IDC اعلام کرد: اپل، برنده بازی تاج و تخت اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه چهارم 2017

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/18        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه پژوهشی IDC در روز پنج‌شنبه 1 فوریه (12 بهمن 1396) گزارش خود را از میزان عرضه اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه چهارم و کل سال 2017 منتشر کرد. بر اساس داده‌های اولیه بخش بررسی فصلی بازار جهانی گوشی‌های موبایل این موسسه، شرکت‌های تولیدکننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر جمعا 403.5 میلیون گوشی هوشمند وارد بازار کرده‌اند که نشان‌دهنده افت سالانه 6.3 درصدی است. به علاوه، میزان گوشی‌های عرضه‌شده در کل سال 2017، در مجموع 1.472 میلیارد واحد بوده که نسبت به سال 2016 کاهشی 0.1 درصدی را نشان می‌دهد. مطابق تحلیل IDC، در فصل اخیر در بازارهای توسعه‌یافته مانند چین و ایالات متحده آمریکا کاهش عرضه دیده می‌شود. ظاهرا مصرف‌کنندگان در این بازارها عجله‌ چندانی برای ارتقای گوشی‌های خود به جدیدترین پرچمداران با قیمت بالا نداشته‌اند.

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

در بازی تاج و تخت گوشی‌های هوشمند، هیچ شرکتی برای مدت طولانی تاج را بر سر نخواهد داشت. در سه‌ماهه چهارم 2017، برنده رقابت سنتی و دیرینه اپل و سامسونگ، کمپانی اپل بوده است. این بازی در سال‌های اخیر چرخه تکرارشونده‌ای داشته و به طور معمول سامسونگ در سه فصل اول هر سال و اپل در فصل آخر برنده میدان بوده است.

شرکت‌های اپل، سامسونگ، هواوی، شیائومی و OPPO در سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2017، به ترتیب جایگاه‌های اول تا پنجم را از نظر میزان اسمارت‌فون عرضه‌شده به خود اختصاص داده‌اند و چهار شرکت سامسونگ، اپل، هواوی و OPPO نسبت به سه‌ماهه چهارم 2016 کاهش عرضه را تجربه کرده‌اند، اما شیائومی در مقایسه با فصل چهارم 2016، رشد 96.9 درصدی را ثبت کرده است.

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سه‌ماهه چهارم سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

رتبه‌بندی عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند در کل سال 2017 قدری با فصل چهارم متفاوت است. بر اساس آمار منتشرشده IDC، هر پنج سازنده برتر گوشی هوشمند در سال 2017 از نظر میزان عرضه در مقایسه با سال قبل رشد داشته‌اند. سامسونگ در سال میلادی گذشته 317.3 میلیون دستگاه اسمارت‌فون وارد بازار کرده و با رشدی 1.9 درصدی، 21.6 درصد از سهم بازار را از آن خود ساخته است. اپل رشدی 0.2 درصدی داشته و با ارائه 215.8 میلیون گوشی هوشمند به بازار، سهمی 14.7 درصدی را به خود اختصاص داده است. پس از اپل، هواوی با سهم بازار 10.4 درصد، OPPO با 7.6 درصد و شیائومی با 6.3 درصد در مکان‌های سوم تا پنجم میزان عرضه قرار گرفته‌اند. دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند هم در مجموع 577.7 میلیون واحد اسمارت‌فون وارد بازار کرده‌اند و 39.5 درصد از سهم بازار متعلق به آنها بوده است.

IDC Smartphone Market Report Q4 and Full Year 2017

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در جهان در سال 2017 (عرضه به میلیون عدد)

به گفته آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر پژوهشی IDC در بخش گوشی‌های موبایل، جدیدترین گروه گوشی‌های پرچمدار برتر مصرف‌کنندگان خود را وا داشته‌اند که در فصل تعطیلات اقدام به خرید دیگری نکنند. با توجه به پرچمداران فوق‌العاده پیشرفته‌ای که در سال 2017 عرضه شدند، بسیاری از این اسمارت‌فون‌های شگفت‌آورِ بدون حاشیه (bezel-less) نشان داده‌اند که بیش از آن که در جهت برآوردن نیاز کاربران بهبود یافته باشند، با نوعی نگاه تجملاتی به بازار عرضه شده‌اند. اگر چه در این گوشی‌ها نمایشگرهای تمام صفحه، ویژگی‌های زیست‌سنجی پیشرفته و هوش مصنوعی بهبودیافته به کار گرفته شده است، اما گوشی‌های همچنان جدید با قیمت بالا هنوز می‌توانند مزیت‌های بیشتری نسبت به آخرین و جالب‌ترین گوشی‌های فعلی داشته باشند.

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، پژوهشگر ارشد بخش بررسی فصلی دستگاه‌های موبایل در موسسه IDC، عقیده دارد: «در حضور پرچمداران فوق پیشرفته، به نظر می‌رسد پرچمداران رده‌ بالای همچنان گران‌قیمت نسل پیشین برای کاربران جذابیت بسیار بیشتری داشته‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ، گسترده‌ترین سبد محصول خود را به امید جذب مخاطب بیشتر ارائه داده‌اند و در عین حال، سازندگان به غیر از پنج برند برتر در تلاش بوده‌اند تا مسیر حرکتی خود را حفظ کنند. چنان که برندهای برجسته‌ای همچون آنر، Vivo، شیائومی و OPPO رقابتی باورنکردنی در گوشی‌های رده پایین داشتند و برندهایی همچون اپل، سامسونگ و هواوی سنگر خود را در بخش محصولات رده ‌بالا حفظ کرده‌اند. »

کارشناسان IDC در ادامه، گزارش خود را از وضعیت پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها، شامل‌ دوگانه اپل-سامسونگ و سه‌گانه برندهای چینی، در سه‌ماهه چهارم تشریح کرده‌اند.

اپل

مطابق گزارش IDC، اپل در سه‌ماهه منتهی به تعطیلات سال 2017، رکود اندکی را در مقایسه با فصل تعطیلات سال 2016 تجربه کرده است. حجم آیفون‌های عرضه‌شده در سه‌ماهه چهارم 2017 به 77.3 میلیون واحد رسیده که نشانگر افت سالانه 1.3 درصدی است. البته این تعداد آیفون برای اپل کافی بوده تا بتواند سامسونگ را پشت سر بگذارد و به صدر جدول گوشی‌های هوشمند بازگردد. این امر عمدتا نتیجه تازه‌ترین اسمارت‌فون‌های این شرکت یعنی آیفون8، 8 پلاس و 10 بوده است.

Apple iPhone 8 8 Plus and iPhone X

اپل در این سه‌ماهه نشان داد که ارائه سبدی از آیفون در تمام سطوح قیمتی، می‌تواند نظر مصرف‌کنندگان را به پلتفرم iOS جلب کند. اگر چه تقاضا برای آیفون 10، به عنوان گران قیمت‌ترین آیفون اپل، آن گونه که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند قوی نبود، اما تقاضای جدی برای مجموعه گوشی‌های آیفون در میان طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان، در بازارهای توسعه‌یافته و نوظهور، دیده می‌شد. البته گزارش مالی اپل از سه‌ماهه منتهی به دسامبر 2017 نیز مثبت بوده و از رشد درآمد این شرکت به دلیل قیمت فروش بالای گوشی‌های آیفون حکایت داشته است.

سامسونگ

بر اساس گزارش IDC، سامسونگ در سراسر سال 2017 به غیر از سه‌ماهه چهارم در صدر جدول جهانی عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند قرار داشته است. این غول کره‌ای در فصل چهارم 74.1 میلیون واحد اسمارت‌فون به بازار عرضه کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.4 درصد افت داشته است. البته در گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه چهارم نیز کاهش عرضه و افت درآمد بخش موبایل محسوس بوده است.

Samsung Galaxy Note8

سامسونگ گلکسی نوت8

سامسونگ با وجود بحران نوت7 در کنار فشار دائمی از سوی اپل و سازندگان چینی، توانسته پیشتازی خود را حفظ کند. عرضه گلکسی اس9 در آینده‌ای نزدیک می‌تواند بهترین شانس این کمپانی برای در اختیار گرفتن بازار مشتریان فعلی و جدید در سال 2018 باشد.

هواوی

این شرکت با وجود رقابت شدید برندهای در حال رشد چینی همچون OPPO و Vivo همچنان در جایگاه سوم عرضه‌کنندگان قرار دارد. هواوی در سه‌ماهه چهارم 2017، معادل 41.0 میلیون واحد گوشی هوشمند وارد بازار کرده است که نسبت به فصل چهارم سال 2016، افتی 9.7 درصدی را نشان می‌دهد. با این حال، سال 2017 در مجموع سال خوبی برای هواوی بوده؛ چرا که زیربرند آنر به رشد فروش این کمپانی در داخل و خارج از چین یاری رسانده است. هواوی در سال 2017 در مجموع 153.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون به بازار عرضه کرده و شاهد رشد 9.9 درصدی نسبت به سال گذشته بوده است.

Huawei Mate 10 Pro

هواوی میت 10 پرو

گوشی‌های سری Mate و زیربرند آنر باعث ثبت رکورد قابل توجهی از نظر حجم فروش در بازارهای مختلف شده‌اند و در عین حال، سری Y نیز در میان محصولات رده‌پایین بازار پر رونقی داشته است. البته امیدهای هواوی برای حضور در بازار ایالات متحده آمریکا فعلا با تردید مواجه است؛ زیرا هر دو اپراتور AT&T و Verizon ظاهرا به سبب فشار‌های دولت آمریکا، اخیرا ارتباط خود را برای عرضه پرچمداران هواوی در آمریکا قطع کرده‌اند. از این رو، ورود به آمریکا از طریق اپراتورهای رسمی همچنان بحرانی جدی برای هواوی است و به نظر می‌رسد این کمپانی برای مواجهه با اپل و سامسونگ در بازار آمریکا مسیر دشواری در پیش خواهد داشت.

شیائومی

شیائومی اگر چه جایگاه چهارم عرضه‌ را در سه‌ماهه چهارم 2017 به خود اختصاص داده، اما بیشترین رشد را در میان پنج برند برتر هم در فصل چهارم و هم در سال گذشته میلادی داشته است. این شرکت چینی در فصل تعطیلات، سهم بازار خود را از 3.3 درصد در سال 2016 حدود دو برابر کرده و به 7 درصد در سه‌ماهه چهارم 2017 رسانده است. این امر به هیچ رو، شگفت‌آور نیست زیرا شیائومی به تمرکز خود برای رشد در خارج از مرزهای چین ادامه داده است تا جایی که هند و روسیه دو بازار بزرگ این شرکت به شمار می‌روند.

Xiaomi Mi A1

شیائومی Mi A1

شیائومی تعداد فروشگاه‌های فیزیکی خود موسوم به Mi Store و مراکز Mi Service را گسترش داده و به ویژه در کشورهایی همچون اندونزی گسترشی سریع را تجربه کرده است. این شرکت گروه تجاری Lazada را به عنوان فروشگاه رسمی آنلاین خود در اندونزی معین کرده است و همچنین در شراکت با شرکت Indosat در اندونزی، تصمیم دارد بسته مخابراتی را به صورت bundle برای دوره‌ای یک ساله عرضه نماید. شیائومی در هند سری Redmi Y را عرضه کرده و با یاری گرفتن از کاترینا کیف (Katrina Kaif) هنرپیشه معروف بالیوود، تبلیغ قابلیت‌های متمرکز بر سلفی این گوشی را شدت بخشیده است. اسمارت‌فون Redmi 5A هم که در آمریکا با قیمت 78 دلار عرضه شده، در طول یک ماه، بیش از یک میلیون فروش داشته است. این برند به گسترش خرده‌فروشی خود با اضافه کردن شرکای ترجیحی ادامه خواهد داد و فروشگاه‌های Mi Home جدیدی راه‌اندازی خواهد کرد. در عین حال، سیاست شراکت با فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ را نیز ادامه خواهد داد.

Oppo

Oppo سه‌ماهه چهارم 2017 را با عرضه 27.4 میلیون اسمارت‌فون به پایان رساند و با یک پله نزول به جایگاه پنجم دست یافت. این شرکت با ارائه 111.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، رشدی 12 درصدی را در سال 2017 تجربه کرده است. شرکت OPPO همانند شیائومی توانسته در خارج از بازار چین حضور موفقی داشته باشند و در کشورهایی همچون هند، اندونزی و ویتنام جایگاه خود را تثبیت کند. OPPO در اندونزی سری جدیدF5 را در سه‌ماهه چهارم عرضه کرد و همچنین از همکاری با AOV، که یک بازی با عرصه نبرد چند نفره آنلاین (MOBA game) به شمار می‌رود، خبر داده است. این شرکت برای تبلیغ ویژگی‌های هوش مصنوعی در دوربین‌های سلفی گوشی‌های خود، یک تور پویش (campaign) سلفی در بسیاری از شهرهای بزرگ اندونزی به راه انداخته است. OPPO در هند نیز به سرمایه‌گذاری روی استفاده از چهره‌های مشهور و رویدادهای مهم ادامه داده است. با این حال و علی‌رغم تمام تلاش‌ها، افت اندکی را تجربه کرده است که دلیل آن تغییرات در استراتژی کانال توزیع این کمپانی است و مطابق آن، OPPO در پی آن است تا در خصوص شرکای خرده فروش خود با دقت بیشتری عمل کند.

در مجموع، با آنکه سه‌ماهه پایانی هر سال میلادی، همزمان با تعطیلات سال نو است و فصل اوج فروش به شمار می‌رود، ظاهرا این روند دست کم در مورد سه‌ماهه چهارم 2017 صادق نبوده است. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا