درخواست پتنت اپل برای حسگر مجاورت لبه در ابزارهای هوشمند- امکان حذف دکمه صدا در محصولات آینده

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/8/25        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا در روز پنج‌شنبه 9 نوامبر 2017 (18 آبان 1396) درخواست پتنتی را از سوی کمپانی اپل در خصوص حسگر مجاورت لبه در دستگاه‌های هوشمند منتشر کرد. در واقع، درخواست پتنت جدید اپل با مجاورت و حسگر لمسی لبه‌ها در یک دستگاه الکترونیکی مرتبط است. اگر چه در تصاویر این پتنت، ساعت هوشمند اپل نشان داده شده است، اما از این نوآوری می‌توان در دیگر ابزارهای این کمپانی مانند نسل بعدی آیفون‌ها، آی‌پد، مک‌بوک‌ها یا پوشیدنی‌های آینده استفاده کرد. در صورت اجرایی شدن این درخواست پتنت، امکان حذف دکمه‌ صدا در محصولات آینده اپل از جمله آیفون فراهم خواهد شد که در نهایت منجر به افزایش قابلیت مقاومت در برابر آب در این اسمارت‌فون‌ می‌شود.

Apple Proximity Touch Sensing of Edges Patent Application

اپل در چکیده درخواست پتنت جدید خود-- که با شماره 20170322660 در USPTO به ثبت رسیده -- این فناوری را چنین توصیف کرده است: «حسگرها در پیاده‌سازی‌های مختلف خود، [یا] در حالت سنجش فشاری عمل می‌کنند که از طریق فشار اِعمال‌شده مبتنی بر تغییر اولیه در ظرفیت خازنی میان الکترودهای اول و دوم مرتبط با فشرده‌سازی ماده قابل فشرده‌سازیِ میان آنها، تعیین می‌شود؛ در حالی که الکترود سوم به عنوان یک سپر عمل می‌کند. [یا آنکه] در حالت حسگر مجاورت با سنجش مجاورت یک شیء، مبتنی بر تغییر ثانویه در ظرفیت خازنی الکترود سوم، الکترودهای اول و/یا دوم به عنوان یک سپر عمل می‌کنند. در برخی پیاده‌سازی‌ها، یک دستگاه برخوردار از پوشش شیشه‌ای با سطحی شامل فضای دارای صفحه‌نمایش، یک سطح لبه و یک حفره است. یک الکترود حساس به لمس به سمت سطح [دستگاه] متمایل است. الکترودی که در حفره قرار دارد به سطح لبه [دستگاه] متمایل است و واحد پردازشی برای تشخیص لمس یا مجاورت یک شیء به سطح لبه [دستگاه] به کار می‌رود که بر اساس تغییر در ظرفیت خازنی میان الکترود و شیء عمل می‌کند.»

به نظر می‌رسد اپل قصد دارد با این درخواست پتنت، نوع جدیدی از عمل سوایپ (swipe) را تعریف کند که با سوایپ استاندارد امروزی متفاوت است. به طور معمول، سوایپ استاندارد از یک سمت دستگاه به سمت دیگر آن انجام می‌شود، اما سوایپ جدید، به طور مشخص، از لبه صفحه‌نمایش ابزار الکترونیکی آغاز می‌شود. به کمک سوایپ از لبه دستگاه، می‌توان چند نوع کار انجام داد. مثلا هنگامی که کاربر به موسیقی مورد علاقه‌اش گوش می‌کند، با یک سوایپ سریع به سمت بالا یا پایین می‌تواند صدای موسیقی را، بدون نیاز به استفاده از دکمه صدا، کم یا زیاد نماید.

Apple Proximity Touch Sensing of Edges Patent Application

در شکل 3، ترکیبی از لمس حسیِ صفحه‌نمایش و نزدیک شدن یا لمس لبه یک دستگاه الکترونیکی نشان داده شده است. این تصویر، نشان‌دهنده ترکیبی از لمس حسی روی نمایشگر و مجاورت یا لمس لبه‌ای از ساعت اپل است. مطابق تصویر، انگشت کاربر، لبه (شماره 103) نمایشگر لمسی اپل‌واچ را لمس می‌کند و سپس در صفحه‌نمایش لمسی به جهت چپ حرکت می‌کند (شماره 307). این ساعت می‌تواند مجهز به یک یا چند حسگر ترکیبی فشار و مجاورت و/یا دیگر حسگرهای مجاورت/لمسی باشد تا لمس لبه ساعت توسط انگشت کاربر و حرکت آن به سمت چپ صفحه‌نمایش را شناسایی نماید.

در شکل 4 نیز حرکت‌ حسگر مجاورت یا لمس یکی از لبه‌های دستگاه الکترونیکی نشان داده شده است. همان طور که در تصویر دیده می‌شود، انگشت کاربر در بالای لبه ساعت هوشمند اپل (شماره 408) در طول یکی از لبه‌های اپل‌واچ و مجاور لبه شماره 103 نمایشگر لمسی است. ساعت هوشمند اپل در اینجا نیز می‌تواند مجهز به یک یا چند حسگر ترکیبی فشار و مجاورت و/یا دیگر حسگرهای مجاورت/لمسی باشد تا حرکت انگشت کاربر را در جهت بالا را شناسایی کند و در نسبت با آن، یک یا چند اقدام مشخص را انجام دهد.

به بیان ساده‌ و خلاصه، ابتدا لمس یا نزدیک شدن به لبه دستگاه تشخیص داده می‌شود. سپس لمس روی نمایشگر یا حرکت مجاورت/ لمس شناسایی می‌شود و در نهایت، بر اساس ورودی نمایشگر و لبه یا حرکت مجاورت/ لمس، عملیات مشخصی انجام خواهد شد. به طور مثال، ساعت می‌تواند هنگامی که لمس به سمت چپ روی نمایشگر لمسی شناسایی می‌شود، منوی شماره 1 را نشان دهد و هنگامی که حرکت لمس از لبه (شماره 103) آغاز می‌شود و به سمت چپ می‌رود، منوی شماره 2 را نمایش دهد. یا هنگامی که جهت انگشت کاربر به سمت بالای اپل‌واچ است، صدای ساعت افزایش یابد و بالعکس هنگام دریافت حرکت انگشت کاربر در جهت مخالف، صدا کاهش یابد. به علاوه، می‌توان از حرکت انگشت کاربر در جهت بالا و پایین برای اسکرول کردن در یک منوی گرافیکی نیز استفاده کرد.

Apple Proximity Touch Sensing of Edges Patent Application

درخواست این پتنت چند ماه پیش و در تاریخ 24 جولای 2017 به ثبت رسیده است؛ در حالی که برخی مقدمات آن در تابستان 2015 انجام گرفته بود. نام Yuta Kuboyama ،Vikram Grag و Richard D. Shuma نیز به عنوان مخترعین این درخواست پتنت به چشم می‌خورد. همچون همیشه باید توجه داشت که این تنها یک درخواست پتنت است و هیچ تضمینی برای تولید و تجاری شدن آن در آینده وجود ندارد.  

منبع : USPTO