معرفی Lenovo Z5 – تلاش لنوو برای بقا در بازار اسمارت‌فون

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، Lenovo Z5 ، لنوو Lenovo

واحد خبر mobile.ir : در سال‌های اخیر، علاوه بر کسب‌وکار کامپیوترهای شخصی، کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های لنوو نیز کوچک‌تر شده است. البته این به هیچ وجه به معنی تسلیم لنوو نیست. طی چند هفته اخیر طرح‌ها و رندرهای متعددی از سوی لنوو منتشر شد که خبر از طراحی یک گوشی بدون حاشیه می‌داد. سرانجام این شرکت چینی در روز سه‌شنبه 5 ژوئن 2018 (15 خرداد 1397) طی مراسمی که در پکن برگزار شد، از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام Lenovo Z5 رونمایی کرد. تیزرهای تبلیغاتی این گوشی در هفته‌های اخیر بارها و بارها در فضای مجازی بازدید داشته و به نظر می‌رسد گوشی میان‌رده Z5 بتواند شرایط بازار را به نفع لنوو تغییر دهد. در ادامه بیشتر با این محصول جدید آشنا می‌شویم.

Introducing Lenovo Z5

Z5 در ابعاد 7.85×75.65×153 میلی‌متر طراحی شده و 165 گرم وزن دارد. فریمی فلزی و بدنه‌ای در سه رنگ مشکی، آبی و رنگی موسوم به Aurora (که در نوردهی‌های مختلف، تغییر رنگ می‌دهد) ظاهری زیبا به این گوشی بخشیده‌اند. حسگر دایره شکل اثر انگشت نیز در پشت دستگاه خودنمایی می‌کند. به نظر می‌رسد لنوو برای طراحی این گوشی تا حدی از برند Honor الهام گرفته باشد.

در تیزرهای تبلیغاتی، لنوو از تولید یک اسمارت‌فون بدون حاشیه (به معنای واقعی کلمه) و بدون بریدگی خبر داده بود، که رندرهای منتشر شده نیز این موضوع را تأیید می‌کرد. اما دیوایسی که اخیرا از سوی لنوو رونمایی شده، در بالای صفحه دارای یک بریدگی یا notch بوده و در پایین نیز حاشیه‌ای به چشم می‌خورد که در اصطلاح اهل فن به "چانه" یا chin موبایل معروف شده است. در تصویر زیر تفاوت بین آنچه ادعا شده بود و آنچه در نهایت به تولید رسیده، کاملا مشهود است.

Introducing Lenovo Z5

لنوو مدعی شده حاشیه‌های Z5 و بریدگی آن از مدل‌هایی مثل آیفون X و شیائومی می 8 نازک‌تر است. جالب آنکه در شایعات ادعا شده بود که Z5 با داشتن نسبت صفحه به بدنه 95 درصدی، در نوع خود بی‌نظیر است، اما با رونمایی از گوشی، شرکت نسبت صفحه به بدنه را 90 درصد اعلام کرد. البته ناگفته نماند، برای اسمارت‌فون میان‌رده‌ای با این قیمت، نسبت صفحه به بدنه 90 درصد، دستاوردی بزرگی محسوب می‌شود. نمایشگر IPS این گوشی 6.2 اینچ قطر داشته و نسبت تصویر آن 19:9 است. رزولوشن صفحه 2246×1080 پیکسل اعلام شده و این بعنی با تراکم 401 پیکسل در اینچ روبرو هستیم. پوششی از گوریلا گلس – با لبه‌های خمیده موسوم به 2.5 بعدی – نیز از نمایشگر محافظت می‌کند.

Introducing Lenovo Z5

اما به اعتقاد برخی کارشناسان، نقطه قوت نمایشگر Z5، پشتیبانی از محدوده رنگی DCI-P3 با درجه روشنایی 700 نیت (nit) است که معمولا فقط در اسمارت‌فون‌های رده بالا دیده می‌شود.

در قلب Z5 چیپ‌ست نسبتا قدرتمند رده  میانی اسنپ‌دراگون 636 قرار دارد که مشتمل بر 8 هسته پردازشی (از نوع Kryo 260) با حداکثر سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز بوده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 509 بهره می‌برد. حافظه RAM گوشی 6 گیگابایت بوده و از لحاظ فضای ذخیره‌سازی Z5 در دو مدل 64 و 128 گیگابایتی به تولید می‌رسد که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه می‌توان آنها را تا 256 گیگابایت دیگر نیز ارتقا داد. شایعه‌ شده بود که حافظه داخلی این گوشی 4 ترابایت است، اما بعدا مشخص شد که این 4 ترابایت به محصول دیگر لنوو (یک هارد درایو) مربوط بوده است.

مثل عمده اسمارت‌فون‌های روز بازار، Z5 هم در پشت دستگاه از دوربینی دوگانه – متشکل از دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی و دوربینی 8 مگاپیکسلی برای افکت عمق میدان – استفاده شده که به شکل عمودی روی هم تعبیه شده‌اند و در زیر آنها فلش ال‌ای‌دی قرار گرفته است. دوربین اصلی – با گشودگی دیافراگم f/2.0 – از فیلم‌برداری 4K پشتیبانی می‌کند. فوکوس خودکار، دامنه دینامیکی بالا (HDR)، عکس‌برداری سریع و پی‌درپی (تا 50 عکس) و عکاسی در حالت پانوراما نیز از دیگر امکانات دوربین اصلی ذکر شده‌اند.

Introducing Lenovo Z5

مثل بیشتر گوشی‌های سال 2018، دوربین اسمارت‌فون جدید لنوو هم با پشتیبانی از فناوری هوش مصنوعی در حالت‌هایی مثل زیبایی چهار بعدی، کاهش نویز، حالت شب و حالت پرتره بهره‌مند شده است. همچنین، برای الگوریتم‌های عمق میدان، لنوو با کمپانی آمریکایی ArcSoft وارد همکاری شده و لذا می‌توان افکت بوکه مطلوبی را از Z5 انتظار داشت. ناگفته نماند، دوربین جلو رزولوشنی معادل 8 مگاپیکسل داشته، گشودگی دیافراگم آن f/2.0 است و برای برداشت سلفی‌های بهتر از حالتی به اسم Makeup بهره می‌برد.

Introducing Lenovo Z5

سیستم عامل Z5 نسخه 8.1 اندروید اوریو بوده و ورژن 3.9 پوسته ZUI ساختار منویی آن را تشکیل می‌دهد. از امکانات رابط کاربری اختصاصی لنوو می‌توان به فرمان‌های صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی و پاسخگویی خودکار به تماس‌ها از طریق حرکات دست اشاره کرد. لازم به ذکر است چانگ چنگ (Chang Cheng)، مدیر عامل لنوو، وعده داده که به محض ارائه اندروید P از سوی گوگل، Z5 نیز امکان آپدیت به نسخه جدید اندروید را خواهد داشت.

Z5 یک گوشی دو سیم‌کارته از نوع نانو است، اما باید توجه داشته باشید که اسلات سیم‌کارت دوم و اسلات کارت حافظه، مشترک بوده و کاربر باید بین افزایش حافظه و سیم‌کارت دوم، یکی را انتخاب کند. از طرفی کاربر می‌تواند تنها از قابلیت تماس سیم‌کارت دوم استفاده کند، زیرا تنها یکی از سیم‌کارت‌ها در یک لحظه توانایی اتصال به اینترنت را دارد. همچنین امکان پذیرش دو سیم‌کارت از نوع CDMA به صورت همزمان وجود ندارد. دیگر امکانات ارتباطی Z5 عبارتند از وای-فای ac، پشتیبانی از هات‌اسپات، پورت USB Type-C و بلوتوث نسخه 5. ظرفیت باتری نیز 3,300 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده که از قابلیت شارژ سریع 15 واتی و 18 واتی برخوردار است.

Introducing Lenovo Z5

اسمارت‌فون Lenovo Z5 از 12 ژوئن (22 خرداد) وارد بازار چین خواهد شد. درباره ورود این محصول به هند و سایر بازارها، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. Z5 در مدل 64 گیگابایتی 1,299 یوان چین (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 202 دلار آمریکا) و در مدل 128 گیگابایتی 1,799 یوان (281 دلار) قیمت‌گذاری شده است. با توجه به این قیمت‌های پایین، مشخص است که لنوو در عرضه این گوشی به استراتژی مجرب "مشخصات بالا با قیمت مقرون‌به‌صرفه" روی آورده است.  

منبع : Lenovo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا