گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه نخست 2018 – رشد سالانه 26 درصدی در درآمد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، گوگل Google ، آلفابت Alphabet

واحد خبر mobile.ir : کمپانی آلفابت در روز دوشنبه 23 آوریل 2018 (3 اردیبهشت 1397) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه نخست سال 2018 منتشر کرد. طبق این گزارش، آلفابت طی اولین فصل از سال 2018، درآمدی برابر با 31.146 میلیارد دلار را کسب کرده که در مقایسه با درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (24.750 میلیارد دلار) 26 درصد رشد داشته است. روث پورِت (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت و گوگل، معتقد است که این رشد قدرتمند در درآمد، نشان از شتاب جهانی شرکت دارد. وی افزود: «ما مجموعه مشخصی از فرصت‌های هیجان‌انگیز را پیش رو داشته و رشد قدرتمندمان، این امکان را به ما می‌دهد تا با اطمینان در آنها سرمایه‌گذاری کنیم.»

Alphabet Q1 2018 Financial Report

این نظرات خوش‌بینانه در حالی عنوان می‌شود که رقبایی مثل فیس‌بوک، توییتر و اسنپ‌چت، هنوز نتایج مالی سه‌ماهه نخست 2018 را منتشر نکرده‌اند. آلفابت – به عنوان اولین کمپانی در بین شرکت‌های تبلیغاتی بزرگ که نتایج مالی فصل اول را اعلام کرده‌ – عملکردی فراتر از برآورد تحلیلگران وال‌استریت داشت و به آنها نشان داد که این کسب‌وکار تبلیغاتی آنلاین، چگونه موفق شد در آشفته‌بازارِ جنجال‌ها بر سر حریم خصوصی کاربران و نشر اخبار کذب، عملکرد مثبتی را از خود به نمایش بگذارد.

سود عملیاتی آلفابت در سه‌ماهه اخیر تقریبا 7 میلیارد دلار و حاشیه سود نیز 22 درصد اعلام شده است. آلفابت سود خالص شرکت را 9.4 میلیارد دلار گزارش کرده که معادل 13.33 دلار در هر سهم خواهد بود، در حالی که تحلیلگران سود هر سهم را 9.3 دلار تخمین زده بودند. این اختلاف نسبتا زیاد به دلیل تغییری‌ست که آلفابت در شیوه حسابداری خود ایجاد کرده، به این ترتیب که عایدی‌های حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها (مثل سهمی که گوگل از Uber دارد) نیز در این گزارش لحاظ شده است. سهام آلفابت در روز دوشنبه در معاملات بعد از ساعات اداری، در ابتدا 4 درصد بالا رفت ، اما طولی نکشید که مجددا به همان قیمت قبلی بازگشت. ناگفته نماند نرخ مالیاتی مؤثر در فصل اخیر 11 درصد بوده، و طی یک سال اخیر، بیش از 11 هزار نیرو به پرسنل آلفابت اضافه شده و مجموع کارکنان این شرکت عظیم در سراسر دنیا به 85,050 نفر افزایش یافته است.

Alphabet Q1 2018 Financial Report

همانطور که انتظار می‌رود، عمده درآمد آلفابت از گوگل به دست می‌آید. به گفته مسئولین گوگل، جست‌وجوی موبایلی و موفقیت در کسب‌وکار استریم ویدئو در یوتیوب، بیش از سایر بخش‌ها در درآمد شرکت مؤثر بوده‌اند. مجموع درآمد گوگل در فصل اخیر 30.996 میلیارد دلار اعلام شده که 26.642 میلیارد دلار آن از راه تبلیغات به دست آمده و بقیه آن – که شامل تولید و فروش محصولات سخت‌افزاری مثل گوشی‌های پیکسل و اسپیکرهای Home می‌شود – برابر با 4.354 میلیارد دلار عنوان شده است. البته این نکته را باید اضافه کنیم که 24 درصد از درآمد تبلیغاتی گوگل (معادل 6.288 میلیارد دلار) در فصل اخیر، صرف "هزینه‌های خرید ترافیک" یا TAC شده است.

به جز گوگل – که مهم‌ترین بخش شرکت آلفابت محسوب می‌شود – این کمپانی بزرگ ردیف درآمدی دیگری تحت عنوان "ریسک‌های دیگر" (Other Bets) دارد که شرکت‌هایی مثل Waymo (تولیدکننده اتومبیل‌های خودران)، Verily (سازمان تحقیقاتی آلفابت در زمینه مطالعه علوم زیستی) و Google Fiber (سرویس اینترنت پرسرعت گوگل) را در بر می‌گیرد. به گفته روث پورت، عمده درآمد این بخش را Verily و Google Fibers به دست می‌آورند. اما کسب‌وکارهای گروه Other Bets در این فصل، فقط 150 میلیون دلار برای شرکت درآمدزایی کردند که نه تنها سودی را برای آلفابت به همراه نداشت، بلکه زیانی 571 میلیون دلاری را نیز به این شرکت تحمیل کرد. البته همین خبر هم برای آلفابت امیدوارکننده است، چرا که زیان Other Bets در مدت مشابه سال گذشته، 703 میلیون دلار گزارش شده بود.

أGoole Waymo

یکی دیگر از تغییرات آلفابت در ارائه نتایج مالی این فصل، انتقال برند Nest (تولیدکننده وسایل خانه هوشمند) از ردیف Other Bets به زیرمجموعه سخت‌افزاری گوگل بود. آلفابت هیچ‌گاه جزییات مربوط به درآمد کمپانی Nest را فاش نکرده، اما تغییرات ایجادشده در نحوه ارائه گزارش مالی این شرکت، این امکان را فراهم کرده تا بتوان به نتایج مالی این کسب‌وکار در سال گذشته پی برد. به نظر می‌رسد درآمد Nest در سه‌ماهه نخست سال 2017 چیزی حدود 112 میلیون دلار بوده و طی آن مدت، زیانی معادل 284 میلیون دلار را به همراه داشته است. به رغم این زیان‌دهی، شاهد آن بودیم که ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، طی ویدئو کنفرانس روز دوشنبه با تحلیلگران، وضعیت کسب‌وکار Nest را مثبت ارزیابی نموده و یادآور شده که دیوایس‌های فروخته‌شده با برند Nest در سال 2017، از مجموع فروش این برند در سال‌های 2016 و 2015 بیشتر بوده است.

أGoole Nest

درست است که نتایج مالی اخیر، رشدی قابل توجه در درآمد آلفابت را نشان می‌دهد، اما این شرکت هم با مشکلات خاص خود مواجه است. به عنوان مثال، نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی آنلاین و خطراتی که وضع قوانین جدید ممکن است آلفابت را تهدید کند، موجب شده تا ارزش سهام این کمپانی طی سه‌ماهه اخیر حدود 9 درصد کاهش یابد. چندی است که به دنبال رسوایی مربوط به سوءاستفاده مؤسسه کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک، این شرکت زیر ذره‌بین قرار گرفته و گوگل نیز بیم آن را دارد که به سرنوشت فیس‌بوک دچار شود. حتی ممکن است قوانین جدید اتحادیه اروپا در حوزه حریم خصوصی – که قرار است از ماه آینده اجرا شود – کسب‌وکار گوگل را تحت تأثیر قرار دهد.  

منبع : Alphabet