بهترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان برای اندروید در سال 2017 – بخش اول

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/9/2        نویسنده: نعمت الله کمال فر
برچسب‌ها : اپلیکیشن Application ، اندروید Android

واحد خبر mobile.ir : یادگیری زبان‌ دیگر کشورها همواره یکی از نیازهای مهم آموزشی جوامع بشری در سرتاسر دنیا بوده است. افراد مختلف به دلایل گوناگونی همچون روابط تجاری، روابط سیاسی، کسب علم و دانش، سفرهای تفریحی، یا علاقه ذاتی، به یادگیری زبان‌هایی غیر از زبان مادری خود می‌پردازند. اگرچه ممکن است ساده‌ترین و واضح‌ترین راه برای یادگیری زبان شرکت در کلاس‌های آموزشی مربوطه باشد، اما بسیاری از علاقمندان به یادگیری زبان‌های جدید، امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی را نداشته و به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند که زبان مورد نظر خود را به صورت خودآموزی و با بهره‌گیری از ابزارهای کمک آموزشی همچون کتاب‌ها، فایل‌های صوتی، یا فیلم‌های آموزشی فراگیرند.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

با ظهور گوشی‌های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آن‌ها، اپلیکیشن‌ها جایگاه ویژه‌ای در بخش‌های مختلف زندگی کاربران پیدا نموده‌اند. فردی که پیش از این برای خودآموزی یک زبان جدید ناچار به صرف هزینه بالا برای خرید محتوای آموزشی، به همراه داشتن دیکشنری و کتاب‌های‌ آموزشی، استفاده از کامپیوتر شخصی یا پخش‌کننده‌های صوتی و تصویری و صرف وقتی قابل توجه بود، اکنون قادر است تمام نیازهای آموزشی خود را با صرف هزینه و وقت بسیار کمتر از طریق نصب چند اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود برآورده سازد. امروزه اپلیکیشن‌های فراوانی برای آموزش زبان در دسترس کاربران اندروید قرار دارد. چه برای شروع یادگیری یک زبان جدید و چه برای بهبود مهارت‌های کاربر از طریق آموزش قواعد و دستورالعمل‌های زبان، گسترش دامنه لغات، تمرین مکالمه، یا درک بهتر مطالب گفتاری و نوشتاری، اپلیکیشن‌های آموزشی مختلفی برای انتخاب پیش روی کاربران علاقمند قرار دارند. به همین خاطر سعی نموده‌ایم با هدف کمک به کاربران در انتخاب اپلیکیشن‌های مناسب برای یادگیری زبان، در این مطلب به معرفی و بررسی بهترین آن‌ها بپردازیم.

لازم به ذکر است که با توجه به تنوع بالای این نوع اپلیکیشن‌ها و همچنین کاربرد و محتوای متفاوت آن‌ها، این مطلب نسبت به دیگر مطالب ما در زمینه بررسی بهترین اپلیکیشن‌های همراه طولانی‌تر شده است و به همین خاطر در دو قسمت منتشر می‌گردد. در قسمت اول بهترین اپلیکیشن‌های تمام عیار و همه منظوره برای فراگیری زبان‌های جدید را معرفی نموده و در قسمت دوم به بررسی اپلیکیشن‌هایی متفاوت و خاص‌منظوره‌تر برای زبان‌آموزان خواهیم پرداخت.

Duolingo: بهترین اپلیکیشن رایگان برای یادگیری زبان

Duolingo با بیش از 200 میلیون کاربر و پشتیبانی از 23 زبان مختلف، یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان محسوب می‌شود. سیستم آموزشی جذاب و سرگرم‌کننده Duolingo علاوه بر سیستم‌عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز، از طریق وب‌سایت duolingo.com نیز به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد. شعار اصلی توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن عبارت است از "آموزش رایگان زبان برای کل دنیا". شرکت توسعه‌دهنده Duolingo از زمان شروع به کار رسمی‌اش در سال 2012 تاکنون به شکلی تحسین‌آمیز به این شعار پایبند بوده و از معدود اپلیکیشن‌های با کیفیتی است که امکان یادگیری زبان‌‌های مختلف را به صورت رایگان برای عموم کاربران فراهم آورده است. البته به طور طبیعی توسعه و نگهداری این سیستم آموزشی با کیفیت و اضافه نمودن دروس و زبان‌های جدید، هزینه‌های بالایی را برای شرکت توسعه‌دهنده آن به همراه دارد که عمده آن از محل نمایش تبلیغات آنلاین برای کاربران تامین می‌شود. همچنین Duolingo از ماه آوریل سال جاری میلادی (2017) این امکان را فراهم آورده است تا کاربران با پرداخت یک مبلغ اشتراک ماهانه یا سالانه تحت عنوان Duolingo Plus، از شر تبلیغات آنلاین خلاص شده و همچنین بتوانند با دانلود دروس، از اپلیکیشن به صورت آفلاین استفاده نمایند. لازم به ذکر است که در حالت رایگان برای استفاده از این اپلیکیشن و دسترسی به دروس مختلف آن، بایستی کاربر به اینترنت متصل باشد.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

