معرفی نسخه بتای اندروید P – حرکت همه‌جانبه به سوی یادگیری ماشینی

نمایش خبر

تاریخ : 1397/2/21        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، سیستم عامل Operating System ، اندروید Android

واحد خبر mobile.ir : اخیرا گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود موسوم به Google I/O 2018 چندین محصول– از جمله جی‌میل، Photos و Google Assistant – را به‌روزرسانی کرد. اما شاید مهم‌ترین خبر گوگل در این کنفرانس – که جزییات آن در روز سه‌شنبه 8 می 2018 (18 اردیبهشت 1397) در وبلاگ شرکت منتشر شد – رونمایی از پیش‌نمایش اندروید P باشد. لازم به ذکر است که نسخه پیش‌نمایش اندروید P (مخصوص توسعه‌دهندگان) ابتدا در مارچ 2018 منتشر شده بود، اما این بار گوگل با عرضه نسخه بتا، آن را در اختیار همه علاقه‌مندان قرار داده است. ده سال قبل زمانی که گوگل برای اولین بار اندروید را روی گوشی T-Mobile G1 عرضه کرد، ایده‌ای ساده و در عین حال جسورانه را در ذهن داشت: ساخت یک پلتفرم موبایلی رایگان که در دست همگان باشد.

Android P Beta Overview

امروز شاهد آن هستیم که این ایده، موفقیت چشمگیری داشته و میلیاردها نفر در سراسر دنیا از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنند. حال گوگل عنوان کرده در نسخه بتای اندروید P، تغییرات جالبی را اعمال نموده که ضمن هوشمندتر ساختن اندروید، کار با آن را ساده‌تر می‌کند. احتمالا نسخه نهایی اندروید P، در اواخر تابستان عرضه خواهد شد. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین ویژگی‌ها و تغییرات جدید اندروید:

• صرفه‌جویی در مصرف باتری

گوگل با معرفی 2 ویژگی جدید در اندروید P، مدعی شده که مصرف باتری را تا حد زیادی کاهش داده است. یکی از این دو Adaptive Battery (باتری تطبیقی) نام دارد. این قابلیت – که نتیجه همکاری گوگل با شرکت DeepMind است – توان باتری را تنها برای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌هایی که بیش از بقیه استفاده می‌شوند اولویت‌بندی کرده و مصرف باتری برای اپلیکیشن‌هایی که کاربر به ندرت از آنها استفاده می‌کند (یا هیچ‌گاه استفاده نمی‌کند) را محدود می‌کند. دیو بورک (Dave Burke)، معاون مهندسی گوگل، مدعی‌ست که در نتیجه این ویژگی جدید، تا 30 درصد از میزان بیدار شدن CPU کاسته خواهد شد.

Android P Beta Overview

اما راه‌حل دیگر اندروید P برای کاهش مصرف باتری، Adaptive Brightness (روشنایی تطبیقی) نام دارد. در حال حاضر اکثر اسمارت‌فون‌ها با داشتن سنسورهای نور محیطی، می‌توانند میزان روشنایی را در شرایط مختلف به صورت خودکار تنظیم کنند. اما جالب است بدانید Adaptive Brightness پا را یک قدم فراتر گذاشته و با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشینی به مرور زمان یاد می‌گیرد که شما در هر شرایطی تا چه حد از روشنایی را ترجیح می‌دهید. بنابراین به جای اینکه سطح روشنایی صفحه فقط بر اساس نور محیط تنظیم شود، Adaptive Brightness آن را طبق تمایلات شما تنظیم می‌کند.

• App Actions و Slices

این دو ویژگی جدید در اندروید P، به کاربر اجازه می‌دهند تا بتواند از بخش‌های مختلف سیستم عامل به قسمت‌های خاصی از اپلیکیشن‌های مورد نظر خود برود. App Actions با پیش‌بینی کردن اقدام بعدی کاربر، وی را سریع‌تر به کار بعدی می‌رساند. به عنوان مثال، فرض کنید شما هدفون را به گوشی خود وصل می‌کنید. در اینجا اندروید با پیش‌بینی اینکه شما قصد گوش دادن به موسیقی را دارید، این پیشنهاد را به شما می‌دهد که پلی‌لیست مورد علاقه خود در اپلیکیشن Spotify را باز کنید. یا کاربری را در نظر بگیرید که ابتدا به منوی اصلی رفته، سپس اپلیکیشن تلفن را باز کرده و با همسرش تماس می‌گیرد. وی این کار را چندین بار در روز انجام می‌دهد. لذا اندروید P این عمل را پیش‌بینی کرده و از همان منوی اصلی، میان‌بری را برای تماس با همسر به او نشان می‌دهد. به گفته گوگل، این میان‌برها و پیشنهادهای هوشمندانه، در بخش‌هایی مثل Launcher، انتخاب هوشمند متن (Smart Text Selection)، پلی استور، اپلیکیشن سرچ گوگل و Google Assistant به کاربر ارائه خواهند شد.

Android P Beta Overview

با این اوصاف، App Actions قابلیت جالبی به نظر می‌رسد. شاید با خودتان فکر کنید اگر این امکان فراهم باشد که در هنگام نیاز، صرفا به جای ارائه پیشنهاد و میان‌بر، بخشی از خود اپلیکیشن هم ظاهر شود بسیار کارگشا خواهد بود. مطمئنا خوشحال می‌شوید اگر بگوییم، Slices دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. به عنوان مثال اگر کلمه Lyft (نام یک شرکت حمل و نقل و مسافربری در آمریکا) را در گوگل سرچ کنید، صفحه‌ای مشابه اپلیکیشن Lyft ظاهر شده و کرایه و زمان مورد نیاز برای رفتن تا محل دلخواه‌تان را اعلام می‌کند. شما می‌توانید روی صفحه ظاهر شده کلیک کرده و با اپلیکیشن Lyft کار کنید، بدون اینکه حتی آن را باز کرده باشید. البته قابلیت Slices فعلا فقط در اپلیکیشن سرچ گوگل فعال است. ناگفته نماند، هر دو ویژگی App Actions و Slices به APIهای اختصاصی نیاز داشته و برای اینکه با اندروید P سازگار باشند، توسعه‌دهندگان مجبورند آنها را جداگانه پیاده‌سازی نمایند.

• تغییر اساسی در سیستم پیمایش

شاید بزرگ‌ترین تغییر در اندروید P، حذف دکمه‌های پیمایش اندروید باشد. سیستم پیمایش جدید تنها بر اساس نحوه حرکت انگشت روی دکمه home بوده و برای فعال کردن آن، بایستی از این مسیر اقدام شود: Settings> System> Gestures> Swipe up on home button. پس از فعال‌سازی، متوجه می‌شوید که دکمه‌های پیمایش سابق – هوم، back و اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده – دیگر وجود نخواهند داشت. در عوض، یک دکمه بلند و قرصی‌شکل (pill-shaped) درست در مرکز تشکیل شده است. همین دکمه به منزله دکمه home بوده و ضربه روی آن شما را به صفحه اصلی برده و فشار طولانی‌مدت روی آن، Google Assistant را فعال می‌کند. اگر امکان برگشت به عقب فراهم باشد، دکمه back ظاهر خواهد شد.

Android P Beta Overview

اما تغییر اساسی، در هنگام دسترسی به اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده یا حتی منوی اصلی است. با سوایپ روی دکمه home به سمت بالا، پنجره‌ای به نام Overview باز می‌شود که در آنجا اپلیکیشن‌های اخیرا بازشده این بار به شکل افقی به نمایش درآمده و با سوایپ به سمت چپ یا راست، می‌توان بین این اپلیکیشن‌ها جابجا شد. البته 5 اپلیکیشن پیش‌بینی‌شده نیز در پایین صفحه به شما پیشنهاد می‌شوند تا در حد امکان مجبور به رفتن به منوی اصلی نباشید. سوایپ مجدد روی دکمه home به سمت بالا نیز منوی اصلی را به نمایش می‌گذارد.

Android P Beta Overview

اگر مدام بین اپلیکیشن‌های مختلف جابجا می‌شوید، گوگل خبری خوبی برایتان دارد: Smart Text Selection (انتخاب هوشمندانه متن) در Overview فعال بوده و اجرای کار مورد نظر شما را آسان‌تر می‌کند. چرا که این قابلیت می‌تواند معنای متنی که انتخاب کرده‌اید را فهمیده و بر اساس آن، اقدام مناسب را پیشنهاد کند.

• راه‌کارهایی برای سلامت دیجیتال

تکنولوژی باید به کمک زندگی بیاید، نه اینکه انسان را از مسیر زندگی منحرف کند. بر پایه همین اصل، گوگل امکاناتی را در اندروید P تدارک دیده تا کاربر بتواند تعادل مطلوبی را بین زندگی و تکنولوژی ایجاد کند. جالب است بدانید یکی از تم‌های اصلی کنفرانس امسال Google I/O مسئولیت‌پذیری بود؛ به این معنی که گوگل احساس می‌کند بایستی در درک کاربران از نحوه استفاده‌ آنها از اسمارت‌فون، به آنها کمک کرده و اگر تمایل دارند کمتر از گوشی خود استفاده کنند، ابزار لازم را در اختیار آنها قرار دهد. گوگل این مفهوم را "سلامت دیجیتال" یا Digital Wellbeing می‌نامد.

یکی از این ابزارها Dashboard نام دارد. Dashboard – که نام قسمت جدیدی در منوی تنظیمات است – می‌تواند موارد زیر را به کاربر اعلام کند: مدت زمانی که کاربر صرف کار کردن با گوشی کرده، چه مدت برای استفاده از هر اپلیکیشن وقت گذاشته، در هر اپلیکیشن چه کاری انجام داده، چند بار گوشی خود را آنلاک کرده و چه تعداد نوتیفیکیشن دریافت کرده است.

فرض کنید شما از طریق Dashboard به این نتیجه می‌رسید که وقت زیادی را صرف اینستاگرام کرده و بایستی این زمان را کمتر کنید. در اینجا قابلیت جدید اندروید P به نام App Timer به کار می‌آید. با استفاده از App Timer شما می‌توانید برای هر اپلیکیشن محدودیت زمانی تعیین کنید تا بیش از حد مورد نظرتان برای آن اپلیکیشن وقت نگذارید. فرض کنیم شما مدت زمان استفاده از اینستاگرام را 30 دقیقه تعیین می‌کنید . وقتی در طول روز در مجموع 30 دقیقه با اینستاگرام کار کردید، App Timer آیکون این برنامه را به رنگ خاکستری در می‌آورد تا شما بیش از 30 دقیقه برای آن وقت صرف نکنید.

Android P Beta Overview

بخش دیگری از سلامت دیجیتال، به زمانی مربوط می‌شود که کاربر دوست ندارد هیچ ارتباطی با گوشی داشته باشد. گوگل برای این منظور حالت جدیدی از Do Not Disturb (مزاحم نشوید) را تعریف کرده است. در این حالت، اسمارت‌فون شما هیچ گونه نوتیفیکیشنی را اعلام نکرده و حتی نوتیفیکیشن‌ها روی لاک‌اسکرین هم ظاهر نمی‌شوند. گوشی کاملا به حالت سکوت رفته و در صورت دریافت تماس یا پیامک، حتی هشدار لرزشی هم حس نخواهد شد. برای سهولت در استفاده از این قابلیت، کافی‌ست گوشی را طوری روی یک سطح صاف (مثل میز) قرار دهید که نمایشگر آن در زیر قرار گیرد. با این کار گوشی به صورت خودکار به حالت Do Not Disturb می‌رود.

اگر برای خود یک زمان مشخص برای خوابیدن در شب دارید، می‌توانید ساعت مورد نظر را در قسمت Wind Down اعلام کنید تا گوشی شما در آن ساعت علاوه بر فعال کردن Do Not Disturb، تمام نمایشگر را به رنگ خاکستری درآورده و درنتیجه کار کردن با گوشی کسل‌کننده خواهد شد. همین امر باعث می‌شود کاربر گوشی را در رختخواب کنار گذاشته و زودتر بخوابد.

• میان‌بر برای بی‌صدا کردن

در قسمت Gestures در منوی تنظیمات، گزینه‌ای تحت عنوان "prevent ringing" (جلوگیری از زنگ زدن) مشاهده می‌شود. در اینجا با فشردن همزمان دکمه‌های پاور و بلندی صدا (ولوم بالا)، می‌توانید گوشی را در حالتی لرزشی یا سکوت قرار دهید. البته عادت کردن به این میان‌بر کمی دشوار به نظر می‌رسد. ظاهرا دکمه لغزنده‌ای که برای این کار در گوشی‌های OnePlus وجود دارد، بسیار راحت‌تر است.

علاوه بر موارد فوق، چند تغییر دیگر نیز مشاهده می‌شود، از جمله طراحی جدید قسمت تنظیمات سریع (Quick Settings)، روشی بهتر برای گرفتن و ویرایش اسکرین‌شات، راهی ساده‌تر برای کنترل درجه صدا و مدیریت نوتیفیکیشن‌ها به روشی آسان‌تر. در رابطه با مورد آخر باید بگوییم، مدیریت نوتیفیکیشن‌ها در اندروید P هوشمندتر شده است. به عنوان مثال، فرض کنیم شما هر روز یک سری نوتیفیکیشن مشخص دریافت می‌کنید. احتمالا برخی از این نوتیفیکیشن‌ها را بدون آنکه هیچ کاری روی آنها انجام دهید، حذف می‌کنید. اندروید P این دسته از نوتیفیکیشن‌ها را شناسایی کرده و به شما این پیشنهاد را می‌دهد که آنها دیگر به نمایش درنیایند. در پایین نوار اعلانات نیز دکمه جدیدی با نام Manage Notifications به چشم می‌خورد که لیستی از نوتیفیکیشن‌های اخیرا دریافت‌شده را به شما نشان می‌دهد. در این لیست شما این اختیار را دارید که هر کدام از نوتیفیکیشن‌هایی را که دوست ندارید غیرفعال کنید.

جدای از این امکانات، برخی بهبودها در زمینه امنیت و حریم شخصی نیز برای اندروید P ذکر شده که می‌توان به پروتکل امنیتی DNS over TLS، بک‌آپ‌های رمزنگاری‌شده، Protected Confirmations (تأییدهای محافظت‌شده) و ... اشاره کرد.

Android P Beta Overview

نسخه بتای اندروید P از 8 می (18 اردیبهشت) برای تمامی گوشی‌های Pixel قابل دریافت خواهد بود. جالب است بدانید به لطف پروژه تربل (Project Treble)، صاحبان بعضی دیوایس‌های دیگر – از جمله سونی اکسپریا XZ2، شیائومی می میکس 2S، نوکیا 7 پلاس، اوپو R15 Pro، ویوو X21، وان‌پلاس 6 و Essential PH-1 – نیز می‌توانند نسخه بتای اندروید P را دانلود و نصب کنند. برای ثبت نام گوشی Pixel خود در برنامه Android Beta Program می‌توانید از این صفحه اقدام کنید. اما اگر یکی از دارندگان سایر دیوایس‌های یادشده هستید، می‌توانید نسخه بتا را از اینجا دانلود کنید. 

منبع : Google Blog


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا