پیش‌بینی TrendForce از بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2018 – رشد سالانه، تنها 2.8 درصد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : ترندفورس TrendForce ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، نوکیا Nokia ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ایسوس Asus ، اچ تی سی HTC ، ال جی LG ، سونی Sony ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce به‌تازگی پیش‌بینی خود از بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2018 را، منتشر کرد. طبق این گزارش، تقاضا برای خرید اسمارت‌فون – چه برای خرید اولی‌ها و چه برای اسمارت‌فون‌دارانی که می‌خواهند گوشی هوشمند جدید بخرند – در سال 2018 پایین‌تر بوده و لذا بازار همچنان ضعیف می‌ماند. کمپانی‌های فروشنده، در مواجهه با افزایش مستمر قیمت قطعات اصلی، مجبورند برای مقابله با این فشار، یا در قیمت‌گذاری محصولات‌شان تجدیدنظر کنند و یا مشخصات آنها را تغییر دهند. انتظار می‌رود توزیع سهم بازار جهانی بین کمپانی‌های صاحب‌نام، تقریبا بدون تغییر نسبت به 2017 باقی بماند. TrendForce با برآورد تولید حدود 1.5 میلیارد اسمارت‌فون در سال 2018، رقم رشد را به 2.8 درصد تنزل داده که کمتر از 5 درصدی‌ست که پیش از این پیش‌بینی شده بود.

TrendForce Global Smartphone Market Prediction 2018

با نگاهی به بازار گوشی‌های هوشمند در سال 2017، متوجه می‌شویم که فروش در نیمه نخست سال – به دلیل کاهش تقاضا در نتیجه عرضه آیفون‌های جدید در نیمه دوم سال – ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است. در نیمه دوم سال، برندهای مهم اسمارت‌فون به تولید مدل‌های تمام‌صفحه روی آوردند تا بتوانند دارندگان اسمارت‌فون را در انتهای سال، به خرید این مدل‌ها ترغیب نمایند، اما شرایط آنگونه که می‌خواستند پیش نرفت و فروش‌ها کمتر از حد انتظار بود. از این رو، فروشندگان اسمارت‌فون برای مقابله با فشار هزینه‌ایِ ناشی از پر شدن انبارهای‌شان، به ناچار از اواسط سه‌ماهه چهارم، تولید فصلی خود را کاهش دادند.

TrendForce Global Smartphone Market Prediction 2018

رتبه‌بندی جهانی تولید و سهم بازار برندهای اسمارت‌فون در سال‌های 2017 و 2018

TrendForce پیش‌بینی خود از بازار اسمارت‌فون در سال 2018 را در 3 گروه مختلف (از لحاظ موقعیت برندها) بیان کرده است: برندهای بین‌المللی، برندهای چینی و برندهای تایوانی. در ادامه وضعیت هر گروه را به تفکیک، بررسی می‌کنیم.

• برندهای بین‌المللی

تشدید رقابت در بازار جهانی اسمارت‌فون؛ اپل و نوکیا تنها برندهای بین‌المللی با چشم‌اندازی روشن برای رشد در سال 2018

سامسونگ در سال 2018، همچنان برترین تولیدکننده اسمارت‌فون باقی مانده و انتظار می‌رود موفقیت گوشی‌های سری A و J در رده میانی، در سال جاری میلادی نیز ادامه داشته باشد. برآورد می‌شود سامسونگ در سال 2018 حدود 300 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به تولید برساند که در این صورت، با افت سالانه 5 درصدی مواجه خواهد شد.

Samsung Galaxy A8+ 2018

سامسونگ Galaxy A8+ 2018

اپل در سال 2017 دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در دنیا بود و پیش‌بینی می‌شود این جایگاه در سال 2018 برای اپل محفوظ بماند. این کمپانی در سه‌‌ماهه سوم سال 2018 طبق پیش‌بینی ترندفورس قرار است از 3 پرچمدار جدید رونمایی کند. به احتمال زیاد در این سه آیفون، علاوه بر به‌روزرسانی عملکردهای کنونی و افزایش حافظه داخلی، شاهد گسترش Face ID و نمایشگر تمام‌صفحه نیز خواهیم بود. به گفته TrendForce، حجم تولید آیفون در سال 2018 با رشدی 6 درصدی همراه خواهد بود که این رشد به مشخصات بهبود یافته در آیفون‌های 2018 و گسترش کسب‌وکار اپل در هند نسبت داده شده است.

