معرفی سری Vivo NEX تحقق رویای فول‌اسکرین

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/22        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، Vivo NEX S ، Vivo NEX A ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های فول اسکرین با صفحه‌نمایش‌هائی که کل بخش روئی دستگاه را پوشانده‌اند از مدت‌ها پیش در فیلم‌های علمی، تخیلی و در صدر آرزوهای طراحان موبایل قرار داشتند اما ساخت چنین اسمارت‌فون‌هائی در واقعیت به دلیل محدودیت‌هائی مثل محل سنسور اثر انگشت، اسپیکر تماس و دوربین سلفی تقریبا هیچگاه به واقعیت نپیوست و وقتی سال گذشته شرکت‌هائی مثل شارپ و Essential به ایده بریدگی یا ناچ بالای صفحه‌نمایش برای حل بخش بزرگی از این مشکل روی آوردند و اپل نیز با آیفون X از آن استقبال کرد به ناگاه تعداد زیادی از سازندگان اندرویدی نیز از notch بالای صفحه‌نمایش برای عملی کردن گوشی فول‌اسکرین بهره بردند. این بار اما شرکت چینی vivo برای اولین بار در این صنعت موفق به ساخت یک گوشی فول‌اسکرین واقعی بدون notch شده است.

Introducing vivo NEX and NEX S

ویوو اولین تجربه خود در ساخت یک گوشی فول‌اسکرین را چند ماه پیش در کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا در قالب پروتوتایپ یا نمونه اولیه‌ای به اسم APEX به نمایش گذاشت؛ APEX به یک صفحه‌نمایش 5.99 اینچی OLED‌ که تقریبا کل بخش روئی گوشی را پوشانده بود مجهز شده و ظاهری کاملا مدرن‌تر از دیوایس‌های فعلی مجهز به notch بالای صفحه‌نمایش ارائه می‌کرد. حاشیه تنها نزدیک به 2 میلی‌متری بخش بالائی گوشی جائی برای قرار دادن دوربین سلفی، اسپیکر تماس و سنسورهای همیشگی این قسمت را ارائه نمی‌کرد اما ویوو تقریبا برای همه این موارد پاسخ قابل‌قبولی را ارائه کرده بود. در APEX به جای اسپیکر تماس واقعی از سیستم لرزشی برای انتقال صدا به گوش استفاده شده بود و دوربین سلفی نیز به صورت پنهان در بدنه با مکانیزمی همچون یک پریسکوپ به بالای گوشی منتقل شده بود. سومین معما یعنی محل سنسور اثر انگشت نیز در شرایطی مثل vivo X20 Plus UD با مکانیزم اثر انگشت درون صفحه‌نمایش برطرف شد.

Introducing vivo NEX and NEX S

vivo APEX

چندین ماه پس از نمایش موفقیت‌آمیز APEX حالا نوبت به هنرنمائی vivo و نمایش دو محصول واقعی آماده به بازار مبتنی بر این طراحی رسیده است؛ vivo NEX و NEX S در حضور یک صفحه‌نمایش فول‌اسکرین که بیش از 91 درصد بخش روئی گوشی را پوشانده به APEX شباهت دارند اما این بار طراحی و شکل ظاهری بدنه نیز به فرم مدرن و قابل‌قبولی تغییر پیدا کرده است. از میان این دو مدل، NEX S با حضور پروسسور Snapdragon 845 رم 8 گیگابایتی و سنسور اثر انگشت درون صفحه‌نمایش به دسته پرچمداران بازار تعلق دارد و مدل NEX نیز با انتقال اثر انگشت به پشت گوشی، کاهش رم به 6 گیگابایت و استفاده از چیپ‌ست جدیدا معرفی شده رده میانی یعنی Snapdragon 710 اندکی قیمت پائین‌تری را ارائه می‌کند. سایر مشخصات این دو گوشی تقریبا هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

Introducing vivo NEX and NEX S

طراحی بدنه : ترکیب زیبائی و امکانات

طول و عرض هر دو مدل به ترتیب 162 و 77 میلی‌متر است این ابعاد برای اسمارت‌فونی با صفحه‌نمایش 6.59 اینچی بسیار مناسب ارزیابی می‌شود و برای نمونه در مقایسه با یک گوشی 18:9 عادی فاقد notch مثل XPERIA XZ2 Premium از سونی با صفحه‌نمایش 5.8 اینچی در ارتفاع تنها 4 میلی‌متر بزرگ‌تر شده و عرض آن حتی 3 میلی‌متر کمتر است. این اختلاف در گوشی‌های مدرن مجهز به notch کمتر است اما نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در سری NEX رقم کاملا بالاتری را نشان می‌دهد که حداقل در میان گوشی‌های امروزی نمونه مشابه دیگری برای آن نمی‌توان یافت. ضخامت دستگاه در هر دو مدل نسبت به آنچه در APEX دیده بودیم تعدیل شده و با تنها 7.98 میلی‌متر، اندازه‌ای در حد دیگر پرچمداران بازار ارائه شده است. وزن این دو مدل 199 گرم است که بخش مهمی از این افزایش وزن به صفحه‌نمایش بزرگ، باتری حجیم و دوربین سلفی پریسکوپی تعلق دارد.

Introducing vivo NEX and NEX S

به گفته برخی منابع خبری، حاشیه بخش بالائی گوشی تنها نزدیک به 2.1 میلی‌متر است که این مقدار در کناره ها به 1.7 میلی‌متر و در پائین به حدود 5 میلی‌متر می‌رسد. لبه‌های شیشه روی صفحه‌نمایش و بخش براق پشتی به سمت کناره‌ها خمیده بوده و طراحی برآمده حاشیه پیرامونی نیز ضخامت گوشی را کمتر از مقدار واقعی نشان می‌دهد. دوربین‌های اصلی در پشت دستگاه به صورت عمودی و مشابه آیفون X قرار گرفته‌اند و در زیر آنها نیز فلش LED به چشم می‌خورد. در سمت چپ دستگاه یک دکمه جدید با برچسب AI دیده می‌شود که در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

Introducing vivo NEX and NEX S

صفحه‌نمایش : OLED با یک نسبت جدید

صفحه‌نمایش در هر دو مدل NEX و NEX S یک نمونه 6.59 اینچی Super AMOLED با وضوح 1080×2316 و نسبت تصویر جدید 19.5:9 است که ویوو به آن Ultra Full View می‌گوید و طبق اعلام این شرکت، دقیقا 91.24 درصد روی گوشی را پوشانده است. در زیر شیشه صفحه‌نمایش در NEX S سنسور اثر انگشت گوشی قرار دارد که پیش از این یک بار دیگر در X20 Plus UD نیز تکرار شده بود اما این بار به گفته ویوو با ارتقاء به نسل سوم، به سرعت و دقت آن افزوده شده است. این سنسور برخلاف APEX محوطه بزرگی را در زیر صفحه‌نمایش به خود اختصاص نمی‌دهد و ابعاد آن تنها به اندازه یک سر انگشت است. دیگر نکته قابل اشاره در مورد این صفحه‌نمایش که در هر دو گوشی تکرار شده، سیستم لرزش انتقال صدای این پنل است که جایگزین اسپیکر تماس شده و ویوو به آن فناوری پخش صدای نمایشگر یا screen soundcasting technology می‌گوید. در این فناوری صدای مخاطب با لرزش صفحه‌نمایش مستقیما به‌خوبی گوش کاربر منتقل می‌شود اما برخی از کاربران از بلند بودن نسبی صدا در این فناوری و ایجاد محدودیت برای حریم خصوصی حین مکالمه، گلایه داشته‌اند.

Introducing vivo NEX and NEX S

پردازنده : پرچمدار و میانی

اصلی‌ترین تفاوت NEX و NEX S در نوع پردازنده‌ها آنها نهفته است و در حالی‌که NEX S در قامت یک پرچمدار واقعی با پروسسور Snapdragon 845 همراه با 8 گیگابایت رم و حافظه 128 و 256 گیگابایتی ارائه می‌شود، در NEX، از پروسسور 10 نانومتری جدید رده میانی شرکت کوالکام یعنی Snapdragon 710 با رم 6 گیگابایتی و حافظه 128 گیگابایتی استفاده شده است. هر دو مدل ظاهرا فاقد اسلات حافظه جانبی هستند.

دوربین‌های اصلی و سلفی : متوسط روی کاغذ

دوربین اصلی هر دو گوشی NEX و NEX S یک نمونه 12 مگاپیکسلی با سنسور IMX363 سونی مجهز به لنزی با گشودگی f/1.8 و لرزه‌گیر اپتیکال چهار جهته است که در کنار خود یک دوربین تعیین عمق 5 مگاپیکسلی f/2.4 فاقد فوکوس خودکار را می‌بیند. این ترکیب با اینکه در مقایسه با طیف وسیعی از دوربین‌های پیشرفته‌ای که این روزها یکی از پس از دیگری امتیاز بالاتری را در تست DxOMark کسب می‌کنند حداقل روی کاغذ چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد اما حداقل می‌توان امیدوار بود که در دنیای واقعی با نمونه مطلوب و راضی‌کننده‌ای روبرو باشیم. هوش مصنوعی مثل دیگر اسمارت‌فون‌های سال 2018، در اینجا نیز حضور پر رنگی داشته و از مواردی مثل هوش مصنوعی HDR، فیلترهای هوش مصنوعی و آنچه AI Photo Composition یا ترکیب عکس با کمک هوش‌ مصنوعی خوانده می‌شود نام برده شده است. این دوربین با کمک AI یا هوش مصنوعی ظاهرا قادر به تشخیص 140 صحنه مختلف و به‌کار گرفتن تنظیمات متناسب به صورت خودکار و اتوماتیک است.

Introducing vivo NEX and NEX S

دوربین سلفی گوشی که یکی از جذابیت‌های طراحی سری NEX به حساب می‌آید، 8 مگاپیکسلی بدون فوکوس خودکار با f/2.0 است که با انتخاب گزینه سلفی در منوی دوربین به صورت خودکار از جای خود خارج شده و پس از ترک این منو به جای خود باز می‌گردد. به گفته ویوو سرعت خروج این دوربین از جایگاه آن تنها 1 ثانیه است و شرکت سازنده عملکرد بدون نقص آن را برای حداقل 50 هزار بار تضمین می‌کند.

Introducing vivo NEX and NEX S

دکمه اختصاصی هوش مصنوعی : Jovi AI

همانطور که اشاره شد در کناره سمت چپ هر دو گوشی یک دکمه سخت‌افزاری جدید دیده می‌شود که درست مثل دکمه Bixby در پرچمداران سامسونگ، برای دسترسی مستقیم به دستیار صوتی ویوو یعنی Jovi در نظر گرفته شده است؛ Jovi امکان شناسائی تصاویر، اجرای دستورهای صوتی مختلف و بازگشائی اپلیکیشن‌های دلخواه را داشته و در ترکیب با قابلیت‌های مرتبط با AI، تجربه هوشمندانه‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Introducing vivo NEX and NEX S

باتری : حجیم با شارژ سریع

ظرفیت باتری هر دو گوشی 4,000mAh است که یکی از بالاترین ظرفیت‌های باتری در میان پرچمداران به حساب می‌آید. این باتری از شارژ سریع 22.5 واتی پشتیبانی می‌کند که شارژر متناسب با آن همراه گوشی در جعبه محتویات ارائه می‌شود.

در بخش ارتباطات گوشی، جک 3.5 میلی‌متری هدست ظاهرا فراموش نشده و بر بالای دستگاه قرار دارد، پورت USB-C، وای‌فای ac و گزینه‌های معمول مسیریابی نیز در این مدل به چشم می‌خورند.

Introducing vivo NEX and NEX S

هر دو مدل NEX و NEX S با نسخه 8.1 سیستم‌عامل اندروید Oreo و رابط‌کاربری Funtouch OS 4.0 در رنگ‌های مشکی و قرمز به بازار ارائه خواهند شد. هردوی این مدل‌ها از 23 ژوئن (2 تیر 1397) به بازار ارائه خواهند شد و نسخه معمولی NEX در این میان با قیمت 3,898 یوان چین (نزدیک به 610 دلار آمریکا) به بازار ارائه شده و مدل پیشرفته‌تر NEX S نیز در نسخه 128 گیگابایتی، 4,498 یوان (703 دلار) و در نسخه 256 گیگابایتی، 4,998 یوان (782 دلار) قیمت خواهد داشت.  

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا