Strategy Analytics اعلام کرد: اپل، صاحب نصف درآمد جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی 2017

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/29        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : استراتژی آنالیتیکس Strategy Analytics ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه Strategy Analytics در روز پنجشنبه 15 فوریه 2018 (26 بهمن 1396) گزارشی را از میزان درآمد بازار اسمارت‌فون‌ها و کمپانی‌های پردرآمد این صنعت، در سه‌ماهه پایانی سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی فصل اخیر، مجموع درآمد جهانی حاصل از فروش گوشی‌های هوشمند به رقم بی‌سابقه 120.2 میلیارد دلار رسید که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته (111.8 میلیارد دلار) حدود 8 درصد رشد داشته است. در این گزارش، درآمد مهم‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه چهارم ذکر شده، که در این میان اپل، با کسب 61.4 میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار دارد. مقایسه این رقم با 120.2 میلیارد دلار، نشان می‌دهد بیش از نیمی از مجموع درآمد صنعت اسمارت‌فون (51 درصد) در فصل اخیر به اپل تعلق داشته است.

Apple iPhone 8 iphone 8 Plus and iPhone X

به گفته لیندا سویی (Linda Sui)، از مدیران Strategy Analytics، متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون، با رشد سالانه 18 درصد، از 255 دلار در سه‌ماهه پایانی 2016 به 300 دلار در سه‌ماهه پایانی 2017 رسیده است. با این اوصاف، به‌رغم کاهش عرضه اسمارت‌فون – که اخیرا در این صنعت رخ داده – رقم درآمدها و قیمت‌ها با افزایش قابل‌قبولی همراه بوده است.

نیل ماوستن (Neil Mawston)، مدیر اجرایی Strategy Analytics، ضمن اعلام اینکه طی فصل اخیر درآمد اپل به تنهایی از مجموع درآمد سایر کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون بیشتر بوده، این درآمد بی‌نظیر را به تقاضای بالا برای خرید آیفون X نسبت داد. نزدیک‌ترین رقیب اپل در سه‌ماهه اخیر سامسونگ بوده که با کسب درآمد 18.9 میلیارد دلاری، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. هواوی نیز با رساندن درآمد فصلی خود به 8.4 میلیارد دلار، رتبه سوم را به خود اختصاص داد. همانطور که مشاهده می‌کنید، اختلاف بین جایگاه اول با دوم و سوم بسیار زیاد است.

Strategy Analytics Global Smartphone Revenue Report Q4 2017

به بیان دیگر، درآمد اپل در سه‌ماهه اخیر، تقریبا 3 برابر سامسونگ و 7 برابر هواوی بوده است! بد نیست بدانید، متوسط قیمت فروش آیفون به مرز 800 دلار (دقیقا 794 دلار) نزدیک می‌شود که تقریبا 3 برابر میانگین قیمت بازار است. شاید به همین دلیل باشد که ماوستن، آیفونِ اپل را به "یک ماشین پول‌سازی باورنکردنی" تشبیه کرده است. گویا این کمپانی آمریکایی بهترین دوران خود را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، طبق جدیدترین گزارش مؤسسه Morgan Stanley، طی سه‌ماهه پایانی 2017، میزان عرضه آیفون‌های اپل در بازار چین، نسبت به سه‌ماهه سوم، 12 درصد رشد داشته و در مقابل عرضه گوشی‌های اندرویدی 17 درصد افت نموده است. هرچند که در ادامه Morgan Stanley به این نکته هم اشاره می‌کند که رشد کلی آیفون در چین رو به کندی می‌رود چرا که کاربران اندروید، برای خرید گوشی جدید، تمایل دارند از محصولات داخلی نظیر هواوی و OPPO استفاده کنند.

Strategy Analytics Global Smartphone Revenue Report Q4 2017

نکته قابل توجه در گزارش Strategy Analytics آن است که به‌رغم اختلاف زیاد اپل با دو رقیب کره‌ای و چینی، هر دوی این شرکت‌ها هم مثل اپل، سه‌ماهه چهارم را با رشد سالانه درآمد به پایان رساندند. سامسونگ موفق شد درآمد فصلی خود را با 16 درصد افزایش به 18.9 میلیارد دلار برساند. متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ نیز با رشد سالانه 21 درصدی به 254 دلار رسید. به گفته لیندا سویی، محبوبیت پرچمدارهای نوت 8 و گلکسی اس8، در کنار فروش کمتر دیوایس‌های پایین‌رده، در بازارهای مهم آسیا مثل چین، علت اصلی رشد سامسونگ بوده است.

وودی اوه (Woody Oh)، یکی دیگر از مدیران Strategy Analytics، ضمن اعلام متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های هواوی (205 دلار)، این رقم را پایین‌ترین متوسط قیمت فروش در بین قیمت‌های 3 شرکت برتر توصیف کرد. به اعتقاد وی، اگر هواوی قصد دارد درآمد و قیمت محصولاتش را در آینده ارتقا دهد، چاره‌ای جز گرفتن سهم بیشتر از بازار رده‌بالای آمریکا نخواهد داشت.

البته به نظر می‌رسد جامعه اطلاعاتی آمریکا، با گسترش هرچه بیشترِ این برند چینی در ایالات متحده، به شدت مخالف باشد. رؤسای سازمان‌های CIA ،FBI و NSA (آژانس امنیت ملی آمریکا)، به بهانه جاسوسی احتمالی هواوی و ZTE، نسبت به استفاده از اسمارت‌فون‌های این دو شرکت هشدار داده‌اند. لذا می‌توان گفت در حال حاضر شاهد یک نبرد اسمارت‌فونی هستیم که در یک سوی آن هواوی و در سوی دیگر، سامسونگ، اپل و دولت آمریکا قرار دارد.

Huawei Mate 10 Pro

هواوی Mate 10 Pro

همانطور که در این گزارش خواندیم، درآمد صنعت اسمارت‌فون (در سه ماهه اخیر) حدود 120 میلیارد دلار بوده و اپل با کسب بیشترین درآمد، به نوعی سلطان این بازار محسوب می‌شود. اما آیا این تمام ماجراست؟ قطعا، خیر. شاید اپل در بخش سخت‌افزار، حرف اول را بزند. اما این الزاما بدان معنا نیست که بیشترین درآمد در حوزه گسترده اسمارت‌فون از آن اپل خواهد بود.

طبق برآوردها، هزینه تبلیغات موبایل تا سال 2021، از 200 میلیارد دلار فراتر رفته و درآمد حاصل از آن، مستقیما به جیب ناشران حوزه موبایل خواهد رفت. رقم چشمگیرِ درآمد‌های درون-اپلیکیشنی را هم به آن اضافه کنید. همچنین با توجه به گرایش تجارت به سمت تجارت همراه، پرداخت‌های موبایلی نیز بیشتر خواهد شد. طبق پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی eMarketer، مجموع درآمدهای غیرسخت‌افزاری اسمارت‌فون، تا سال 2018 بالغ بر 1.8 تریلیون دلار خواهد شد. هیچکس منکر اهمیت سخت‌افزاری دیوایس‌ها نیست، اما می‌توان گفت، تراکنش‌های مالی که از طریق این دیوایس‌ها انجام می‌شود و تغییرات اقتصادی حاصل از آنها، اهمیت بیشتری دارند. البته اپل از این حقیقت بی‌خبر نبوده و به همراه کمپانی‌هایی چون گوگل، آمازون، فیس‌بوک و ... قصد دارد سهم خود را از ظرفیت‌های مالی بازار اسمارت‌فون، احیا کند.  

منبع : Strategy Analytics


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا