گزارش Canalys از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2017 – آیفون‌ 7 بالاتر از 8 و 8 پلاس

نمایش خبر

تاریخ : 1396/8/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانالیز Canalys ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Canalys در روز پنجشنبه 9 نوامبر 2017 (18 آبان 1396) گزارش خود از بازار جهانی اسمارت‌فون طی سه‌ماهه سوم 2017 را منتشر کرد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه اخیر 375.9 میلیون اسمارت‌فون به بازارهای جهانی عرضه شده که در مقایسه با اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در مدت مشابه سال قبل، 5.9 درصد رشد داشته است. در این فصل هم سامسونگ همچنان تولیدکننده شماره یک دنیا بوده و اپل با فاصله زیادی در رتبه دوم قرار دارد. کمپانی‌های هواوی، OPPO و شیائومی نیز به ترتیب در مکان‌های سوم تا پنجم قرار می‌گیرند. رشد چشمگیر شیائومی، به رغم پنجم شدن در این لیست، از نکات قابل توجه در گزارش Canalys است.

Canalys Smartphone Market Report Q3 2017

نکته جالب دیگر در گزارش اخیر Canalys، اشاره به اسمارت‌فون‌هایی است که بالاترین آمار عرضه را در سه‌ماهه سوم داشته‌اند؛ اپل در این زمینه سرآمد بوده و رتبه‌های اول و دوم را با آیفون‌ 7 و 6s تصاحب نموده است. Galaxy J2 Prime، اسمارت‌فون پایین‌رده سامسونگ، سومین گوشی هوشمند دنیا بوده و A57 و R11 (محصولات OPPO) در مکان‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند. در ادامه جزییات بیشتری از وضعیت کمپانی‌های برتر و اسمارت‌فون‌های آنها در سه‌ماهه سوم 2017 ارائه می‌شود.

Canalys Smartphone Market Report Q3 2017

پنج اسمارت‌فون پر فروش جهان در سه‌‌ماهه سوم 2017

کمپانی سامسونگ در فصل اخیر 82.8 میلیون گوشی هوشمند را به بازارهای جهانی عرضه کرد که این میزان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.2 درصد رشد داشته است. سامسونگ این بار هم با تصاحب 22 درصد از بازار اسمارت‌فون جهان، رتبه نخست را از آن خود کرد. به گزارش Canalys، رشد سری J – به ویژه در هند و خاورمیانه – تأثیر به‌سزایی در موفقیت این فصل سامسونگ داشته و سامسونگ توانست با فروش 7.8 میلیون دستگاه Galaxy J2 Prime، عنوان سومین اسمارت‌فون پرفروش دنیا را به نام این دیوایس ثبت کند. از سوی دیگر گلکسی نوت8 نیز – که از نیمه سپتامبر به بازار آمد – با استقبال خوب مشتریان مواجه شد و سامسونگ به‌‌خوبی توانست باورهای منفی به‌جامانده از انفجارهای نوت7 را از ذهن‌ها پاک کند. گفتنی است سامسونگ در فصل اخیر 4.4 میلیون دستگاه نوت8 را به بازار عرضه کرد. این رقم بالا، از نتیجه‌ای مثبت و راضی‌کننده حکایت می‌کند، به خصوص برای پرچمداری که در وهله اول، ارزش‌آفرینی آن برای سامسونگ مهم است، نه تعداد دستگاه‌های به فروش رفته.

Samsung Galaxy J2 Prime

سامسونگ گلکسی J2 Prime

بن استنتن (Ben Stanton)، از تحلیلگران Canalys، با اشاره به اینکه سامسونگ فصل خوبی را پشت سر گذاشته، می‌گوید: «[سامسونگ] طی سه‌ماهه سوم، قیمت گلکسی اس8 را در چند کشور مهم پایین آورد، که [این کار] در رفع تجمع موجودی مربوط به فصل قبل، کمک‌کننده بود. در مجموع طی سه‌ماهه سوم، سامسونگ 10.3 میلیون دیوایس از سری گلکسی اس8 به بازار عرضه کرد.» استنسن در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که سامسونگ دیگر محصول متفاوتی نسبت به سایر کمپانی‌ها ارائه نکرده و به تعبیر دیگر، دوران طلایی سامسونگ برای داشتن یک محصول متفاوت، به اتمام رسیده، چرا که کمپانی‌هایی چون اپل، گوگل و هواوی نیز اسمارت‌فون‌های جدیدی با نسبت تصویر 18:9 و حاشیه نازک تولید کرده‌اند. به اعتقاد استنسن، در حال حاضر، میدان نبرد اصلی در حوزه اسمارت‌فون‌های رده‌بالا، به سمت هوش مصنوعی و واقعیت افزوده کشیده شده و از آنجا که سامسونگ در این زمینه‌ها، از رقبا عقب مانده، بایستی خود را به برندهایی چون اپل و هواوی نزدیک‌تر کند.

عرضه 46.7 میلیون آیفون – با رشد سالانه 2.6 درصد – و کسب 12.4 درصد از سهم بازار جهانی اسمارت‌فون، دستاورد اپل در سه‌ماهه سوم بود تا این غول آمریکایی باز هم دومین فروشنده اسمارت‌فون در جهان لقب بگیرد. اما شاید بهترین خبر برای طرفداران اپل این باشد که آیفون 7 با عرضه 13 میلیونی در فصل اخیر، رتبه نخست اسمارت‌فون‌های دنیا را از لحاظ تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده کسب کرد و پس از آن هم آیفون 6s با عرضه 7.9 میلیونی، در رتبه دوم قرار گرفت. این در حالی‌ست که مجموع تعداد آیفون‌ 8 و 8 پلاس که در سه‌ماهه اخیر به بازار عرضه شدند 11.8 میلیون اعلام شده است. این رقم در مقایسه با عرضه 14 میلیونی آیفون‌7 و 7 پلاس در مدت مشابه سال گذشته، افت قابل‌توجهی نموده که به احتمال زیاد به آیفون X مربوط می‌شود. فراموش نکنیم، 2017 اولین سالی به شمار می‌رود که اپل در یک روز به طور همزمان از سه آیفون پرده‌برداری کرد.

اپل در فصل اخیر تعداد 5.4 میلیون آیفون 8 و 6.3 میلیون آیفون 8 پلاس را وارد بازار کرد. جالب است بدانید این نخستین باری است که طی یک فصل، ورژن پلاس یک آیفون از ورژن اصلی آن، بیشتر به بازار عرضه می‌شود.

Canalys Smartphone Market Report Q3 2017

پنج برند برتر عرضه‌کننده اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2017

بن استنسن درباره وضعیت اسمارت‌فون‌های اپل طی فصل اخیر، این گونه توضیح می‌دهد: «عرضه دیوایس‌های قدیمی‌تر – مثل آیفون 6s و SE – در سه‌ماهه سوم بیشتر شد. آیفون 7 هم پس از کاهش قیمتش در سپتامبر، با قدرت عرضه شد.» به باور وی، درست است که عرضه اسمارت‌فون‌های اپل در این سه‌ماهه رشد داشته، ولی این مدل‌های ارزان‌تر آیفون بودند که عمده عرضه اسمارت‌فون‌های اپل را در این فصل تشکیل دادند. استنسن ضمن اشاره به متنوع‌تر شدن سبد آیفون‌های اپل، تصریح کرد که با عرضه آیفون X، اپل هم‌اکنون 5 رده متفاوت از خانواده آیفون را در اختیار داشته و می‌تواند iOS را به قیمت‌های متفاوت‌تری نسبت به گذشته به فروش برساند. این استراتژی جدید اپل محسوب می‌شود. این کمپانی به شدت از سهم خود از بازار دفاع می‌کند، اما برای این کار حاشیه سود خود را به خطر نمی‌اندازد.

کمپانی هواوی در فصل اخیر 39.1 میلیون اسمارت‌فون را به بازار عرضه کرد که در قیاس با سه‌ماهه سوم 2016 با 17 درصد رشد همراه بوده است. علی‌رغم اینکه هواوی در فصل اخیر با کسب 10.4 درصد از سهم بازار، سومین عرضه‌کننده بزرگ گوشی هوشمند در دنیا بوده، هیچ‌یک از دیوایس‌های این کمپانی در بین 5 گوشی برتر فصل دیده نمی‌شود.

عرضه اسمارت‌فون‌های OPPO در فصل اخیر، با رشد سالانه 7.4 درصدی به 30 میلیون دستگاه بالغ شد و جایگاه این برند چینی را به عنوان چهارمین سازنده بزرگ گوشی هوشمند در جهان تثبیت کرد. شاید چند سال پیش کمتر کسی فکر می‌کرد که شروع تولید اسمارت‌فون توسط OPPO در سال 2008، چنین آینده درخشانی را برای این شرکت چینی به همراه داشته باشد به گونه‌ای که دو گوشی A57 و R11 به‌ترتیب با 7.8 و 7.2 میلیون عرضه در بازار، رتبه‌های چهارم و پنجم برترین اسمارت‌فون‌های سه‌ماهه سوم 2017 (از لحاظ تعداد عرضه) را از آن خود کنند.

Oppo A57

Oppo A57

اما به اعتقاد برخی کارشناسان، جالب‌ترین مورد در گزارش اخیر Canalys، عملکرد فوق‌العاده شیائومی بوده است. این کمپانی چینی با عرضه 28 میلیون دستگاه گوشی هوشمند، و کسب 7.4 درصد از سهم بازار جهانی، پنجمین تولیدکننده اسمارت‌فون دنیا در سه‌ماهه سوم شد ولی نکته‌ حائز اهمیت آنکه، این میزان از عرضه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 86.9 درصد رشد داشته که به مراتب بیشتر از رشد 4 برند قبلی‌ست. سرعت رشد شیائومی بسیار زیاد بوده و اگر به همین شکل ادامه یابد، انتظار می‌رود در ماه‌های آتی از OPPO پیشی بگیرد. 

منبع : Canalys


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا