گزارش مالی سامسونگ از سه‌ماهه پایانی و کل سال مالی 2017 – حواشی، مانع موفقیت سامسونگ نشد

نمایش خبر

تاریخ : 1396/11/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : کمپانی سامسونگ الکترونیکس در روز چهارشنبه 31 ژانویه 2018 (11 بهمن 1396) ضمن ارائه گزارش مالی خود از سه‌ماهه پایانی سال 2017، نتایج مالی مربوط به کل سال 2017 را نیز منتشر کرد. طبق این گزارش، مجموع درآمد سامسونگ در سال 2017 برابر با 239.58 تریلیون وان کره (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 223.64 میلیارد دلار آمریکا) بوده که در مقایسه با درآمد سال 2016 (201.87 تریلیون وان، معادل 173.36 میلیارد دلار) حدود 19 درصد رشد داشته است. سود عملیاتی سامسونگ در سال 2017 نیز 53.65 تریلیون وان (50.2 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به رقم سود سال 2016 (29.24 تریلیون وان، معادل 27 میلیارد دلار) بیش از 83 درصد افزایش داشته است.

Samsung Q4 and Full Year 2017 Financial Results

سه‌ماهه چهارم سال 2017 هم با خاطره خوبی برای سامسونگ به پایان رسید، چرا که این کمپانی کره‌ای موفق شد درآمد خود در این فصل را به 65.98 تریلیون وان (61.61 میلیارد دلار) برساند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 24 درصد و نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2017، حدود 6 درصد افزایش داشته است. سود عملیاتی سامسونگ نیز در آخرین فصل از سال 2017 برابر با 15.15 تریلیون وان (14 میلیارد دلار) گزارش شده که آن هم در مقایسه با سه‌ماهه سوم، حدود 4 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 64 درصد رشد نموده است. البته نباید فراموش کنیم که نتایج مالی سال 2016 – تحت تأثیر بحران نوت‌7 – افت قابل توجهی را تجربه کرد.

عملکرد موفقیت‌آمیز سامسونگ در سه‌ماهه پایانی و مجموع سال 2017 در حالی رقم خورده که جی وای.لی (Jay Y.Lee)، رهبر سابق سامسونگ، به دنبال افشای رسوایی رشوه دادنش به رییس جمهور کره، در ماه آگوست به زندان رفت و کئون او-هیون (Kwon Oh-hyun) مدیرعامل کنونی سامسونگ نیز، شرایط کنونی این شرکت را یک "بحران بی‌سابقه" خواند و با همین بهانه، قرار است در مارس 2018 از سمت خود استعفا کند. اما علی‌رغم این حواشی و رفت و آمدهای مدیریتی، نتایج مالی سامسونگ بسیار درخشان بوده است.

سامسونگ عمده رشد خود در سه‌ماهه اخیر را مدیون صنعت قطعه‌سازی می‌داند، به ویژه کسب‌وکار حافظه، که به لطف فروش محصولات مرتبط با حافظه‌های DRAM و NAND مورد استفاده در سرورها و دیوایس‌های موبایل، درآمد کلانی نصیب شرکت شد. همچنین، با فروش میلیون‌ها پنل OLED به اپل برای استفاده در آیفون X، کسب‌وکار پنل‌های نمایشی سامسونگ نیز، عملکرد خوبی داشت (هر چند که سودآوری پنل‌های LCD با افت همراه بود). در مجموع بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشی) سودآورترین کسب‌وکار سامسونگ در سه‌ماهه چهارم (و همچنین کل سال 2017) بود و پس از آن بخش‌های موبایل و اقلام الکترونیکی مصرفی قرار می‌گیرند.

در ادامه نگاهی داریم به جزییات مربوط به نتایج مالی بخش‌های مختلف سامسونگ، در سه‌ماهه اخیر و کل سال 2017:

Samsung Q4 and Full Year 2017 Financial Results

• فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه (IM)

طی سه‌ماهه چهارم سال 2017، مجموع درآمد سامسونگ در بخش "فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه" 25.47 تریلیون وان اعلام شده که 2.42 تریلیون وان از این مقدار، سود عملیاتی این بخش بوده است. مقایسه درآمد سه‌ماهه اخیر با رقم درآمد در سه‌ماهه سوم (27.69 تریلیون وان) از افتی 8 درصدی حکایت دارد. در حالی که فروش پرچمدارهایی چون نوت8 روند رو به رشدی را طی کرده، آنچه سامسونگ بهینه‌سازی برنامه مدل‌های رده‌پائین در سه‌ماهه اخیر توصیف کرده و در عمل به معنای افت فروش گوشی‌های پایین‌رده در فصل اخیر تعبیر می‌شود، موجب شد تا در مجموع، عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت در سه‌ماهه چهارم، پایین‌تر از سه‌ماهه سوم باشد. البته، افزایش هزینه‌های بازاریابی و نوسانات فصلی هم در کاهش درآمد بخش موبایل بی‌تأثیر نبوده است.

علی‌رغم افت درآمد بخش موبایل نسبت به سه‌ماهه سوم سال 2017، اگر درآمد سه‌ماهه اخیر را با مدت مشابه سال 2016 مقایسه کنیم، متوجه رشد 8 درصدی خواهیم شد که برای سامسونگ، بسیار معنادار است. این رشد سالانه نشان می‌دهد سامسونگ به‌خوبی بحران نوت7 در سال 2016 را پشت سر گذاشته است؛ بحرانی که به علت داغ شدن بیش از حد و آتش گرفتن برخی قسمت‌های گوشی، سامسونگ مجبور شد میلیاردها دلار را صرف فراخوانی و جمع‌آوری نوت7 نماید.

Samsung Galaxy Note8

سامسونگ گلکسی Note8

به گفته سامسونگ با توجه به گرایش فزاینده مشتریان به سمت جایگزین کردن گوشی‌های‌شان با اسمارت‌فون‌های پیشرفته، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید اسمارت‌فون در سال 2018 بیشتر شود. گفتنی‌ست سامسونگ نگاه ویژه‌ای به فروش Galaxy S9 داشته و معتقد است به دنبال رونمایی از S9 در 25 فوریه (6 اسفند) و عرضه قریب‌الوقوع آن در آینده نزدیک، بخش موبایل مجددا به وضعیت سابق خود باز خواهد گشت.

در این میان، سامسونگ برای افزایش فروش اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌اش، قصد دارد رقابت ‌پذیری این محصولات را قوی‌تر کند. این کار با اعمال تغییراتی در ویژگی‌های اصلی و سرویس‌ها (مثل دوربین و Bixby) و همچنین تقویت برنامه‌های فروش ویژه و فروشگاه‌های تجربه-محور تحقق خواهد یافت. به‌علاوه، سامسونگ قصد دارد با ادامه بهینه‌سازی اسمارت‌فون‌های رده‌های پایین و میانی، در کنار بهبود بهره‌وری (productivity) در این محصولات، به رشدی کیفی در کسب‌وکار اسمارت‌فون‌هایش دست یابد. البته، عده‌ای از کارشناسان – از جمله تام کنگ (Tom Kang) مدیر پژوهشی مؤسسه Counterpoint – بر این باورند که با توجه به فضای رقابتی شدیدی که رقبای چینی در بازارهایی مثل اروپا و آسیا ایجاد کرده‌اند، چشم‌انداز مبهمی در انتظار کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های سامسونگ قرار دارد.

به دنبال تکمیل سرمایه‌گذاری در حوزه LTE از سوی شرکای خارجی در نیمه نخست سال 2017، کسب‌وکار شبکه‌های سامسونگ – که جزئی از بخش IM محسوب می‌شود – درآمد ضعیفی را در نیمه دوم سال، نصیب سامسونگ کرد. سامسونگ قصد دارد طی سه‌ماهه نخست 2018، با عرضه سایت‌های مخابراتی LTE (عمدتا در آمریکای شمالی) کسب‌وکار شبکه خود را قدرتمندتر کند. ادامه توسعه شبکه 5G در کشورهایی مثل کره، ژاپن و آمریکا نیز از دیگر برنامه‌های سامسونگ برای سال 2018 خواهد بود.

گفتنی‌ست، درآمد سالانه بخش IM با رشدی 6 درصدی، از 100.30 تریلیون وان در سال 2016 به 106.67 تریلیون وان در سال 2017 افزایش یافت. سود عملیاتی این بخش در سال 2017 نیز 11.84 تریلیون وان اعلام شده که در قیاس با سود 10.81 تریلیون وان در سال مالی 2016، حدود 9.5 درصد رشد داشته است.

• Device Solutions

طی سه‌ماهه اخیر، سامسونگ در بخش Device Solutions (متشکل از کسب‌وکار نیمه‌رساناها و پنل‌های نمایشگر) موفق شد به مجموع فروش 32.05 تریلیون وان دست یابد که از این میزان، 12.20 تریلیون وان، سود عملیاتی این بخش بوده است.

درآمد و سود عملیاتی کسب‌وکار نیمه‌رساناها در فصل اخیر به ترتیب برابر با 21.11 و 10.90 تریلیون وان اعلام شده است. شرایط مساعد بازار در سه‌ماهه پایانی 2017، موجب شد تا کسب‌وکار حافظه سامسونگ به درآمد خوبی دست یابد.

در سه‌ماهه اخیر، شرایط فصلی به گونه‌ای رقم خورد که تقاضا برای حافظه NAND، به منظور استفاده در محصولات موبایل با تراکم بالا و همچنین SSDهای مورد استفاده در سرورها بالا بود. سامسونگ نیز به این تقاضای بالا در بازار پاسخ داد و توانست با فروش خوب این محصولات، به سود کلانی دست یابد.

Samsung Server SSD

در رابطه با حافظه DRAM نیز، نوسانات فصلی تقاضا را نسبت به سه‌ماهه سوم افزایش داد. عواملی چون گسترش فضای ذخیره‌سازی ابری، پایگاه‌های داده جدید و گرایش به سمت تراکم بیشتر، موجب شد تا نیاز به حافظه DRAM در سرورها همچنان بالا باشد. عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار نیز، تقاضا در بخش موبایل را بالا نگه داشت. لذا سامسونگ با عرضه محصولاتی چون حافظه DRAM با ظرفیت بالای 64 گیگابایت برای سرورها و همچنین حافظه‌‌‌های کم‌مصرف LPDDR4X، ضمن تأمین نیاز بازار، درآمد خوبی کسب کرد.

اما کاهش فروش پروسسورهای موبایلی و سنسورهای تصویری در فصل اخیر، درآمد کسب‌وکار System LSI (مدار مجتمع در مقیاس بزرگ) سامسونگ را با کندی مواجه کرد. همین پدیده در کسب‌وکار چیپ‌ست‌های سامسونگ نیز مشاهده می‌شود. البته شایان ذکر است، با ظهور مشتریان جدید در چین، فروش چیپ‌ست‌های ساخت سامسونگ طی سه‌ماهه اخیر، در این کشور افزایش یافت.

بخش پنل‌های نمایشی – که دومین زیرمجموعه Device Solutions محسوب می‌شود – طی سه‌ماهه سوم، درآمدی برابر با 11.18 و سودی معادل 1.41 تریلیون وان را نصیب سامسونگ کرد. افت قیمت ناشی از نوسانات فصلی، درآمد حاصل از فروش پنل‌های LCD را در فصل اخیر کاهش داد، اما به رغم این اتفاق، مجموع درآمد بخش پنل‌های نمایشی، نسبت به سه‌ماهه سوم بیشتر بوده است. سامسونگ این رشد درآمدی را به افزایش عرضه پنل‌های OLED برای استفاده در اسمارت‌فون های پرچمدار (از جمله آیفون X) نسبت می‌‌دهد. پیش‌بینی می‌شود، نمایشگر بیشتر اسمارت‌فون‌ها (به ویژه گوشی‌های رده‌ بالا) در سال 2018 از نوع پنل‌های OLED باشد. لذا سامسونگ در تلاش است تا تقاضای بازار در این زمینه را با قدرت تأمین نماید.

احتمالا می‌دانید که سامسونگ تأمین‌کننده اصلی پنل‌های OLED برای آیفون X است. حال، انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم اپل برای کاهش تولید آیفون X در سه‌ماهه نخست 2018، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که فروش پنل‌های OLED سامسونگ تحت‌الشعاع این اقدام اپل قرار خواهد گرفت. اما کئون یانگ چوی (Kwon Young Choi)، معاون کسب‌وکار پنل‌های نمایشگر سامسونگ، ضمن بی‌اعتنایی به این گزارش‌ها، تصریح کرد که کسب‌وکار پنل‌های سامسونگ به یک مشتری خاص، وابسته نیست.

• اقلام الکترونیکی مصرفی (CE)

طی سه‌ماهه چهارم سال 2017، سامسونگ در بخش اقلام الکترونیکی مصرفی – که کسب‌وکارهایی چون "نمایشگرهای تصویری" و "لوازم خانگی دیجیتال" را شامل می‌شود – 12.72 تریلیون وان درآمد کسب کرد که 0.51 تریلیون وان از این مبلغ، سود عملیاتی این بخش اعلام شده است.

به گفته سامسونگ، به لطف فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی، بازار جهانی تلویزیون در سه‌ماهه پایانی 2017 نسبت به سه‌ماهه سوم، رشدی 2 رقمی را تجربه کرد، اما تقاضای کمتر در بازارهای آمریکای شمالی، چین و خاورمیانه طی فصل اخیر، باعث افت سالانه بازار جهانی تلویزیون شد. در این شرایط، سود سامسونگ از راه فروش در این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت. علت در آن است که طی فصل اخیر، سامسونگ ضمن پایین آوردن قیمت محصولات به دلیل رقابت شدید، تعداد تلویزیون‌های تولیدشده در رده‌های میانی و پایین را نیز کاهش داد. البته ناگفته نماند، فروش بالای محصولات پیشرفته سامسونگ در فصل چهارم، موجب شد تا درآمد این بخش، نسبت به فصل سوم، بهبود یابد.

Samsung QLED TV

با توجه به در پیش بودن رویدادهای ورزشی مهم (از جمله جام جهانی فوتبال) در سال 2018، انتظار می‌رود تقاضا برای خرید تلویزیون‌های پیشرفته و مجهز به صفحه‌‌های خیلی بزرگ، افزایش یابد. همزمان با این اتفاق، سامسونگ قصد دارد، ضمن پررنگ‌تر کردن فعالیت‌های بازاریابی، رده محصولات جدیدش (شامل تلویزیون‌های QLED با پنل‌های بسیار بزرگ و همچنین تلویزیون‌هایی با وضوح 8K) را گسترش دهد. برنامه بعدی سامسونگ، افزودن دستیار دیجیتال Bixby و پلتفرم SmartThings به تلویزیون‌هاست. 

منبع : Samsung


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا