گزارش گارتنر از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2017 – رشد 80 درصدی شیائومی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/9/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنجشنبه 30 نوامبر 2017 (9 آذر 1396) گزارش خود را از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2017 منتشر نمود. طبق این گزارش، طی فصل اخیر، در مجموع بیش از 383 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به مصرف‌کنندگان فروخته شده که این میزان در مقایسه با اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مدت مشابه سال گذشته (372 میلیون دستگاه)، 3 درصد افزایش داشته است. بنابر گزارش گارتنر، کمپانی‌های سامسونگ، اپل، هواوی، Oppo و شیائومی به ترتیب برترین فروشندگان اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم بوده‌اند که در این میان رشد سالانه سامسونگ، هواوی، Oppo و شیائومی 2 رقمی بوده و تنها اپل با رشد سالانه 5.7 درصدی، از دست‌یابی به رشد 2 رقمی محروم ماند.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q3 2017

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر پژوهشی گارتنر، وضعیت بازار در فصل اخیر را این گونه توصیف می‌کند: «به‌رغم کم‌رونقی بازار در چین، فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2017 افزایش یافت. [بازار] نوظهور آسیا/اقیانوسیه (با افزایش 15 درصدی فروش) و آمریکای شمالی (با 11.2 درصد افزایش) محرک رشد فروش اسمارت‌فون در این سه‌ماهه بودند.» به گفته گوپتا، تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند سامسونگ و هواوی در بازار نوظهور آسیا اقیانوسیه بالا بوده است. فروش کمپانی‌های چینی شیائومی و Vivo نیز مطلوب عنوان شده و هر دو توانستند نفوذ خود به بازارهای خارج از چین را گسترش دهند. اما در منطقه‌ای مثل آمریکای شمالی، این سامسونگ بود که با عرضه پرچمدارهای جدیدش نیروی محرکه بازار لقب گرفت.

طی سه‌ماهه سوم، سامسونگ با فروش 85.6 میلیون اسمارت‌فون، 22.3 درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داد و طبق معمول، عنوان برترین فروشنده گوشی هوشمند در دنیا را از آن خود کرد. گفتنی است این میزان از فروش، در مقایسه با 71.7 میلیون اسمارت‌فونی که سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2016 به فروش رسانده بود، 19.3 درصد رشد داشته است. گوپتا معتقد است، پرچمدارهای گلکسی اس 8، اس 8 پلاس و نوت8، با طراحی جدید، مجددا تقاضای فزاینده‌ای را برای اسمارت‌فون‌های سامسونگ به همراه داشته و برگ برنده این کمپانی در رقابت با تولیدکنندگان چینی بوده‌اند. همانطور که گفته شد، گارتنر رشد سالانه سامسونگ در پایان سه‌ماهه اخیر را دو رقمی (19.3 درصد) اعلام کرده و یادآور شد، آخرین باری که سامسونگ به رشد سالانه دورقمی دست پیدا کرده، به سه‌ماهه چهارم سال 2015 برمی‌گردد. این در حالی‌ست که رشد سالانه سامسونگ در فصل اخیر، طبق گزارش IDC برابر با 9.5 درصد و به گزارش Canalys حدود 8.2 درصد بوده است. تفاوت زیاد بین آمار گارتنر و دو مؤسسه یادشده، جای تأمل دارد.

فروش 45.4 میلیون آیفون، کسب 11.9 درصد از سهم بازار و رسیدن به رشد 5.7 درصدی در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، دستاورد اپل در سه‌ماهه سوم 2017 بوده است. نکته قابل توجه آنکه اپل پس از چند افت متوالی، توانست مجددا در بازار چین به رشد بازگشته و در بازارهای نوظهوری مثل هند، به فروش قدرتمندی دست یابد. بنابر آنچه در گزارش گارتنر می‌خوانیم، این موفقیت، در نتیجه فروش مستمر آیفون‌های قدیمی‌تر رقم خورده که از این جمله می‌توان به آیفون 5اس با قیمت خرده‌فروشی 240 دلار اشاره کرد.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q3 2017

میزان فروش و سهم بازار پنج برند اصلی بازار اسمارت‌فون در سه ماهه سوم سال 2017

طی سه‌ماهه سوم، کمپانی هواوی با فروش 36.5 میلیون گوشی هوشمند، 9.5 درصد از سهم بازار را از آن خود کرد و در رتبه سوم دنیا قرار گرفت. 7.7 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در دنیا نیز به Oppo اختصاص داشت که با فروش 29.4 میلیون اسمارت‌فون، پس از هواوی، در جایگاه چهارم جهانی ایستاد. اما شاید آنچه بیش از هر چیز دیگری در گزارش گارتنر خودنمایی می‌کند، موفقیت کمپانی چینی شیائومی باشد.

طی فصل اخیر، شیائومی با فروش 26.8 میلیون اسمارت‌فون توانست 7 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را به نام خود کند ولی مقایسه این رقم با 14.9 میلیون اسمارت‌فونی که شیائومی در سه‌ماهه سوم 2016 به فروش رسانده بود، از رشد چشمگیر 80 درصدی حکایت می‌کند. هرچند در چین، رقابت شدیدی بین شیائومی، هواوی، Oppo و Vivo دیده می‌شود. اما جالب آنکه، گارتنر بیشتر رشد شیائومی را به بازار بین‌المللی نسبت می‌دهد. در حال حاضر، کشور هند همچنان بزرگ‌ترین بازار خارجی شیائومی بوده و بیشترین رشد را در خارج از چین برای این شرکت به همراه داشته است. فروش روزافزون در بازارهایی چون آمریکای لاتین و روسیه نیز، در موفقیت شیائومی بی‌تأثیر نبوده است.

اگر بخواهیم بازار اسمارت‌فون را از لحاظ جغرافیایی بررسی کنیم، طی سه‌ماهه اخیر، فروش در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، ماکائو و تایوان – که در اصطلاح Greater China یا "چین بزرگ‌تر" نامیده می‌شوند – 11 درصد افت داشته که گارتنر آن را به ادغام برندهای محلی و کمتر شناخته‌شده نسبت می‌دهد. بنابر آنچه در گزارش گارتنر آمده، مردم به خرید اسمارت‌فون‌های شناخته‌شده و گران‌قیمت تمایل داشته و همین مسأله، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت برندهای محلی را شدیدا کاهش داده است.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q3 2017

میزان فروش و سهم بازار پنج منطقه بزرگ توزیع بازار اسمارت‌فون در سه ماهه سوم سال 2017

به همین شکل، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های پیشرفته برندهای برتر طی سه‌ماهه اخیر، رشد فروش گوشی‌های هوشمند در مناطقی چون اروپای غربی و آمریکای شمالی را در پی داشته است. این در حالی‌ست که شرکت‌های برتر چینی مثل هواوی، شیائومی، Oppo و Vivo، به لطف عرضه اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه – که با تمرکز بر شبکه ارتباطی 4G و دوربین‌های بهتر به تولید می‌رسند – به فروش خوب خود در بازارهای نوظهور ادامه می‌دهند.

به گفته آنشول گوپتا، عرضه آیفون‌های جدید در پایان سه‌ماهه سوم 2017، بخش قابل‌توجهی از خرید اسمارت‌فون را به سه‌ماهه چهارم موکول کرده است. وی پیش‌بینی کرد، تخفیف‌های مناسبی که در "جمعه سیاه" و "دوشنبه اینترنتی" ارائه می‌شود، تأثیر به‌سزایی در افزایش فروش اسمارت‌فون در سه‌ماهه پایانی سال داشته باشد (جمعه سیاه و دوشنبه اینترنتی، به ترتیب به اولین جمعه و اولین دوشنبه بعد از عید شکرگزاری در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان گفته می‌شود که در این دو روز، خیلی از فروشگاه‌ها اجناس خود را با تخفیف‌های بالا عرضه می‌کنند). طبق برآورد گارتنر، میزان فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم، مجموع فروش اسمارت‌فون در سال 2017 را ارتقا خواهد بخشید. گارتنر رقم فروش اسمارت‌فون در سال 2017 را تا 1.57 میلیارد دستگاه تخمین زده است.  

منبع : Gartner