معرفی نوکیا X5 دومین اسمارت‌فون دارای notch شرکت HMD

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/27        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، HMD Global ، هلیو پی 60 Helio P60 ، Nokia 5.1 Plus (X5) ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : نوکیا X6 که نزدیک به دو ماه پیش با صفحه‌نمایش دارای notch و حاشیه‌های اندک پیرامونی معرفی شد، نخستین تلاش مجموعه HMD برای حضور در بازاری بود که رقبای متعدد این شرکت پیش از این بارها شانس خود را در آن آزموده بودند. X6 با صفحه‌نمایش 5.8 اینچی و پروسسور Snapdragon 636 توجه بسیاری را به خود جلب کرد و حالا نوکیا با یک محصول تازه‌، در پی تکرار این تجربه برای رده قیمتی پائین‌تری‌ست؛ نوکیا X5 که 18 جولای 2018 (27 تیر 1397) به صورت رسمی از سوی HMD معرفی شد در حقیقت نسخه آپدیت‌شده‌ای از Nokia 5.1 به حساب می‌آید اما طراحی ظاهری و برخی امکانات سخت‌افزاری آن به X6 شباهت داشته و تنها در وضوح دوربین‌ها و صفحه‌نمایش، شرایط ضعیف‌تری را ارائه می‌کند.

Introducing Nokia X5

طراحی بدنه: ترکیب براق شیشه‌ای

نخستین نکته‌ای که در طراحی X5 جلب نظر می‌کند بی‌شک صفحه‌نمایش فول‌اسکرین این مدل و notch یا بریدگی بالای این صفحه‌نمایش است که در X6 نیز حضور داشت؛ این بار اما برخلاف X6 این ناچ کاملا بزرگ‌تر شده و ظاهری مثل آیفون X به خود گرفته است و در نتیجه دو لبه کناری صفحه‌نمایش آن حالا کاملا کوچک‌تر شده‌اند. حاشیه‌های جانبی و بالا و پائین صفحه‌نمایش نیز ظاهرا اندکی از X6 ضخیم‌تر بوده و از ظرافت طراحی در این قسمت تا حدودی کاسته شده است. جنس بدنه یکی دیگر از تغییرات مهم X5 نسبت به X6 است که در آن با وجود به‌کارگیری شیشه با لبه‌های خمیده در دو سمت گوشی، جنس شاسی دستگاه به جای فلز حالا به پلی‌کربنات (نوعی پلاستیک) تغییر کرده که به خوبی به رده قیمتی دستگاه اشاره دارد.

Introducing Nokia X5

ابعاد گوشی به طور دقیق طبق اعلام نوکیا 8.096×71.98×149.51 میلی‌متر است که با توجه به تغییر در سایز صفحه‌نمایش، همگی نسبت به X6 با افزایش روبرو شده‌اند.

صفحه‌نمایش: بزرگ‌تر با وضوح کمتر

با اینکه صفحه‌نمایش 5.86 اینچی X5 در مقایسه با X6، اندکی بزرگ‌تر شده اما در سوی مقابل وضوح آن از فول اچ‌دی پلاس کاهش یافته و به HD+ (یا 720×1520 پیکسل) در نسبت 19:9 رسیده است. فناوری ساخت این صفحه‌نمایش ظاهرا هنوز IPS LCD بوده و از این لحاظ تفاوتی در آن دیده نمی‌شود. در مورد کیفیت این صفحه‌نمایش و عملکرد آن در شرایط مختلف طبیعتا تا قبل از ارائه نسخه نهائی دستگاه نمی‌توان اظهارنظر دقیقی کرد اما شرکت‌های مختلف از این وضوح در سایزهای بالاتر صفحه‌نمایش نیز استفاده کرده‌اند و حداقل از لحاظ رزولوشن و وضوح پنل به احتمال فراوان با مشکل خاصی روبرو نخواهیم شد. این صفحه‌نمایش به گفته نوکیا، 88 درصد بخش روئی دستگاه را پوشانده است.

Introducing Nokia X5

دوربین: کاهش وضوح دوربین اصلی و سلفی

در X6 از دو دوربین 16 و 5 مگاپیکسلی رنگی و سیاه و سفید در بخش پشتی دستگاه استفاده شده بود که دوربین 16 مگاپیکسلی اصلی دارای سایز سنسور 1 میکرونی با گشودگی دیافراگم f/2.0 بوده و دوربین 5 مگاپیکسلی دوم نیز برای تعیین عمق میدان به کار گرفته می‌شد؛ در X5 این مجموعه تا حدودی تعدیل شده و با وجود آنکه همچنان از دو دوربین در بخش پشتی استفاده شده اما این بار دوربین اصلی دارای وضوح 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 بوده و دوربین 5 مگاپیکسلی سیاه و سفید X6 نیز جای خود را به یک دوربین 5 مگاپیکسلی ساده داده است.

Introducing Nokia X5

دیگر تغییر مهم در این بخش در دوربین سلفی اتفاق افتاده که برخلاف X6 که یک دوربین 16 مگاپیکسلی 1 میکرونی f/2.0 در این قسمت حضور داشت حالا یک دوربین ساده‌تر 8 مگاپیکسلی f/2.2 با میدان دید 80.4 درجه‌ای این وظیفه را بر عهده گرفته است. این دوربین جدا از وظیفه اصلی خود، برای تشخیص چهره و بازگشائی قفل صفحه‌نمایش از این طریق نیز به کار گرفته می‌شود اما ظاهرا این قابلیت به صورت نرم‌افزاری در X5 تعبیه شده و خبری از تجهیزات ویژه تشخیص چهره همچون آیفون X یا Oppo Find X در آن نیست.

Introducing Nokia X5

پردازنده: راه‌کار 12 نانومتری

X5 برخلاف صفحه‌نمایش و دوربین، در زمینه پردازش نه‌تنها ضعیف‌تر از X6 به حساب نمی‌آید بلکه با استفاده از پروسسور 12 نانومتری MediaTek Helio P60 حداقل روی کاغذ در شرایط بهتری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود به سر می‌برد. Helio P60 که اوائل سال جاری میلادی در نمایشگاه MWC 2018 معرفی شد، یک پروسسور 8 هسته‌ای رده میانی با 4 هسته ARM A73 و 4 هسته ARM A53 با فرکانس 2 گیگاهرتزی‌ست که آن را رقیبی برای چیپ‌ست Snapdragon 660 می‌دانند. این چیپ‌ست البته در زمینه گرافیک چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد و عملیات گرافیکی ‌آن توسط Mali-G72 MP3 انجام می‌پذیرد.

MediaTek Helio P60 SoC

حافظه رم گوشی 3 یا 4 گیگابایت بوده و متناسب با آن 32 یا 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء (تا 256 گیگابایت دیگر) در نظر گرفته شده است. ظرفیت باتری گوشی بدون تغییر نسبت به X6، همچنان 3,060mAh اعلام شده و ظاهرا از شارژ سریع نیز پشتیبانی نمی‌کند. نوکیا در معرفی این باتری به دوام 19.5 ساعته آن در پخش موسیقی، 12 ساعت در نمایش ویدئو و 17.5 ساعت مکالمه اشاره شده است که برای یک گوشی رده میانی اعداد مناسبی به حساب می‌آیند.

ارتباطات: استاندارد با طعم USB-C

در حالی‌که اغلب رقبای اصلی X5 در این رده قیمتی همچون Oppo A5 با پورت اتصال قدیمی microUSB ارائه می‌شوند، نوکیا خوشبختانه تغییری در پورت USB-C گوشی ایجاد نکرده و مثل X6 در این مدل نیز همچنان از این پورت استفاده کرده است. حداکثر سرعت دیتای نسل چهارم این مدل البته به LTE Cat.4 و سرعت 150Mbps در دانلود محدود شده و بلوتوث نیز این بار به جای نسخه 5، نسخه قدیمی‌تر 4.2 است. وای‌فای ac و قابلیت ارتباط با هر چهار ماهواره مسیریابی GPS/GLONASS/Galileo/BDS دیگر گزینه‌های ارتباطی این گوشی را تشکیل می‌دهند.

سیستم‌عامل: Oreo با امکان آپدیت

سیستم‌عامل X5 نسخه 8.1 اندروید Oreo بوده و مثل دیگر گوشی‌های این برند، رابط کاربری سیستم‌عامل کاملا مشابه اندروید خام و خالص است. با توجه به نزدیک بودن ارائه نسخه بعدی سیستم‌عامل اندروید که در حال حاضر با عنوان اندروید P شناخته می‌شود، امکان آپدیت این مدل آینده به این نسخه از اندروید نیز فراهم خواهد بود.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

Introducing Nokia X5

نوکیا X5 در سه رنگ سفید، مشکی و آبی با قیمت 999 یوان چین (با ترخ فعلی تبدیل ارز نزدیک به 148 دلار آمریکا) برای نسخه 3GB/32GB عرضه شده و مدل 4GB/64GB آن نیز 1,399 یوان (207 دلار) قیمت خواهد داشت. ثبت سفارش این گوشی به صورت آنلاین از 19 جولای (28 تیر 1397) در چین آغاز می‌شود و به زودی علاوه بر چین، در بازارهای بین‌المللی نیز احتمالا با نام نوکیا 5.1 پلاس در دسترس قرار می‌گیرد.  

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا