X24 مودم LTE جدید کوالکام با سرعت دانلودی تا 2 گیگابیت در ثانیه

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/29        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، گوشی هوشمند Smartphone ، Carrier Aggregation ، مودم modem

واحد خبر mobile.ir : با وجود آن که رقابت میان شرکت‌های برتر حوزه فناوری برای پیاده‌سازی شبکه 5G رفته‌رفته آغاز می‌شود، فناوری 4G LTE همچنان در سال‌های آینده مورد توجه قرار خواهد داشت. در همین راستا، کمپانی کوالکام در روز 14 فوریه سال جاری میلادی (25 بهمن 1396) در پایان مراسم 2018 5G در سن دیه‌گو، جدیدترین نسل مودم LTE خود را معرفی کرده است. این محصول با نام X24 تازه‌ترین مودم از سری Snapdragon X محسوب می‌شود و نخستین مودمی است که با فناوری 7 نانومتری LPE ساخته شده است. ظاهرا کوالکام بهره‌برداری آزمایشی از این مودم را آغاز کرده و در پی آن است که قابلیت‌های آن را با همکاری شرکت‌های Telstra، اریکسون و Netgear در نمایشگاه MWC 2018 در اواخر ماه فوریه به صورت زنده نمایش دهد.

Introducing Qualcomm Snapdragon X24 LTE Modem

مطابق اعلام کوالکام، این مودم نخستین مودم LTE Cat 20 است که می‌تواند سرعت دانلودی تا 2 گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد و در مقایسه با نسل قبلی یعنی مودم X20 پیشرفت قابل توجهی داشته است. همچنین همان طور که پیش‌تر اشاره شد، این مودم با فناوری 7 نانومتری ساخته شده که به معنای امکان بالقوه صرفه‌جویی در مصرف انرژی است. البته سرعت این مودم به صورت اسمی 2 گیگابیت در ثانیه است؛ زیرا عوامل زیادی این سرعت را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند که یکی از مهم‌ترین آنها توانایی پشتیبانی اپراتور از این سرعت خواهد بود. با آن که بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات شبکه به طور جدی روی gigabit LTE کار می‌کنند، اما باید توجه داشت که بسیاری از کاربران نه تنها به شبکه نسل چهارم، بلکه به 3G هم دسترسی ندارند.

این مودم با تجمیع 7 اپراتور شبکه و آرایه‌های آنتن4x4 MIMO روی حداکثر 5 اپراتور LTE تجمیع‌شده (Carrier Aggregation) می‌تواند به طور نظری تا 20 جریان LTE فضایی را به طور همزمان پشتیبانی نماید و به سرعتی حدود دو برابر مودم X20 برای دانلود دست پیدا کند.‌ به این ترتیب، دستگاه‌های مجهز به مودم X24 می‌توانند تمام طیف‌های در دسترس اپراتورهای موبایل را چه در طیف بدون مجوز و چه در دسترسی با کمک مجوز (LAA کوتاه‌شده License Assisted Acces) به کار گیرند. البته هنوز راه درازی در پیش است تا اپراتورها زیرساخت‌های لازم را برای استفاده از این قابلیت فراهم کنند. در حال حاضر پیشرفته‌ترین شبکه‌ها در ایالات متحده آمریکا تنها از 3 اپراتور تجمیع‌شده یا CA استفاده می‌کنند.

بر اساس اعلام کوالکام، بهبود ظرفیت سیستم با پشتیبانی از فناوری ورودی و خروجی چندگانه در تمام ابعاد (Full Dimension Multi-Input Multi-Output یا به طور اختصار FD-MIMO) امکان‌پذیر شده که اساسی برای شبکه‌های آینده 5G NR است. لازم به ذکر است که مودم X24 با استفاده از تجمیع اپراتور سه باند 20 مگاهرتزی از سرعت آپلود Category 20 و تا مدولاسیون 256-QAM پشتیبانی می‌کند.

Introducing Qualcomm Snapdragon X24 LTE Modem

برای مقایسه کارایی X24 با مودم X20 باید توجه داشت که X20 از 12 جریان فضایی روی سه اپراتور تجمیع‌شده شبکه پشتیبانی می‌کرد که در نهایت به حداکثر سرعت دانلودی تا 1.2 گیگابیت در ثانیه دست می‌یافت. گفتنی است که مودم X20 در چیپ‌ست Snapdragon 845 به کار رفته که اخیرا و در دسامبر 2017 معرفی شد. حتی در قوی‌ترین پروسسور سامسونگ که حدود یک ماه پیش معرفی شد، نیز 6 اپراتور شبکه تجمیع‌شده مورد استفاده قرار گرفته بود که با وجود آنها سرعت دانلود به 1.2 گیگابیت در ثانیه می‌رسید.

مودم Snapdragon X24 LTE از نخستین تراشه RF مبتنی بر پروسه 14 نانومتری بهره می‌گیرد که به طور چشمگیری کارایی مصرف را نسبت به مودم X20 افزایش خواهد داد. این امر از آن رو اهمیت دارد که مودم جدید می‌تواند به جریان‌های فضایی بیشتری دسترسی داشته باشد و در نتیجه برای رسیدن به سرعت بالاتر و ثبات بیشتر به محدوده بالاتری از طیف بدون مجوز دست یابد.

با سرعت بالای این مودم که قابل مقایسه با سرعت فیبر نوری است، تولیدکنندگان دستگاه‌های هوشمند می‌توانند تجاربی همچون‌ امکان تصویربرداری 360 درجه، رایانش ابریِ همواره متصل، واقعیت مجازی و افزوده و مواردی از این دست را در اختیار کاربران قرار دهند. از سوی دیگر، اپراتورها می‌توانند در استفاده از طیف‌های مورد نیاز خود انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند تا علاوه بر سرعت بالاتر، ظرفیت شبکه و کارایی طیف‌های خود را بهبود بخشند. به نظر می‌رسد کوالکام از این مودم در پلتفرم موبایلی بعدی خود استفاده کند که با احتمال زیاد در بسیاری از پرچمداران سال 2019 به کار گرفته شود.

Introducing Qualcomm Snapdragon X24 LTE Modem

کوالکام برای پیاده‌سازی استانداردهای شبکه نسل پنجم خود با تمام قوا عمل می‌کند و از ابتکار جدیدی برای اتصال دستگاه‌ها در سراسر جهان خارج از فضای موبایل خبر داده است. این شرکت با معرفی سرویس Wireless Edge قصد دارد قابلیت‌های چیپ‌ست Snapdragon و شبکه‌های نسل پنجم را وارد فضای رو به گسترش اینترنت اشیا نماید. اگر چه در حال حاضر، شاهد استفاده از تراشه‌های Snapdragon در لپ‌تاپ‌های ویندوزی هستیم، اما به نظر می‌رسد کوالکام قصد دارد این چیپ‌ست‌ها را در هر چیزی اعم از لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی و سایر وسایل به کار گیرد.  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا