تمام انرژی مصرفی اپل از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1397/1/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوستدار محیط زیست Environment Friendly ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : دو سال پیش بود که اپل میزان استفاده از انرژی‌های پاک در کسب‌وکار جهانی خود را 93 درصد اعلام کرده بود. حال، پس از سال‌ها تلاش برای تحقق رویای استفاده 100 درصدی از انرژی‌های پاک، این کمپانی صاحب‌نام سرانجام به هدف خود رسید و در روز دوشنبه 9 آوریل 2018 (20 فروردین 1397) اعلام کرد که در حال حاضر تمام انرژی مورد نیاز کسب‌وکار این شرکت در سراسر دنیا از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود. این دستاورد، خرده‌فروشی‌ها، اداره‌ها، مراکز داده و تأسیسات اپل در 43 کشور (از جمله آمریکا، انگلیس، چین و هند) را شامل می‌شود. چندین سال است که اپل از طریق خرید اوراق قرضه انرژی سبز و دیگر سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر در زنجیره تأمین و زیرساخت‌های فیزیکی خود، به دنبال این هدف بزرگ بوده است.

Apple Global Facilities Powered with 100 Percent Renewable Energy

23 شریک از شرکای اپل – از جمله کمپانی‌های Pegatron و Quanta Computer – نیز متعهد شده‌اند که محصولات اپل را با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید کنند. به گفته تیم کوک، مدیر عامل اپل، شرکت به این اصل متعهد است که وقتی دنیا را ترک می‌کنیم، باید وضعیت آن نسبت به زمانی که آن را یافتیم، بهتر شده باشد. وی می‌گوید: «پس از سال‌ها کار سخت، مفتخریم که به این مرحله چشمگیر از پیشرفت رسیده‌ایم.» تیم کوک در ادامه با اشاره به وابسته بودن آینده به انرژی‌های تجدیدپذیر، از برنامه اپل برای بازنگری در مواد مورد استفاده در محصولات، نحوه بازیافت، تأسیسات و همکاری با تأمین‌کنندگان سخن گفت تا از این طریق شرکت بتواند منابع جدید و خلاقانه‌ای از انرژی‌های تجدیدپذیر را پایه‌گذاری کند.

اما آیا واقعا 100 درصد انرژی مورد نیاز اپل، از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شود؟ پاسخ منفی‌ست. به عنوان مثال، برخی از تأمین‌کنندگان اپل در چین و یا آن دسته از تأسیسات شرکت که به انرژی پاک دسترسی ندارند، نمی‌توانند تماما با منابع تجدیدپذیر کار کنند. به عنوان مثالی دیگر، فروشگاه‌های اپل را در نظر بگیرید که به شبکه برق شهری متصل هستند. نمی‌توان ادعا کرد که همه انرژی مورد نیاز این اماکن از انرژی‌های پاک به دست آمده، زیرا وقتی جریان برق وارد شبکه توزیع می‌شود، دیگر نمی‌توان درباره منبع یا پاک بودن آن اظهار نظر کرد. پس مطمئنا بخشی از انرژی استفاده‌شده در مجموعه اپل، از سایر منابع – مثل سوخت‌های فسیلی – حاصل می‌شود.

برای حل این مشکل، اپل با سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر، خود دست به تولید انرژی‌های پاک زده تا آن بخش از انرژی مصرفی خود را که از سوخت‌های فسیلی حاصل شده، جبران نموده و مطمئن شود که 100 درصد انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند (مثل "اپل پارک" که 100 درصد انرژی مورد نیازش را از پنل‌های خورشیدی و گاز طبیعی به دست می‌آورد). علاوه بر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، اپل از تکنولوژی‌های نوظهوری چون پیل‌های سوختی بیوگاز، سیستم‌های برق‌آبی میکرو و فناوری‌های جدید در زمینه ذخیره‌سازی انرژی نیز کمک گرفته است.

Apple Global Facilities Powered with 100 Percent Renewable Energy

در حال حاضر، اپل 25 پروژه عملیاتی برای تولید انرژی تجدیدپذیر در سراسر دنیا دارد که مجموع ظرفیت تولید برق این شرکت را به 626 مگاوات می‌رساند. جالب است بدانید تنها در سال 2017، حدود 286 مگاوات برق در نیروگاه‌های خورشیدی اپل تولید شد که بیشترین میزان برق تولیدشده توسط اپل در یک سال، به شمار می‌رود. در کنار این 25 پروژه فعال، 15 پروژه دیگر نیز در دست احداث هستند که پس از تکمیل، بیش از 1.4 گیگاوات انرژی پاک و تجدیدپذیر را در اختیار 11 کشور مختلف قرار خواهند داد.

رویکرد دیگر اپل، خرید "گواهی‌های انرژی تجدیدپذیر" یا REC است؛ REC یک کالای اقتصادی قابل معامله است که پاک بودن منبع انرژی را برای خریدار آن، تضمین می‌کند (می‌توان آن را نقطه مقابل "مالیات کربن" دانست).

اپل مدعی‌ست که رویکردش در قبال انرژی‌های پاک با سایر کمپانی‌ها، تفاوت اساسی دارد. در وهله اول، اپل خود به دنبال سرمایه‌گذاری و ساخت پروژه‌های انرژی بوده و دو سوم انرژی مورد نیاز خود در سراسر دنیا را از این راه به دست می‌آورد. بنا بر آنچه در گزارش 58 صفحه‌ای اپل موسوم به "گزارش مسئولیت محیط‌زیستی" (منتشرشده در سال گذشته) آمده، در مواردی که تولید انرژی توسط اپل امکان‌پذیر نبوده، این شرکت اقدام به امضای قراردادهای درازمدت برای خرید انرژی تجدیدپذیر نموده و از پروژه‌های محلی و جدید که با اصول تأمین انرژی اپل همسو بوده، پشتیبانی کرده است.

اپل در پی آن است که انرژی مورد نیاز برای همه بخش‌های کسب‌وکارش را به معنای واقعی کلمه، تماما از منابع تجدیدپذیر تأمین کند، اما با توجه به وابستگی به شبکه‌های برق سراسری، سلطه تولیدکنندگان انحصاری برق در برخی مناطق و موانع پیش روی تولید انرژی در کشورهایی مثل چین، این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. اما اپل قول داده که با بیشترین سرعت ممکن، به سوی این هدف حرکت خواهد کرد.

Apple Global Facilities Powered with 100 Percent Renewable Energy

در بیانیه مطبوعاتی اپل، آمار و جزییات فراوانی در رابطه با تولید انرژی توسط این شرکت ذکر شده که گاه‌شمار اپل در تعهد این کمپانی برای مبارزه با تغییر اقلیم را به خوبی توضیح می‌دهد؛ موضوعی که تیم کوک قبلا هم درباره آن اظهار نظر کرده بود. مدیر عامل اپل، با اعتراض به تصمیم ترامپ، مخالفت خود با خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس در سال 2017 را بارها اعلام کرد. وی در سال 2014، به سرمایه‌گذاران اپل گفته بود که اگر تعهد این شرکت به انرژی‌های پاک را جدی نگرفته و هزینه‌ کردن شرکت برای این پروژه‌ها را زیر سؤال ببرند، بهتر است سهام خود را به قیمت ارزان بفروشند. همچنین، هفته پیش بود که اپل با طرح پیشنهادی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برای لغو "برنامه انرژی پاک" (Clean Power Plan) مخالفت کرد و آن را به تعویق انداخت.

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که به گفته اپل، از سال 2014 تمام انرژی مورد نیاز مراکز داده این کمپانی از راه انرژی‌های تجدیدپذیر فراهم شده است. بنابر آنچه در بیانیه مطبوعاتی اخیر آمده، از سال 2011 تا کنون، پروژه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اپل، تا 54 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای تأسیسات این شرکت در سراسر جهان کاسته و از ورود حدود 2.1 میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن به جو زمین، جلوگیری کرده است. 

منبع : Apple


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا