله Apple TV، اپل واچ، مجموعه Beats، اسپیکر هوشمند HomePod، آی پاد، AirPods و دیگر لوازم جانبی این شرکت در بخشی به نام سایر محصولات یا Other Products ارائه می‌شود که طبق معمول امکان تفکیک میزان فروش و درآمد هر دستگاه در آن پیش‌بینی نشده است. درآمد اپل در این بخش در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، 3.740 میلیارد دلار اعلام شد که نسبت به سال قبل، با 37 درصد رشد روبرو شده است. بخش بزرگی از این درآمد احتمالا به اپل واچ سری 3 تعلق دارد و برخی دیگر از جمله اسپیکر HomePod نقش کمتری در آن ایفا می‌کنند.

Apple Watch Series 3

Apple Watch Series 3

اپل مثل همیشه در انتهای این گزارش پیش‌بینی خود از نتایج مالی سه‌ماهه سوم سال جاری منطبق بر سه‌ماهه چهارم سال مالی 2018 این شرکت را به شرح زیر اعلام کرده است:

- درآمد مابین 60 تا 62 میلیارد دلار

- حاشیه سود ناخالص مابین 38 تا 38.5 درصد

- هزینه‌های عملیاتی بین 7.95 تا 8.05 میلیارد دلار

- دیگر درآمدها/هزینه‌ها برابر با 300 میلیون دلار

- میزان مالیات در حدود 15 درصد  

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا