Vivo از فناوری Super HDR می‌گوید – نورپردازی بهتر با کمک هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : دوربین Camera ، تصویربرداری Imaging ، دامنه دینامیک بالا HDR (High Dynamic Rang) ، گوشی هوشمند Smartphone ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : Vivo جزو آن دسته از برندهایی‌ست که در صنعت اسمارت‌فون، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و در تلاش بوده تا با ایده‌های خلاقانه خود، یک سر و گردن بالاتر از رقبا باشد. تعبیه حسگر اثر انگشت در زیر لایه نمایشگر در گوشی Vivo X20 Plus UD و عملی کردن ایده دوربین جلوی متحرک در گوشی مفهومی Vivo Apex، دو نمونه از خلاقیت‌های این کمپانی در طراحی اسمارت‌فون‌ها به شمار می‌روند. لذا می‌توان برند Vivo را جزو معدود سازندگانی قلمداد کرد که قدرت تصمیم‌گیری برای نحوه ساخت نسل آینده گوشی‌های اندرویدی را داراست. اما اخیرا کمپانی Vivo با ابداع پلتفرمی جدید در عکاسی تحت عنوان Super HDR، نشان داد که علاوه بر سخت‌افزار، در جنبه‌های نرم‌افزاری نیز می‌تواند صاحب نظر باشد.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

کمپانی Vivo در روز سه‌شنبه 13 مارچ 2018 (22 اسفند 1396) طی یک رویداد رسانه‌ای که در چین برگزار شد، از توسعه پلتفرم جدیدی برای عکاسی – با کمک هوش مصنوعی – به نام Super HDR خبر داد. پس از موفقیت قبلی این کمپانی در عکاسی با نوردهی از پشت، این بار Vivo قصد دارد فناوری Super HDR را به دنیای عکاسی معرفی کند که شامل تشخیص خودکار صحنه برای گرفتن عکس‌های واضح‌تر، با رنگ‌های بهتر، جزییات بیشتر و توناژ بهتر است.

به گفته Vivo، فناوری Super HDR همان اصول HDR (عکاسی با دامنه دینامیکی بالا) را دنبال می‌کند، با این تفاوت که برای حل مشکل کنتراست کردن توناژهای بسیار تاریک و روشن در یک عکس، فریم‌های بیشتری را ادغام می‌کند.

طبق ادعای Vivo، دامنه دینامیکی Super HDR می‌تواند به 14 ای‌وی (EV) هم برسد. گفتنی‌ست EV کوتاه‌شده Exposure Value بوده و میزان نوردهی را نشان می‌دهد. تنها با یک فشار دکمه شاتر، فناوری Super HDR می‌تواند تا 12 فریم را ثبت کند، که به طور چشمگیری از تعداد فریم‌های قابل ثبت در تکنولوژی کنونی HDR بیشتر است. همین امر، گزینه‌های تصویری بیشتری را برای ادغام فراهم می‌کند تا بدین‌وسیله بتوان تمام قسمت‌های عکس نهایی را به شکل کامل نورپردازی کرد.

تصاویر HDR معمولی، تا حدی غیرطبیعی به نظر می‌رسند. برای حل این مشکل، Super HDR خود را با صحنه‌های مختلف و خصوصیات مربوط به دامنه دینامیکی آنها تطبیق داده و با انتخاب و ادغام فریم‌ها، به شکل مطلوبی جزییات مربوط به هایلایت‌ها و سایه‌های عکس را رندر می‌کند. سپس، سایه‌ها را بهینه‌سازی می‌کند تا هایلایت‌ها و سایه‌های پیچیده عکس، متعادل و طبیعی به نظر برسند.

ممکن است در عکاسی با فناوری HDR معمولی، نورپردازی، به خاطر اولویت داشتن روشنائی کل عکس، فدای شخصی که در فوکوس است شود اما در Super HDR این نقص برطرف شده و اطمینان از وضوح و روشن بودن کافی شخص، در دستور کار قرار می‌گیرد. Vivo مدعی شده که Super HDR با به کارگیری "تشخیص صحنه هوشمند"، بین نورپردازی شخص و پس‌زمینه تعادل برقرار کرده و حسی طبیعی را خلق می‌کند.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

Super HDR با بهره‌گیری از الگوریتم‌های پیچیده هوش مصنوعی، خود را با شرایط مختلف تطبیق می‌دهد. لحظه‌ای که دکمه شاتر فشار داده می‌شود، هوش مصنوعی صحنه را شناسایی می‌کند تا بدین ‌وسیله استراتژی ایده‌آل برای نوردهی را تعیین نموده و بر همین اساس فریم‌های مناسب برای ادغام را انتخاب کند. طبق ادعای Vivo، حاصل این پروسه، عکسی طبیعی است که گویی از دریچه چشم انسان گرفته شده است.

در حال حاضر، قضاوت درباره فناوری جدید Vivo و میزان مؤثر بودن این فناوری هنوز زود است. اما عکس‌هایی که Vivo در وب‌سایت خود منتشر کرده و مدعی شده که آنها با فناوری Super HDR گرفته شده‌اند، بسیار چشمگیر و باکیفیت‌اند. در ادامه، چند مورد از مزایای فناوری Super HDR (در کنار تصاویر یادشده) بیان می‌شوند.

1- قابلیت تطبیق بالا

با توجه به دامنه دینامیکی گسترده‌تر (تا 14 ای‌وی)، Super HDR می‌تواند عکس‌هایی با سناریوهای نورپردازی بیشتر به دست دهد، حتی در شرایط نامطلوب. به عنوان مثال، در منظره زیر، علی‌رغم نورپردازی از پشت و کنتراست بالا، جزییات مربوط به سنگ، علف‌ها، کوه‌ها و ابرها به‌خوبی مشهود است.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

2- انتخاب نوردهی، به شیوه هوشمند و دقیق

امکان برداشت تا 12 فریم، موجب شده تا Super HDR، گزینه‌های روشنایی بیشتری را برای انتخاب هوشمند فریم‌ها در اختیار داشته باشد تا از این طریق بتواند تمام قسمت‌های عکس را به‌درستی نورپردازی کند. همین امر باعث حفظ کنتراست طبیعی تصویر می‌شود. به عنوان نمونه، حفظ کنتراست طبیعی برای برجسته کردن مشخصات عکس زیر، نکته‌ای کلیدی به شمار می‌رود.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

3- شناسایی هوشمند

وقتی می‌گوییم تشخیص صحنه در Super HDR به پشتوانه هوش مصنوعی انجام می‌شود، منظورمان آن است که هر قسمت از عکس، قابلیت شناسایی و ایزوله شدن برای پردازش را دارد تا به این ترتیب حتی عکس‌های پیچیده نیز ، به شکل بی‌نقص گرفته شوند. در عکس زیر، این قدرت هوش مصنوعی است که می‌تواند شکل‌های منحصر‌به‌فرد این سنگ‌ها، خزه‌ها، امواج و ابرها را به طور کامل شناسایی و آنها را نورپردازی کند.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

4- عکس‌های طبیعی

هایلایت‌ها و سایه‌های یک صحنه در هنگام ادغام فریم‌ها توسط Super HDR مجددا سازماندهی و بهینه‌سازی می‌شود و در نتیجه توناژهای طبیعی‌تری به دست می‌آیند. این کار باعث می‌شود عکس نهایی طوری طبیعی جلوه کند که انگار همان صحنه‌ای‌ست که با چشم انسان رؤیت می‌شود. به عنوان مثال، در تصویر زیر که با فناوری Super HDR گرفته شده، علی‌رغم اینکه خورشید و چتر، شرایط نوری صحنه را پیچیده کرده‌اند، مشاهده می‌کنید که نورپردازی زوج جوان بسیار واضح و طبیعی است. لازم به ذکر است که اگر همین عکس با دوربین دیگری گرفته می‌شد، با توجه به نوردهی خورشید از پشت، افراد حاضر در عکس بسیار تاریک دیده شده و یا پس‌زمینه به طور کامل محو و نامشخص دیده می‌شد.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

5- پرتره‌هایی با نورپردازی عالی

به گفته Vivo، فناوری Super HDR بهترین نوع روشنایی را برای فردی که در عکس حاضر است، اولویت‌بندی کرده و نوردهی پس‌زمینه را تنظیم می‌کند تا پرتره‌ای طبیعی و مطلوب به دست آید. در پرتره زیر، بهینه‌سازی نور برای دختر و ایجاد روشنایی مکمل آسمان و گل‌ها، به برجسته‌سازی وی در عکس کمک کرده و یک پرتره با روشنایی کامل را به دست می‌دهد.

Introducing vivo AI Powered Super HDR Technique

متأسفانه Vivo به این نکته اشاره نکرده که Super HDR در کدام اسمارت‌فون به کار گرفته خواهد شد، اما برخی گزارش‌ها از چین حاکی از آنند که این فناوری برای نخستین بار در اسمارت‌فون Vivo Apex دیده خواهد شد. گفته می‌شود که تولید انبوه این گوشی از اواسط سال 2018 آغاز خواهد شد.  

منبع : Vivo


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا