پتنت ال‌جی برای دیوایس تاشو با 2 نمایشگر، 2 باتری، 2 دوربین و 2 جک هدفون

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/1/19        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، صفحه نمایش Display ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : به نظر می‌رسد سیر تکاملی اسمارت‌فون‌های تاشدنی بالاخره پس از سال‌ها به بار نشسته است. تولیدکنندگان مطرح گوشی‌های هوشمند، مثل سامسونگ و اپل، در حال کار کردن روی چنین طرح‌هایی بوده و هواوی و ال‌جی نیز به این موج پیوسته‌اند. هفته گذشته بود که هواوی از طراحی یک اسمارت‌فون تاشو با نمایشگری انعطاف‌پذیر خبر داد. کمپانی ال‌جی نیز در سال 2018 موفق به ثبت چندین پتنت در زمینه گوشی‌های تاشو شده و به عنوان نمونه، در اوایل فوریه از پتنتی برای یک اسمارت‌فون تاشو با سه نمایشگر رونمایی کرد. اما اخیرا پتنت جدیدی در این زمینه به نام ال‌جی در پایگاه WIPO (سازمان جهانی مالکیت معنوی) به ثبت رسیده است. در ادامه بیشتر با اختراع جدیدی ال‌جی آشنا می‌شویم.

LG Foldable Smartphone with Two Screen and Two Battery Patent

در 28 سپتامبر 2016 (7 مهر 1395) ال‌جی درخواست این پتنت را به WIPO ارائه نمود و پس از گذشت حدود یک سال و شش ماه، سرانجام در روز پنجشنبه 5 آوریل 2018 (16 فروردین 1397) پایگاه WIPO این پتنت را تحت عنوان "پایانه موبایلی" یا mobile terminal به نام ال‌جی منتشر کرد. این پتنت، اسمارت‌فونی را با دو نمایشگر، دو باتری و دو جک هدفون توصیف می‌کند. هر دو نمایشگر، خمیده بوده و لذا امکان نمایش نوتیفیکیشن‌هایی مثل ساعت، تاریخ، تماس‌ها و پیام‌های ورودی، باتری و ... در لبه نمایشگرها فراهم خواهد بود.

در واقع این اسمارت‌فون از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. طرح‌های مختلفی از این ایده در پتنت به نمایش درآمده، اما در تمام موارد، هر دو قسمت دستگاه از طریق دو لولا در بالا و پایین به هم متصل شده‌اند. بنابر آنچه در متن پتنت آمده، نمایشگرها می‌توانند یا در بخش درونی دستگاه کار گذاشته شوند و یا در بخش بیرونی آن، اما بیشتر شکل‌های منتشر شده، نمایشگرها را در بخش بیرونی به تصویر کشیده‌اند. از دیدگاه فنی هم این کار آسان‌تر است، چرا که در این صورت زاویه چرخش بیشتر خواهد بود. البته وجود نمایشگرها در بیرون دستگاه، محافظت از آنها در برابر خط و خش و ضربه را سخت‌تر می‌کند.

LG Foldable Smartphone with Two Screen and Two Battery Patent

بسته به زاویه بین دو نمایشگر، عملکرد دستگاه می‌تواند تغییر کند. در حالت کاملا باز (زاویه 180 درجه)، می‌توان هر دو نمایشگر را ادغام کرد و از آن به عنوان یک نمایشگر بزرگ استفاده نمود. به محض اینکه کمی دستگاه را تا کنیم، نمایشگرها می‌توانند مستقل از هم عمل کرده و محتواهای متفاوتی را نشان دهند. پس دو نفر می‌توانند به طور همزمان، دو کاربری متفاوت از این دستگاه را تجربه کنند. نکته جالب آنکه این دو نمایشگر می‌توانند حالت "کتاب" را برای کاربر شبیه‌سازی کنند؛ وقتی کاربر در حال خواندن متنی در نمایشگر اول بوده و ادامه متن را در نمایشگر دوم می‌خواند، گویا از یک صفحه کتاب به صفحه بعدی رفته است.

جالب است بدانید، با وجود اینکه درخواست این پتنت در سال 2016 به WIPO ارائه شده بود، ال‌جی از تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر اول، صحبت می‌کند. هر دو قسمت دستگاه، دوربین دیجیتال مخصوص به خود را دارد (دوربین در نمایشگر دوم از نوع دوگانه یا سه بُعدی خواهد بود). همچنین، هر دو قسمت از یک باتری مجزا برخوردارند و این نخستین باری‌ست که ایده دو باتری برای یک دیوایس تاشو مطرح می‌شود. مطمئنا اسمارت‌فونی که دارای 2 باتری باشد، به طور اختصاصی برای علاقه‌مندان به بازی، تماشای ویدئو و کاربردهای چندرسانه‌ای تولید خواهد شد. به نظر می‌رسد این ایده ال‌جی، نقطه مقابلی باشد برای ایده اسمارت‌فونی که سامسونگ در پتنت دسامبر 2017 خود معرفی کرده بود.

یکی از نکات جالب این پتنت، آن است که هر دو قسمت دستگاه، جک هدفون مجزای خود را دارند. همین امر، تماشای دو ویدئوی مختلف توسط دو کاربر را ممکن می‌سازد. وجود 2 جک هدفون باعث می‌شود کاربران استقلال بیشتری داشته و بتوانند بدون ایجاد مزاحمت برای کاربر دیگر، از دستگاه استفاده کنند. به عنوان مثال، در حالی که یک کاربر در حال گوش دادن به موسیقی یا برقراری تماس است، کاربر دیگر می‌تواند به تماشای ویدئو یا چک کردن ای‌میل خود مشغول باشد.

LG Foldable Smartphone with Two Screen and Two Battery Patent

نکته قابل تأمل در آنجاست که نام "موبایل" در عنوان این پتنت، آن را به اسمارت‌فون‌ها محدود نمی‌کند، زیرا این تکنولوژی می‌تواند در تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، پلیرهای چندرسانه‌ای و یا حتی پوشیدنی‌ها، مورد استفاده قرار بگیرد.

همانطور که در ابتدای خبر هم ذکر شد، به جز ال‌جی، کمپانی‌های متعددی – از جمله اپل، سامسونگ، هواوی و مایکروسافت – در حال کار کردن روی ایده اسمارت‌فون‌های تاشو بوده‌اند، اما تاکنون محصول قابل‌توجهی در این زمینه به تولید نرسیده است. البته زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که اسمارت‌فون تاشوی سامسونگ با نام احتمالی Galaxy X در اوایل سال 2019 رونمایی خواهد شد.  

منبع : WIPO