ظاهرا ال‌جی قصد دارد از بازار اسمارت‌فون چین خارج شود. این تصمیم نشان می‌دهد، بقا در بازار چین (که حمایت از برندهای داخلی در آن، روز به روز بیشتر می‌شود) برای برندهای بین‌المللی دشوارتر شده است. نکته مهم‌تر آنکه، ارزشمندتر بودن برندهای چینی (عملکرد بالاتر به نسبت قیمت)، شرایط را برای سوددهی برندهای خارجی در چین مشکل کرده است. اما بر خلاف چین، ال‌جی در بازار آمریکای شمالی یک برند مقبول بوده و پایه‌های محکمی دارد. طبق پیش‌بینی‌ TrendForce، ال‌جی در سال 2018 حدود 60 میلیون دستگاه گوشی هوشمند تولید خواهد کرد. هرچند این میزان، نسبت به رقم تولید سال 2017 کمی افت دارد، اما ال‌جی هنوز این فرصت را دارد که در سال 2018، رتبه هفتم بازار جهانی را از آن خود کند.

LG V30

LG V30

سونی استراتژی تولید خود را در سال‌های اخیر تغییر داده و به بیشتر به سمت تولید دیوایس‌های میان‌رده و رده‌بالا (که سودآوری بیشتری دارند) متمایل شده است. البته به طور کلی، تقاضا برای خرید اسمارت‌فون‌های این شرکت کمتر شده و همین امر باعث شده تا TrendForce حجم تولید گوشی‌های هوشمند سونی در سال 2018 را 4 درصد کمتر از سال 2017، یعنی 15.3 میلیون دستگاه، تخمین بزند.

همکاری نوکیا با شرکت‌های HMD و FIH Mobile (از زیر مجموعه‌های شرکت فاکس‌کان)، سرآغاز جدیدی را در سال 2017 برای این برند مشهور رقم زد. این شروع دوباره برای نوکیا با موفقیت همراه بود چرا که در همین سال، 11.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون با برند نوکیا به تولید رسید. در نتیجه این همکاری‌ها، نوکیا، نه تنها از قدرت چانه‌زنی FIH Mobile بهره‌مند شده، بلکه به خاطر قرار داشتن کارخانه‌های FIH Mobile در هند، تعرفه‌های واردات نیز به این گوشی‌ها تعلق نمی‌گیرد. در نتیجه، انتظار می‌رود شتاب رشد نوکیا در سال 2018، در رده‌های میانی و پایینی بازار جهانی اسمارت‌فون ادامه داشته باشد؛ جایی که هزینه‌های تولید، فشار زیادی را به کمپانی‌ها وارد می‌کند. به گفته TrendForce، احتمال دارد رشد تولید اسمارت‌فون‌های نوکیا در سال 2018 بیش از 70 درصد باشد که در صورت تحقق این پیش‌بینی، نوکیا در سال جاری میلادی بیش از 20 میلیون دستگاه اسمارت‌فون تولید خواهد کرد.

Nokia 7 Plus

تصویر احتمالی نوکیا 7 پلاس

• برندهای چینی

تمرکز برندهای چینی روی بازارهای نوظهور؛ احتمال پیشی گرفتن شیائومی از OPPO

مصرف بالا در بازار چین، موجب پیشرفت چشمگیر برندهای چینی در سال‌های اخیر شده است. اما به دنبال اشباع این بازار، برندهای چینی (چه برندهای موجود و چه استارت‌آپ‌ها) به بازارهای نوظهور کشورهای خارج از چین روی آورده و برای کسب سهمی از این بازارها، با اپراتورهای مخابراتی این کشورها وارد همکاری شدند.

هواوی، در کنار توسعه کاربردهای فناوری حس 3 بعدی، استفاده از تراشه‌های ساخت "های‌سیلیکون" (شرکت زیرمجموعه خود) را در اسمارت‌فون‌هایش افزایش خواهد داد. کمپانی هواوی در سال 2017 تولید اسمارت‌فون‌های رده پایین را کاهش داد، اما به منظور ایجاد تعادل در توسعه سبد محصولاتش، به گفته ترندفورس قصد دارد این استراتژی را در سال 2018 مورد بازبینی قرار دهد. انتظار می‌رود هواوی در سال 2018 با تولید بیش از 173 میلیون دستگاه اسمارت‌فون و کسب 11.6 درصد از سهم بازار، همچنان رتبه سوم جهانی را در اختیار داشته باشد.

برندهای OPPO و Vivo با دست‌یابی به رشد سالانه 13 و 17 درصدی در سال 2017، موفق شدند جایگاه‌های چهارم و پنجم بازار جهانی را از آن خود کند. شتاب رشد هر دو برند، علاوه بر مشخصات بالای عمده محصولات آنها، به رشد بازار چین نیز مدیون است. اما به دنبال افزایش قیمت قطعات کلیدی در سال 2018، سودآوری و رشد این برندها در سال جاری میلادی سخت‌تر خواهد بود. لذا، با در نظر گرفتن بازار اشباع‌شده چین، انتظار می‌رود حجم سالانه تولید اسمارت‌فون‌های OPPO و Vivo در سال 2018 نسبت به سال 2017 با 5 درصد کاهش مواجه شود. به همین دلیل است که هر دو برند به شکل فعالی در پی توسعه بازارهای خارج از چین هستند. گفتنی‌ست، علاوه بر هند و جنوب‌شرق آسیا، این دو برند به بازار اروپا نیز ورود کرده‌اند.

شیائومی با تولید 93 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و دست‌یابی به رشد چشمگیر 83 درصدی در سال 2017، عملکرد موفقیت‌آمیزی را در سال گذشته از خود به نمایش گذاشت و توانست با اختلاف کمی نسبت به Vivo، در رتبه ششم جهانی قرار بگیرد. طبق برآورد TrendForce، رشد شیائومی در سال 2018 نیز ادامه داشته و این شرکت چینی با تولید 107 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2018، به رشد سالانه 15 درصدی دست خواهد یافت. با این اوصاف، احتمال دارد شیائومی با یک جهش دو پله‌ای در سال 2018، جای OPPO را گرفته و به رتبه چهارم بازار جهانی اسمارت‌فون ارتقا یابد. البته ناگفته نماند، شیائومی با مشکلاتی از قبیل افزایش قیمت قطعات و تعرفه بالای واردات در هند نیز مواجه بوده و ممکن است این عوامل، فروش گوشی‌های شیائومی را در آینده تحت تأثیر قرار دهند.

Xiaomi Redmi Note 5

شیائومی Redmi Note 5

لنوو – که هشتمین تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در دنیا محسوب می‌شود – می‌تواند با تولید 52 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سال 2018، آمار سال گذشته خود را تکرار کند. هولدینگ چینی Transsion (با برندهائی نظیر itel ،TECNO و Spice) نیز در سال 2017 با نمایش عملکردی مناسب در بازارهای نوظهور خارجی، نهمین تولیدکننده اسمارت‌فون در دنیا لقب گرفت. انتظار می‌رود در سال 2018، حجم تولید اسمارت‌فون‌های این هولدینگ با افزایشی 10 میلیونی، به 50.7 میلیون دستگاه برسد.

• برندهای تایوانی

سهم کوچک‌شده برندهای تایوانی از بازار جهانی؛ ادامه کاهش تولید ایسوس و اچ‌تی‌سی در سال 2018

بر خلاف بیشتر برندهای چینی، برندهای مطرح تایوانی، مثل اچ‌تی‌سی و ایسوس، سال 2017 را با افت تولید پشت سر گذاشتند، به طوری که مجموع تولید این کمپانی‌ها کمتر از 10 میلیون دستگاه گزارش شد. در گذشته، ایسوس فروش قابل‌توجهی در منطقه جنوب‌شرق آسیا داشت، اما در حال حاضر این بازار تحت سیطره OPPO، Vivo و دیگر برندهای چینی بوده و ایسوس بخش عمده‌ای از سهم خود در این بازار را از دست داده و جبران این شکست در سال 2018، بسیار سخت خواهد بود. به دنبال سهم فزاینده برون‌سپاری در مدل کسب‌وکار شرکت در سال جاری میلادی، پیش‌بینی می‌شود حجم تولید اسمارت‌فون‌های ایسوس در سال 2018، به کمتر از 8 میلیون دستگاه کاهش یابد.

Asus Zenfone Max Plus

ایسوس Zenfone Max Plus

کمپانی اچ‌تی‌سی در سال 2017، پرسنل بخش "تحقیق و توسعه" خود را به گوگل واگذار کرد که این مسأله، طراحی و توسعه محصولات اچ‌تی‌سی را تا حدی تضعیف کرده است. به جز پرچمدار جدیدی که طراحی شده و قرار است در پایان سه‌ماهه نخست سال 2018 عرضه شود، سایر مدل‌های جدید اچ‌تی‌سی، به احتمال زیاد، به برون‌سپاری متکی بوده و این امر، از حجم تولید می‌کاهد. TrendForce، رقم 2 میلیون دستگاه را برای تولید اسمارت‌فون‌های اچ‌تی‌سی در سال 2018، تخمین زده است.

در پایان گزارش TrendForce، به گرایش‌ها و امکانات عمده اسمارت‌فون‌ها در سال 2018 اشاره شده است. به گفته TrendForce، برندهای اسمارت‌فون، با تمرکز بر نمایشگرهای تمام‌صفحه و دوربین‌های دوگانه، روند کنونی حاکم بر صنعت را ادامه خواهند داد. در زمینه احراز هویت زیست‌سنجی، آیفون از Face ID و سامسونگ از اسکنر عنبیه بهره خواهد گرفت، اما سایر شرکت‌ها – به دلیل موانع فنی موجود – عمدتا از سنسورهای خازنی اثر انگشت، استفاده خواهند کرد. به گفته TrendForce، اسمارت‌فون‌های اندرویدی مجهز به اسکنر انگشت زیر لایه نمایشگر یا مجهز به فناوری حس 3 بعدی، تا نیمه دوم سال 2018 به تولید انبوه نخواهند رسید.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا