MWC 2018: معرفی Helio P60 – جدیدترین چیپ‌ست مدیاتک با قابلیت‌های هوش مصنوعی

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : مدیاتک MediaTek ، پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، هلیو پی 60 Helio P60

واحد خبر mobile.ir : کمپانی مدیاتک در روز دوشنبه 26 فوریه 2018 (7 اسفند 1396)، در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC 2018) در بارسلونای اسپانیا، از جدیدترین چیپ‌ست خود با نام Helio P60 رونمایی کرد. طبق سنت مدیاتک در نامگذاری تراشه‌ها، P60 به خانواده P، یعنی چیپ‌ست‌های رده میانی این شرکت، تعلق دارد. مدیاتک – که سابقه خوبی در تولید این نوع چیپ‌ست‌ها دارد – طی چند سال اخیر با طراحی و تولید تراشه‌های پرچمدار در خانواده Helio X (از جمله X27 ،X25 ،X23 ،X20 و X30)، شانس خود را در رده بالای بازار هم امتحان کرد، اما در نوامبر 2017 بود که این کمپانی تایوان، از استراتژی خود برای برگشت به رده میانی خبر داد. با نگاهی به مشخصات Helio P60، متوجه می‌شویم که این استراتژی ظاهرا به مرحله عمل وارد شده است.

Introducing Mediatek Helio P60 Chipset

Helio P60 یک چیپ‌ست 8 هسته‌ای‌ست. این چیپ‌ست – که بر اساس معماری big.LITTLE شرکت ARM ساخته شده – مشتمل بر 4 هسته پردازشی قدرتمند (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A73) و 4 هسته پردازشی ضعیف‌تر (منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53) بوده و سرعت کلاک هر 8 هسته، 2 گیگاهرتز اعلام شده است. واحد پردازش گرافیکی این چیپ‌ست نیز Mali-G72 MP3 نام دارد که حداکثر سرعت آن 800 مگاهرتز است. طبق ادعای کوالکام، عملکرد CPU و GPU در Helio P60 نسبت به P23 و P30 تا 70 درصد بهبود یافته است. این ارتقا، مدیون قوی‌تر شدن هسته‌های CPU و به‌روزرسانی کردن GPU است.

Helio P60 با استفاده از لیتوگرافی 12 نانومتری FinFET شرکت TSMC ساخته شده و کم‌مصرف‌ترین تراشه سری P تاکنون محسوب می‌شود. طبق ادعای مدیاتک، Helio P60 در مقایسه با P23، در مجموع 12 درصد و در هنگام اجرای تسک‌های بسیار سنگین (مثل بازی‌های سه بعدی) تا 25 درصد کم‌مصرف‌تر است. به لطف بهره‌گیری از مواردی چون تکنولوژی CorePilot 4.0 (انحصاری مدیاتک)، مدیریت حرارتی، مانیتورینگ تجربه کاربری و EAS (زمان‌بندیِ انرژی آگاه)، بار پردازشی بین 8 هسته تقسیم شده و در نتیجه حتی در انجام سنگین‌ترین محاسبات هم، شاهد عملکرد بهینه و حفظ انرژی خواهیم بود. البته این صرفا ادعای مدیاتک بوده و بایستی در عمل ثابت شود.

Introducing Mediatek Helio P60 Chipset

شاید جالب‌ترین بخش Helio P60، قابلیت‌های آن در حوزه هوش مصنوعی باشد. مدیاتک از وجود یک "واحد پردازش هوش مصنوعی چند هسته‌ای" (multi-core AI processing unit) خبر داده که امکان قابلیت‌هایی چون تشخیص چهره، شناسایی شئ و صحنه و عملکرد بر اساس رفتار کاربر را فراهم می‌کند. به گفته مدیاتک، میزان صرفه‌جویی "واحد پردازش هوش مصنوعی" (APU)، حدود 2 برابرِ صرفه‌جویی GPU عنوان شده و سرعت عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی در این تراشه را به 280GMAC بر ثانیه (Giga Multiply-Accumulates) می‌رساند.

مدیاتک همچنین از وجود تکنولوژی انحصاری دیگری با نام NeuroPilot خبر داده است. معماری پردازشی مبتنی بر هوش مصنوعیِ این تکنولوژی، به شکل یکپارچه در عرض CPU، GPU و APU تراشه کار کرده و عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به حداکثر می‌رساند.

کیت توسعه نرم‌افزارِ NeuroPilot با رابط برنامه‌نویسی Android NNAPI سازگار بوده و از چارچوب‌های متداول هوش مصنوعی نظیر TensorFlow، TF Lite، Caffe و Caffe2 پشتیبانی می‌کند. همین امر در توسعه اپلیکیشن‌های نوآورانه در حوزه هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند. با توجه به اینکه مدیاتک از شرکای ONNX (تبادل شبکه عصبی باز) محسوب می‌شود، قصد دارد در نیمه دوم سال 2018، پشتیبانی از اکوسیستم ONNX را در چیپ‌ست P60 فراهم کند تا بدین وسیله، دست توسعه‌دهندگان برای طراحی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی بازتر باشد. لازم به ذکر است ONNX نام یک اکوسیستم هوش مصنوعی متن‌باز است که در سپتامبر 2017 توسط فیس‌بوک و مایکروسافت برای تبادل مدل‌های مبتنی بر deep learning مابین فریم‌ورک‌های مختلف ساخته شد.

Introducing Mediatek Helio P60 Chipset

چیپ‌ست Helio P60 از یک دوربین 32 مگاپیکسلی و یا سیستم 2 دوربینه‌ای متشکل از سنسورهایی تا 20 و 16 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. البته شاید هیچ‌گاه شاهد استفاده از دوربین 32 مگاپیکسلی روی یک اسمارت‌فون میان‌رده نباشیم، اما این سقف جدید ارائه‌شده از سوی مدیاتک است. جالب است بدانید، در Helio P60، سه پردازنده سیگنال دیجتال (ISP) برای دوربین در نظر گرفته شده است. به گفته مدیاتک، وجود این سه ISP باعث می‌شود در سیستم‌های 2 دوربینه، تا 18 درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. در نتیجه ترکیب تکنولوژی پیشرفته دوربین و APU در این تراشه، امکانات فراوانی در زمینه هوش مصنوعی و تصویربرداری فراهم خواهد شد، از جمله زیباسازی بی‌درنگ تصاویر، اعمال پوشش‌ها یا overlayهای خلاقانه به صورت بی‌درنگ روی تصاویر، افزایش سرعت کارایی‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی و ... .

از لحاظ امکانات ارتباطی، Helio P60 به مودمی که شرکت سازنده آن را 4G LTE WorldMode می‌نامد همراه با استاندارد VoLTE دوگانه و تکنولوژی آنتن هوشمند TAS 2.0 مجهز شده است. به گفته مدیاتک، این تکنولوژی می‌تواند کیفیت سیگنال بهینه و پایدار را با صرف پایین‌ترین انرژی به کاربران ارائه کند. گفتنی‌ست، نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به چیپ‌ست جدید Helio P60 از اوایل سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، وارد بازار خواهند شد.

Introducing Mediatek Helio P60 Chipset

در پایان، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اخیرا شاهد پدیده جالبی در صنعت اسمارت‌فون هستیم؛ به این ترتیب که از یک سو پرچمدارهایی چون آیفون X و گلکسی اس9 قیمت‌ها را بالا برده و از سوی دیگر، اسمارت‌فون‌های میان‌رده، ضمن افزایش توان و مشخصات خود، در همان رده قیمت پایین، باقی مانده‌اند. این حالت، ژانر کاملا جدیدی از گوشی‌های هوشمند را در سال 2018 ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب که قدرت عملکرد و ویژگی‌هایی در سطح پیشرفته با قیمت‌هایی در سطح میانی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت؛ همان ژانری که مدیاتک آن را "پیشرفته جدید" (New Premium) می‌نامد و تراشه Helio P60 نیز در گوشی‌های همین ژانر به کار گرفته خواهد شد. جالب است بدانید که به اذعان شرکت‌های سازنده، هرچند که گوشی‌های پرچمدار به عنوان ستاره محصولات بزرگنمایی می‌شوند، اما این گوشی‌های میان‌رده و مقرون‌به‌صرفه هستند که بیشترین فروش را نصیب کمپانی‌ها می‌کنند.  

منبع : MediaTek


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا