گزارش OpenSignal از وضعیت 4G در سه‌ماهه پایانی 2017 – شرقی‌ها در پوشش و سرعت 4G سرآمدند

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/3        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل چهارم 4G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network ، آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir : کمپانی OpenSignal – فعال در زمینه رصد میزان پوشش ارتباطات بی‌سیم – در روز سه‌شنبه 20 فوریه 2018 (1 اسفند 1396) گزارش خود را از وضعیت شبکه جهانی 4G LTE طی سه‌ماهه پایانی سال 2017 منتشر کرد. اطلاعات این گزارش، بر مبنای داده‌های به دست آمده از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌های بیش از 4 میلیون و هشتصد هزار کاربر در 88 کشور دنیا حاصل شده است (در گزارش قبلی، 77 کشور بررسی شده بودند). آمار ارائه‌شده در این گزارش حاکی از آن است که به‌رغم ادامه گسترش پوشش شبکه 4G با سرعتی ثابت در سراسر دنیا، ظاهرا بیش از یک سال است که کشورهای دارای سریع‌ترین سرعت 4G، در زمینه ارتقای سرعت شبکه، پیشرفت چندانی نداشته و از مرز 50 مگابیت در ثانیه فراتر نرفته‌اند.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

در ادامه، ابتدا آمار مربوط به میزان دسترسی به شبکه 4G و سپس متوسط سرعت این شبکه در کشورهای مختلف ارائه می‌شود.

• میزان دسترسی به شبکه 4G

در نمودار زیر، میزان دسترسی کشورهای مختلف به شبکه 4G را مشاهده می‌کنید. مثل گذشته کشورهای کره جنوبی و ژاپن در این زمینه سرآمد بوده و نروژ، هنگ‌کنگ و ایالات متحده به ترتیب در جایگاه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

لازم به ذکر است، معیار OpenSignal در این رتبه‌بندی، پوشش جغرافیایی یا تراکم جمعیت نبوده، بلکه این کمپانی مدت زمانی را که طی آن کاربران به یک شبکه خاص، متصل بوده‌اند را معیار قرار داده است. علت این امر در آن است که پوشش شبکه در سرتاسر یک محدوده جغرافیایی یکسان نبوده و از مکانی به مکان دیگر متغیر است؛ مثلا ممکن است آنتن 4G شما در بخشی از شهر قوی باشد و در بخشی دیگر، کلا آنتن نداشته باشید. لذا بر اساس این معیار، وقتی می‌گوییم پوشش شبکه 4G در کره جنوبی 97.49 درصد است، این بدان معناست که اپراتورهای مخابراتی این کشور، در بیش از 97 درصد اوقات، شبکه 4G را به کاربران خود ارائه کرده‌اند.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

میزان دسترسی کشورهای مختلف جهان به شبکه 4G - رنگ تیره دسترسی بیشتر

همانطور که در نمودار مشهود است، میزان دسترسی به شبکه 4G در 5 کشور کره جنوبی، ژاپن، نروژ، هنگ‌کنگ و آمریکا بیش از 90 درصد بوده و هلند نیز با 89.64 درصد پوشش شبکه، در آستانه پیوستن به این 5 کشور است. این در حالی‌ست که سه ماه پیش، تنها کره و ژاپن بودند که پوشش 4G در آنها بیش از 90 درصد گزارش شده بود. گفتنی‌ست، نفوذ LTE تنها به کشورهای توسعه‌یافته خلاصه نشده و بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز در ارائه خدمات 4G عملکرد خوبی داشته‌اند. در این نمودار، ایران با پوشش 69.27 درصدی در رتبه شصت و دوم جای گرفته است. بد نیست بدانید طبق این رتبه‌بندی، ایران از لحاظ دسترسی به شبکه 4G بالاتر از کشورهایی چون آلمان، فرانسه، روسیه، ترکیه و برزیل قرار دارد.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

در مجموع، در حال حاضر میزان دسترسی به شبکه 4G در 30 کشور، بالای 80 درصد است (این رقم در گزارش قبلی، 20 کشور اعلام شده بود). به عنوان مثال، کشورهایی مثل تایلند، بلژیک، لاتویا، فنلاند، کانادا، اروگوئه، دانمارک و کرواسی به‌تازگی، پوشش 80 درصدی را پشت سر گذاشته‌اند. به‌علاوه، در 67 درصد از کشورهای بررسی‌شده، میزان دسترسی به شبکه 4G بالای 70 درصد عنوان شده است. البته عملکرد برخی کشورها در زمینه پوشش 4G پایین‌تر از حد انتظار بوده است. به عنوان مثال ایرلند با میزان دسترسی 56.7 درصدی به شبکه 4G، در رتبه هشتاد و سوم این لیست قرار گرفته است.

 

• سرعت شبکه 4G

نمودار زیر، میانگین سرعت دانلود در شبکه‌های LTE را برای کشورهای مختلف نشان می‌دهد. البته برخی اپراتورها، HSPA یا تکنولوژی‌های دیگری را نیز در حکم 4G تلقی می‌کنند، اما در تست سرعت 4G که توسط OpenSignal به انجام رسیده، تنها ارتباطات LTE لحاظ شده‌اند.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

همانطور که مشاهده می‌شود، سنگاپور با سرعتی معادل 44.31 مگابیت در ثانیه، بالاترین سرعت را داشته و پس از آن هلند (42.12 مگابیت در ثانیه)، نروژ (41.20 مگابیت در ثانیه) و کره جنوبی (40.44 مگابیت در ثانیه) در رتبه‌های دوم تا چهارم قرار دارند. جالب است بدانید در این کشورها سرعت شبکه، نسبت به قبل تغییر محسوسی نداشته و حتی در برخی مواقع، به دلیل تقاضای فزاینده، کمی افت سرعت نیز مشاهده شده است.

OpenSignal میانگین سرعت شبکه 4G در ایران را 13.73 مگابیت در ثانیه اعلام نموده و کشورمان را در رتبه هفتاد و ششم جای داده است. همچنین OpenSignal با اشاره به اینکه سرعت شبکه LTE در آمریکا همواره نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر بوده، اعلام کرد که طی سه‌ماهه پایانی 2017، سرعت 4G در آمریکا از 14 به 16.3 مگابیت در ثانیه افزایش یافته است. گفتنی‌ست ارائه طرح‌های اینترنت نامحدود از سوی اپراتورهایی چون AT&T و Verizon (در فوریه 2017) تأثیر نامطلوبی بر سرعت شبکه گذاشته بود و به نظر می‌رسد این تأثیر در حال حاضر از بین رفته باشد.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

به طور متوسط، بالاترین سرعت شبکه 4G در جهان، حدود 45 مگابیت در ثانیه بوده و سرعت در بازارهایی که شبکه 4G LTE در آنها به‌خوبی نهادینه شده، پیشرفتی نداشته و یا پیشرفت در آنها بسیار ناچیز بوده است. البته برخی اپراتورها در این بازارها درصددند تا نخستین شبکه‌های Gigabit و 5G خود را پیاده‌سازی کنند که این اتفاق، در درازمدت سرعت را افزایش خواهد داد.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

سرعت دسترسی کشورهای مختلف جهان به شبکه 4G - رنگ تیره سرعت بیشتر

میانگین سرعت شبکه 4G در هر دو منطقه اروپا و آمریکای شمالی، طی چند ماه اخیر، در کشورهایی چون هلند، اسپانیا، کانادا و ایالات متحده بهبود یافت. به جز 10 کشور نخست، سرعت 4G به‌تدریج در حال افزایش بوده است. البته کشورهایی مثل هند و اندونزی – علی‌رغم پوشش نسبتا گسترده 4G – هنوز هم در افزایش سرعت شبکه با مشکل مواجهند، زیرا میزان تقاضا همچنان از ظرفیت بالاتر است. جالب است بدانید در بین 88 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، هند با داشتن سرعتی معادل 6.07 مگابیت در ثانیه پایین‌ترین سرعت را داشته و اندونزی نیز با سرعت 8.92 مگابیت در ثانیه، جایگاهی بهتر از هشتاد و ششم پیدا نکرده است.

عدم ارتقای سرعت 4G در کشورهای نخست این رتبه‌بندی، شاید کمی نگران‌کننده باشد اما با پیاده‌سازی شبکه 5G، قطعا شاهد افزایش چشمگیر سرعت خواهیم بود. هرچند که حتما نباید برای افزایش سرعت تا آن موقع صبر کرد. هنوز هم بسیاری از ظرفیت‌های LTE بالقوه باقی مانده و این اپراتورها هستند که باید آنها را بالفعل کنند. به عنوان مثال شاهد آن بوده‌ایم که برخی از پیشگامان LTE اقدام به تجهیز شبکه خود به تکنولوژی Gigabit LTE نموده و سرعت را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای افزایش داده‌اند. نمونه این فرآیند را در کانادا می‌بینیم؛ جایی که اپراتور کانادایی Telus، میانگین سرعت را در تورنتو به 70 و در مونترآل به 62 مگابیت در ثانیه رساند. در بسیاری از شهرهای کره جنوبی و شمال اروپا نیز، اپراتورهایی را شاهد هستیم که میانگین سرعت را به بالای 50 مگابیت در ثانیه ارتقا داده‌اند.

OpenSignal Global LTE Performance Feb 2018

لازم به ذکر است که سرعت شبکه 4G در یک کشور به عوامل زیادی بستگی دارد؛ اینکه چه مقدار از طیف فرکانسی به LTE اختصاص داده شده باشد، یا اینکه آیا اپراتورها از تکنولوژی‌های جدید 4G (مثل LTE Advanced) استفاده می‌کنند یا خیر. اینکه شبکه‌ها با چه تراکمی ساخته شوند و ترافیک این شبکه‌ها چه‌قدر باشد نیز در سرعت مؤثر است. در مجموع، کشورهایی که بیشترین سرعت 4G را دارند، اقدام به ساخت شبکه‌های مجهز به LTE Advanced نموده و بخش قابل‌توجهی از اسمارت‌فون‌ها یا تبلت‌های آنها به این تکنولوژی مجهز است.

در پایان لازم به ذکر است که شبکه 4G در سراسر دنیا به 88 کشوری که در این گزارش به آنها اشاره شده محدود نیست، اما OpenSignal فقط کشورهایی را بررسی کرده که از آنها داده‌های کافی در اختیار داشته و بر مبنای این داده‌ها، قادر به ارائه تحلیل‌های معنادار بوده است. چین، افغانستان و چند کشور آسیایی دیگر، اوکراین و ایسلند در اروپا، چند کشور در منطقه آمریکای مرکزی و بسیاری از کشورهای آفریقا در این گزارش لحاظ نشده‌اند.  

منبع : OpenSignal


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا