پتنت جدید سامسونگ- طراحی لولای جدید برای تحقق اسمارت‌فون با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، صفحه نمایش Display ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : سال گذشته شایعاتی از احتمال عرضه گوشی هوشمندی با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر توسط شرکت سامسونگ الکترونیکس به گوش می‌رسید که البته هیچ یک به حقیقت نپیوستند. سامسونگ چندین سال است که در حال بررسی و امکان‌سنجی برای ارائه اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر است، تا جایی که تولید گوشی هوشمندی با این ویژگی را می‌توان به نوعی رویای دیرینه این شرکت دانست. حال این کمپانی پتنت دیگری را برای اسمارت‌فون‌های تاشو به ثبت رسانده است. این پتنت با عنوان «دستگاه الکترونیکی با صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر» در ماه می 2017 به ثبت رسیده و سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) آن را در روز پنج‌شنبه 15 فوریه سال جاری میلادی (26 بهمن 1396) منتشر کرده است.

Samsung Foldable Smartphone With New Hinge Design Patent

با وجود آن که سامسونگ، به عنوان یکی از شرکت‌های پیشتاز در حق ثبت اختراع در ایالات متحده آمریکا، تاکنون پتنت‌های متعددی را در خصوص دستگاه‌های تاشونده و صفحه‌نمایش‌های انعطاف‌پذیر ثبت کرده، اما هنوز هیچ محصولی را با این ویژگی‌ها به بازار عرضه نکرده است. این کمپانی در سال 2015 درخواست پتنتی را در اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا (USPTO) برای تولید گوشی تاشویی با نام رمز Project Valley ثبت نموده بود. سامسونگ حدود یک سال و نیم پیش هم پتنتی را برای تولید اسمارت‌فونی با نمایشگر انعطاف‌پذیر OLED به ثبت رسانده بود که از جهاتی مشابه حق ثبت اختراع فعلی است. یکی از ویژگی‌های طرح پیشین آن بود که عمل تا شدن و باز شدن صفحه‌نمایش دستگاه الکترونیکی به صورت نیمه‌خودکار انجام می‌شد. به علاوه، بخش Samsung Display این کمپانی نیز چندی بعد از ثبت پتنتی خبر داد که شامل پنل انعطاف‌پذیر صفحه‌نمایش و دو لایه الکترودی بود که عایقی از جنس الاستومر میان این دو لایه قرار داشت و با اِعمال ولتاژ به این دو لایه، خم شدن نمایشگر بدون هیچ گونه فشاری از سوی کاربر امکان‌پذیر می‌شد. همچنین سازمان جهانی مالکیت فکری به تازگی پتنتی را برای دستگاهی با نمایشگر رول‌شدنی از سوی سامسونگ منتشر کرده است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل اجرایی نشدن پتنت‌های پیشین سامسونگ، مسأله‌ای است که در خصوص صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر وجود دارد. در واقع، اگر شعاع انحنای صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر بسیار کوچک باشد، نمایشگر آسیب خواهد دید. این آسیب می‌تواند به سبب نیروی کششی (tensile force) یا نیروی تراکمی (compressive force) باشد که به ترتیب هنگام باز بودن صفحه‌نمایش (تا نبودن) و خم شدن صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر ایجاد می‌شود.

Samsung Foldable Smartphone With New Hinge Design Patent

در این پتنت، دستگاهی الکترونیکی با محفظه‌ای تاشو و صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر لمسی توصیف شده که صفحه‌نمایش روی سطح محفظه قرار گرفته است. محفظه شامل دو قطعه 1 و 2 و واحد اتصالی برای این ارتباط میان این دو قطعه است، به نحوی که حرکت آنها با یکدیگر مرتبط خواهد بود. واحد اتصال دارای مجموعه‌ای از چند لولا است که به موازات یکدیگر در میان قطعه اول و دوم قرار گرفته‌اند. این دو قطعه می‌توانند در زوایای مختلفی تا شوند. به طور مثال، ممکن است کاربر برای کاربرد راحت‌تر، دستگاه را در زاویه‌ای دلخواه خم کند و شکل آن را تغییر دهد. مجموعه لولاها در حالت تاشده، خمیدگی صفحه‌نمایش را با مقداری از پیش‌ تعیین‌شده، در حد تنظیم‌شده‌‌ای نگاه می‌دارد و در نتیجه مانع از تغییر شکل بیش از حد صفحه‌نمایش و آسیب دیدن آن به دلیل نیروی کششی یا تراکمی خواهد شد.

Samsung Foldable Smartphone With New Hinge Design Patent

دستگاه الکترونیکی توصیف‌شده در این پتنت می‌تواند اسمارت‌فون، گوشی قابل حمل، دستگاه ناوبری، کنسول بازی، تلویزیون، لپ‌تاپ، تبلت، دستیار شخصی دیجیتال و مواردی از این دست باشد.

بر اساس تصاویر منتشرشده از این پتنت، به نظر می‌رسد سامسونگ از تجربه شرکت‌هایی همچون لنوو و مایکروسافت برای طراحی لولا استفاده کرده است؛ چنان که در یکی از این تصاویر به نظر می‌رسد از راهکار لنوو برای طراحی Yoga Book استفاده شده و در تصویر دیگر سیستم لولایی دیده می‌شود که مشابه Surface Book مایکروسافت است.

Samsung Foldable Smartphone With New Hinge Design Patent

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که سامسونگ در نشستی خصوصی در نمایشگاه CES 2018 دو نمونه اسمارت‌فون تاشو را نمایش داده است. گفته می‌شود که یکی از این دو نمونه گوشی هوشمند به سمت داخل و دیگری به سمت خارج تا می‌شود. همچنین خبرهای تأییدنشده‌ای مبنی بر عرضه این گوشی‌ها تا نوامبر سال جاری میلادی توسط سامسونگ به گوش می‌رسد.

گفتنی است که علاوه بر سامسونگ، شرکت‌هایی همچون اپل، مایکروسافت، ال‌جی و لنوو هم در زمینه بررسی و تحقیق برای ارائه گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر فعال هستند و پتنت‌هایی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند. به طور مثال، اپل در سال 2016 حق ثبت اختراعی را برای تولید آیفون‌های تاشونده با استفاده از نانوتیوب‌های کربنی به ثبت رسانده است. مایکروسافت نیز در سال 2017 درخواست پتنتی با عنوان «دستگاه لولادار» به USPTO ارائه کرده است که در تصاویر آن تبلتی تاشو دیده می‌شد.

حال باید دید آیا اجرایی شدن این پتنت می‌تواند مسأله پایداری به عنوان مهم‌ترین مانع سامسونگ برای تحقق اسمارت‌فون‌های انعطاف‌پذیر را حل کند یا خیر. 

منبع : WIPO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا