ضرر 1 میلیارد دلاری شیائومی در آستانه عرضه اولیه سهام

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/21        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سهام Stock ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : اوضاع شیائومی پس از یک دوره رکود نسبتا طولانی، از اوائل سال گذشته میلادی بار دیگر به نحوی رو به بهبود گذاشت که در یک بازه زمانی کوتاه این شرکت به میان پنج برند اصلی عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی بازگشت و با پشت سر گذاشتن رقیب سرسختی به نام Oppo طبق گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه اول 2018 با ارائه نزدیک به 28 میلیون گوشی به بازار، به جایگاه چهارم این لیست صعود کرد. اوضاع شیائومی با اینکه از بیرون کاملا مناسب و رو به رشد به نظر می‌رسد اما طبق گزارش مالی این شرکت در آستانه عرضه اولیه سهام (IPO)، چندان نیز امیدوارکننده نبوده و چیزی نزدیک به 1.09 میلیارد دلار ضرر را نشان می‌دهد.

Xiaomi Pre IPO Loss in Q1 2018

شرکت چینی شیائومی که از عمر آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های دنیا بیش از 8 سال می‌گذرد از چندی پیش خود را برای عرضه اولیه سهام آمده می‌کند. فرایند IPO یا عرضه اولیه سهام زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت خصوصی برای به دست آوردن سرمایه، اقدام به فروش سهام خود به صورت عمومی می‌نماید. IPO معمولا برای توسعه هر چه بیشتر کمپانی‌های کوچک‌تر در حال رشد به کار گرفته می‌شود اما گه‌گاه شرکت‌های بزرگ‌تر نیز دست به این اقدام می‌زنند که شیائومی را می‌توان مثال مناسبی در این زمینه دانست. ارزش سهام عرضه شده شیائومی در این IPO نزدیک به 10 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که آن را به بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام از زمان عرضه هولدینگ Alibaba Group در آمریکا در سال 2014 بدل می‌کند.

شیائومی در گزارشی که امروز به زبان چینی در یک فایل PDF منتشر کرده بدون اشاره به تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه شده در سه‌ماهه اول سال 2018، از رشد 88 درصدی بخش موبایل این شرکت در سه‌ماهه اول سال 2018 سخن گفته است این تعداد طبق نظر تقریبا تمامی منابع آماری اندکی بیش از 28 میلیون عدد است که سهم بازاری نزدیک به 8 درصدی را از کل بازار اسمارت‌فون در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. این آمار امیدوارکننده در کنار فعالیت دیگر بخش‌های متعدد شرکت شیائومی، منجر به درآمد 34.4 میلیارد یوانی (نزدیک به 5.3 میلیارد دلاری) در سه‌ماهه اول سال 2018 می‌شود اما حاشیه سود بسیار اندک این کمپانی از فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت از یک سو و هزینه‌های اجرائی سنگین از سوی دیگر، نه‌تنها به سودآوری شیائومی منجر نشده بلکه زیان خالص 7 میلیارد یوانی (نزدیک به 1.09 میلیارد دلاری) را نیز به همراه داشته است.

Xiaomi Mi 8 Explorer

شیائومی Mi 8 Explorer

با نگاهی دقیق‌تر به آمار ارائه شده از سوی شیائومی، با وجود رشد چشمگیر و فوق‌العاده بخش موبایل، مجموعه این شرکت به عنوان یک کلیت متشکل از کسب و کارهای مختلف مثل بخش کامپیوتر، لوازم خانگی هوشمند، لوازم جانبی موبایل، سرویس‌های آنلاین، دوربین‌های ورزشی و چندین قسمت دیگر با افت محسوسی روبرو شده و ضرر و زیان اشاره شده در بالا نیز به عملکرد نچندان فوق‌العاده این قسمت‌ها بی‌ارتباط نیست. از مجموع کل درآمد شیائومی در سه‌ماهه اول سال 2018 چیزی نزدیک به 67.5 درصد به بخش موبایل مربوط می‌شود که این میزان در سال 2017 بیش از 70 درصد بوده و بدین‌ترتیب کاهش نقش‌آفرینی موبایل در درآمدزائی شیائومی، در افزایش ضرر و زیان این مجموعه بی‌تأثیر نبوده است. البته شیائومی همچنان با دیدی امیدوارانه به این ماجرا می‌نگرد چراکه به گفته این شرکت سهم درآمدزائی دو بخش سرویس‌های آنلاین و محصولات خانگی هوشمند از 29 درصد سال 2017 اینک به 31.8 درصد ارتقاء یافته است.

Xiaomi Scooter

اسکوتر برقی شیائومی

برخلاف دیگر شرکت‌های چینی، بخش بزرگی از درآمدزائی موبایل شیائومی به حضور گسترده و پر رنگ این شرکت در بازارهای خارجی به خصوص جنوب شرقی آسیا وابسته است. بازار هند در این میان بزرگ‌ترین بازار شیائومی به حساب می‌آید؛ طبق آمار IDC از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه نخست سال 2018، شیائومی با در اختیار گرفتن 30.3 درصد از این بازار به خوبی از سامسونگ با سهم 25.1 درصدی فاصله گرفته و به تنهائی بر جایگاه نخست این لیست تکیه زده است. شیائومی اما به این میزان موفقیت نیز راضی نبوده و به منظور گسترش سهم خود از بازار جهانی موبایل، نوامبر سال قبل به بازار اسپانیا وارد شده و ماه گذشته نیز اولین فروشگاه خود را در پاریس افتتاح کرد؛ این شرکت همچنین در تلاش برای حضور در بازار موبایل ایالات متحده و رقابت با اپل در این بازار است. در همین رابطه ظاهرا شیائومی قصد دارد تا نزدیک به 40 درصد سرمایه جمع‌آوری شده از طریق عرضه اولیه سهام را برای حضور یا استحکام جایگاه برند در اروپا و آسیای جنوب شرقی به کار بگیرد و در مورد بازار آمریکا نیز با اینکه هنوز اطلاعات دقیقی از نحوه فعالیت این کمپانی در دست نیست اما پیش از این از همکاری نزدیک شیائومی با اپراتورهای آمریکائی برای حضور قدرتمند در این بازار سخن به میان آمده است.

فرایند عرضه اولیه سهام (IPO) شیائومی در هنگ‌کنگ به وقوع می‌پیوندد و نزدیک به یک سوم این سهام نیز به فرم وصول سپرده‌گذاری (Depositary Receipt) در چین ارائه می‌شود. وصول سپرده‌گذاری یا Depositary Receipt نوعی سند مالی قابل تبدیل به پول نقد است که توسط بانک برای ارائه اوراق بهادار قابل معامله (به صورت عمومی) یک شرکت خارجی صادر می‌شود؛‌ بدین‌ترتیب به کمک وصول سپرده‌گذاری،‌ بانک عامل کشور خارجی سهام قابل معامله در سایر بازارها و دیگر کشورها را ارائه می‌کند.

شیائومی از هم اینک اعلام کرده که عرضه اولیه سهام تغییری در استراتژی کسب و کار این برند ایجاد نکرده و این کمپانی همچنان رشد و توسعه را بر سود آوری به خصوص در زمینه سخت‌افزار (که حاشیه سود آن هیچ‌گاه از 5 درصد فراتر نرفته است) ترجیح می‌دهد.