گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون منطقه EMEA در سه‌ماهه نخست سال 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه IDC، در روز پنجشنبه 14 ژوئن 2018 (24 خرداد 1397)، وضعیت بازار اسمارت‌فون اروپا، خاورمیانه و آفریقا – موسوم به منطقه EMEA – طی سه‌ماهه نخست سال 2018 را در قالب گزارشی منتشر کرد. طبق این گزارش، بازار گوشی‌های هوشمند در این مناطق، از لحاظ تعداد گوشی‌های فروخته‌شده، به سطحی از ثبات رسیده، در حالی‌که ارزش بازار، حتی از سه‌ماهه نخست سال 2015 (که ارزشمندترین سه‌ماهه اول در تاریخ این منطقه محسوب می‌شد) نیز فراتر رفته است. طی سه‌ماهه اخیر، در مجموع 86 میلیون و 523 هزار دستگاه گوشی هوشمند در منطقه EMEA به فروش رفته که ارزش آن به 29 میلیارد و 967 هزار میلیون دلار بالغ می‌شود. IDC از ذکر آمار مناطق مختلف EMEA خودداری و تنها میزان فروش در اروپای غربی را ذکر نموده است.

IDC EMEA Smartphone Market Report Q1 2018

سیمون بیکر (Simon Baker)، مدیر برنامه دیوایس‌های موبایل در بخش مرکز و شرق اروپا، خاورمیانه و آفریقا یا CEMA در مؤسسه IDC، مجموع تعداد گوشی‌های موبایل عرضه شده در این منطقه را کمتر از سال گذشته دانسته و معتقد است بازار از دوران اوج خود در سال 2017 فاصله گرفته است. از نیمه دوم سال 2016، مردم در بازارهای نوظهور – به ویژه در آفریقا – مجددا به خرید فیچرفون روی آوردند، اما به نظر می‌رسد این موج در حال فروکش کردن بوده زیرا بازار فیچرفون در سه‌ماهه نخست، به کوچک‌ترین حد خود در شش فصل اخیر رسیده است.

بازار اسمارت‌فون در اروپای غربی به کوچک‌تر شدن خود ادامه داده و عجیب‌تر آنکه این روند در آفریقا نیز ادامه دارد. به گفته مارتا پینتو (Marta Pinto)، تحلیلگر ارشد IDC در اروپای غربی، مجموع گوشی‌های هوشمند فروخته شده در غرب اروپا، با افت سالانه 8.2 درصد، به 29.213 میلیون دستگاه کاهش یافته و این افت در آفریقا 4.4 درصد گزارش شده است. در مقابل، بازار اسمارت‌فون در مناطقی چون خاور میانه و اروپای مرکزی، به ترتیب با 1.5 و 5.6 درصد رشد همراه بوده است.

طی فصل اخیر، سامسونگ همچنان قدرت بلامنازع در سراسر کشورهای EMEA بود، ولی باید توجه داشت که سهم این برند در آفریقا کمتر از سایر مناطق بوده است. به گفته پینتو، سامسونگ جایگاه مستحکمی در بازار اروپای غربی داشته و به لطف محصولات متنوعش، خود را با واقعیت‌های جدید بازار سازگار کرده است. فروش اسمارت‌فون‌های پیشرفته در حال رشد بوده و سامسونگ بهتر از هر برند دیگری توانایی بازاریابی برای مدل‌های رده بالا را دارد، اما باید به این حقیقت توجه داشت که در حال حاضر، مشتریان بیشتر از گذشته برای پول خود ارزش قائلند. به عبارت دیگر، از یک طرف بیش از پیش به خرید مدل‌های پیشرفته تمایل دارند، اما در عین حال، برای صرفه‌جویی بیشتر در پول خود، ورژن‌های سال گذشته را به ورژن‌های جدیدتر ترجیح می‌دهند.

Samsung Galaxy S9 Plus

سامسونگ گلکسی S9

کمپانی هواوی – که دومین برند اسمارت‌فون در منطقه EMEA محسوب می‌شود – ضمن افزایش سهم خود از بازار اروپا، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در خاور میانه داشته است. به گفته بیکر، تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه شده توسط هواوی در منطقه EMEA طی سال گذشته 50 درصد رشد داشته که در این میان سرعت رشد منطقه CEE (اروپای مرکزی و شرقی) و خاور میانه بیش از بقیه بوده است. در حال حاضر باید هواوی را رقیب جدی سامسونگ دانست. سامسونگ بایستی مراقب شرایط بازار باشد، به ویژه در اروپا که سودآوری بیشتری را به همراه دارد.

Honor 7S

اما هر دو برند سامسونگ و هواوی، بیش از آنکه به رقابت با یکدیگر فکر کنند، از رشد سریع شیائومی و تبدیل آن به یک رقیب جدید نگرانند. در حال حاضر همه نگاه‌ها در صنعت موبایل به سمت شیائومی است، زیرا در آستانه عرضه اولیه سهام خود بوده که در نتیجه، آن را از یک شرکت خصوصی به یک کمپانی سهامی عام تبدیل می‌کند. به دنبال عملکرد درخشان در هند، شیائومی سال گذشته روی بازار روسیه متمرکز شد. به گفته بیکر، این کشور عنصری کلیدی در مرحله بعدی پیشرفت شیائومی بوده و این شرکت چینی برای گسترش کسب‌وکار خود در منطقه EMEA، حساب ویژه‌ای روی روسیه باز کرده و البته گوشه چشمی هم به بازارهای اوکراین و لهستان دارد. ناگفته نماند، ثابت ماندن سهم شیائومی از بازار اروپای مرکزی و شرقی، نشان از دشوار بودن رشد در این منطقه داشته و لذا شیائومی برنامه‌هایی هم برای ورود به غرب اروپا دارد.

Xiaomi Redmi Note 5 Pro

شیائومی Redmi Note 5 Pro

به گفته پینتو، عمده موفقیت شیائومی در بازارهای عاری از انحصار – یا در اصطلاح بازارهایی با "توزیع باز" (open distribution) – رقم خورده و تأسیس فروشگاه‌های فیزیکی با برند شیائومی، از رویکردهای مهم این کمپانی محسوب می‌شود. شیائومی تمایل چندانی به برقراری ارتباط با اپراتورها نداشته و از طرفی برخی شرکت‌های مخابراتی اروپایی نیز به همین دلیل، برای معامله با شیائومی همواره جانب احتیاط را رعایت کرده‌اند. اما اخیرا شیائومی از همکاری با اپراتور انگلیسی Three خبر داده و انتظار می‌رود این همکاری، فرصت‌های بیشتری را پیش روی شیائومی قرار داده و راه ورود این کمپانی به غرب اروپا را هموار کند.

طبق برآورد IDC، مجموعا 370 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سال 2018 به بازار منطقه EMEA عرضه می‌شود. لازم به ذکر است، نسبت به پیش‌بینی قبلی که در فصل پیش از سوی این مؤسسه منتشر شده بود، IDC در این پیش‌بینی، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده در بازار را کمی کاهش داده است. در مقابل، IDC برآورد خود از ارزش بازار اسمارت‌فون‌های عرضه شده به EMEA در سال 2018 را تا 120 میلیارد دلار افزایش داده است؛ این پیش‌بینی نشان از بهبود مجدد اوضاع بازار و بازگشت به بالاترین سطح آن در سال 2015 دارد.

به گفته پینتو، مدل‌های جدید بسیاری در راهند که با بهره‌گیری از نمایشگرهای عریض‌تر، به ارتقاء بازار اسمارت‌فون منطقه کمک خواهند کرد. تعداد گوشی‌های بدون حاشیه نیز رو به افزایش بوده و همین امر می‌تواند مشتریان را به کنار گذاشتن دیوایس کنونی خود و خرید اسمارت‌فون جدید وا دارد. 

منبع : IDC