برای استفاده از این اپلیکیشن کافی‌ست آن را از یکی از فروشگاه‌های اپلیکیشن اندرویدی به صورت رایگان دریافت نموده و هنگام اجرای اولیه، با استفاده از حساب کاربری گوگل، فیسبوک و یا با وارد نمودن آدرس ایمیل خود به همراه یک رمز عبور، در سیستم آموزشی Duolingo ثبت نام کنید. به این ترتیب اطلاعات شخصی، زبان‌های در حال یادگیری و میزان پیشرفت شما در هر برنامه آموزشی، در قالب این حساب کاربری روی سرورهای این اپلیکیشن نگهداری شده و قادرخواهید بود در هر زمان روی هر دستگاه همراه مبتنی بر اندروید، iOS، ویندوز، یا حتی از طریق وب‌سایت Duolingo وارد حساب کاربری شده و برنامه‌های آموزشی خود را ادامه دهید.

با اولین ورود کاربر به اپلیکیشن از وی خواسته می‌شود تا زبان مورد نظر خود برای یادگیری را از میان مجموعه زبان‌های موجود انتخاب نماید. در صورت انتخاب زبان انگلیسی، از کاربر سوال می‌شود که او به چه زبانی صحبت می‌کند. در حال حاضر Duolingo برای یادگیری زبان انگلیسی برنامه‌های آموزشی به 22 زبان مختلف دنیا ارائه کرده، همچنین برای کاربرانی که به زبان انگیسی تسلط نسبی یا حتی آشنایی داشته باشند، امکان یادگیری 22 زبان مختلف را فراهم می‌آورد. اگرچه این اپلیکیشن از اغلب زبان‌های پرکاربرد دنیا پشتیبانی می‌نماید، اما هنوز جای برخی زبان‌های نسبتا پرکاربر از جمله زبان فارسی در لیست آموزش‌های آن خالی‌ست. بنابراین چنانچه فقط با زبان فارسی آشنایی داشته و در پی یادگیری زبان دیگری همچون انگلیسی هستید، Duolingo ابزار مناسبی برای شما نخواهد بود. اما در صورتی که تا حدودی (در سطح متوسط یا حتی پایین‌تر) به زبان انگلیسی مسلط باشید، می‌توانید از این اپلیکیشن برای یادگیری هر یک از 22 زبان پرکاربرد دیگر که توسط آن پشتیبانی می‌شوند، استفاده نمایید. برای مشاهده لیست کامل زبان‌های پشتیبانی شده توسط Duolingo می‌توانید به انتهای توضیحات و یا به صفحه دانلود آن در Play Store مراجعه فرمایید.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

پس از انتخاب یکی از زبان‌ها برای یادگیری، کاربر قادر خواهد بود تا هدف روزانه خود یا در واقع سرعت یادگیری را با انتخاب یکی از 4 حالت موجود که به ترتیب شامل 5، 10، 15 و 20 دقیقه آموزش در روز می‌شوند، بر اساس شرایط خود تنظیم نماید. پس از آن، چنانچه کاربر هیچ‌گونه آشنایی با زبان انتخاب شده نداشته باشد، با انتخاب گزینه مربوطه برنامه آموزشی آن زبان را آغاز نموده و در صورتی که تا حدودی با آن زبان آشنا باشد، طی یک آزمون کوتاه، تعیین سطح شده و به بخشی از فرآیند آموزشی که مناسب وضعیت او باشد هدایت خواهد گردید. بعد از ثبت‌نام و انتخاب اولین زبان، کاربر قادر خواهد بود تا بدون هیچ‌گونه محدودیتی زبان‌های دیگری را به مجموعه زبان‌های در حال یادگیری خود اضافه نماید. لازم به توضیح است که علاوه بر امکان یادگیری زبان انگلیسی برای افراد با زبان‌های مختلف و امکان یادگیری 22 زبان جدید برای انگلیسی زبان‌ها، دروس متعدد دیگری نیز همچون زبان اسپانیایی برای آلمانی‌ها، فرانسوی برای عرب‌ها، ایتالیایی برای اسپانیایی‌ها، و بسیاری موارد دیگر در مجموعه دروس Duolingo موجود بوده و این مجموعه غنی به طور پیوسته در حال گسترش است.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

در طراحی و توسعه رابط کاربری و سیستم آموزشی این اپلیکیشن سعی شده است تا فرآیند یادگیری زبان از حالت خشک و کسالت‌آور خارج شده، تا حد امکان برای کاربران جذاب و سرگرم‌کننده باشد. در این سیستم به جای استفاده از دروس پیوسته و طولانی، آموزش‌ها به تکه‌های بسیار کوچکی شکسته شده‌اند که حس انجام یک بازی را به کاربر القا می‌نمایند. Duolingo زبان را به بخش‌های موضوعی مختلف همچون خانواده، خوراکی‌ها، لباس‌ها، مکان‌ها و حیوانات و همچنین بخش‌های مختلف گرامری (دستور زبان) از جمله ضمیرها، قیدها، و افعال در زمان‌های مختلف تقسیم نموده است. کاربرانی که از قبل دارای آشنایی و مهارت در زبان مورد نظر باشند، می‌توانند با پاسخگویی به سوالات یک آزمون کوتاه، بخشی از دروس را پشت سر گذاشته و به سطوح پیشرفته‌تر انتقال یابند.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

سیستم آموزشی این اپلیکیشن به طور کلی بر پایه سوال و جواب استوار است. هر یک از بخش‌های آموزشی شامل تعدادی سوال در یک موضوع مشخص است. این سوال‌ها در قالب‌های متنوعی طراحی گردیده و کاربر را ملزم به پاسخگویی از طریق تایپ جواب، بیان یک جمله مشخص، جواب یک سوال با صدای بلند، یا انتخابی چند‌گزینه‌ای می‌نمایند. این دروس کوتاه آموزشی تشکیل یک درخت مهارتی را می‌دهند که کاربر با گذراندن هر یک از آن‌ها امتیازاتی را دریافت نموده و ارتقای درجه می‌یابد. Duolingo با استفاده از این سیستم امتیازدهی و امکان عضویت در کلاب‌های خصوصی و عمومی مختلف، شرایط جذابی را برای رقابت میان کاربران و دوستان فراهم آورده و به این ترتیب کاربر را به استفاده منظم از اپلیکیشن، پاسخگویی بهتر به سوالات و در نتیجه یادگیری سریع‌تر زبان ترغیب می‌نماید. همچنین در صورتی‌ که کاربر بتواند به صورت پیوسته هدف روزانه خود را محقق نموده و یا از آن پیشی بگیرد، این اپلیکیشن با ارسال پیام‌های تبریک و اهدای جوایز در قالب Lingotها، او را مورد تشویق قرار می‌دهد. اعتبار درون‌برنامه‌ای Duolingo که Lingot نامیده شده است، می‌تواند برای استفاده از برخی قابلیت‌های جانبی و دروس تکمیلی همچون آشنایی با ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات عامیانه، مورد استفاده قرار گیرد.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

Duolingo یک اپلیکیشن آموزشی بسیار خوب برای یادگیری زبان در سطح مبتدی و متوسط محسوب می‌شود، اما در حال حاضر نمی‌تواند به خوبی پاسخگوی نیازهای آموزشی مربوط به سطوح پیشرفته زبان باشد. عدم بهره‌مندی از قابلیت مکالمه گفتاری میان کاربران، دیگر کمبود و نقطه ضعف این اپلیکیشن به شمار می‌رود. به طور کلی Duolingo همچون بسیاری از دیگر اپلیکیشن‌ها و حتی دیگر روش‌های خودآموزی زبان، در زمینه آموزش و بهبود مهارت‌های گفتاری کاربر کارایی مناسبی ندارد. لذا بهتر است که کاربران در کنار آن از اپلیکیشن‌های تخصصی مکالمه زبان همچون Tandem و HiNative -- که امکان تعامل و مکالمه زبان‌آموزان را با یکدیگر و حتی با افراد بومی آن زبان فراهم می‌آورند -- استفاده نمایند.

با این وجود رابط کاربری جذاب، سیستم آموزشی سرگرم کننده، مجموعه‌ غنی از آموزش زبان‌های مختلف، و همچنین جامعه کاربری پویای Duolingo، آن را به بهترین اپلیکیشن رایگان آموزش زبان بدل ساخته است. کسب عنوان "انتخاب سردبیر" و قرار گرفتن در لیست "بهترین بهترین‌ها" در Google Play Store، مهر تاییدی‌ بر کیفیت بالای این اپلیکیشن است. در همین راستا New York Times از این اپلیکیشن به عنوان یکی از موثرترین روش‌های یادگیری زبان یاد نموده و نشریه سرشناس Wall Street Journal در یکی از مقالات خود Duolingo را بهترین اپلیکیشن یادگیری زبان خوانده است. این اپلیکیشن که به صورت رایگان از Play Store قابل دریافت است، تاکنون بیش از 100 میلیون بار توسط کاربران این فروشگاه دانلود گردیده و طبق نظرات آن‌ها امتیاز عالی 4.7 از 5 را دریافت نموده است.

زبان‌های قابل یادگیری: انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، روسی، پرتغالی، ایرلندی، دانمارکی، سوئدی، اکراینی، یونانی، اسپرانتو، مجارستانی، عبری، ولشی، چینی، رمانیایی، هندی، ویتنامی، عربی، سواحیلی و ترکی (در مجموع 23 زبان)

نقاط قوت:

• امکان استفاده از تمامی دروس و امکانات اپلیکیشن به صورت رایگان

• رابط کاربری زیبا و کاربردی

• سیستم آموزشی نوآورانه، جذاب و موثر

• سیستم آموزشی کارآمد برای شروع یادگیری یک زبان جدید بدون هیچ‌گونه آشنایی قبلی با آن زبان

• پشتیبانی از 23 زبان پرکاربرد دنیا

• قابل دسترس در محیط وب، ویندوز، اندروید و iOS

• تعیین سطح اولیه و همچنین امکان پرش از روی دروس با انجام آزمون‌های کوتاه

• امکان دانلود دروس و استفاده آفلاین از اپلیکیشن در صورت بهره‌مندی از اشتراک Duolingo Plus

• جامعه کاربری وسیع و پویا

• امکان شرکت در آزمون‌های رسمی و دریافت گواهی‌نامه معتبر از طریق وب‌سایت Duolingo

نقاط ضعف:

• عدم پشتیبانی از زبان فارسی (عدم امکان یادگیری زبان انگلیسی برای فارسی زبانان)

• نمایش تبلیغات آنلاین به کاربران و لزوم پرداخت مبلغ اشتراک ماهانه یا سالانه Duolingo Plus برای حذف تبلیغات

• عدم امکان مکالمه و تعامل مستقیم کاربران با یکدیگر

• کارایی نه چندان مناسب برای یادگیری زبان در سطوح پیشرفته

 

Busuu: شبکه‌ای اجتماعی برای زبان‌آموزان، با درس‌های استاندارد و ارائه گواهی‌نامه معتبر

Busuu یکی دیگر از سیستم‌های شناخته شده آموزش آنلاین زبان محسوب می‌شود که همچون Duolingo در گذشته صرفا در محیط وب فعال بوده و با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ آن برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS توسعه یافته است. اگرچه این اپلیکیشن به صورت رایگان قابل نصب است، اما بر خلاف Duolingo بخش قابل توجهی از محتوای آموزشی و امکانات آن نیازمند تهیه اشتراک پرمیوم هستند. جامعه کاربری Busuu متشکل از 70 میلیون کاربر در محیط وب، اندروید و iOS است. این اپلیکیشن با پشتیبانی از 12 زبان پرکاربرد دنیا، بیش از 150 موضوع و 3 هزار کلمه یا عبارت را برای هر یک از این زبان‌ها و در جریان دروس مختلف مبتنی بر مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن، پوشش می‌دهد.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

دروس Busuu بر اساس چهارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها یا به اختصار استاندارد CEFR طراحی شده است. بنابراین از یک سو کیفیت دروس و تمرین‌های این اپلیکیشن تضمین شده بوده و از سوی دیگر سیستم آموزشی آن شباهت زیادی به کتاب‌ها و کلاس‌های استاندارد آموزش زبان دارد. بر همین اساس دروس اپلیکیشن Busuu در قالب سطوح استاندارد Intermediate B1 ،Elementary A2 ،Beginner A1 و Upper Intermediate B2 دسته‌بندی شده‌، اما اثری از سطوح پیشرفته C1 و C2 در آن دیده نمی‌شود. جالب این‌که برای زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی، در پایان مجموعه دروس مربوط به هر سطح این امکان برای کاربر فراهم شده است تا با پاسخگویی به سوالات یک آزمون، گواهی‌نامه رسمی و بین‌المللی McGraw-Hill Education را برای آن سطح دریافت نماید. دروس اپلیکیشن Busuu متشکل هستند از انواع تمرین‌های گرامر، مکالمه، تلفظ، شنیدن، نوشتن و خواندن. به علاوه این اپلیکیشن به منظور حفظ و گسترش دامنه لغات کاربران از یک سیستم ساده کارت‌های فلش تحت عنوان Vocabulary Trainer بهره‌ می‌گیرد.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

اپلیکیشن Busuu از طراحی خوبی برخوردار بوده، با رابط کاربری زیبا و استفاده از تمرین‌های بازی‌گونه، کاربر را به ادامه استفاده از اپلیکیشن و یادگیری سریع زبان تشویق می‌نماید. یکی از نقاط قوت و تمرکز این اپلیکیشن، برقراری ارتباطات اجتماعی قوی و سازنده میان کاربران و ایفای نقش به عنوان یک شبکه اجتماعی برای زبان‌آموزان است. هر یک از کاربران Busuu دارای یک پروفایل کاربری‌ست که اطلاعات شخصی پایه، کشور محل زندگی، لیست زبان‌های کاربر به همراه سطح تسلط او به هر کدام، لیست دوستان، میزان مشارکت او در پاسخگویی به سوالات و تصحیح اشتباهات دیگر کاربران، تعداد likeهای دریافتی، و آخرین تمرین‌های زبان انجام شده توسط کاربر را شامل می‌شود. در بخش مربوط به شبکه اجتماعی این اپلیکیشن، به هر کاربر لیستی از پروفایل دیگر کاربرانی که مشغول یادگیری یا مسلط به زبان‌هایی مشابه با او هستند، نمایش داده می‌شود تا بدین ترتیب کاربر با بررسی این پروفایل‌ها در صورت تمایل با آن‌ها ارتباط برقرار نموده، از آن‌ها برای یادگیری زبان کمک گرفته یا ایشان را در فراگیری زبانی که به آن مسلط است، یاری نماید.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

با بهره‌گیری از این شبکه اجتماعی کاربران مسلط به یک زبان می‌توانند اشتباهات موجود در پاسخ‌های نوشتاری و گفتاری دیگر کاربران به تمرین‌های مختلف را اصلاح نموده و در مقابل از کمک دیگر کاربران برای اصلاح اشتباهات خود استفاده نمایند. همچنین برخی از دروس Busuu شامل تمرین مکالمه هستند که کاربر می‌تواند در پاسخ به این نوع تمرین‌ها، مکالمه‌ای را طبق خواست خود یا به صورت نوشتاری و یا با ضبط صدای خود و به صورت گفتاری، آغاز نموده و منتشر نماید. به این ترتیب کاربر پاسخ‌هایی را در قالب متن یا صدا دریافت نموده و قادر خواهد بود با پاسخ به آن‌ها، مکالمه‌هایی را با افراد بومی یا مسلط به آن زبان داشته باشد. با هر بار مشارکت کاربر در مکالمه‌ها یا اصلاح اشتباهات موجود در پاسخ‌های دیگر کاربران، اطلاعات مربوطه در قالب likeهای دریافتی و تعداد اصلاحاتی که به عنوان بهترین راهنمایی انتخاب شده‌اند، در پروفایل کاربر ثبت گردیده و به نوعی جایگاه او را در این شبکه اجتماعی ارتقا می‌بخشند.

Busuu تاکنون بیش از 10 میلیون بار توسط کاربران Play Store دانلود شده و طبق نظر آن‌ها امتیاز 4.3 از 5 را کسب نموده است. این اپلیکیشن به صورت رایگان از فروشگاه اپلیکیشن گوگل قابل دریافت بوده، اما استفاده از بسیاری تمرین‌ها و قابلیت‌های آن منوط به پرداخت حق اشتراکی ماهانه در بازه قیمتی 6 تا 10 دلار (بسته به امکانات مورد نظر) است. تمرین‌های گرامری، تمرین‌های مکالمه، اغلب تمرین‌های سطوح متوسط و پیشرفته، آزمون‌های میانی و پایان دوره، امکان دریافت گواهی‌نامه رسمی McGraw-Hill، استفاده از Vocabulary Trainer، و قابلیت دانلود دروس برای استفاده آفلاین، همگی از جمله مواردی هستند که بهره‌مندی از آن‌ها نیازمند پرداخت حق اشتراک پرمیوم است. از جمله افتخارات و موفقیت‌های این اپلیکیشن می‌توان به کسب عنوان انتخاب سردبیر در Google Play Store و قرارگیری در لیست Business Innovators 2016 نشریه Bloomberg اشاره نمود.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

زبان‌های قابل یادگیری: انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، ترکی، عربی، لهستانی، روسی، ژاپنی و چینی (در مجموع 12 زبان).

نقاط قوت:

• رابط کاربری زیبا و کاربردی

• سیستم آموزشی استاندارد و موثر

• امکان تعامل و ارتباط موثر میان کاربران با سیستم کاربری مشابه شبکه‌های اجتماعی

• قابل دسترس در محیط وب، اندروید و iOS

• امکان دریافت گواهی‌نامه رسمی McGraw-Hill

• امکان دانلود دروس و استفاده آفلاین از اپلیکیشن

• امکان مکالمه صوتی غیرهم‌زمان با دیگر زبان‌آموزان و همچنین افراد بومی زبان مورد نظر

• امکان یادگیری زبان انگلیسی برای افراد با هر زبان مادری

• دارای دروس مخصوص و کاربردی برای سفر

نقاط ضعف:

• مجموعه محدود زبان‌های مورد پشتیبانی نسبت به دیگر رقبا

• کارایی نه چندان مناسب برای یادگیری زبان در سطوح پیشرفته

• عدم پشتیبانی از زبان فارسی

• سیستم آموزشی نسبتا تکراری و مشابه با کتاب‌های آموزشی

• عدم کارایی مناسب سیستم آموزشی آن برای کاربرانی که هیچ آشنایی قبلی با زبان مورد نظر ندارند

 

Rosetta Stone: بهترین اپلیکیشن غیر رایگان برای یادگیری زبان

بدون شک Rosetta Stone یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شرکت‌ها در زمینه نرم‌افزارهای آموزش زبان است. سیستم آموزش زبان این شرکت از زمان عرضه نرم‌افزار تحت ویندوز آن از سال 1992 میلادی (25 سال پیش) تاکنون در سرتاسر جهان مورد استفاده اشخاص، شرکت‌ها و موسسات آموزشی قرار گرفته و موفق به کسب افتخارات و جوایز متعددی گردیده است. برخی از مهم‌ترین عناوین و افتخارات سیستم آموزشی Rosetta Stone عبارتند از: دریافت جایزه CODiE در سال 2009 به عنوان بهترین راه‌کار آموزشی تجاری، دریافت جایزه نوآوری نمایشگاه CES 2010، دریافت جایزه USDLA در سال‌های 2010 و 2011 به عنوان محصول ممتاز در آموزش از راه دور و کسب عنوان "انتخاب سردبیر" مجله PCMag از سال 2011 تاکنون (5 سال متوالی) به عنوان بهترین نرم‌افزار آموزش زبان. همین سیستم آموزشی که در طول 25 سال گذشته تکامل یافته و این افتخارات را کسب نموده، چند سالی‌ست که در قالب یک اپلیکیشن در اختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار گرفته است.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

Rosetta Stone در نسخه مناسب برای کامپیوترهای شخصی شامل دروس آموزشی برای 28 زبان و در اپلیکیشن همراه خود امکان فراگیری 24 زبان مختلف از جمله فارسی را برای کاربران فراهم می‌آورد. این مجموعه آموزشی در حال حاضر علاوه بر انواع نسخه‌های سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت از Windows XP به بعد و سیستم‌عامل OS X (یا macOS) اپل از نسخه 10.6 به بالا، از طریق سیستم‌عامل‌های همراه اندروید و iOS، از طریق صفحه وب، و جالب این‌که روی کنسول بازی Xbox One هم در دسترس کاربرانش قرار دارد. کاربر می‌تواند با تهیه یک اشتراک شش ماهه، 1 ساله، یا 3 ساله، این سیستم آموزشی را روی دستگاه همراه، کامپیوتر شخصی، تبلت و حتی کنسول بازی خانگی خود مورد استفاده قرار دهد. در حالت آنلاین کاربر قادر است با استفاده از حساب کاربری خود از یک دستگاه به دستگاه دیگر رفته و برنامه آموزشی خود را از جایی که رها کرده بود، ادامه دهد. هزینه اشتراک‌های 6، 12 و 36 ماهه Rosetta Stone برای یادگیری یک زبان به ترتیب 239، 299 و 499 دلار است، که البته به طور معمول با تخفیف و به قیمت‌های 169، 199 و 249 دلار به فروش می‌رسند. البته اپلیکیشن Rosetta Stone به صورت رایگان قابل دریافت و نصب روی دستگاه‌ همراه کاربر است. اما در این حالت تنها تعداد کمی از درس‌های اولیه قابل استفاده بوده، برای دسترسی به مجموعه کامل آن‌ها کاربر ملزم به پرداخت مبالغ مذکور خواهد بود. همچنین یک نسخه دموی رایگان برای آزمایش این سیستم آموزشی از طریق وب‌سایت رسمی آن در دسترس کاربران قرار داده شده است تا پیش از خرید بتوانند سطح کیفی و رابط کاربری نرم‌افزار Rosetta Stone را تجربه کنند.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

از نظر طراحی و رابط کاربری، Rosetta Stone را می‌توان یکی از بهترین اپلیکیشن‌های آموزشی روی دستگاه‌های همراه به شمار آورد. ظاهر زیبا، طراحی هوشمندانه و ترکیب رنگ مطلوب، از ویژگی‌های خوب رابط کاربری جذاب Rosetta Stone محسوب می‌شوند. رابط کاربری ساده و قابل درک این اپلیکیشن به هیچ وجه کاربر را دچار سردرگمی و اشتباه نمی‌کند. درس‌ها پشت سر هم روی یک داشبورد در حالت Landscape یا افقی به نمایش درآمده و تمرین‌ها اغلب فاقد دستورالعمل‌های متنی هستند. با توجه به تاکید Rosetta Stone بر احاطه نمودن کاربر در محیط زبان جدید، درس‌ها و تمرین‌ها کاملا مبتنی بر متن‌ها و صداهای آن زبان بوده و تنها در بخش‌هایی همچون عناوین بخش‌‌ها، منوی تنظیمات و راهنمای اپلیکیشن از زبان مادری کاربر استفاده شده است. در طراحی رابط کاربری و درس‌ها سعی شده است تا با حفظ فضای آموزشی و حرفه‌ای، حسی از بازی و سرگرمی به کاربر منتقل شده و او را به ادامه روند یادگیری زبان مشتاق نماید.

در روش آموزشی این اپلیکیشن کلمات، عبارات و نکات گرامری چندین بار به شکل‌های گوناگون و در فواصل زمانی مختلف برای کاربر تکرار می‌شوند تا بدین ترتیب بهتر درک شده و در حافظه بلندمدت او ماندگار شوند. البته این روش امروزه در اغلب اپلیکیشن‌های آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما Rosetta Stone یکی از اولین نرم‌افزارهایی بود که این روش را به شکلی موثر و تمام عیار در آموزش زبان به کار گرفت. در این اپلیکیشن با شروع فرآیند آموزش زبان، کاربر عکس‌هایی را مشاهده نموده و کلمات مرتبط با آن‌ها در زبان جدید را می‌بیند یا می‌شنود. پس از چند بار تکرار مشاهده و شنیدن این کلمات، با نمایش تصویر از کاربر خواسته می‌شود تا کلمه مناسب را تایپ نموده یا بیان کند. به این ترتیب با گسترش دامنه لغات و پیچیده‌تر شدن تمرین‌ها، دانش و مهارت کاربر در زبان جدید به تدریج افزایش می‌یابد.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

در طراحی تمرین‌های ‌Rosetta Stone سعی شده است تا با ترکیب متن، صدا و تصویر، هر تمرین تقویت‌کننده تعدادی از مهارت‌ها زبان در کنار یکدیگر باشد. با گذراندن درس‌های مختلف و رسیدن به سطوحی مشخص، این امکان به کاربر داده می‌شود تا در یک جلسه کلاس‌ زنده 25 دقیقه‌ای شرکت نماید. در این کلاس‌های زنده مدرسین ویژه Rosetta Stone با استفاده از همان زبان مورد یادگیری به صحبت پرداخته و مباحثی را در تکمیل درس‌های اپلیکیشن مطرح می‌نمایند. تعداد این کلاس‌ها فراوان و زمان برگزاری آن‌ها کاملا متفاوت است تا بدین ترتیب کاربران برای شرکت در کلاس مورد نظر خود مشکلی نداشته باشند.

علاوه بر درس‌ها و تمرین‌های اصلی اپلیکیشن، بخش‌هایی جانبی از جمله کتابچه عبارات و اصطلاحات، داستان‌ها و درس‌های صوتی در اختیار کاربران Rosetta Stone قرار می‌گیرد. بخش‌های دیگری نیز از جمله بازی‌ها و چت با دیگر کاربران، در نسخه وب و نسخه ویژه کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شود. مجموعه بازی‌های یک‌نفره و چند‌نفره Rosetta Stone اغلب شبیه به بازی‌های معروف و آشنا برای کاربران بوده و به گونه‌ای طراحی گردیده‌اند تا در کنار جنبه سرگرمی‌شان، دامنه لغات و مهارت‌های کاربر در زبان مورد نظر را به شکلی موثر ارتقا بخشند. با توجه به روند تکمیل شدن تدریجی نسخه‌ همراه، می‌توان انتظار داشت که این دو بخش هم در آینده‌ای نه چندان دور به اپلیکیشن‌ Rosetta Stone اضافه شوند.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

همچون دیگر اپلیکیشن‌های این لیست، Rosetta Stone خالی از کمبودها و اشکالات نیست. از جمله ایراداتی که می‌توان به برنامه آموزشی این اپلیکیشن وارد دانست، کمبود محتوای آموزشی مرتبط با شرایط فرهنگی و اجتماعی زبان مورد آموزش است. در حالی که این بخش از یادگیری زبان به طور معمول برای مسافران و فعالان تجاری حائز اهمیت است. همچنین اگرچه Rosetta Stone یکی از بهترین اپلیکیشن‌های موجود برای شروع یادگیری یک زبان جدید است، اما با توجه به عدم بهره‌مندی از آزمون تعیین سطح، ممکن است برای تقویت دانش و مهارت کاربر در زبانی که از قبل تا حدودی به آن تسلط دارد، گزینه مناسبی نباشد.

اپلیکیشن Learn Languages: Rosetta Stone برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید 4.4 به بالا از طریق Play Store به صورت رایگان قابل دریافت بوده و با بیش از 5 میلیون بار نصب توسط کاربران این فروشگاه، امتیاز 4.5 از 5 را از سوی آن‌ها دریافت نموده است.

Best Android Application for Language Learning 2017 First Part

زبان‌های قابل یادگیری: انگلیسی (امریکا یا بریتانیا)، اسپانیایی (اسپانیا یا امریکای لاتین)، آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، ترکی، عربی، لهستانی، روسی، ژاپنی، کره‌ای، چینی، یونانی، عبری، هندی، ایرلندی، فیلیپینی، سوئدی، لهستانی، ویتنامی و فارسی. (در مجموع 24 زبان).

نقاط قوت:

• پشتیبانی کامل از 24 زبان زنده دنیا

• رابط کاربری عالی

• سیستم آموزشی کارآمد، استاندارد و بهینه

• مجموعه دروس کامل و با کیفیت برای تمامی زبان‌های مورد پشتیبانی

• قابلیت دسترسی بالا در محیط‌‌های مختلف از جمله صفحه وب، ویندوز، اندروید، iOS، macOS و Xbox One

• قابلیت دانلود دروس برای استفاده آفلاین

• بهره‌مندی از دروس صوتی برای استفاده در حرکت، هنگام ورزش یا خواب

نقاط ضعف:

• قیمت بالاتر نسبت به اکثر اپلیکیشن‌های رقیب

• ضعف در آشنا نمودن کاربر با فضای فرهنگی و اجتماعی زبان مورد یادگیری

• عدم بهره‌مندی از آزمون تعیین سطح 



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا