معرفی IMX586- حسگر تصویر جدید سونی برای دوربین گوشی‌های هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/5/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : سنسور دوربین Image Sensor ، دوربین Camera ، گوشی هوشمند Smartphone ، سونی Sony

واحد خبر mobile.ir : با وجود ادامه عملکرد نامطلوب در بخش اسمارت‌فون سونی، این شرکت به پیشتازی خود در زمینه ارائه حسگرهای پیشرفته دوربین ادامه می‌دهد و حسگرهای تصویر این کمپانی، در دوربین اسمارت‌فون‌های پرچمدار و میان‌رده شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسمارت‌فون‌های رده بالایی همچون G7 ThinQ ال‌جی مجهز به سنسور IMX351، وان‌پلاس 6 با حسگر IMX519 و میان‌رده‌هایی همچون Xiaomi Mi 6X مجهز به سنسور IMX486 از جمله این گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند. سونی در روز دوشنبه 23 جولای سال جاری میلادی (1 مرداد 1397) جدیدترین حسگر تصویر چندلایه CMOS خود را با نام IMX586 برای دوربین گوشی‌های هوشمند معرفی کرده است.

Introducing Sony IMX586 CMOS Image Sensor

مطابق اعلام این کمپانی، حسگر جدید با اندازه 0.8 میکرون دارای کوچک‌ترین اندازه پیکسل در جهان است و به همین سبب می‌تواند 48 مگاپیکسل (یا 8000x6000 پیکسل) را در فضایی 2/1 اینچی جای دهد. حسگر IMX586 سونی از نظر عملکرد، طبق ادعای این شرکت توانایی رقابت با دوربین‌های SLR با کارایی بالا را دارد و به کاربر امکان می‌دهد که از طریق گوشی هوشمند تصاویر حرفه‌ای را با وضوح بالا ثبت کند. سونی فناوری کنترل نوردهی و قابلیت پردازش سیگنال خود را به طور مستقیم در این حسگر تصویر قرار داده است که باعث چهار برابر شدن دامنه دینامیکی (dynamic range) و بازده خروجی نسبت به سیستم‌های معمولی می‌شود.

این حسگر برای ثبت اطلاعات رنگ از آرایه فیلتر رنگ Quad Bayer استفاده می‌کند که در آن، پیکسل‌های 2x2 مجاور، به رنگ یکسانی در می‌آیند و از این طریق ثبت تصاویری با حساسیت و وضوح بالا امکان‌پذیر خواهد شد. به علاوه، هنگام عکس‌برداری در محیط‌هایی با نور کم، سیگنال دریافت‌شده از چهار پیکسل مجاور نیز اضافه خواهد شد که حساسیت نور را معادل تصویر 12 مگاپیکسلی افزایش می‌دهد که توسط پیکسل‌های 1.6 میکرونی ثبت شده است. در نتیجه، برداشت تصاویر و ویدئوهایی روشن با اعوجاج کم ممکن خواهد شد.

Introducing Sony IMX586 CMOS Image Sensor

پیش از این هم شرکت‌هایی چون نوکیا با ارائه گوشی 808 Pure View در سال 2012 از روش‌های ترکیب پیکسل استفاده کرده بودند. این اسمارت‌فون با استفاده از فناوری Oversampling در زمان عکس‌برداری می‌توانست حداکثر 7 پیکسل را در یک پیکسل ترکیب کند و تصاویری با کیفیت بالا و نویز پایین ارائه دهد. هواوی نیز در P20 Pro که در اواخر ماه مارس سال جاری میلادی معرفی شد، رزولوشن دوربین اصلی را به 40 مگاپیکسل ارتقاء داد و از روش‌های ترکیب پیکسلی مشابه با نوکیا استفاده کرد. با این حال، به نظر می‌رسد حسگر IMX586 سونی راهکار فراگیرتری باشد. سونی اندازه پیکسل را به 8 میلی‌متر کاهش داده است و به این ترتیب، نیازی به برجستگی دوربین وجود ندارد. البته لنزی که مقابل سنسور قرار دارد، همچنان نقش قابل توجهی در کیفیت تصویر ثبت‌شده توسط دوربین خواهد داشت. به علاوه، فوکوس این دوربین نیز به جای کاستن از کیفیت تصویر ، باید قادر به تولید تصاویری واضح با رزولوشن 48 مگاپیکسل باشد. البته چنین قابلیتی احتمالا در تصویر عادی و روزمره کارایی زیادی ندارد، اما به هر حال موجب ارتقای امکانات بزرگ‌نمایی دیجیتالی می‌شود.

Introducing Sony IMX586 CMOS Image Sensor

مطابق اعلام شرکت سونی، این سنسور در ماه سپتامبر جاری با قیمت 3,000 ین (حدود 27 دلار) ارائه خواهد شد. این در حالی است که برند و نوع اسمارت‌فون مجهز به این حسگر هنوز مشخص نشده است. 

منبع : Sony